Pagina 1 van 2

Verschrikkelijk geluid motor: nokkenaslager?

Geplaatst: 06.05.2011 - 17:51
door Shockwave
De afgelopen dagen ben ik weer druk bezig geweest met de auto. Toen ik vanmiddag de auto weer startte kwam er weer een verschrikkelijk slecht geluid uit. Een soort van combinatie van schuren/rammelen/piepen.
Dit is natuurlijk een nogal slecht teken voor een motor, en dat wil ik graag verhelpen, als ik al niet te laat ben.
Het geluid klonk ongeveer 3 minuten, en werd luider als je stationair gas gaf. Na die 3 minuten werd het geluid minder en verdween. Ook als je gelijk gaat rijden verdwijnt het geluid heel snel.

Zo'n 2 maanden geleden zat bovenstaand geluid ook al in de motor. We konden toen niet helemaal plaatsen waar het geluid vandaan kwam (zie ook mijn projecttopic voor extra info). Maar we hebben toen alle makkelijke rollen/riemen vervangen:
-D-riem
-Multiriem
-Spanrol
-Geleiderol
-Waterpomp

Ook bleek dat het oliepijl te laag was (1 cm onder minimum op de pijlstok). Ik schaam me diep dat ik dat niet in de gaten heb gehad, maar feit is dus dat ik zo'n 2 maanden geleden voor een onbekende tijd met een te laag oliepijl heb rond gereden.

Anyway, na bovenstaande onderdelen te hebben vervangen + oliepijl aangevuld te hebben was het geluid weer weg. Alleen bij na een vriesnacht klonk nog soms een piep, maar die was altijd snel weer weg.

Oliepijl heb ik sindsdien elke week in de gaten gehouden en dat is in orde gebleven. Koelvloeistof ook altijd prima.

Het geluid komt van bovenin het blok, dus dan blijft er maar weinig over wat het kan veroorzaken, wij vermoeden dus iets met de nokkenas.

Even een foto ter verduidelijking (dit is een 1.8 nokkenas):
Afbeelding
In het rode vlak is de bron van het geluid. In het oranje vlak de vermoedelijke bron. Kan het zijn dat dat een kogellager is van de nokkenas die versleten is? Kogeltjes zijn niet rond meer/versleten?
Kan iemand daar wat meer duidelijkheid over geven. Alvast bedankt.

Overige gegevens:
-Het gaat dus om 2.0i uit 1994.
-Brandstofverbruik is normaal 1:14 ongeveer.
-Hij zuipt geen motorolie
-Koelvloeistof normaal
-Acceleratie uitstekend (trek de 1.8i er nog steeds uit)
-Het geluid klinkt alleen de 1e minuten na de start en vooral als de motor koud is.

Geplaatst: 06.05.2011 - 18:01
door EVV
Daar zit een glijlager, geen kogellager.. Het kan dat het lagermateriaal opgesleten is door het olie gebrek, aangezien er normaal wel olie in hoort te zitten. En nokkenassen zitten normaal aan het einde van de olie keten, dus als eerste zonder olie. Met mazzel hoef je alleen de lagerschalen maar te vervangen, met pech is je nokkenas ingevreten.

Geplaatst: 06.05.2011 - 18:03
door 945i
Kan zijn dat er een "infarct" zit in een olieleiding.
En dat hij daarom met koude (dikke) olie meer tijd nodig heeft om de olie op die plek te krijgen...

Wat voor een olie zit er in?

Geplaatst: 06.05.2011 - 18:40
door Shockwave
Kan zijn dat er een "infarct" zit in een olieleiding.
En dat hij daarom met koude (dikke) olie meer tijd nodig heeft om de olie op die plek te krijgen...

Wat voor een olie zit er in?
Er zit 10W40 olie in. Kilometerstand is 246.000.
En hoe kan ik een infarct controleren? Is een oliewissel een oplossing?
Daar zit een glijlager, geen kogellager.. Het kan dat het lagermateriaal opgesleten is door het olie gebrek, aangezien er normaal wel olie in hoort te zitten. En nokkenassen zitten normaal aan het einde van de olie keten, dus als eerste zonder olie. Met mazzel hoef je alleen de lagerschalen maar te vervangen, met pech is je nokkenas ingevreten.
Okay, duidelijk. Als ik het blok zover open heb als op de foto, zijn die lagerschalen dan relatief makkelijk te vervangen? En zijn die bij de dealer te bestellen?

