Pagina 1 van 3
V70 Limited Edition T4
Geplaatst: 06.05.2011 - 19:36
door ferretje
Ik heb nu een V70 2.5T Geartronic Summum van het huidige model uit 2007, was een van de eersten.
Overweeg nu in verband met lagere bijtelling en lager verbruik en dito uitstoot over te stappen naar de LE T4 (eventueel getuned door Rica).
Ben echter bang dat-ie nogal ondergemotoriseerd is. Mijn dealer heeft geen demo dus proefrijden kost wat moeite.
Iemand al gereden met de T4?
Ga ik de 2.5 missen?
Geplaatst: 06.05.2011 - 19:55
door bart simpson
dat maakt een netto bijtellingsverschil van > € 200,- meer dan goed
Geplaatst: 06.05.2011 - 20:28
door Paul
Volgens mij is het helemaal niet behelpen....
Hebben ze geen S60 waar je in kan rijden?
Geplaatst: 06.05.2011 - 20:30
door bart simpson
die is duurder dan een V70 LE
Geplaatst: 06.05.2011 - 20:33
door Paul
Ging om de brommer toch?
Kan hij daar toch in proefrijden?
Geplaatst: 06.05.2011 - 21:13
door timewa
Ik heb ruim een maand geleden een V70 T4 LE besteld. Ik vroeg me ook af hoe de motor zou bevallen, kom zelf uit een 520d van 2007 die best vlot is en fijn alert op het gas reageert.
Om een beeld te krijgen van de motor heb ik een stukje gereden met een S80 T4. Wegens de positieve ervaringen met de motor (en de minder positieve ervaringen met de Powershift) heb ik de knoop doorgehakt en een T4 handgeschakeld besteld. Ik zal hier wat posten als ik de auto eenmaal heb, maar dat kan volgens de dealer wel eens pas de 2e helft van juni worden.
Zie ook mijn eerdere posts in de LE thread.
Geplaatst: 06.05.2011 - 21:15
door timewa
Heb het eerdere bericht even gecopy/paste:
Ik heb vorige week met de T4 motor gereden i.c.m. een powershift bak. Deze combinatie heb ik als positief ervaren, met enkele kanttekeningen. Dit was overigens een korte en vrij rustige rit, gaat dus om een eerste indruk.
De powershift transmissie is niet helemaal mijn ding. Hij schakelt wel vrij smooth maar ook langzaam. Dit uit zich ook in de cijfers: Zo zit er bijvoorbeeld meer dan 1 seconde verschil in de 0-100 acceleratie tussen de T4 handbak en automaat. Het staat me ook niet zo aan dat de "manual" stand eigenlijk een wassen neus is: De bak overrulet je in deze stand continu. Niet dat je die stand veel zult gebruiken, maar toch jammer.
Ik denk dat dit desondanks een prima automaat is voor de rustige rijder die gewoon comfortabel wil voortglijden. Voor mij persoonlijk heb ik besloten dat ik een handbak neem als het de V70 wordt voor mij. De laatste automaat waar ik mee reed was overigens de 8-traps bak van de F10 5-serie, daarmee vergeleken is de powershift een tegenvaller. Zijn natuurlijk wel appels en peren (dualclutch vs klassieke automaat) maar het verschil is toch wel groot hoor.
Dan de T4 motor. Daarover ben ik erg te spreken. Bij de start valt het geluid in positieve zin op: Mooi donker gedempt geluid dat in geen enkel opzicht een 1.6je doet vermoeden. Ook tijdens het rijden klinkt ie fijn. Ik ben overigens niet erg hoog in de toeren geklommen want het betrof een nieuwe auto.
Het viel me op dat de gasrespons erg goed was. Ik rijd met veel verschillende auto's en hoewel de nieuwe benzine downsize motoren (TFSIs, THPs) vaak fijne krachtbronnen zijn, is de gasrespons soms te langzaam. Is ook een kwestie van afstelling voor een gunstig verbruik denk ik. Bij de T4 heb je geen last van een powerlag: De motor reageert vrijwel direct op het gaspedaal.
Ik heb nog geen hogere snelheden gereden maar qua power kom je weinig tekort bij normale snelheden. Je merkt dat de koppelkromme lekker vlak is over een breed toerengebied. Het blijft lekker stil binnen qua motorgeluid, en wat je hoort klinkt prima. Een erg fijne motor die de 2.0T snel zal doen vergeten.
Ik neig nu heel sterk naar het bestellen van de V70 T4 handbak volgende week, de rit met de T4 motor heeft hier zeker sterk in positieve zin aan bijgedragen.
Ondertussen de auto dus besteld.
Geplaatst: 06.05.2011 - 22:16
door Volvoman
Ook bij de verschillende online autotests (vooral uit Engeland) is de V70T4 positief beschreven.
Geplaatst: 10.05.2011 - 19:46
door GE
Heb 2 weken terug in een S60 met 2.0T (powershift) motor gereden. Aangezien in mijn toekomstige auto (V70 of V60) een T4 komt, vandaag met een S60 T4 proefgereden. Ik vond de T4 plezieriger rijden dan de 2.0T.
Qua vermogen merkte ik bijna geen verschil, alleen gevoelsmatig was het net of de T4 iets directer reageerde op het gas. Ook de vertraging van de bak was minder merkbaar als bij de 2.0T.
Wat mij betreft zeker niet ondergemotoriseerd en vlot genoeg om lekker met het verkeer mee te kunnen en voldoende vermogen achter de hand bij acceleratie.
Dealer krijgt binnen enkele weken een V70 LE T4 als demo.
