Pagina 1 van 2

Roetfilter Volvo???

Geplaatst: 10.05.2011 - 18:01
door D5R-Design
Het Roetfilter of ook wel zinloos rotfilter.
Werkt hij nu wel of niet?
Afbeelding

En dit is van 2 weken en ongeveer 5.500 km.
En war ook helemaal niet begrijp is de regeneratie na een stevige autobahn rit bij onze oosterburen.
Mijn inziens moet hij dan toch helemaal schoon gebrand zijn?

Wanneer komt nu eindelijk eens een vervang brandstof voor die veredelde stookolie die wij rijden?

Geplaatst: 04.07.2011 - 21:47
door rsnhakan
Vandaag viel mij gelijk al, de hoeveelheid zwarte rook, die uit de uitlaten kwam, op.

Geplaatst: 05.07.2011 - 08:22
door Boswachter
vreemd, die van mij is nagenoeg schoon, en ik heb er al 120.000 mee gereden.... valt mij juist op dat hij bijna niet rookt in vergelijk met mijn vorige 1.9 tdi van VW

Geplaatst: 05.07.2011 - 09:23
door mvds
Vanochtend op RTL ontbijtnieuws dat de roetfilter niet goed werkt. Het ultrafijnstof gaat er namelijk dwars doorheen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2011/07/05/eu ... rafijnstof

Geplaatst: 05.07.2011 - 09:55
door 945i
Heb het altijd gezegd, die filters doen meer kwaad dan goed.
Zware roetdeeltjes blijven liggen, ultrafijne deeltjes zweven in de lucht en komen diep in je longen.

Geplaatst: 05.07.2011 - 15:33
door Gast
Mijn D5 pijpjes zijn brandschoon. Zelfs van het regeneren merk ik eigenlijk niets.
Zie ook nooit roetwolken.

Geplaatst: 05.07.2011 - 16:30
door MartenS40
mvds schreef:Vanochtend op RTL ontbijtnieuws dat de roetfilter niet goed werkt. Het ultrafijnstof gaat er namelijk dwars doorheen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2011/07/05/eu ... rafijnstof
Bij de 2.0D merk je het regenereren behoorlijk. Hij doet het zeker bij elke 400km, met een idioot hoog verbruik gedurende 15min, en hij rijdt dan ronduit slecht onder de 2000tpm.

Ik baalde dus al flink van dat filter. Nu blijkt ook nog dat het er eigenlijk helemaal niet toe doet, omdat de echt schadelijke deeltjes er gewoon doorheen komen.

Tja... nu baal ik nog meer... wat mij betreft dus idd 'zinloos rotfilter'

wie bedenkt dit soort constructies?

Geplaatst: 05.07.2011 - 16:39
door V70 classic
MartenS40 schreef:
mvds schreef:Vanochtend op RTL ontbijtnieuws dat de roetfilter niet goed werkt. Het ultrafijnstof gaat er namelijk dwars doorheen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2011/07/05/eu ... rafijnstof
Bij de 2.0D merk je het regenereren behoorlijk. Hij doet het zeker bij elke 400km, met een idioot hoog verbruik gedurende 15min, en hij rijdt dan ronduit slecht onder de 2000tpm.

Ik baalde dus al flink van dat filter. Nu blijkt ook nog dat het er eigenlijk helemaal niet toe doet, omdat de echt schadelijke deeltjes er gewoon doorheen komen.

Tja... nu baal ik nog meer... wat mij betreft dus idd 'zinloos rotfilter'

wie bedenkt dit soort constructies?
Waarschijnlijk een of andere linkmichel met politieke connecties.
Die vervolgens aan de juiste touwtjes trekt of geld schuift.
Zo werkt dat met veel van die zaken.

Geplaatst: 05.07.2011 - 21:07
door wtr_s60
Hoe lang ik dit al zeg, dat een DPF onzin is, en niemand mij geloven tot er ergens een officiƫle link van komt :lol:

Hier sinds de DPF-verwijdering een geruste Volvo bestuurder! Minder verbruik en een motor die soepeler draait.. En je rijdt je motor tenminste niet naar de vaantjes. DPF heeft niks dan nadelen..

Geplaatst: 05.07.2011 - 21:28
door Jolly Breeze Racing
Mijn D5 heeft ook altijd roet om de uitlaten, maar ik zie nooit rookpluimen, was bij mijn 2.0d veel meer ook met retrofit-filter.

Geplaatst: 05.07.2011 - 22:46
door D5R-Design
Bij de 2.0D merk je het regenereren behoorlijk. Hij doet het zeker bij elke 400km, met een idioot hoog verbruik gedurende 15min, en hij rijdt dan ronduit slecht onder de 2000tpm.

Ik baalde dus al flink van dat filter. Nu blijkt ook nog dat het er eigenlijk helemaal niet toe doet, omdat de echt schadelijke deeltjes er gewoon doorheen komen.

