rica tuning 245pk - 500nm voor D5 205pk, 420nm voorXC60 d5

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
DS XC60
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 07.01.2011 - 16:36

De auto XC60 D5, geleverd in februari 2011 en +/- 6000 km gereden.

Vandaag de software laten uploaden door de dealer en gelijk een softloader gekocht. Met dat apparatje schijn je eenvoudig storingen te kunnen uitlezen en je kan de rica software en de oorspronkelijke volvo software zelf uploaden zonder dat je naar de garage terug moet.

Het ging sneller dan verwacht. Kreeg nog enige uitleg voor het gebruik van de softloader en de monteur verteld dat je een storingsmelding kon krijgen die vanzelf weer weg zou gaan en dat de functie dat je electrische ramen met een druk automatisch tot volledige sluiting omhoog gaan soms niet meer werkt en hij liet mij zien wat ik dan moet doen om het te verhelpen. De garage heeft zelf geen proefrit gemaakt.

Voordat ik de weg terug naar huis heb genomen (ongeveer 80 km) heb ik voor de zekerheid nog even een rondje gereden om te kijken of het werkt. Het werkte volgens mij, duidelijk een snellere accelaratie, dus opweg naar huis.

Ik had op de heenweg nog extra op het verbruik gelet maar dat is een beetje lastig omdat ik in Zwitserland woon en de wegen meestal niet horizontaal zijn. Wel weet ik dat ik tot dusverre 8,5 liter/100 liter gemiddeld hebt verbuikt. Ik heb op de snelweg een paar keer de auto laten accelereren van 80 naar 120 km/u en van 120 naar 170 km/u en dat gaat volgens mij een stuk sneller. Het gaat wel in alle rust, dus geen spectaculaire sportauto snelheids beleving, je rijd gewoon binnen de korste keren met veel hogere snelheden. Heel plezierig, relexed en vertrouwd.

Het verbruik leek het eerste stuk iets lager, maar het tweede stuk op constante snelheid een stuk hoger tussen de 11 en 14 liter/100km bij snelheden tussen de 100 en 130. Dit was na een drietal tussensprints. Of dit reeel is of komt doordat de weg schuin omhoog loopt (vals plat), of wellicht door de boordcomputer die anders meet, is nog moeilijk te zeggen. Heeft iemand hier ervaring mee of een verklaring voor.

Na een normale rit met snelheden tussen de 120 en 140 km/u merkte ik wel dat er een luchtje van verbrande olie was buiten de auto. Dit komt volgens mij bij de uitlaat vandaan. Ik had dit ook toen de auto net nieuw was en dat was al snel voorbij. Heeft iemand hier een verklaring voor of ervaring mee.

Na wat meer kilometers kom ik terug met nieuwe bevindingen.
DS XC60
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 07.01.2011 - 16:36

Ik ben nu een paar honderd kilometer verder (beboude kom en snelweg) en heb mij de afgelopen tijd telkens dezelfde vraag gesteld: waarom biedt Volvo de standaard motoren niet direct zo aan? Met uitzondering van het verbruik dat ik nog niet goed heb kunnen meten (overigens is mijn ongerustheid weg, volgens mij verbruik ik nu niet meer, maar ik moet wat meer kilometers maken voor een goed oordeel) is mijn ervaring dat op alle fronten er een enorme verbetering is gerealiseed ten opzichte van de standaard D5 205pk.

geluid: ja hij is stiller, bij constante snelheden is hij nog stiller (was al goed stil), maar nog belangrijker, het geluid bij de accleratie (normaal en snel) is een stuk verfijnder en plezieriger. Het lijkt wel of hij meer zoveel moeite hoeft te doen. Vooral het holle iele geratel rond 1500/1700 toeren als je een beetje gas geeft is meer gedempt en minder storend. Nu moet ik zeggen dat ik m.b.t. meer benzine dan diesel fan ben m.b.t. geluid (mijn s60 2.0T aut was had een heerlijk geluid) en de proefrit destijds in de XC60 T6 285pk beviel erg goed, maar ik had niet zoveel trek om iedere 400 km bij de tank te staan vandaar toch maar de D5. Nu na tuning is de schade qua geluidsbeleving ten opzichte van de T6 enigsinds geminimaliseerd.


