Op bezoek bij Volvo
Geplaatst: 22.05.2011 - 20:37
Vorige week mocht ik op uitnodiging van Volvo in de nieuwe S60 DrivE gaan rijden. Tenminste dat was de bedoeling want het werd een V60. Wel zo leuk want in dat model had ik nog niet echt kunnen rijden.
De 1.6 diesel is een motor waar je zonder er in gereden te hebben niet al te veel verwachtingen van hebt. Op papier ziet het er keurig uit maar de praktijk is dan vaak anders. Ik heb een uurtje met de auto gestuurd en me niet gehouden aan de voorgeprogrammeerde route maar ben lekker m’n eigen weg gegaan. Stukje stad, stukje binnendoor en natuurlijk ook even de snelweg op.
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik de V60 DrivE een perfecte auto vind. Voor gebruiker van een grote auto is de instap altijd even lastig. Ik stoot altijd m’n hoofd! In dit geval kwam dat ook doordat de stoel nogal hoog stond. Bij de tweede instap weet je dat het beter gaat. Eenmaal binnen ziet alles er Volvovertrouwd uit. Alles zit op z’n plek. Je kunt overal goed bij en het voelt alsof het allemaal zo hoort. En zo hoort het natuurlijk ook!
1,6 liter motorinhoud lijkt voor een betrekkelijk zware auto als de V60 wat onderbemeten maar dat blijkt in de praktijk heel erg mee te vallen. Ik heb bewust de drukke praktijk opgezocht en daar gereden zoals dat in het dagelijks verkeer gebruikelijk is. Nergens ben ik een grens tegengekomen en altijd deed de auto precies wat ik wilde. Liever nog had ik in een automaat gereden.
Persoonlijk vind ik de V60 mooier dan de S60. De lijnen ‘kloppen’ in mijn gevoel beter. Bedenk daarbij dat ik een estate-fan ben en estates altijd mooier vind dan sedans.
Tijdens de bijeenkomst, waar het puikje van de Nederlandse autopers aanwezig was, werd ook een toelichting gegeven op de stand van zaken bij Volvo. Wat is men blij dat Geely het merk heeft overgenomen. Het echte Volvogevoel is weer terug, niet alleen bij de importeur in Nederland maar ook bij de fabriek in Zweden. Men is duidelijk opgelucht onder het juk van Ford uit te zijn. De inspiratie en energie stroomt weer. Er is een duidelijke langetermijnversie waarbij gepland wordt welke modellen in welke markten verkocht zullen worden. Geely bouwt op dit moment al nieuwe Volvofabrieken in China. Geen oude complexen die omgekat worden maar compleet nieuwe fabrieken. Geld is geen probleem. Boter bij de vis is het devies en ze doen alles wat ze toezeggen. De bedoeling is dat er in Europa en zeker ook in Nederland gegroeid gaat worden. En dat groeien is al begonnen. In de V70 klasse heeft Volvo 55% marktaandeel en hoewel de XC90 inmiddels als wat gedateerd beschouwd wordt, is ook daar een marktaandeel van 44% te noteren. Mooie cijfers dus.
De automarkt lijkt inmiddels wel gedicteerd te worden door percentages. Terwijl slechts een deel van de auto’s zakelijk gereden wordt is het 20% en 14% wat de omzet lijkt te bepalen. De bijtelling regeert. Daarnaast is er de vreemde regelgeving mbt tot uistoot waarbij een % meer of minder al maatgevend is voor al dan niet kopen van een auto. Maar liefst 30% van alle auto’s die in de eerste 4 maanden van dit jaar in Nederland verkocht werden, was belastingvrij met logischerwijs een heel groot aandeel kleine auto’s. De markt groeide in die periode 25% ten opzichte van dezelfde periode in 2010 waarbij Volvo (zonder die kleine autootjes) maar liefst 30% gegroeid is en dat is een betere prestatie dan b.v. BMW en Mercedes.
Terug naar de S60 en V60. Deze modellen zullen de omzet bij de V50 wegnemen. Van die auto werden t/m april ruim 1200 exemplaren verkocht, van de nieuwe V60 al meer dan 1100. Verwacht wordt dat dit jaar zo’n 5500 auto’s in de 60 serie worden verkocht met een ruim aandeel voor de V60.
Volvo kan weer auto’s gaan maken. Volgend jaar wordt een nieuwe ‘kleine’ wagen verwacht in de klasse van de C30. dat wordt een auto met 4/5 deuren, misschien een V30 of V40? Grote verwachtingen zijn er ook van de hybride V60. Op de AutoRAI was hij al te bekijken en in de 2e helft van volgend jaar wordt hij echt leverbaar. Van mensen die er al in reden wordt hij beschreven als ‘een beest’! Nog even terug naar de C30. Die komt ook in de volledig elektrische uitvoering, maar slechts in beperkte mate op de markt. Meer bedoeld als praktijktest voor de techniek die Volvo samen met Vattenval ontwikkelt. Een volledig nieuwe XC90 wordt pas in 2014/12015 verwacht.
