Pagina 1 van 1

Op bezoek bij Volvo

Geplaatst: 22.05.2011 - 20:37
door Ben
Vorige week mocht ik op uitnodiging van Volvo in de nieuwe S60 DrivE gaan rijden. Tenminste dat was de bedoeling want het werd een V60. Wel zo leuk want in dat model had ik nog niet echt kunnen rijden.
De 1.6 diesel is een motor waar je zonder er in gereden te hebben niet al te veel verwachtingen van hebt. Op papier ziet het er keurig uit maar de praktijk is dan vaak anders. Ik heb een uurtje met de auto gestuurd en me niet gehouden aan de voorgeprogrammeerde route maar ben lekker m’n eigen weg gegaan. Stukje stad, stukje binnendoor en natuurlijk ook even de snelweg op.

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik de V60 DrivE een perfecte auto vind. Voor gebruiker van een grote auto is de instap altijd even lastig. Ik stoot altijd m’n hoofd! In dit geval kwam dat ook doordat de stoel nogal hoog stond. Bij de tweede instap weet je dat het beter gaat. Eenmaal binnen ziet alles er Volvovertrouwd uit. Alles zit op z’n plek. Je kunt overal goed bij en het voelt alsof het allemaal zo hoort. En zo hoort het natuurlijk ook!
1,6 liter motorinhoud lijkt voor een betrekkelijk zware auto als de V60 wat onderbemeten maar dat blijkt in de praktijk heel erg mee te vallen. Ik heb bewust de drukke praktijk opgezocht en daar gereden zoals dat in het dagelijks verkeer gebruikelijk is. Nergens ben ik een grens tegengekomen en altijd deed de auto precies wat ik wilde. Liever nog had ik in een automaat gereden.

Persoonlijk vind ik de V60 mooier dan de S60. De lijnen ‘kloppen’ in mijn gevoel beter. Bedenk daarbij dat ik een estate-fan ben en estates altijd mooier vind dan sedans.

Tijdens de bijeenkomst, waar het puikje van de Nederlandse autopers aanwezig was, werd ook een toelichting gegeven op de stand van zaken bij Volvo. Wat is men blij dat Geely het merk heeft overgenomen. Het echte Volvogevoel is weer terug, niet alleen bij de importeur in Nederland maar ook bij de fabriek in Zweden. Men is duidelijk opgelucht onder het juk van Ford uit te zijn. De inspiratie en energie stroomt weer. Er is een duidelijke langetermijnversie waarbij gepland wordt welke modellen in welke markten verkocht zullen worden. Geely bouwt op dit moment al nieuwe Volvofabrieken in China. Geen oude complexen die omgekat worden maar compleet nieuwe fabrieken. Geld is geen probleem. Boter bij de vis is het devies en ze doen alles wat ze toezeggen. De bedoeling is dat er in Europa en zeker ook in Nederland gegroeid gaat worden. En dat groeien is al begonnen. In de V70 klasse heeft Volvo 55% marktaandeel en hoewel de XC90 inmiddels als wat gedateerd beschouwd wordt, is ook daar een marktaandeel van 44% te noteren. Mooie cijfers dus.
De automarkt lijkt inmiddels wel gedicteerd te worden door percentages. Terwijl slechts een deel van de auto’s zakelijk gereden wordt is het 20% en 14% wat de omzet lijkt te bepalen. De bijtelling regeert. Daarnaast is er de vreemde regelgeving mbt tot uistoot waarbij een % meer of minder al maatgevend is voor al dan niet kopen van een auto. Maar liefst 30% van alle auto’s die in de eerste 4 maanden van dit jaar in Nederland verkocht werden, was belastingvrij met logischerwijs een heel groot aandeel kleine auto’s. De markt groeide in die periode 25% ten opzichte van dezelfde periode in 2010 waarbij Volvo (zonder die kleine autootjes) maar liefst 30% gegroeid is en dat is een betere prestatie dan b.v. BMW en Mercedes.

