Pagina 1 van 2

Rariteiten of eigenschappen V70

Geplaatst: 09.05.2011 - 14:16
door Petruc
Hallo allemaal,

ben nieuw op het forum.
Heb sinds paar maanden V70 D5 185pk geartronic, 2007 oud model, uit Duitsland.
Auto vind ik mooi, hij rijdt geweldig én zuinig (1 op 14,5 diesel). Voorheen SAAB 95 estate gereden (had, toch wel, iets betere stoelen voor lange ritten) welke op LPG tot 1 op 8,5 / 9 kwam en met caravan tot een zorgelijke 1 op 6)
Er zijn me een paar zaken opgevallen en ik wil vragen of ik dit normaal moet vinden of dat er ergens iets in te stellen is:
- Kom er nu pas achter dat er 2 soorten diesel zijn. Eenvoudig gezegd, dure en goedkopere. Loont het de moeite om de dure te kiezen (Power, Ultimate) omdat dat levensduur, prestaties merkbaar verbeterd ?
- Radio springt regelmatig van (FM-) zender en gaat zoeken. Opnieuw indrukken van voorkeuzetoets herstelt dit.
- Plafondverlichting werkt wel, maar dit wordt bepaald door de auto. Knoppen werken niet (zowel uit als aan, soms een sensor ?)
- Regensensor werkte wel, maar gaat nu bij inschakelen 2 sec branden en dan uit (ook sensor die bepaalt ?)
- Waarschuwing autogordels reageert alleen op bestuurdersstoel, niet op stoel bijrijder (omdat ik ergens gelezen heb dat airbag hiermee ook wel eens niet zou kunnen werken, maak ik me hier de meeste zorg over).
- Beenruimte achter (zeer) beperkt. Vooral achter bestuurdersstoel is, met inzittenden van 1.80-1.95, geen plaats. Dit is, t.o.v. bv de even lange SAAB, ten goede gekomen aan de kofferruimte. Komt mij echter slechter uit, ik rijd vaker met passagiers achterin dan met volle kofferruimte.


Voor opmerkingen aanbevolen !


Peter

Re: Rariteiten of eigenschappen V70

Geplaatst: 09.05.2011 - 15:01
door Walter
Petruc schreef: - Waarschuwing autogordels reageert alleen op bestuurdersstoel, niet op stoel bijrijder (omdat ik ergens gelezen heb dat airbag hiermee ook wel eens niet zou kunnen werken, maak ik me hier de meeste zorg over).
Hallo Peter, welkom :-)

er zit op de V70 geen aparte gordelverklikker voor de passagiersstoel, wil je echt zeker weten dat alles in orde is kun je het beste langs een dealer rijden om het systeem uit te laten lezen.

Geplaatst: 09.05.2011 - 15:09
door Rippie V70
Hoi Petruc.

Ik zou geen Vpower tanken, Maakt (bij mij) niks uit qua verbruik of vermogen. Voor een GT is 1:14.5 wel netjes

De radio is een instelling. Zoekt de sterkste frequentie op. (HU650 of 850) Instructieboekje.

Plafondverlichting zou op je zelf moeten kunnen regelen (instructieboekje)

Regensensor schakelt zichzelf weer uit als je de handel bediend naar de interval stand. zo niet, lampje zou dan moeten blijven branden. Mischien een reset nodig (dealer)


Van de gordelverklikker, dat klopt.

En de beenruimte, tja, daar kunnen we collectief niks aan doen. Is de geometrie van de V70N

Verder... Stel je even voor met foto's in de juiste rubriek. ZIjn we altijd benieuwd naar!

Geplaatst: 09.05.2011 - 16:09
door Zenith
Rippie V70 schreef:Hoi Petruc.

Ik zou geen Vpower tanken, Maakt (bij mij) niks uit qua verbruik of vermogen. Voor een GT is 1:14.5 wel netjes
Ik tank altijd Shell VPower (diesel) in tankstations die veel omzet draaien en dus regelmatig worden aangevuld met 'verse' brandstof. Onlangs had mijn vriendin toch zonder dat ik het wist bij Total getankt (gelukkig niet veel) en ik dacht werkelijk dat er wat aan de hand was met de motor. De duw die je in je rug krijgt bij het inhalen was veel progressiever geworden en dus minder presterend. De motor loopt nu ook terug een pak stiller.
De discussie over welk merk brandstof je beter tankt blijft evenwel eindeloos vrees ik..

Het credo is eigenlijk: niet te goedkoop willen tanken (klinkt onmogelijk de dag van vandaag, maar je begrijpt me wel). Op langere termijn gebeurt het wel eens dat je vlugger problemen met verstuivers e.d. krijgt. Lees maar even na op verschillende fora

Proficiat met je aanwinst trouwens!

