Pagina 1 van 1

Foutmelding dashboard

Geplaatst: 06.05.2011 - 16:32
door Wolkotte
Dag Forumleden,

Ik heb een Volvo 940 uit 1996 en nu begint de laatste tijd af en toe het waarschuwingslampje nr. 12 te knipperen: Remcircuit buiten werking volgens de handleiding.
Alleen gebeurt het af en toe en dan ook maar een paar seconden.

Heeft iemand hier ervaring mee, en enig idee wat het zou kunnen zijn?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groet,


Wolly

Geplaatst: 06.05.2011 - 20:56
door Msuidgeest
Te weinig remvloeistof, dacht ik zomaar.

Geplaatst: 07.05.2011 - 11:31
door gsx750r
Ik heb even met Msuidgeest meegedacht en 'onze gedachten' op papier gezet. (nou ja, stiekem gekopieerd uit een handleiding :P )
Weliswaar in het Engels maar ik neem aan dat dit geen probleem oplevert.

Ziehier het resultaat: Remvloeistofniveau te laag !

Afbeelding

Maar............ en dit is niet l*llig bedoeld, dat had je zelf toch ook al gelezen in de handleiding ?

Dat het lampje maar af en toe brandt wijst er op dat de remvloeistof 'net wèl' of 'net of niet' onder het niveau staat. M.a.w. als je bijv remt of in bochten zal het lampje gaan branden omdat dan het vlottertje in remvloeistofreservoir wèl duidelijk onder het niveau zakt !

Oplossing: Niveau controleren en bijvullen.

Rob

Geplaatst: 07.05.2011 - 14:49
door whitehorsekart
Correct, maar dan blijft natuurlijk nog de vraag: waar blijft de remolie? En zit er inmiddels lucht in het systeem?
Hooguit als alle blokken tegelijk stijf versleten zijn, zou het vloeistofniveau zo laag komen, dus: controleren!

Geplaatst: 07.05.2011 - 16:19
door Richo
whitehorsekart schreef:Correct, maar dan blijft natuurlijk nog de vraag: waar blijft de remolie? En zit er inmiddels lucht in het systeem?
Hooguit als alle blokken tegelijk stijf versleten zijn, zou het vloeistofniveau zo laag komen, dus: controleren!
zolang het reservoir niet leeg is er niks aan de hand, kan hij ook geen lucht trekken. Het is natuurlijk mogelijk dat er iets weglekt, lijkt er ook niet op dat de schijven versleten zijn want dat heeft normaal gesproken niks met de de remvloeistof te maken.
Lekkage lijkt mij het meest logische geval daarom wordt geadviseerd om de auto te laten afslepen en na te le laten kijken want als er eenmaal een lekkage zal er bij iedere keer dat er drukopbouw is (bij remmen dus) wat remvloeistof weglekken, als het lek al dermate erg is al tijdens het rijden.

Geplaatst: 07.05.2011 - 16:36
door whitehorsekart
De remschijven niet, nee, maar heb je nooit gezien dat bij versleten remblokken je remvloeistof is gezakt?
Verder ben ik het dus met je eens dat het zeer waarschijnlijk een lekkage is..

Remvloeistof

Geplaatst: 07.05.2011 - 22:41
door Wolkotte
Dag,

Stom dat ik niet verder het boekje heb gekeken, behalve wat het lampje betekent :oops: . Versleten schijven etc lijkt me niet voor de hand liggend, 2 jaar geleden zijn alle schijven, blokken en klauwen vervangen. Ik weet niet hoe lang remblokken meegaan, maar ik rij zo'n 30.000 km per jaar. Misschien zijn de blokken dan versleten?
Ik het net het peil gecontroleerd en dat zit zo'n halve centimeter boven het minimum en inderdaad het signaal komt alleen bij scherpe bochten en dan ook nog eens af en toe.

Kan ik er nog wel mee rijden, of is dat de goden verzoeken? Ik moet maandag namelijk nog van Hengelo naar Utrecht en terug.

Alvast bedankt voor de reacties!

Groet,

Eric

Re: Remvloeistof

Geplaatst: 08.05.2011 - 03:58
door Richo
Wolkotte schreef:Dag,

Stom dat ik niet verder het boekje heb gekeken, behalve wat het lampje betekent :oops: . Versleten schijven etc lijkt me niet voor de hand liggend, 2 jaar geleden zijn alle schijven, blokken en klauwen vervangen. Ik weet niet hoe lang remblokken meegaan, maar ik rij zo'n 30.000 km per jaar. Misschien zijn de blokken dan versleten?
Ik het net het peil gecontroleerd en dat zit zo'n halve centimeter boven het minimum en inderdaad het signaal komt alleen bij scherpe bochten en dan ook nog eens af en toe.

Kan ik er nog wel mee rijden, of is dat de goden verzoeken? Ik moet maandag namelijk nog van Hengelo naar Utrecht en terug.

Alvast bedankt voor de reacties!

Groet,

Eric
dus als je remt in een bocht krijg je dit alleen? Kan betekenen dat je peil eigenlijk iets te laag is want in een bocht zal door de centripaal krachten je remvloeistof naar 1 kan gedrukt worden wat kan betekenen dat de sensor in de bocht wordt aangesproken omdat deze denkt dat het peil telaag is, in dit geval zou ik voorlopig alleen ff remvloeistof bijvullen en met krijt of stift een streepje zetten precies tot het niveau dat je deze hebt bijgevult. Natuurlijk doe je tegelijk voor de zekerheid meteen ff ontluchten samen met iemand (beter voorkomen dan genezen). Zou het hierna elke keer/dag als je gereden hebt ff controleren of deze niet weer gaat zakken indien dit het geval is meteen naar de garage gaan.

Geplaatst: 08.05.2011 - 09:22
door whitehorsekart
Wat ik zou doen:
Koop bij een tankstation een flesje remvloeistof en vul het reservoir een beetje bij. Pas op dat je niet morst: je lak kan er niet tegen! Dan kun je vast wel rijden. Na ongeveer 50 kilometer even kijken of het gezakt is. Als dat het geval is: bijvullen en voorzichtig naar huis!!!! En anders gewoon naar je bestemming en daarna de remmen laten controleren.

Geplaatst: 09.05.2011 - 09:13
door v700r
Alleen jammer dat ze dát niet verkopen bij tankstations!

Geplaatst: 09.05.2011 - 09:49
door whitehorsekart
Oh, nee, verrassend, ik dacht langs de snelweg wél , maar ik kan me vergissen.....

Geplaatst: 09.05.2011 - 10:10
door Wolkotte
Dag,

Ik ga het vandaag bijvullen en een streepje zetten en dan in de gaten houden. Binnenkort toch naar de garage, voor het vervangen van de slangen van de warmtewisselaar.

Bedankt voor jullie waardevolle reacties.

Groet,


Eric