Pagina 1 van 1

Roadtrip met een oude Volvo

Geplaatst: 10.05.2011 - 12:18
door KluuK
Beste Volvo fans,

Zoals jullie kunnen zien ben ik nieuw hier. Ik zal gelijk maar met de deur in huis vallen:

Wij hebben vrijwel elk jaar aan het eind van de zomer een roadtrip met oude auto's. Zo zijn we al met diverse (oude) auto's op pad gegaan.
Dit jaar is onze keuze gevallen op Noorwegen, met een oude Volvo (station). Waarom? Een vriend van me is enorm fan van oude Volvo's, en zelf vind ik oude auto's in het algemeen gaaf.

Omdat ik wel verstand heb van autorijden (wie niet :) ), maar niet voldoende de technische kennis heb, en eigenlijk weinig ervaring heb met oude Volvo's, vraag ik jullie advies.

Ons plan is om ongeveer 5000 kilometer te rijden, door de fjorden en dergelijke heen. Ons budget is een goede 800 tot 1500 euro.

Sommige mensen vinden dat misschien wat laag, maar vorig jaar is het gelukt om met een Mercedes 250d met 475.000km op de teller voor 1700 euro gekocht naar Gambia te rijden, dus met Volvo moet het zeker ook lukken. (zie www.kluuk.nl voor de foto's).

Mijn vraag aan jullie : Welke auto is hiervoor het meest geschikt, en waar moet ik op letten als we die auto kopen? Daarmee bedoel ik, veel voorkomende problemen bij die specifieke volvo (als die er zijn natuurlijk). Wat is een veilig kilometeraantal voor Benzine/Diesel?

Onze voorkeur gaat trouwens uit naar een station, maar hoeft niet perse. Bouwjaar maakt niet uit, maar aangezien we geen oldtimers willen verpesten, een bouwjaar na 1987 is wel wenselijk :P De auto gebruiken we alleen voor de roadtrip, dus voordeel met betrekking tot wegenbelasting, verzekering o.i.d. maakt niet uit, brandstofverbruik misschien wel.

Wat de hoogste prioriteit heeft is betrouwbaarheid.

Verder, heeft iemand nog tips voor Noorwegen of ervaring met het rijden daar?

Alvast bedankt :)

Geplaatst: 10.05.2011 - 15:45
door Ziko
Tsja, als je het liefste een auto met de looks van een oude wagen wil kom je uit bij een 240. Wil je op safe spelen koop dan een 740. Beide auto's koop je voor onder de 1000 euro. Kilometerstanden boven de 3 of 4 ton zijn geen uitzonderingen, met het nodige onderhoud is dit geen probleem.

Geplaatst: 10.05.2011 - 16:21
door liquid_force
Wat doe je na de roadtrip met de wagen? Anders zou een auti uit duitsland met tijdelijke platen nog een oplossing kunnen zijn

Geplaatst: 15.05.2011 - 22:35
door mightyspawn
Tijdelijke Duitse export platen als Nederlander mee op vakantie gaan? Geen slim plan hoor.

Geplaatst: 15.05.2011 - 22:51
door 945i
http://link.marktplaats.nl/443571095

Lijkt mij wel een geschikt typetje om mee te nemen op roadtrip, hou je nog centen in zak ook.

Geplaatst: 15.05.2011 - 23:26
door den toerist
@ KluuK: Wat een erg leuk reisverslag dat je hebt gegeven over jullie laatste trip naar Gambia. Hopelijk krijgt het een vervolg met de Volvo...

Mijn oude Volvo is bijna de deur uit (Volvo V70 2.5TDI van 1998 met 351000km op de teller) voor export. Dus die komt mogelijk niet meer ion aanmerking. :D

In het zuiden van Noorwegen heb je een paar korte stukken snelweg. (110km/u) Voornamelijk zijn het tweebaans wegen waar er 70 tot 90 km/u gereden wordt. De wegen zijn er heel goed onderhouden.
Er zijn tamelijk wat campings die betere faciliteiten aanbieden dan in Afrika. :D En ik dacht dat je er ook vrij mocht kamperen. Het is wel van 1998 geleden dat ik er geweest ben. Vanuit Belgiƫ naar Zweden, zo verder naar Stockholm--> naar Kiruna, de grens met Finland over, zo naar Noorwegen (Nordkapp) en dan terug naar het zuiden via de Noorse fjorden naar het zuiden van Noorwegen. Via Zweden terug naar Belgiƫ. :D

Geplaatst: 16.05.2011 - 06:43
door Jeroentje
vrij kamperen mag idd bijna overal. Zelfs in de voortuin wel ff vragen. Ik zou zelf gewoon voor zon 740 TD gaan. Sterke blokken en makkelijke techniek vergeleken met modern spul.

Geplaatst: 16.05.2011 - 17:11
door whitehorsekart
Leuke plannen hoor! Een 700 of 900 serie station met een 2,3 liter motor. Eventueel een 240..

En @dentoerist: een V70 van 1998??? Dat was dan toch zeker een 850?? En was die er in 1998 al met een 2,5 TDI?

Geplaatst: 16.05.2011 - 21:29
door atbob
Inderdaad houd je met een 740 of 940 nog wat poen over, maar als je in stijl wilt rijden: een 850! (en nee, geen cream yellow voor dat geld).

Leuke hobby trouwens!

Geplaatst: 17.05.2011 - 08:01
door whitehorsekart
Vergeleken met een 940 heb je in een 850 geen ruimte hoor en dat lijkt me toch ook belangrijk op zo'n trip....

Geplaatst: 17.05.2011 - 09:43
door Thijs
whitehorsekart schreef:En @dentoerist: een V70 van 1998??? Dat was dan toch zeker een 850?? En was die er in 1998 al met een 2,5 TDI?
'98 is de V70 classic. De laatste classics van 2000 waren de 2.5D's, daarvoor gewoon de TDI. (zelfde motor)

Geplaatst: 17.05.2011 - 10:17
door whitehorsekart
Ah, de 850 werd tot en met 1997 gemaakt en werd toen de V70 classic!! Ik snap'm, bedankt!

Geplaatst: 17.05.2011 - 21:29
door DawnBlueED
Ik heb jullie site doorgelezen, een mooi avontuur die rit naar Gambia!! Maar waarom niet gewoon teruggereden met die Mercedes?

Qua aan te schaffen Volvo voor een ritje Scandinaviƫ ..........
Ik zou voor een 940 gaan kijken, als jullie helemaal door naar de Noordkaap willen een diesel. De benzine bakstenen zijn nogal dorstig.

Op welke datum vertrekken jullie? Ik rij zelf volgende maand weer naar het noorden.

Geplaatst: 18.05.2011 - 19:09
door KluuK
Thanx voor de reacties en de tips :)

Eind augustus is de bedoeling dat we gaan. Ik houd mijn ogen open voor een 240, 740 of 940. T is maar net wat we het voordeligst kunnen krijgen.

Het wildkamperen had ik inderdaad gelezen, gaan we zeker ook doen... Totdat iemand vertelde dat er ook beren rondlopen :P Snel gegoogled, en het valt mee :)

Ik houd jullie op de hoogte in ieder geval :)

Geplaatst: 18.05.2011 - 19:11
door KluuK
Voor de liefhebbers trouwens nog een filmpje van de Mercedes in de Sahara: