Pagina 1 van 2
Pierburg LMM
Geplaatst: 17.05.2011 - 14:49
door M@rcel
Ik heb de LMM vervangen. Auto reageert duidelijk beter op het gas

Ben benieuwd of het verbruik nu ook weer naar normalere waarden gaat.
De LMM is een Pierburg 7.22701.05.0 (volgens de
Pierburg website (guest login)). Ik weet dat er vaak geadviseerd wordt om vooral een originele Bosch LMM te gebruiken, maar ik ben eigenwijs en ben benieuwd hoe deze bevalt.

Het prijsverschil is erg groot. Pierburg is een gerenommeerde fabrikant en wordt door diverse autofabrikanten als eerste montage gebruikt.
Deze LMM is puur de LMM. Dus exclusief de kunstof pijp. Montage is simpel: connector los, twee schroeven los, oude LMM eruit, nieuwe LMM erin, twee schroeven vastdraaien en connector vast. Klaar. De passing is prima, de passing van de connector is aan de strakke kant.
De originele schroeven zijn van het beveiligde torx type. Als je niet het juiste gereedschap hebt, zijn deze schroeven ook met een platte schroevendraaier los te draaien. Daarna kun je ze vervangen door een paar RVS zelftappers met normale (kruis-)kop van de bouwmarkt.
Dit is waar ik hem gehaald heb.
Geplaatst: 17.05.2011 - 15:56
door MartenS40
Tjonge, netjes gedaan. Ik zie dat een orginele 265,- euro kost :shock:
Geplaatst: 17.05.2011 - 18:08
door M@rcel
MartenS40 schreef:Tjonge, netjes gedaan. Ik zie dat een orginele 265,- euro kost :shock:
Ben benieuwd of hij het net zo lang volhoudt als origineel. Volgens de geschiedenis van de auto is de lmm niet eerder vervangen en zat hij er dus bijna 250.000km in.
Geplaatst: 17.05.2011 - 19:20
door MartenS40
M@rcel schreef:MartenS40 schreef:Tjonge, netjes gedaan. Ik zie dat een orginele 265,- euro kost :shock:
Ben benieuwd of hij het net zo lang volhoudt als origineel. Volgens de geschiedenis van de auto is de lmm niet eerder vervangen en zat hij er dus bijna 250.000km in.
Dan moet je nogal even om dat uit te vinden! Ik zou daar met mijn huidig aantal km´s 8 jaar over doen

Geplaatst: 17.05.2011 - 19:27
door M@rcel
Ik heb deze S80 ruim twee jaar geleden gekocht om er tien jaar mee te doen. Nog acht jaar te gaan dus en dan verwacht ik dat hij inderdaad op zo'n 500.000km zal staan.

Geplaatst: 17.05.2011 - 20:20
door MartenS40
Ongelooflijk, wat een ambitie, zeker voor een 2.5T op G3!
Maar wel tof dat je gaat proberen het half miljoen te halen

Ik hoop voor je dat het niet een al te prijzig geintje gaat worden. Als je alle onderdelen op die manier besteld moet het lukken...

Geplaatst: 17.05.2011 - 20:22
door M@rcel
Ambitie? Meer een blinde sprong in het diepe

Geplaatst: 17.05.2011 - 22:43
door toppertje
@M@rcel,
wat koste het verzenden naar NL. als ik vragen mag?
Geplaatst: 17.05.2011 - 22:48
door M@rcel
toppertje schreef:@M@rcel,
wat koste het verzenden naar NL. als ik vragen mag?
Ik heb in totaal EUR 86,80 betaald via PayPal. De lmm werd binnen een dag of vijf door DHL afgeleverd.
Geplaatst: 17.05.2011 - 22:51
door M@rcel
Als je dezelfde weg wil gaan: er zijn verschillende versies (en prijzen?) voor verschillende motoren. Check de Pierburg site (zie mijn eerste post) voor het juiste type.
Geplaatst: 18.05.2011 - 08:23
door Maus-met-Volvo
@Marcel: Wat was jouw reden om de LMM te vervangen? M.a.w., wat was de stroing die bij jou optrad?
Geplaatst: 18.05.2011 - 10:52
door M@rcel
Geen storingen, maar het verbruik begon duidelijk toe te nemen van gemiddeld 1:10 naar 1:9 (op lpg). Ik had ook de indruk dat de motor minder levendig was dan eerst.
Omdat ik nog een hele tijd met deze auto wil rijden, leek me een nieuwe LMM een redelijke investering om eens te kijken of het daaraan lag. Het lijkt zijn vruchten af te werpen.
Een nieuwe TCV (turbo control valve) en CBV (compressor bypass valve) van IPD staan ook nog op het lijstje.
Geplaatst: 18.05.2011 - 11:02
door Maus-met-Volvo
Oké dat lijkt me duidelijk, een verhoogd verbruik dus. Wat zijn de voordelen van de TCV en CBV van IPD t.o.v de originelen?
Geplaatst: 18.05.2011 - 11:21
door ivoandriessen
Die had ik ook nog op de verlanglijst staan....
Die van mij zit er al ruim 360.000 km in