Geplaatst: 09.05.2011 - 23:15
door elianmars
Met mijn classic 2.5D merkte ik wel degelijk verschil bij rijden op Vpower. Ook het verbruik was lager dan met "gewone" diesel.

Geplaatst: 10.05.2011 - 09:58
door VolvoRob
Ik doe erg mijn best om het verschil te merken tussen gewone en ''super''diesel, maar kom tot de conclusie dat het met veel factoren te maken heeft. Voor mij dus gewone diesel. Ten tijde van het ontwerp van de V70 D5 bestond m.i. de superdiesel ook nog niet.....

Geplaatst: 10.05.2011 - 10:55
door piotrV70
Benzine = Benzine. Die VPower onzin slaat nergens op, komt uit dezelfde tankwagen, ter plaatse wordt een litertje additief toegevoegd op 10.000 liter. Het is puur psychologisch, mijn auto rijdt ook lekkerder als'ie pas gewassen is of als de olie ververst is.

Geplaatst: 10.05.2011 - 11:07
door 945i
Waarom dan een liter additief toevoegen.....

Ik merk duidelijk een gunstiger verbruik en een fijner oppakkende motor.
(met mijn huidige 5 cil. nog niet gecheckt trouwens.)

Geplaatst: 10.05.2011 - 11:27
door Walter
zullen mensen niet ongemerkt zuiniger gaan rijden als ze weten dat er VPower oid in de tank zit?

Geplaatst: 10.05.2011 - 11:41
door 945i
Wellicht.
Ik niet iig. heenweg naar Oostenrijk 102 Aral, waar het kan 150 km/h en anders de snelheid ter plekke, 1000 km op een tank (met de XM 80 liter tank).
Terug, zelfde rijstijl, 875 km. op 95 ron.

Beide tot het lampje ging branden

Geplaatst: 10.05.2011 - 11:54
door diesel01
Ook ik ben van de V-Power, al zou het alleen al voor de rustiger lopende motor zijn.
Een zuinigheidswonder wordt de onze toch nooit...

Geplaatst: 10.05.2011 - 12:12
door MN-NL
Er zit wel degelijk kwaliteitsverschil in benzine en diesel. Ook dat litertje additief dat op het laatst wordt toegevoegd heeft wel degelijk invloed.

Maar: het grootste verschil zit hem tussen merkbrandstof en de witte labels. VPower, Ultimate, wat al niet meer is vooral marketing prietpraat die voor een hogere marge zorgt. De specificatie van wat aan de pomp verkocht wordt is genormeerd en niet zelden koop je uit de dure slang hetzelfde product als uit de goedkopere slang. Alleen krijg je tegen een paar cent per liter een portie gebakken lucht erbij. Kijk maar eens naar de E10 discussie die bij de buren woedt op dit moment...

Op de hoog oktaan die je in Duitsland kan kopen draait de motor echt wel beter, met mijn oldtimer is het verschil ook goed merkbaar.

En in de V70 gaat merkdiesel (meestal Shell) maar niet de VPower. Ik heb het gevoel daar verder mee te komen op een tank dan met de BP die ik daarvoor altijd aandeed.
Laatst uit noodzaak een tank Tango gedaan en dat was beduidend minder, prijsvoordeel lever je direct weer in naar mijn idee.

Maar goed, ieder moet doen waar hij zich goed bij voelt, en inderdaad, een schone auto rijdt gewoon beter ;-)

Marc

Vpower?

Geplaatst: 10.05.2011 - 17:12
door Koenta Kinte
Verdien je het geld nu echt terug van die 4a 5 cent die je meer moet betalen per liter voor Vpower.
Zeg een volle tankgewone diesel:
65L x €1,30=€84,50-

Dan Vpower
65L x €1,35=€87,75-

Van het prijsverschil kun je 2,5L gewone diesel kopen.
Kun je +/- 36 km mee rijden.

Stel dan: 67.5L x 14,5 (verbruik) = 978,75KM (dat kun je totaal dan rijden met één tank)

978,75KM / 65L Vpower (voor hetzelfde geld).
Dan zou de auto 1:15 moeten lopen op Vpower.

Ik weet niet of dit haalbaar is met Vpower?

Geplaatst: 10.05.2011 - 19:06
door VolvoRob
945i schreef:Wellicht.
Ik niet iig. heenweg naar Oostenrijk 102 Aral, waar het kan 150 km/h en anders de snelheid ter plekke, 1000 km op een tank (met de XM 80 liter tank).
Terug, zelfde rijstijl, 875 km. op 95 ron.

Beide tot het lampje ging branden
En verder waren alle omstandigheden gelijk? Wind, nat/droog wegdek, belading auto?

