Pagina 1 van 2
Gas instalatie geeft te weinig druk?
Geplaatst: 03.05.2011 - 13:19
door mr.borrie
Op mijn 144 met B20 motor zit ook een gas instalatie. Afgelopen week dacht ik de tank leeg te hebben gereden want hij stopte er opeens mee. Daarnet ff op benzine naar de pomp gereden en merkte meteen al dat ik niet een volle tank hoefde te betalen hij zat na 30 liter weer vol (van de 60 die erin gaat normaal leeg)
Toen viel me eigenlijk ook meteen op dat ik de click en de Pssstttt geluid miste bij het omzetten naar gas. na beetje de connectoren langs te gaan en erop en eraf doen nog eens proberen. ik hoorde de click nu heel ver weg zagt klikken en heel zacht ppstt doen.. de motor start erop en loopt heel even en dan is het afgelopen. De "koude" start als ik het zo mag noemen doet het dus wel maar de rest niet meer? Ideenen waar ik dit moet zoeken, relay?

Geplaatst: 03.05.2011 - 14:21
door ferdy
Veiligheidsrelais, even controleren of er spanning op de afsluiters staat bij starten. Controleer de schakelende draad die naar de bobine loopt vanaf dit relais.
Geplaatst: 03.05.2011 - 15:03
door mr.borrie
Geplaatst: 03.05.2011 - 16:57
door B-lennium
De afsluiter op de tank krijgt geen spanning. Die moet gelijk schakelen met de andere 2.
P.s. dit is gemeten met de motor uit? Gezien de spanning die je meet is de accu bijna leeg of slecht. 12.5 / 12.8 volt is een volle accu. Als de motor draait 14volt.
Geplaatst: 03.05.2011 - 17:37
door mr.borrie
Niet lopende motor
Ik had inderdaad ook even op de andere 144 gekeken en daar gaaf hij in beide standen ook geen voltage.. hmm wat nu
Geplaatst: 03.05.2011 - 18:34
door ferdy
De relais mogen toch zowiezo geen voltage ontvangen indien de motor niet geschakeld is??
afbeelding werkt niet; hier het verhaal
http://members.home.nl/e.pot/page4.html
Geplaatst: 03.05.2011 - 18:53
door mr.borrie
slot stond wel in stand 2 uiteraard anders krijg je niets (gok ik , niet geprobeerd)
Geplaatst: 03.05.2011 - 19:47
door B-lennium
Ehh dr zit een speciaal relais ergens wat alleen bekrachtigd is als de moter loopt. Vaak zit er een wikkeling om de bobinekabel heen wat detecteerd of de motor loopt.
Een beveiliging in het geval van een ongeval. Weet zo niet waar dat relais zit, kan overal zitten. Ziet eruit als een normaal relais, maar met andere tekst (valeo vaak)
Als ik op de eerste foto kijk, dan gok ik het relais op de verdamper
Geplaatst: 03.05.2011 - 20:01
door mr.borrie
klopt dat is het relais dat alle draadjes omtrent de verdamper en knopje op zich heeft zitten.
Edit: foto toegevoegd

Geplaatst: 03.05.2011 - 22:34
door B-lennium
Thats it, die lijkt me defect, of de opnamen van het bobine signaal is niet goed meer.
Wat doet de achterste afsluiter als je probeert te starten op gas?
Geplaatst: 03.05.2011 - 23:57
door mr.borrie
B-lennium schreef:Thats it, die lijkt me defect, of de opnamen van het bobine signaal is niet goed meer.
Wat doet de achterste afsluiter als je probeert te starten op gas?
Nog niet kunnen proberen ( i have no friends) ik heb ze wel gemeten met de schakelaar zowel op benzine als gas. beide geven niets terug.
Maar even kijken waar ik snel zon relay kan fixen
Geplaatst: 04.05.2011 - 08:05
door abbabak1
Je kan even een brug maken op je LPG/B knop dan kan je lopend op benzine testen. Als het soms werkt verzuipt ie en valt uit. Na 3 min kan je dan weer starten.
Je Pssst betekend dat je bij iedere start een relais hebt dat even gas inspuit. Je kleppen werken dus allemaal.
Verder als je wil testen zonder vrienden soldeer even een 12v lamp en hang die in je klep op je tank zodat je die kan zien.
Tenslotte kan je het veiligheidsrelais overbruggen om te testen of die wel/niet werkt...
Geplaatst: 04.05.2011 - 20:51
door mr.borrie
hoe overbrug ik het relay,ik heb sterk het gevoel dat ik het daar toch moet zoeken
Geplaatst: 04.05.2011 - 22:27
door B-lennium
ehhh ik moest even voor je zoeken met dit als resultaat, omdat ik niet wil pochen met andermans kennis is hier de link
http://www.volvokv.nl/forum/viewtopic.p ... 305#p98515
op de middelste pen moet 12volt, dan zou alles aan moeten schakelen.
je kunt ook de klep achter testen door er direct 12v + 0v aan te schakelen. dan moet de klep klikken.
Geplaatst: 05.05.2011 - 14:40
door abbabak1
google op lektron lss230....ok...
dan vindt je:
verder laat ik het aan jou over. Overigens heeft elke LPG boer zoiets liggen...
Geplaatst: 06.05.2011 - 18:10
door mr.borrie
Na veel meten en klooien ben ik erachter gekomen dat de gasafsluiter op de tank niet goed werkte. deze schakelen met 12V zorgde voor goede werken.
Toen de bekabeling na gelopen en bleek het een slecht contact in het kroonsteentje bij de tank. Wel erg leerzaam geweest had hiervoor geen idee hoe alles werkte.
Geplaatst: 08.05.2011 - 01:21
door mr.borrie
blijkbaar is probleem nog niet helemaal weg. de 12V werkt maar de 2-3 volt die vanaf het relay komt is blijkbaar niet genoeg. soms doet hij het wel en soms ook niet..
Geplaatst: 08.05.2011 - 13:06
door B-lennium
Klinkt als een aarde probleem, waarschijnlijk zit de zwarte draad van de klep ergens onder een schroefje vast? Zorg daar voor een schoon aarde (min) punt.
Geplaatst: 12.05.2011 - 01:29
door mr.borrie
uiteindelijk de knop vervangen en dat lijkt te werken.
Heb nu al hele stukken gereden zonder problemen. Echter vandaag viel de wagen na een rit van 20 minuten stil.
Ik hoor het gas nog lopen dus dat is het probleem niet, benzine lopen doet hij wel maar ik verdenk toch de ontsteking en de gastoevoer op de verdamper (ik heb eraan lopen draaien)
De bobine was ook erg heet viel me op, dit is wel een losstaand probleem dan wat ik eerst had aangezien de gas nu wel goed loopt (hoor echt PSSTT en dan click) dat was voor de knop vervangen niet het geval.
morgen even kijken of hij gewoon weer op gas wilt starten koud dan weet ik meer.
Geplaatst: 16.05.2011 - 11:53
door mr.borrie
ongeveer 100KM gereden zonder problemen echter in hartje amsterdam stopte de auto er weer mee.
Weet iemand toevallig of LPG op een lage accustand niet wil onstekenen maar benzine wel. Ik heb een aardige sub in de achterbak liggen die vrij hard aanstaat een een oude accu en slechte dynamo..