Geplaatst: 06.05.2011 - 20:20
door wpee
Haal die schaal er vanaf, zitten er slijtkrassen in (of in de nokken as) dan weet je hoe laat het is. Controleer dan ook de olie opbrengst van die opening, anders mag je over een tijdje weer sleutelen.
10w40 is goed.

Geplaatst: 06.05.2011 - 20:43
door EVV
Ik heb even gekeken in de Vraagbaak, helaas niet van de 2 liter maar de 1.7, er staat niet zo'n gunstig stukje over de nokkenas in: "Controleer de speling. Indien die meer is dan .... vervang de nokkenas. Indien het nog niet goed is, vervang de kop". Blijkbaar zitten de (onderste) schalen in de kop gegoten en dus niet los vervangbaar. Bovenste natuurlijk wel.

Geplaatst: 06.05.2011 - 22:37
door sleutelaar
werkt je oliedruk lampje? (aan bij contact, uit bij draaiende motor?)

zoja, heb je dan een brandend oliedruklampje gezien tijdens de periode dat je te weinig olie erin had?
Zonee, dan is het toch niet echt waarschinlijk dat je motor te weinig smering heeft gehad?

Als schalen en nokkenas ingevreten zijn, kan je misschien een komplete set schalen en nokkenas uit een ander blok halen?

Geplaatst: 06.05.2011 - 23:16
door Shockwave
werkt je oliedruk lampje? (aan bij contact, uit bij draaiende motor?)
Ga ik morgenochtend even controleren.
Als schalen en nokkenas ingevreten zijn, kan je misschien een komplete set schalen en nokkenas uit een ander blok halen?
Dat zou ik graag doen, maar zie maar een 2.0 blok te vinden! (tips welkom). Of is de nokkenas uit een 1.8 bijvoorbeeld hetzelfde?
Blijkbaar zitten de (onderste) schalen in de kop gegoten en dus niet los vervangbaar. Bovenste natuurlijk wel.
Dat klopt. Ik heb net even Haynes erbij gepakt en even doorgelezen hoe je de nokkenas moet vervangen. Daar zeggen ze ook dat je alleen de bovenste los kunt maken. Op de bijgaande foto's lijkt het ook alsof de onderste helft deel uitmaakt van het blok, dus erin gegoten.

Ik ga dus maar is even langs de dealer om te vragen of die bovenste schalen nog geleverd worden.

Geplaatst: 08.05.2011 - 01:11
door sleutelaar
de nokkenassen van een b18u en b20f zijn niet hetzelfde. Maar lijken als ik het goed onthouden heb ook weer redelijk op elkaar. b20f nokkenassen zijn inderdaad vrij zeldzaam.

Ik zou eerst eens kijken, misschien valt het mee.

Er is een topic geweest door mijzelf over de verschillende nokkenassen. Daarin werd meen ik door IRoll of door iemand anders een plaatje geleverd van de verschillende nokkenassen: nokhoogte en breedte (van hoeveel graden tot hoeveel graden is de klep geopend)
Als je geen b20f nokkenas kunt vinden, kan je kijken welke nokkenas er het het meest op lijkt. Dan moet de asdiameter in de lagers wel overeenkomen natuurlijk. Verwacht niet dat de motor met een ander type nokkenas helemaal perfect gaat lopen. Ik heb het zelf nooit uitgeprobeerd, maar men zegt dat dan de motor hoekiger kan gaan lopen en minder goed oppakt. Ook kunnen de emissies toenemen.

Zelf heb ik ooit met het idee gespeeld om een ouder type nokkenas (waarbij de kleppen langer zijn geopend) te monteren. In de hoop dat door betere beluchting het vermogen toeneemt.

nooit van gekomen. misschien moet jij nu noodgedwongen wel. Laat je ervaringen maar terug horen.

Geplaatst: 08.05.2011 - 07:20
door wim300
De nokkenas van een b20f is het zelfde als van een b16f b18ep/fp

max lichthoogte van de nok inlaat 10.45mm (b18u 9,8mm)
uitlaat 10.28mm (b18u 9,3mm)

In de nokkenas zitten boormarkeringen hieraan is te herkennen voor welke motor de nokkenas is.