De 1.6 diesel is een motor waar je zonder er in gereden te hebben niet al te veel verwachtingen van hebt. Op papier ziet het er keurig uit maar de praktijk is dan vaak anders. Ik heb een uurtje met de auto gestuurd en me niet gehouden aan de voorgeprogrammeerde route maar ben lekker m’n eigen weg gegaan. Stukje stad, stukje binnendoor en natuurlijk ook even de snelweg op.
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik de V60 DrivE een perfecte auto vind. Voor gebruiker van een grote auto is de instap altijd even lastig. Ik stoot altijd m’n hoofd! In dit geval kwam dat ook doordat de stoel nogal hoog stond. Bij de tweede instap weet je dat het beter gaat. Eenmaal binnen ziet alles er Volvovertrouwd uit. Alles zit op z’n plek. Je kunt overal goed bij en het voelt alsof het allemaal zo hoort. En zo hoort het natuurlijk ook!
1,6 liter motorinhoud lijkt voor een betrekkelijk zware auto als de V60 wat onderbemeten maar dat blijkt in de praktijk heel erg mee te vallen. Ik heb bewust de drukke praktijk opgezocht en daar gereden zoals dat in het dagelijks verkeer gebruikelijk is. Nergens ben ik een grens tegengekomen en altijd deed de auto precies wat ik wilde. Liever nog had ik in een automaat gereden.
Persoonlijk vind ik de V60 mooier dan de S60. De lijnen ‘kloppen’ in mijn gevoel beter. Bedenk daarbij dat ik een estate-fan ben en estates altijd mooier vind dan sedans.
Tijdens de bijeenkomst, waar het puikje van de Nederlandse autopers aanwezig was, werd ook een toelichting gegeven op de stand van zaken bij Volvo. Wat is men blij dat Geely het merk heeft overgenomen. Het echte Volvogevoel is weer terug, niet alleen bij de importeur in Nederland maar ook bij de fabriek in Zweden. Men is duidelijk opgelucht onder het juk van Ford uit te zijn. De inspiratie en energie stroomt weer. Er is een duidelijke langetermijnversie waarbij gepland wordt welke modellen in welke markten verkocht zullen worden. Geely bouwt op dit moment al nieuwe Volvofabrieken in China. Geen oude complexen die omgekat worden maar compleet nieuwe fabrieken. Geld is geen probleem. Boter bij de vis is het devies en ze doen alles wat ze toezeggen. De bedoeling is dat er in Europa en zeker ook in Nederland gegroeid gaat worden. En dat groeien is al begonnen. In de V70 klasse heeft Volvo 55% marktaandeel en hoewel de XC90 inmiddels als wat gedateerd beschouwd wordt, is ook daar een marktaandeel van 44% te noteren. Mooie cijfers dus.
De automarkt lijkt inmiddels wel gedicteerd te worden door percentages. Terwijl slechts een deel van de auto’s zakelijk gereden wordt is het 20% en 14% wat de omzet lijkt te bepalen. De bijtelling regeert. Daarnaast is er de vreemde regelgeving mbt tot uistoot waarbij een % meer of minder al maatgevend is voor al dan niet kopen van een auto. Maar liefst 30% van alle auto’s die in de eerste 4 maanden van dit jaar in Nederland verkocht werden, was belastingvrij met logischerwijs een heel groot aandeel kleine auto’s. De markt groeide in die periode 25% ten opzichte van dezelfde periode in 2010 waarbij Volvo (zonder die kleine autootjes) maar liefst 30% gegroeid is en dat is een betere prestatie dan b.v. BMW en Mercedes.
Terug naar de S60 en V60. Deze modellen zullen de omzet bij de V50 wegnemen. Van die auto werden t/m april ruim 1200 exemplaren verkocht, van de nieuwe V60 al meer dan 1100. Verwacht wordt dat dit jaar zo’n 5500 auto’s in de 60 serie worden verkocht met een ruim aandeel voor de V60.
Volvo kan weer auto’s gaan maken. Volgend jaar wordt een nieuwe ‘kleine’ wagen verwacht in de klasse van de C30. dat wordt een auto met 4/5 deuren, misschien een V30 of V40? Grote verwachtingen zijn er ook van de hybride V60. Op de AutoRAI was hij al te bekijken en in de 2e helft van volgend jaar wordt hij echt leverbaar. Van mensen die er al in reden wordt hij beschreven als ‘een beest’! Nog even terug naar de C30. Die komt ook in de volledig elektrische uitvoering, maar slechts in beperkte mate op de markt. Meer bedoeld als praktijktest voor de techniek die Volvo samen met Vattenval ontwikkelt. Een volledig nieuwe XC90 wordt pas in 2014/12015 verwacht.