Pagina 1 van 1

heb ik nu wel of geen bi-xenon?

Geplaatst: 16.05.2011 - 22:26
door Remco.Smit
Ik was altijd in de veronderstelling dat ik bi-xenon verlichting heb (heb er zelfs eentje laten vervangen; best duur!) in mijn 2e hands D5, maar vandaag deed ik een schokkende ontdekking.

Ik kwam er achter dat het groot licht komt uit een lampje NAAST de (bi?) xenon lamp (dit grootlicht is niet eens xenon trouwens). Bij bi-xenon zitten grootlicht en dimlicht in 1 lampje waarbij een ingewikkeld mechanisme zorgt voor het schakelen tussen de twee soorten licht.

Nu vraag ik me af of ik bij de dealer ben bedonderd. Ik heb nl. een bi-xenon besteld (en betaald, iets van 80 of 90 eurie geloof ik, ecxl. montage) en er in laten zetten. Past een bi-xenon lampje in de fitting van een gewone xenon lamp?

gr
Remco.

Geplaatst: 16.05.2011 - 22:31
door Philken
bixenon is dat de koplamp bij het aanzetten van het groot licht wat meer naar boven/rechtdoor schijnt waardoor de 'beschenen oppervlakte groter wordt
de verstraler is idd een halogeentje

Geplaatst: 16.05.2011 - 22:33
door Gast
volgens mij zijn de xenon-lampjes gelijk, of het nu bi-xenon is, of niet.

Geplaatst: 16.05.2011 - 22:35
door Hans oet Twent
Bi-Xenon;
= Dimlicht en daarnaast een grootlicht unit in één lampenhuis waarbij het dimlicht een soort lens heeft. vergrootglas achtige lens. Beide zijn Xenon lampen.

In mijn MY'06 Heb ik Xenon dimlicht en normaal grootlicht. En waarschijnlijk heb jij dat ook.......

Op mijn Motor heb ik ook Bi xenon. Dat wil zeggen dat alleen de stand van het Xenon lampje gaat veranderen....

Ik hoop dat ik het zo goed verwoord heb.

Geplaatst: 16.05.2011 - 23:19
door Remco.Smit
Hans oet Twent schreef:Bi-Xenon;
= Dimlicht en daarnaast een grootlicht unit in één lampenhuis waarbij het dimlicht een soort lens heeft. vergrootglas achtige lens. Beide zijn Xenon lampen.

In mijn MY'06 Heb ik Xenon dimlicht en normaal grootlicht. En waarschijnlijk heb jij dat ook.......

Op mijn Motor heb ik ook Bi xenon. Dat wil zeggen dat alleen de stand van het Xenon lampje gaat veranderen....

Ik hoop dat ik het zo goed verwoord heb.
Mijn grootlicht lampje geeft geen wit licht, maar gewoon geel. Halogeen lijkt mij. Zit ook in een aparte fitting, naast de xenon lamp. Grappig om te zien was dat als (iemand anders) schakelde tussen groot/dimlicht de spiegel of reflector die om de xenonlamp heen zit (best groot ding) iets beweegt, ws. om de straal naar beneden te richten?

Maar goed, ben dus waarschijnljk belazerd door de dealer. Betalen voor een bi-xenon die er nu ws. voor niets in zit....

Geplaatst: 16.05.2011 - 23:59
door StephanD
Zo werkt het bij mijn Adaptieve Bi-Xenon ook.
Bij grootlicht gaat de halogeenlamp als extra aan en beweegt de Xenon bundel omhoog. De lichthoeveelheid bij grootlicht is dan ook enorm.
Volvo noemt dit in de folder Bi-Xenon.
Bij mijn Adaptieve Bi-Xenon beweegt de Xenon bundel ook nog wat met het stuur mee naar links of rechts.

De Xenonlampen zijn nu eenmaal erg duur om te vervangen.
80 of 90 Euro voor een Xenon lamp bij de dealer valt me nog mee.

Geplaatst: 17.05.2011 - 07:39
door Thijs
Maar goed, ben dus waarschijnljk belazerd door de dealer. Betalen voor een bi-xenon die er nu ws. voor niets in zit....
Hoezo belazerd? Het is een en dezelfde lamp. Dat hij het bi noemt lijkt mij niets om over te vallen? Een xenon lamp is gewoon duur helaas...

Geplaatst: 17.05.2011 - 07:54
door bart simpson
Bi xenon heeft ALTIJD een H7 lampje icm met een achterover kantelende reflector voor de xenon lamp.
Halogeenlicht is er in voorkomende gevallen direct, xenonlicht vraagt even meer tijd, vandaar de combi

Geplaatst: 17.05.2011 - 07:54
door Paul
Verstralers zijn gewoon altijd halogeen, omdat je hier snel mee kan seinen. Xenon heeft wat dat betreft een redelijke vertraging.

Geplaatst: 17.05.2011 - 07:55
door bart simpson
2 zielen één gedachte

Geplaatst: 17.05.2011 - 08:08
door Paul
Haha! Precies tegelijk inderdaad! :-)

Geplaatst: 17.05.2011 - 08:32
door Remco.Smit
Goedemorgen heren. Bedankt voor jullie reacties.

Dit is wat ik lees op het internet:
Xenon en Bi-xenon zijn NIET hetzelfde lampje. Bij bi-xenon zit er een mechanisme IN het lampje dat schakelt tussen dim- en grootlicht. (zie http://www.verlichtingkopen.nl/catalog/ ... logeen.gif (linker lamp). Het mechanisme maakt de bi-xenon lamp duurder dan een gewone xenon lamp.

Dit is wat ik tegenkom op mijn auto:
- gezien vanuit het midden (grill): grootlicht (halogeen neem ik aan), xenon dimlicht.
- bij schakelen tussen dim- en grootlicht gaat het halogeenlampje ook aan en wordt de reflector die om de Xenonlamp zit iets verschoven.

Nu vraag ik mij af, na jullie berichten gelezen te hebben:
- Is bi-xenon bij Volvo iets anders dan bij andere merken (bi als in twee aparte lampen)
- of wordt de halogeen éxtra bijgeschakeld naast de xenon die dan ook omschakelt naar grootlicht?

thnx.

Geplaatst: 17.05.2011 - 09:17
door bart simpson
Volvo is al iets anders dan andere merken.
grootlicht bestaat altijd uit en H7 en xenon

Geplaatst: 17.05.2011 - 09:44
door diesel01
En de dealer wil voor €323 graag beide lampjes vervangen :lol: :morning:
Maar er is dan wel licht in de tunnel, dusdanig veel dat ik bij verkeersborden het grootlicht uit doe.
Er zit een motor met spiegel in het adatieve licht die omhoog komt waardoor het xenon omhoog wordt gericht en 65w halogeen wordt bijgeschakelt.
Fenomenaal ver, er klopte laatst een haas op de deur voor een zonnebrilletje.

Geplaatst: 17.05.2011 - 12:54
door Philken
om te vergelijken: mijn BMW 3serie firmaslet heeft ook bi-xenon en dat werkt volgens hetzelfde principe(spiegel omhoog bij grootlicht aan)& daar zit er in de binnenste 'lamp' geen extra verstraler dus daar branden alleen maar een enkele lamp bij grootlicht
lampje is zelfs uitwisselbaar met dat van de Volvo