Pagina 1 van 13
D5 euro 4 motor na 180000 km goed voor revisie
Geplaatst: 12.05.2011 - 21:07
door Wim J
Vandaag het verdict gekregen: Revisie motor noodzakelijk van mijn MY2008 XC70 D5 185pk.
Blijkbaar is het een gekend probleem met de klepstoters van de D5 motoren met euro4 label. 185 en 205 pk ( 215pk?) en treed het op na ongeveer 170000km.
Ik vind het onaanvaardbaar dat dergelijke motor na 'relatief' weinig kilometer al aan revisie toe is. Als dit de huidige kwaliteitsstandaard is van Volvo, dan ...
Te weten dat ik vroeger probleemloos lpg gereden heb met een 2.5T waarvoor iedereen me waarschuwde ivm mogelijke klepschade. De D5 is dus nog slechter!
Gelukkig neemt mijn dealer naast de volvo coulance alle resterende kosten op zich (2dehands aankoop met 1jaar garantie). Maar mijn vertrouwen in het merk heeft toch wel een serieuse deuk opgelopen.
W
Geplaatst: 12.05.2011 - 21:12
door 945i
Tja, ik ben ook van mening dat de kwaliteit er niet op vooruit gegaan is met de jaren.
Wel netjes opgelost door de dealer, dat dan weer wel!
Geplaatst: 12.05.2011 - 22:25
door BlackSapphire
Omdat de dealer naast de volvo coulance alle resterende kosten op zich neemt, lijkt me hier toch meer sprake van botte pech hebben oftewel een maandagmorgenproduct, dan van structureel een probleem met die D5 motoren. Anders zouden ze wel gek zijn bij Volvo&Dealers om zo coulant te zijn. Maar balen man. Ik hoop dat alles goedkomt voor je.
Geplaatst: 12.05.2011 - 23:08
door Wim J
BlackSapphire schreef:Omdat de dealer naast de volvo coulance alle resterende kosten op zich neemt, lijkt me hier toch meer sprake van botte pech hebben oftewel een maandagmorgenproduct, dan van structureel een probleem met die D5 motoren. Anders zouden ze wel gek zijn bij Volvo&Dealers om zo coulant te zijn. Maar balen man. Ik hoop dat alles goedkomt voor je.
Als de monteurs bij de hoofdealer aan het motorgeluid van de wagen het probleem herkennen dan lijkt me dat niet een uitzonderlijk geval. Zeker niet als men vraagt "170000km of iets meer?". En je vervolgens te horen krijgt "We weten al wat het is!". Zo heel erg veel D5 euro4's met 180000km op de teller lopen er nog niet rond in het wild,... maar volgens de monteurs hebben ze het allemaal rond dezelfde km-stand. Mijn dealer neemt de extra kosten op zich, omdat ik de wagen tweedehands kocht en binnen de garantie tegen dit probleem aanliep. Absoluut dikke pluim voor dit initiatief (zonder aandringen overigens). Het zou gaan om D5's met euro 4 label,...
Geplaatst: 12.05.2011 - 23:25
door edraket
Ik heb een euro 4 D5 met 235000 km en loopt nog prima. Ben ik dan al in de extra tijd aanbeland?
Geplaatst: 13.05.2011 - 08:18
door EVV
Wat is er dan precies stuk? Een stel nieuwe klepstoters zou ik niet gelijk een revisie willen noemen, eerder reparatie. Blijft natuurlijk wel slecht als het echt een structureel probleem zou zijn.
Geplaatst: 13.05.2011 - 08:48
door Wim J
edraket schreef:Ik heb een euro 4 D5 met 235000 km en loopt nog prima. Ben ik dan al in de extra tijd aanbeland?
Misschien nog bijvermelden dat het om het nieuw model V/XC70 gaat. Ik dacht niet dat er Euro 4 waren van voor MY2008 (kan me daarin wel vergissen) Misschien in het overgangsjaar MY2007 waarin de 185pk motor nog in het vorige design XC/V 70 geplaatst was?
EVV schreef:Wat is er dan precies stuk? Een stel nieuwe klepstoters zou ik niet gelijk een revisie willen noemen, eerder reparatie. Blijft natuurlijk wel slecht als het echt een structureel probleem zou zijn.
Men sprak toch van revisie van de motor, klepstoters zullen daar wellicht wel bij horen,... De wagen gaat pas maandag binnen. Men zal pas dan, eens de motor open gaat, beter kunnen inschatten wat er exact aan de hand is,...
Geplaatst: 13.05.2011 - 09:18
door Quota
Dit verhaal lijkt verdacht veel op de ervaring die wij met een V70 MY 07 gehad hebben (en welke we na diagnose door eigen dealer) ook hebben laten staan...
Geplaatst: 13.05.2011 - 10:08
door BlackSapphire
Klinkt vervelend genoeg allemaal om goed in de gaten te houden. Dit is wel ongeveer het tijdstip waarop veel D5's MY2008 > 170000 km halen, dus zouden er binnenkort veel meer meldingen moeten komen, als het een structureel probleem is met dit type motor. Mocht het structureel zijn, dan wordt het toch pijnlijk voor Volvo, omdat de D5 (volgens mij) bekend staat/stond als één van de mooiste motoren die door Volvo is gemaakt.