Geplaatst: 10.05.2011 - 19:07
door VolvoRob
Nog een puntje: als mijn vrouw in de V70 rijdt (meestal tijdens vakanties) gaat het verbruik altijd omhoog. De human factor moeten we dus ook niet uitsluiten.

Geplaatst: 10.05.2011 - 19:36
door 945i
Yep, alles gelijk.
Terugweg zelfs bergaf... :wink:

Geplaatst: 10.05.2011 - 19:40
door JacoS80
Bij de Total raffinaderij staan ook de wagens van Shell, BP en andere merken te laden.
Het is dezelfde benzine of diesel alleen komt het uiteindelijk uit een pomp met een andere sticker.
Er is een min of meer wetenschappelijk onderzoek geweest naar de V-Power, Ultimate en Excelium varianten wat uit heeft gewezen dat het wezenlijk niets toevoegd aan gewone diesel of benzine. Het is maar net wat je wilt geloven.
Als je overtuigd de dure variant tankt moet je dat ook vooral blijven doen anders rij je gewoon niet lekker!!
Ik tank altijd overtuigd bij de goedkoopste pomp hier op het dorp, deze brandstof kost minimaal 12 cent de liter minder dan langs de snelweg. De tankwagenchauffeur (ook eigenaar van het pompstation) tankt bij de Total in Antwerpen uit dezelfde toevoer als Shell, Totall en BP. 100% geen verschil.

Het verhaal van 945i klinkt leuk maar ik rij altijd op de cruisecontrol hetzelfde traject van 130km. De ene keer rijdt mijn V70 op dit traject 4,2L/100km en op de terugweg kan het ook zomaar 5,1L/100km of andersom zijn. Windrichting en andere weersomstandigheden, verkeersdrukte etc. beïnvloeden het verbruik gigantisch, je kan dan ook op de openbare weg weinig zinnigs hierover zeggen.

Nogmaals.... het is niet de bedoeling om anderen te overtuigen, iedereen moet tanken waar hij of zij zich het beste bij voelt. Ik geef alleen mijn visie. (ik weet dat deze discussie nog wel eens gevoelig ligt)

Geplaatst: 10.05.2011 - 21:02
door Zenith
JacoS80 schreef:Bij de Total raffinaderij staan ook de wagens van Shell, BP en andere merken te laden.
Het is dezelfde benzine of diesel alleen komt het uiteindelijk uit een pomp met een andere sticker.
Er is een min of meer wetenschappelijk onderzoek geweest naar de V-Power, Ultimate en Excelium varianten wat uit heeft gewezen dat het wezenlijk niets toevoegd aan gewone diesel of benzine. Het is maar net wat je wilt geloven.
Als je overtuigd de dure variant tankt moet je dat ook vooral blijven doen anders rij je gewoon niet lekker!!
Ik tank altijd overtuigd bij de goedkoopste pomp hier op het dorp, deze brandstof kost minimaal 12 cent de liter minder dan langs de snelweg. De tankwagenchauffeur (ook eigenaar van het pompstation) tankt bij de Total in Antwerpen uit dezelfde toevoer als Shell, Totall en BP. 100% geen verschil.

Het verhaal van 945i klinkt leuk maar ik rij altijd op de cruisecontrol hetzelfde traject van 130km. De ene keer rijdt mijn V70 op dit traject 4,2L/100km en op de terugweg kan het ook zomaar 5,1L/100km of andersom zijn. Windrichting en andere weersomstandigheden, verkeersdrukte etc. beïnvloeden het verbruik gigantisch, je kan dan ook op de openbare weg weinig zinnigs hierover zeggen.

Nogmaals.... het is niet de bedoeling om anderen te overtuigen, iedereen moet tanken waar hij of zij zich het beste bij voelt. Ik geef alleen mijn visie. (ik weet dat deze discussie nog wel eens gevoelig ligt)
De basisbrandstof is bij ieder merk dezelfde, afhankelijk van waar die gewonnen is (Noordzee / Midden-Oosten). De opwaardering ervan achteraf mbv additieven ("de dopes") maken hier het verschil, ondanks het feit dat we hier over een eenheid van parts per million (ppm) spreken.

Geplaatst: 10.05.2011 - 21:08
door sanco
JacoS80 +1, mits er natuurlijk genoeg omzet in de pomp zit. Op oude uitgezakte troep zit niemand op te wachten. Voor een benzine maakt bij moderne motoren 95 / 98 / 102 wel een verschil.

Geplaatst: 10.05.2011 - 21:44
door blastaway
ik ga geen verbruik meten anders had ik wel mijn Passat gehouden. Die reed 1 op 20 a 1 op 21. Ik ben tevreden met mijn v70 en het gebruik neem ik voor lief.