Pagina 1 van 1
Gereviseerde turbo voor een D5 MY05
Geplaatst: 16.05.2011 - 16:11
door Remco.Smit
Wie weet er een goed adres voor gereviseerde turbo's voor een D5 uit 2005?
Ik heb weer een storing in het vacuumsysteem. Dit keer geeft de computer iets meer informatie ("West Gate").
Vorige keer (nov 2010) is de onderste motorsteun vervangen en daarna was de storing verholpen, tot kort geleden. Zelfde symptomen: bij snel optrekken in noodloop. Eerst gebeurde het alleen bij koude/lauwe motor, maar nu ook als de motor op temperatuur is.
Helaas wil de turbo niet open, zodat we (of eigenlijk het mannetje van de garage) niet kunnen zien of de West Gate wel of niet goed sluit.
Iemand tips?
groet
Remco Smit.
Geplaatst: 16.05.2011 - 16:20
door 945i
West gate is de Westelijke uitgang, ik denk dat je de wastegate bedoelt, een overdruk ventiel.
Bij mijn weten hoeft een turbo daar niet voor open.
Geplaatst: 16.05.2011 - 16:30
door Remco.Smit
945i schreef:West gate is de Westelijke uitgang, ik denk dat je de wastegate bedoelt, een overdruk ventiel.
Bij mijn weten hoeft een turbo daar niet voor open.
Volgens mijn mannetje (die geen geboren Nederlander is, dus het zou best eens de waste gate kunnen zijn), gaat het om deze (
http://volvoforums.com/forum/volvo-850- ... 497/page2/) klep (zie de grote foto met het pijltje. Om die klep te zien, moet de turbo echt uit elkaar.
Geplaatst: 16.05.2011 - 18:46
door Mrlten
Voordat je je turbo uit elkaar gaat trekken, heb je de turbodrukregelaar al gecontroleerd? Deze unit zit op het vacuumsysteem aangesloten en regeld de wastegate. Bij mij was deze eens kapot en toen kon ik ook voor geen meter optrekken en kreeg op het display "Motorstoring service vereist" te zien.
Nadat deze regelklep bij mijn auto vervangen was, kreeg de rest van het systeem een grotere vacuum te verwerken waarna de voorste motorsteun stuk ging. De omgekeerde volgorde van dat bij jou auto.
Geplaatst: 16.05.2011 - 19:13
door sbv
Misschien ook eens elders je licht op steken. Waste gate kan wel vast zitten, WD-40 erop ?
Geplaatst: 16.05.2011 - 21:46
door Remco.Smit
Mrlten schreef:Voordat je je turbo uit elkaar gaat trekken, heb je de turbodrukregelaar al gecontroleerd? Deze unit zit op het vacuumsysteem aangesloten en regeld de wastegate. Bij mij was deze eens kapot en toen kon ik ook voor geen meter optrekken en kreeg op het display "Motorstoring service vereist" te zien.
Nadat deze regelklep bij mijn auto vervangen was, kreeg de rest van het systeem een grotere vacuum te verwerken waarna de voorste motorsteun stuk ging. De omgekeerde volgorde van dat bij jou auto.
Is de turbodrukregelaar de 'schakelaar' die de wastegate open/dicht doet? Die is in orde, dwz hij verliest geen (onder)druk.
@sbv: De wastegate klep lijkt soepel te bewegen, vergeleken met dezelfde klep van de turbo van een Toyota Previa. Voor de zekerheid WD-40 er opgespoten.
Geplaatst: 17.05.2011 - 16:31
door Remco.Smit
Update: patient is weer dichtgenaaid en meteen zwaar aan het werk gezet. Lampje gaat niet meer aan, dus hopelijk is het probleem verholpen. Maar eerlijk gezegd heb ik er een hard hoofd in: meestal als de auto naar de garage is geweest blijft het probleem een tijd(je) weg, maar komt toch altijd weer terug...
Geplaatst: 17.05.2011 - 17:41
door bartv70
Je hebt de patient zelf "gerepareerd" met een beetje WD40? of is de auto naar de garage geweest?
Geplaatst: 17.05.2011 - 22:59
door Remco.Smit
@bart: Hij is naar de garage geweest (geen dealer). Of ie gerepareerd is betwijfel ik. Ik heb trouwens niets hoeven betalen.
Geplaatst: 18.05.2011 - 07:00
door blastaway
Shoepen gaan vaak vast zitten van de turbo.
Geplaatst: 18.05.2011 - 10:29
door Thijs
Heb ik bij een volvo nog nooit van gehoord. Wel bij renault en opel daarentegen.
Geplaatst: 18.05.2011 - 12:18
door VolvoRob
blastaway schreef:Shoepen gaan vaak vast zitten van de turbo.
Dit wordt vaak veroorzaakt doordat de leiding die olie aanvoert voor de smering van kunststof is en dat vergaat na verloop van tijd. Dus steeds minder smering, de bladen drogen uit, en op een gegeven moment klapt de boel. Ik heb hetzelfde meegemaakt met een G60 lader van een Corrado.