automatiche versnellings bak: deze reageert veel beter op het gas, voorheen was het bij flink gas intrappen veel gebrul en in eerste instantie weinig actie, dat is nu toch stukken beter. De automaat is veel beter bij de les terwijl het soepele karaker niet gewijzigd is. Hij schakkelt nog altijd even schok en geruisloos naar de volgende versnelling. Voor de tuning zette ik hem regelmatig in de sport modus als ik de berg opging omdat ik het gevoel had dat hij de schakelmomenten niet helemaal lekker koos, maar na de tuning ik nog nauwelijks van de sport modus gebruik gemaakt. Ook had ik voor de tuning bij hele lage snelheden heel af en toe wel een een schok, dat heb ik na de tuning niet meer gehad

response op gas: de auto reageert veel directer op de gas response zonder nerveus te worden. Je kan nog steeds erg relaxed en rustig rijden maar de directere response op een voetbeweging geeft veel rijplezier. Ik kan wel zeggen dat het hierdoor nog relaxter rijd, hij doet wat je van hem vraag, zowel bij rustig als sportiever rijgedrag.


accleratie: hij is beresterk! Het is echt ongelofelijk. Ik ben in mijn waarneming gesterkt door het gezicht van mijn schoonvader die naast me zat toe ik tijdens een rustige en relaxte rit even een stukje was meer gas gaf en de auto even liet acclerenen van 50 tot 90. Hij moest even slikken. En dat was in een rit met vier volwassen aanboord. Hij is veel sneller en het gaat met groot gemak en ontspannendheid. Zoals een sterke diesel dat kan maakt de auto maakt echt enorme stappen als je ietsje meer van hem vraagt, en alle in relatieve rust. In het gewone dagelijkse verkeer beleef ik daarom enorm veel plezier in het rijden. Af en toe wat sneller optrekken zowel in bereik tussen 20 en 100 als van 80 tot 130 km/u is erg plezierig. Je hoeft niet eens het gas tot op de bodem in te trappen om een grote glimlach op je gezicht te krijgen. Het echte werk op de Duitse autobahn komt begin juli aan de beurt dus daar kan ik nog niets over zeggen.

Conclusie tot dusverre: Een absolute aanrader. Dit is 100% zijn geld waard. Ik denk dat na tunning de drivebility en prestaties veel dichter liggen bij een x3 3.0D of een q5 3.0tdi (met vergelijkbare pk/nm cijfers). Met de rijervaring van de normale D5 205pk nog vers in mij geheugen bekruipt mij dan ook sterk het "net niet" gevoel voor de standaard motorisering en dat vind ik jammer als Volvo liefhebber. Dan kan en verdient beter. Natuurlijk, de standaard motor is voldoende, zeker voor het vlakke Nederland, maar je mist zoveel rijplezier en het is een stuk minder geraffineerd in geluid, gasreponse en automatische schakeling, dat je jezelf te kort doet in het plezier dat je in deze fantastische auto kan beleven.

Midden julie verwacht ik een update na een paar duizend autobahn kilometers.
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Om op je vraag in je opening terug te komen, ik denk dat de fabriek de auto's zo aflevert omdat er een veiligheidsmarge is ingebouwd vwb. de betrouwbaarheid/duurzaamheid van motor en bak.

Met zoveel vermogen krijgt alles verschrikkelijk op zijn donder, vooral als je het regelmatig gebruikt, en dat doe je vanzelf, als het kan.

Ik wens je veel en hopelijk lang plezier van de auto.
Want de rek is er wel uit qua reserves in het blok/ bak gedeelte.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

ik miste in de voordelen van Rica "improved durability"
Volvo for life
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Mooi verhaal :)
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
DS XC60
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 07.01.2011 - 16:36

945i schreef:Om op je vraag in je opening terug te komen, ik denk dat de fabriek de auto's zo aflevert omdat er een veiligheidsmarge is ingebouwd vwb. de betrouwbaarheid/duurzaamheid van motor en bak.

Met zoveel vermogen krijgt alles verschrikkelijk op zijn donder, vooral als je het regelmatig gebruikt, en dat doe je vanzelf, als het kan.

Ik wens je veel en hopelijk lang plezier van de auto.
Want de rek is er wel uit qua reserves in het blok/ bak gedeelte.
---------------------
Ik ben het grotendeels met je eens wat betreft gebruik van de auto. Het voordurend rijden van een auto op zijn toppen van zijn kunnen verhoogd de slijtage. Dat geldt ook voor auto's die niet zijn getuned maar door de gebruiker "sportief" wordt bereden (het afgeragde GTItje). De grote vraag is natuurlijk of de D5 motor, de aandrijving en de transmissie de hogere krachten techisch aankunnen. Ik heb hier natuurlijk ook over nagedacht en mijn uitgangspunt was en is: ja dat geloof ik. Ten eerste: In Zwitserland en in Duitsland wordt Heico tuning aangoden met behoud van fabrieksgarantie, in Nederland geldt dat nu voor Polestar (overigens vindt ik het slecht gemanaged door Volvo Zweden dat er geen uniforme Europese of wereldwijde aanpak is). De vermogenstoename van deze tuners is wel iets lager dan die van Rica maar toch er is een toename. En Volvo zelf heeft in het 2012 model het vermogen en koppel ook verhoogd (ik betwijfel of er aanpassingen aan de versnellingbak of aandrijflijn zijn gedaan). Overiges heeft Rica hier reeds een software versie voor en deze tuning behoud dezelfde waarde als voor een upgrade van een D5 205 pk. Ze willen kennelijk niet over de 245pk en 500nm heen gaan.