.
Ik ben ook wel benieuwd naar wat die andere onderdelen voor voordeel bieden.
Geplaatst: 18.05.2011 - 11:32
door ivoandriessen
Ergens van een website afgehaald:
Nieuwe Pierburg Luchtmassameter deze levert een betere flow dan Bosch en heeft een langere levensduur.
Wist u dat de luchtmassameter de nummer 1 probleem oorzaak is van de moderne auto's?
Een vervuilde of slecht werkende luchtmassameter zorgt voor een hoger verbuik en minder vermogen.
Wij adviseren om in iedergeval iedere 100.000km deze te vervangen zo blijft uw auto fit en goed presteren.
Een luchtmassameter welke nog maar 70% van de luchthoeveelheid registereerd geeft geen foutmelding maar zorgt er wel voor dat uw auto slechter presteerd en meer verbruikt.
Geplaatst: 18.05.2011 - 11:46
door M@rcel
Het zijn een aantal zaken die je toch regelmatig terug ziet komen en omdat ik niet graag stil kom te staan en overhaast dan maar voor de meest logische oplossing ga kiezen (originele Volvo onderdelen), vond ik 250.000km een mooie stand om een aantal zaken preventief aan te pakken. De bobines heb ik vervangen door IPD HD bobines (hogere vonkenergie, gunstig voor LPG). Ook de slangen in het inlaattraject zijn inmiddels mooi siliconen blauw.
Zie het maar als halftime opfrisakties.
Ik lees goede verhalen over de
TCV. Het belangrijkste voor mij is dat ik er de komende 250.000km geen omkijken naar heb en dat hij dus al die tijd goed blijft presteren. Hij is niet veel duurder dan origineel, dus de gok waard. Google er maar eens op.
Het rubberen membraan in de CBV zit er ook al een kwart miljoen kilometers in dus vervangen leek me wel wat. De verhalen over de
CBV zijn wisselender, maar ach als je toch bezig bent.
Ik ga binnenkort het volgende onder handen nemen:
- Inlaat Pijpen/slangen schoonmaken
- ETM schoonmaken
- PCV schoonmaken
-
LMM vervangen
- TCV + slangen vervangen
- CBV vervangen
- Gaas voor intercooler
Kost me wel wat tijd, maar het is volgens mij goed besteed.

Geplaatst: 18.05.2011 - 11:54
door Maus-met-Volvo
Over levensduur gesproken, mijn auto heeft nu ruim 377.000 km gelopen en de LMM is nooit vervangen...
Geplaatst: 18.05.2011 - 11:58
door M@rcel
Maus-met-Volvo schreef:Over levensduur gesproken, mijn auto heeft nu ruim 377.000 km gelopen en de LMM is nooit vervangen...
Had ik al verteld dat ik nogal wat perfectionistische trekjes heb? :roll:
Geplaatst: 18.05.2011 - 12:10
door Maus-met-Volvo
Jouw project om het CANbus te saboteren liet me al zoiets vermoeden... ;)Jammer dat ik absoluut geen verstanmd van electronica heb, maar ik vindt het wel leuk om de ontwikkelingen van je project te volgen.
Succes!
Geplaatst: 19.05.2011 - 15:58
door M@rcel
Inmiddels heeft mijn lieve wederhelft na een langere rit bevestigd dat het verbruik weer terug is op het voor ons normale niveau (1:10 op gas). Als de levensduur van deze LMM goed uitpakt, dan is het dus een goeie move geweest.