Geplaatst: 09.05.2011 - 12:45
door Ramon&Ramon
sleutelaar schreef:werkt je oliedruk lampje? (aan bij contact, uit bij draaiende motor?)

zoja, heb je dan een brandend oliedruklampje gezien tijdens de periode dat je te weinig olie erin had?
Zonee, dan is het toch niet echt waarschinlijk dat je motor te weinig smering heeft gehad?

Als schalen en nokkenas ingevreten zijn, kan je misschien een komplete set schalen en nokkenas uit een ander blok halen?

Er zitten geen lagerschalen in,ik weet niet hoe je daar bij komt,als de kappen zijn ingesleten,wat overigens nooit voorkomt,moet er dus een andere cilinderkop op.

Geplaatst: 09.05.2011 - 12:46
door Ramon&Ramon
die lagerkappen van de nokkenas zijn niet los te leveren.

Geplaatst: 09.05.2011 - 13:23
door Shockwave
als de kappen zijn ingesleten,wat overigens nooit voorkomt
Heb je dan een suggestie wat er dan zo'n geluid kan maken in die regio?

Geplaatst: 09.05.2011 - 13:39
door Ramon&Ramon
geen spanrol of meelooprol die geluid maakt?

Geplaatst: 09.05.2011 - 13:41
door Shockwave
Tijdens de D-wissel, 1,5 maand geleden zijn de spanrol, geleiderol en D-riem vervangen.

Zou het kunnen dat het tandwiel van de nokkenas, waar de D-riem omheen draait dan versleten is? Of het lager van dat tandwiel?

Geplaatst: 09.05.2011 - 21:50
door Iroll
Kijk eens of er slijpsel in de olie zit. Laat de olie af in een bak en gooi er een magneet in. Als er slijpsel in zit dan kan je dat op de magneet terug vinden.
Verder kan je met een grote schroevendraaier als stethoscoop beter het geluid localiseren. Handvat tegen je oor en punt van de schrdraaier tegen de verdachte plekken houden. Als je 'm op het kleppendeksel houdt kan je goed horen of het daaronder vandaan komt.

Geplaatst: 12.05.2011 - 11:43
door kip88
Kan het niet je dynamo of stuurbekrachtigingspomp wezen? Een schurend piepend geluid verwacht ik niet direct van de nokkenas, meer van andere draaiende delen.

Geplaatst: 12.05.2011 - 13:25
door Shockwave
Nee, ik zal nog is goed luisteren zo, en een schroevendraaier als stethoscoop gebruiken, maar het lijkt toch echt van bovenin het motorblok te komen!

Geplaatst: 12.05.2011 - 20:02
door mvbdb
Probeer de truc met de schroevendraaier als stethoscoop eens, want die kende ik ook nog niet.

Bij vervangen distributie zijn spanrol, geleiderol en D-riem gedaan en na dat vervangen te hebben is dat hoge geluid zoals omschreven niet naar voren gekomen.

Slijpsel in de olie zou duiden op slijtage die niet hoort binnenin.

Dynamo verdenk ik zeker niet, zit te ver van het geluid weg.
Servopomp heb ik nog nooit zo'n geluid horen maken.

Begrijp ik het even goed dat het, na je bij mij bent geweest afgelopen week, het daarna meerdere keren voorgekomen is dat geluid ?

Geplaatst: 12.05.2011 - 21:16
door Shockwave
Begrijp ik het even goed dat het, na je bij mij bent geweest afgelopen week, het daarna meerdere keren voorgekomen is dat geluid ?
Yep, nu doet hij dat elke keer als ik start. Maakt niet uit of het warm of koud is.

De enige manier om het lawaai (de mensen kijken om als ik de auto start...) te voorkomen is, voordat je start in de 1e versnelling zetten, en gelijk wegrijden en naar 2000-2500 toeren gaan. Dan hoor je het alleen de 1e seconde voordat je op toeren bent.

Voor de rest nog steeds geen functieverlies van de motor, loopt uitstekend, accelereert zoals ik gewend ben en brandstofverbruik normaal. Geen hoge temperatuur. En alle vloeistoffen nog steeds normaal.