Ten tweede: Ik doe graag zaken met bedrijven die al langer actief zijn in de markt. Met dit soort producten ben je als bedrijf niet instaat te overleven als je product problemen veroorzaakt bij je klanten. Leuk om te weten is dat ik in Zwitserland de Rica tuning door een officiele volvo dealer heb laten doen (er zijn nu twee Volvo dealers in Zwitserland waar je Rica tunning kan laten doen). Heico is hier belachelijk duur (CHF 3000), ik heb CHF 1040 betaald. Volgens speelt Volvo ook met de mogelijkheden en biedt het op een V60 T6 R mode een hoger vermogen aan.

Toch ben ik met je eens dat het gevaar in de rechter voet zit. Ga je sportiever rijden dan verbruik je meer brandstof en mag je een hoger slijtage profiel verwachten. Doe je extremere dingen dan loop je een reeel risico dat je onderdelen kapot gaat maken. Voor mijzelf ben ik er niet zo bang voor. Ik ben geen stoplichtsprinter, maak af en toe gebruik van hogere vermogenspotentieel, maar met mate. De auto nodigt je hiervoor ook niet uit. En tijdens meer dan 80% van alle kilometers die je met een auto rijd gebeurt er niet zoveel spannends. Een snelweg rit is redelijk statisch met veel constante snelheden. En ik stel me zo voor bij hogere snelheden van 160 tot 180 km/u (als ik harder ga zal mijn vrouw protesteren) op de Duitse Autobahn, dat de getunde versie evenveel slijt en te lijden heeft als de normale versie.

Ik ben er dan ook van overtuigd, mede door de prachtige en harmonische loop van de motor dat ik er nog lang veel plezier aan zal beleven.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Realiseer je dan dat het die dealers zijn die de garantie op zich nemen, Volvo AB laat het in voorkomende gevallen altijd afweten, altijd goed om te weten als je ergens in een buitenland strand
Volvo for life
DS XC60
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 07.01.2011 - 16:36

De reis door Zwitserland, Duitsland, Oostenrijk en Hongarije en weer terug zit er op. Veel snelwegkilometers dus, maar wel met verschillende snelheden De gereden snelheden? In Duitsland waar toegestaan en mogelijk tussen de 160 en 180 km/u, maar ook best een aantal stukken met kruissnelheden van 80, 100, 120en 140. In Oostenrijk en Hongarije veelal tussen de 120 en 140 km/u en in Zwitserland door een aantal wegwerkzaamheden heb ik gemiddeld het langzaamste gereden waarbij er behoorlijk lange stukken rond de 80 km/u bij zaten.

En wat zijn na deze vele snelwegkilometers de ervaringen? Mijn voorgaande conclusie staat nog steeds als een huis. Ik ben erg tevreden met de tuning (met de auto overigens ook). De motor rijdt erg relaxed en soepel, hij accelereert vlot waar nodig en reageert beter op de automaat. Het veel "veel lawaai en weinig versnelling" is stukken verbeterd, hij reageert directer op het gas, maar nog steeds relaxed en niet nerveus. In zuid Duitsland op de autohahn is het een waar genot. Acclerateren berg op bij snelheden boven de 120 gaat moeiteloos.

Het gemiddelde verbruik schommeld tussen de 8,3 en 8,6 liter per 100km (ik heb de boardcomputer sinds aanschaf nog niet gereset). Niet noemenswaardig beter of slechter dan voor de tunning. Een zuinigheidswonder is het met deze cijfers echter niet. Wellicht dat je in Nederland met wat snelweg woonwerk verkeer naar de 7,5 tot 8 liter kan komen maar veel meer (of eigenlijk minder) zit er volgens mij niet in. Dat lijkt mij iets dat Volvo voor de toekomst moet verbeteren om concurrerent te blijven. De recentelijk update van 205 naar 215 pk schijnt volgens Volvo een besparing op te levern van 8% en dat is in iedergeval een start maar nog niet genoeg.