Tja... nu baal ik nog meer... wat mij betreft dus idd 'zinloos rotfilter'

wie bedenkt dit soort constructies?
He He eindelijk iemandt die het ook voelt...
Het is de grootste stom uitvinding van de eeuw.
Dit is mijn 3 diesel met zo een K*t filter. :evil:
Het bedreerft mijn rijgenot om elke 400km met een andere auto te rijden BAH.
Heb momenteel een klus in Zwolle rij nu al 2 dagen met een regenerende (lees hikkende en stotterede diesel)
En ja het is voor de meeste van ons waarschijnlijk niet te voelen maar die voel ook geen cuppende achterbanden :?

Geplaatst: 05.07.2011 - 22:51
door Gast
D5R-Design schreef: En ja het is voor de meeste van ons waarschijnlijk niet te voelen maar die voel ook geen cuppende achterbanden :?
Dat is natuurlijk onzin, ik voel nog een steentje in mijn bandprofiel en hoor elk geluidje dat er normaal gesproken niet in hoort. Ik kan je verzekeren dat ik mijn D5 nog nooit heb voelen of zien regenereren, hij komt zonder problemen door de roettest, en ik heb geen enkele zwarte spoor rond mijn uitlaten. Er moet dus een oorzaak zijn, want het lijkt mij niet normaal.

Geplaatst: 06.07.2011 - 07:47
door rsnhakan
Alwin, die van ons (2.0D) regenereerde ook heel erg vaak. (Lees: elke 50km)

Na onze zomervakantie, na 13000 km, gingen we naar de dealer. Deze hebben de injectoren getest. En deze moesten vervangen worden. Kosten, meer dan €4000,- (ik weet niet of er nog meer vervangen moest worden, auto is daarna door de leasemij ingenomen)

Ik had, een jaar geleden, een roetfilter topic aangemaakt, misschien heb je er iets aan: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... roetfilter

Geplaatst: 06.07.2011 - 09:08
door Boswachter
Roetfilters zijn er niet voor niets gekomen, zonder roetfilter kan bouwend nederland thuis gaan zitten omdat er nergens normen voor fijnstof gehaald worden.
Roetfilters zullen, net als katalysatoren of ABS de kinderziektes kwijt moeten raken, en worden afgestemd op de laatste emissietests, normen en techniek.... Ik rijdt liever met dan zonder roetfilter.... is een wereld van verschil.
p.s. ik zal hier verder niet reageren om dit draadje niet te politeik te maken.....

Geplaatst: 06.07.2011 - 09:14
door 945i
4 kinderen was het toch? :D Jij zou eigenlijk moeten fietsen om in de buurt van klimaatneutraal te komen. ;)

Geplaatst: 06.07.2011 - 09:25
door Boswachter
ik heb er 3 maar klimaatneutraal, tja dat gata voorlopig niet lukken. neemt niet weg dat ik er niet veel aan doe om zo min mogelijk.....
(niet vliegen, redelijk zuinige auto, etc....)

Geplaatst: 06.07.2011 - 09:30
door 945i
Terwijl een vliegtuig met 250 man minder uitstoot dan 100 auto's met caravan richting Spanje.

Geplaatst: 06.07.2011 - 10:04
door MartenS40
Boswachter schreef:Roetfilters zijn er niet voor niets gekomen, zonder roetfilter kan bouwend nederland thuis gaan zitten omdat er nergens normen voor fijnstof gehaald worden.
Roetfilters zullen, net als katalysatoren of ABS de kinderziektes kwijt moeten raken, en worden afgestemd op de laatste emissietests, normen en techniek.... Ik rijdt liever met dan zonder roetfilter.... is een wereld van verschil.
p.s. ik zal hier verder niet reageren om dit draadje niet te politeik te maken.....
Tja, zo dacht ik inderdaad ook, noodzakelijk kwaad. Maar als een roetfilter 95% van de relatief onschadelijke deeltjes tegenhoud (zie eerder besproken nieuwsbericht) en juist dezelfde 5% schadelijke deeltjes in het roet doorlaat als een auto zonder roetfilter, dan is het complete onzin natuurlijk.
Nieuwsbericht schreef: De Europese aanpak om fijnstof met roetfilters en strenge normen terug te dringen, zorgt niet voor een minder schadelijke lucht.
En ja, als men dan meet dat het roet met 95% afneemt haal je de norm, maar de juist schadelijke deeltjes waar je alleen op zou moeten meten, blijven volgens het nieuwsbericht op hetzelfde niveau. Dan mankeert er dus gewoon wat aan de norm.
Dan heb je alleen nog maar de nadelen van roetfilters, waaronder een hoger brandstofverbruik. Kortom dan zijn autos met roetfilters vervuilender dan zonder.

Geplaatst: 06.07.2011 - 12:19
door Gait
Dat de 5% die de huidige filters doorlaten juist het ultrafijnstof is lijkt mij niet meer dan logisch en zoals Boswachter al zegt een kwestie van tijd en ontwikkeling voordat ook dat verbeterd wordt. In het artikel staat ook dat het nu pas te meten is, dan zouden ze zich er nu ook pas op kunnen richten.

Tot die tijd scheelt het in ieder geval alvast 95% fijnstof tov rijden zonder filter, ik denk dat de gemiddelde astma-patient daar al een hoop profijt van heeft. Om het maar niet te hebben over milieu en gevelreiniging.

Geplaatst: 06.07.2011 - 13:36
door MartenS40
Laten we het van harte hopen...