Geplaatst: 13.05.2011 - 10:38
door Fulaks
945i schreef:Tja, ik ben ook van mening dat de kwaliteit er niet op vooruit gegaan is met de jaren!
Kijk, dat vind ik nou ook, maar niet specifiek voor mijn Volvo. Alles wat je tegenwoordig koopt gaat minder lang mee dan vroeger. Verdomde wegwerpmaatschappij.
Eniwee, het hier geschtste probleem zal zich dan toch ook bij de andere varianten van de D5 voordoen, zoals mijn 2.4D ? Geen prettig vooruitzicht, maar ik ben nog lang niet aan de 170.000 km en hoop daarvoor in iets nieuws te rijden (maar dat is dan misschien nog slechter :evil: )
Geplaatst: 13.05.2011 - 12:02
door edraket
De 6 bak modellen vanaf eind 2005 met roetfilter af fabriek zijn ook euro 4.
Geplaatst: 13.05.2011 - 12:13
door Rippie V70
Is dit probleem soms niet direct verbonden met dat verdomde af fabriek Roetfilter, en de wijze waarop geregenereert wordt?
Diesel in de olie, en een veel hogere regeneratie temperatuur?
Kan me niet voorstellen dat dit OK is.
Er zijn al manieren om het filter leeg te halen en de software aan te passen.
Wellicht een oplossing?
Maar inderdaad niet volvo-waardig
Geplaatst: 13.05.2011 - 15:37
door sbv
Mijn euro 4 heeft 243000 km erop staan en doet het (nog) prima. Zit ik dan in de reserve tijd ?
Geplaatst: 13.05.2011 - 16:24
door Quota
Probleem met de klepstoters (wat mij is verteld) is het gevolg van "slecht" onderhoud, hierdoor word de olie te dik, en daardoor werkt het zelfstellende aspect van de klepstoters niet meer goed, waardoor speling ontstaat. Deze speling was in ons geval het "bekende" euvel bij de dealer. Zijn advies was ook om met een grote boog om de auto heen te lopen.
Overigens melde de dealer (hij had een geluidsclipje paraat om te toetsen of we het over hetzelfde geluid hadden) dat dit vooral bij de 185 pk plus varianten van de D5 voorkwam....
Geplaatst: 13.05.2011 - 18:18
door xc-men
@Wim, wat een pech en sterkte er mee.
Wij hebben ook wat problemen met onze Volvo achter de rug en een rare smaak aan overgehouden.
Als dit een bekend probleem is kan het best zijn dat Volvo binnen kort met een Re-call komt ( hoop ik maar), helaas heb jij daar niks aan op dit moment.
Nog even een vraag, welke type Diesel tank je ? Ik heb me laten vertellen dat het beter is voor de Euro 4 D5 motor de wat duurdere Diesel te tanken.
Geplaatst: 13.05.2011 - 20:37
door Wim J
xc-men schreef:@Wim, wat een pech en sterkte er mee.
Wij hebben ook wat problemen met onze Volvo achter de rug en een rare smaak aan overgehouden.
Als dit een bekend probleem is kan het best zijn dat Volvo binnen kort met een Re-call komt ( hoop ik maar), helaas heb jij daar niks aan op dit moment.
Nog even een vraag, welke type Diesel tank je ? Ik heb me laten vertellen dat het beter is voor de Euro 4 D5 motor de wat duurdere Diesel te tanken.
Ik tank als de tank leeg is, en dat is al eens goedkoop maar dat is ook al eens het betere spul. Of toch het spul waarvan ze beweren dat het beter is,... het enige wat zeker is, is dat het duurder is!
Geplaatst: 13.05.2011 - 21:06
door xc-men
Ik heb twee brieven ontvangen van Volvo Spanje met betreking tot het problem met de steigende Motor Oil peil. In die brieven werd aangeraden om alleen de duurdere Diesel te tanken en absolute niet de Bio diesel.
Ik weet niet of er een verband is met dit nieuwe probleem en de brandstof maar je weet het maar nooit.
Geplaatst: 13.05.2011 - 21:11
door Wim J
xc-men schreef:Ik heb twee brieven ontvangen van Volvo Spanje met betreking tot het problem met de steigende Motor Oil peil. In die brieven werd aangeraden om alleen de duurdere Diesel te tanken en absolute niet de Bio diesel.
Ik weet niet of er een verband is met dit nieuwe probleem en de brandstof maar je weet het maar nooit.
Er is toch een recall geweest ivm stijgend oliepeil,....?
Geplaatst: 13.05.2011 - 21:31
door xc-men
Klopt twee keer een software update,
Geplaatst: 13.05.2011 - 22:11
door AIP
hmm. Het is exact dit soort verhalen waarom ik huiverig was de '08 XC70 D5 (inmiddels 165.000km) te houden ipv de '05 V70D5..... Ben benieud hoe dit zich verder zal ontwikkelen