Als tweede zwakke punt (zeer persoonlijk) vind ik het motorgeluid. Bij constante snelheden is het allemaal goed gedempt maar bij wisseldende belastingen is het duidelijk niet erg gecivilizeerd. Het is een beetje rauw en hol. In diverse autotesten van de vroegere D5 (163 en 185 pk) werd het geluid enorm geprezen, maar dat herken ik niet in deze D5 twin turbo. Na tunning is het wel verbeterd maar ik denk dat het beter kan. Zoals eerder vermeld rij ik binnenkort met de nieuwste V6 diesel van citroen, ik houd jullie op de hoogte. Ik las onlangs dat er een audi 3.0 biturbo diesel aankomt met een soundprocessor die je zelf kan instellen. Lijkt me ook een goed idee voor Volvo om een aantrekkelijk voor de diesels mogelijk te maken. Of toch maar gewoon terug naar de volvo 5 cilinder benzinemotoren?

Ik vond nog een foto die ik gemaakt had toen ik hem pas had afgelopen winter. Smoelt goed zo'n XC60 in de sneeuw.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De Volvo 5 cilinder diesel kan helaas kwa geluid niet tippen aan de V6 diesel die ook in de Citroen C5/C6 zit. Bovendien is deze V6 diesel een heel stuk zuiniger dan de D5.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

hij is daarentegen wel ruim 100kg lichter en heeft een lagere CO2 uitstoot
Volvo for life
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?add=1&cache=no

Lichter, goedkoper, luxer, zuiniger etc. etc. :P
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

daar staat het exacte gewicht van het losse motorblok ergens vermeld?
Volvo for life
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Nee, tuurlijk niet gekkie.. ;) Is het motorblok van een D5 100 kg lichter dan de V6 diesel van PSA?
Als dat zo is wil je dat extra gewicht niet ook nog eens voor de vooras hebben hangen, dat kan ik mij voorstellen.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Een 2.7D C6 van 2008 had een G label waar een D5 al een D label had, de allerlaatste ontwikkelingen geven Citroën met de C6 een E label en Volvo een C label, wel nuttig die link idd....

(nog even een meenemer bij die C6, die kost wel steeds een C30 meer dan een S80)
Volvo for life
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Maar die labels kun je weer alleen vergelijken in dezelfde koets toch? De D5 in een V50 scoort toch ook een ander label dan in een S80? Wordt er ook niet rekening gehouden met de carrosserie en de luchtweerstand e.d.?
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Het label is een relatief gegeven idd... daarom vergelijk ik een C6 ook met een S80.
945i schreef:Lichter, goedkoper, luxer, zuiniger etc. etc. :P
echt niet dus in dit C6/S80 vergelijk, zwaarder, veel duurder, mogelijk luxer, zeker onzuiniger
Volvo for life
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

bart simpson schreef:Het label is een relatief gegeven idd...

maar daarom vergelijk ik een C6 ook met een S80
Prima, maar je pakt wel de "oude" V6 en die vergelijk je met de "nieuwe" D5.

De D5 komt er nog steeds beter uit met een C label dan met de nieuwe 3.0 V6 in de C6, maar die scoort naar mijn mening nette 195 gram tegen 159 gram voor de D5.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Beter de 2.2HDI 204 pk in de C5 vergelijken met de D5.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Quota schreef:
bart simpson schreef:Het label is een relatief gegeven idd...

maar daarom vergelijk ik een C6 ook met een S80
Prima, maar je pakt wel de "oude" V6 en die vergelijk je met de "nieuwe" D5.

De D5 komt er nog steeds beter uit met een C label dan met de nieuwe 3.0 V6 in de C6, maar die scoort naar mijn mening nette 195 gram tegen 159 gram voor de D5.
de allerlaatste ontwikkelingen geven Citroën met de C6 een E label en Volvo een C label, wel nuttig die link idd....

Dat gaat dus om de allerallerlaatste varianten... een 195gr/km CO2 C6 tegen een 159gr/km CO2 S80, beiden uiteraard met automaat, die C6 is daarbij exact een C30 2.0 Advantage duurder..
Volvo for life
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

We praten hier wel over een puur theoretisch verbruik. Ik weet toevallig dat die V6 zo zuinig is omdat mijn broer die in zijn LAndRover Discovery 4 heeft. Dat is een auto van 2500 kg, maar die loopt in de praktijk tussen de 1:10 en 1:14! Dat haal je net aan met een V70 GT. In een lichtere auto moet die V6 toch wel een stukje zuiniger zijn denk ik. Aan de loopcultuur kan de D5 helaas niet tippen. Die V6 is zo stil en krachtig!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”