Geplaatst: 14.05.2011 - 17:38
door ferretje
GE schreef:Dealer krijgt binnen enkele weken een V70 LE T4 als demo.
Daar maar op wachten dan......
Geplaatst: 14.05.2011 - 20:02
door nklaver
Ik heb vorige week mijn bestelling geplaatst. Nog niet gereden maar mede de positieve berichten op dit forum hebben me doen besluiten niet voor de D3 maar de T4 te gaan. Vooral het hoge koppel dat al bij lage toeren beschikbaar is geeft me vertrouwen dat deze combinatie net zo relaxt zal rijden als mijn huidige 2.0D
Volgens mijn dealer is het vooral het wegrijden vanuit stilstand dat het verschil in accelleratie bepaald. Omdat het geen automaat is met koppelomvormer maar een 'klassieke' koppeling moet de automaat deze eerst late 'opkomen'. Als de auto eenmaal in beweging is dan zou die net zo snel reageren als de handbak.
Geplaatst: 15.05.2011 - 01:42
door timewa
Volvo heeft zelf blijkbaar ook al geconcludeerd dat de T4 de 2.0T kan doen vergeten, die 200pk versie vervalt nu immers. De T4 lijkt alerter en lichtvoetiger waardoor de auto sneller en agieler aanvoelt. Waarschijnlijk is de oude 2.0T in werkelijkheid wel iets sneller, maar ik vind het belangrijker hoe de auto aanvoelt. Ik zal mijn ervaringen delen na de eerste paar dagen rijden met de V70 T4, begin juni.
Geplaatst: 15.05.2011 - 07:48
door nklaver
Ik begrijp dat de T4 een andere PowerShift heeft als de 2.0T. Die laatste heeft een natte koppeling, de T4 een droge kopeling.
Nu zou een droge koppeling wat vloeiender schakelen bij lage snelheden maar wel minder vermogen aankunnen. Grens ligt bij 250/280 nm. Dit is geen kennis van mij maar ook maar iets wat ik in een post heb gevonden. Ben benieuwd of er hier meer bekend is over verschillen en voor-en nadelen van Geartronic en PowerShift met droge of natte kopeling.
Tunen van de T4 is dus niet verstandig want dan overstijg je de specificaties van de PowerShift.
Geplaatst: 15.05.2011 - 13:12
door timewa
M.b.t. tunen van de T4: Ford levert deze motor met 3 verschillende vermogens, waarvan Volvo de middelste en de hoogste aanbiedt als T3 en T4. De T4 is met 180pk dus de krachtigste variant en er is relatief weinig reserve over. De tuners die de T4 al onder handen kunnen nemen halen er dan ook "slechts"20pk extra uit, resulterende in 200pk.
Geplaatst: 27.05.2011 - 19:08
door ferretje
Vandaag gerede, het viel alleszins mee. Verbruikscijfers op de meter die ik op de huidige nog nooit gezien heb......
Powershift is even wennen, maar niet slecht....
Geplaatst: 28.05.2011 - 10:32
door nklaver
Gisteren met de dealer gebeld. Ik moet nog een week of vijf geduld hebben. Ben zeer benieuwd naar hoe de door mij bestelde T4 Powershift gaat bevallen. Heb nu alleen een ervaring met een Golf V DSG maar dat was dan wel heel prettig.
Dus ferretje als je een wat uitgebreider verslag wil doen van jouw ervaringen met de T4 powershift zal ik dat met veel interesse lezen.
De dealer had nog geen MY12 ontvangen. Hij verwachte de eerste eind van volgende week.
Geplaatst: 28.05.2011 - 15:52
door ferretje
De auto waar ik mee reed had al 7 km gelopen. eerste indruk: powershift is wat nerveuzer dan de geartronic. Gedoseerd gasgeven om hem soepel door de versnellingen te laten lopen. Brandstof verbruik leek mee te vallen, beter dan mijn 2,5 GT.
Bij veel gasgeven brult hij redelijk, maar het is geen 5 pitter.....
Trekt wel lekker door, in de hoogste drie versnellingen zorgt de overboost voor extra trekkracht dan wil hij echt wel vooruit. Bij normaal gebruik denk ik dat ik die 20 PK en ene cylinder niet ga missen.
Trouwens als ik wil " gummen en scheuren" heb ik een andre auto tot mijn beschikking.
De navigatie doet zijn werk prima, de stembesturing is gewedig, niks meer scrollen en draaien.
Bij het streamen van muziek vanaf de iphone is op het scherm niet te zien welk nummer er draait, je kunt ook niet zoeken. Daarvoor moet je hem fysiek aansluiten met een kabeltje.
De meeste T4's schijnen bij de dealers de showroom in te gaan, degene die ik gisteren meehad gaat ook naar binnen....
Ik heb vanmorgen de deal gedaan, levering of net voor of net na de fabrieksvakantie.
Geplaatst: 28.05.2011 - 15:58
door Thijs
Trouwens als ik wil " gummen en scheuren" heb ik een andre auto tot mijn beschikking.
Heb je de 2CV special opgevoerd dan

Geplaatst: 28.05.2011 - 16:08
door Volvoman
Gefeliciteerd Ferretje! =D>
Geplaatst: 28.05.2011 - 16:36
door ferretje
Yep, ik ben dol op auto's met luchtgekoelde boxermotoren en stoffen dak.
Stoffen dak en luchtgekoelde boxermotor kwam niet op de optielijst van Volvo voor.
Om te gummen en scheuren heb je alleen een gummetje en oude kranten nodig.
Zoals de dealer het vanmorgen zei, door te kiezen voor de Volvo i.p.v. BMW blijft er geld over voor een Cream Yellow T5R... hij wil alleen de zijne niet kwijt....