Terug naar de S60 en V60. Deze modellen zullen de omzet bij de V50 wegnemen. Van die auto werden t/m april ruim 1200 exemplaren verkocht, van de nieuwe V60 al meer dan 1100. Verwacht wordt dat dit jaar zo’n 5500 auto’s in de 60 serie worden verkocht met een ruim aandeel voor de V60.

Volvo kan weer auto’s gaan maken. Volgend jaar wordt een nieuwe ‘kleine’ wagen verwacht in de klasse van de C30. dat wordt een auto met 4/5 deuren, misschien een V30 of V40? Grote verwachtingen zijn er ook van de hybride V60. Op de AutoRAI was hij al te bekijken en in de 2e helft van volgend jaar wordt hij echt leverbaar. Van mensen die er al in reden wordt hij beschreven als ‘een beest’! Nog even terug naar de C30. Die komt ook in de volledig elektrische uitvoering, maar slechts in beperkte mate op de markt. Meer bedoeld als praktijktest voor de techniek die Volvo samen met Vattenval ontwikkelt. Een volledig nieuwe XC90 wordt pas in 2014/12015 verwacht.

Geplaatst: 22.05.2011 - 20:45
door 945i
Tja.... Mooi verhaal.

Geplaatst: 22.05.2011 - 22:57
door Richard
Nou, dat is een flink verslag zeg. Ik ben erg benieuwd naar de v30/v40. Zou wel eens een mooie aanvulling kunnen zijn.

Geplaatst: 23.05.2011 - 17:28
door Volvoman
Mooi verhaal Ben! Blij dat iedereen zo optimistisch is.

Geplaatst: 23.05.2011 - 20:15
door Msuidgeest
Ik ben vooral te spreken over de opmerking dat Volvo Beesd en ook Zweden heel blij is met Geely. Zo heb ik dat nog niet ergens gelezen.

Geplaatst: 23.05.2011 - 20:56
door 360Degreez
Mooi verhaal Ben! Leuk dat Volvo het Volvo-forum op waarde weet te schatten!

Geplaatst: 23.05.2011 - 20:59
door Paul
Dat hebben ze wel vaker gezegd, heel goed. Leuk verhaal Ben, foto^s?

Geplaatst: 23.05.2011 - 21:01
door Ben
Nee, geen foto's van enige toegevoegde waarde gemaakt.

Geplaatst: 23.05.2011 - 21:27
door rsnhakan
Leuk verhaal inderdaad. De DRIVe rijdt lekker. Verwacht je niet van een 1.6D.

Geplaatst: 23.05.2011 - 21:40
door volvo
Werd er geen toekomstvisie gegeven over de S80? Immers ook die auto, hoewel nog steeds erg mooi, nadert zijn THT-datum, denk ik..... Of valt dit model uiteindelijk weg ten faveure van de S90/100 whatever??

Geplaatst: 23.05.2011 - 21:42
door Ben
Er is wel gesproken over het model dat in op de autoshow China werd getoond.
Dat is puur een concept. geen realiteit.

Geplaatst: 23.05.2011 - 22:47
door Johann
Mooi he.. Dat ze je weer zo lekker voor het karretje spannen... :wink:

Geplaatst: 23.05.2011 - 22:49
door Paul
Johann schreef:Mooi he.. Dat ze je weer zo lekker voor het karretje spannen... :wink:
Verklaar nader?

Geplaatst: 23.05.2011 - 23:20
door Johann
Paul schreef:
Johann schreef:Mooi he.. Dat ze je weer zo lekker voor het karretje spannen... :wink:
Verklaar nader?
Niet duidelijk dan?

Wat hadden ze anders moeten zeggen?
En wat als Ben nu helemaal flauw zou zijn geweest van de test auto?
Mag hij dan volgende keer weer een auto meenemen?