Pagina 1 van 2
Waar zitten achter de stabilisatorstangetjes van een V70 ??
Geplaatst: 25.05.2011 - 18:38
door fransje0
Ik heb vandaag mijn v70 klaargemaakt voor de apk. Hierbij heb ik beide draagarmen voor voorzien van nieuwe rubbers, fuseekogels en stabilisatorstangetjes. Toen ik de achterste stabilisatorstangetjes wou vervangen kon ik ze niet vinden!!! :twisted: Heeft dit soms te maken met de nivomat schokdempers welke standaard onder een bifuel zitten?? Ik ken trouwens de auto niet weer! Wat een genot en stilte ! Ik ben wel terug gegaan van 17"Amalthea's(225/45/17) naar 16" RH velgen (215/55/16) wat veel rustiger stuurt en rijdt (niet meer zo zoekerig bij uithollingen in de lengterichting)
Geplaatst: 25.05.2011 - 20:27
door edraket
Niet elke V70 heeft achter een stabi. De jouwe dus ook niet.
Geplaatst: 26.05.2011 - 10:10
door VolvoRob
Ik ben wel terug gegaan van 17"Amalthea's(225/45/17) naar 16" RH velgen (215/55/16) wat veel rustiger stuurt en rijdt (niet meer zo zoekerig bij uithollingen in de lengterichting)
Ik rijd 225/45/17 Thor, nergens last van. Heeft m.i. te maken met goed uitlijnen.
Geplaatst: 26.05.2011 - 13:51
door edraket
Nee dat denk ik niet Rob. Grotendeels heeft het te maken met het merk banden, en uietraard de maat. ALs ik met de 16" velgen met conti's rijd gaat hij als op rails, met de 18" bridgestones is het net een zenuwachtige speurhond. Hij schiet bij een richeltje alle kanten op. Dat is erg onrustig rijden, maar wie mooi wil zijn moet pijn lijden.
Met de S60 icm 18" en Michelin had ik dat ook.
Geplaatst: 26.05.2011 - 15:44
door janpie
edraket schreef: Hij schiet bij een richeltje alle kanten op. Dat is erg onrustig rijden.
Dat heb ik ook .Ik dacht eerst dat het aan mijn voorschokbrekers lag.
Maar kan ook te maken hebben met de banden dus.
Ook ik heb trouwens geen stabi achter, maar dacht wel dat ''als je nivomats hebt'' je stabi er onder moest hebben. licht aan de uitvoering van de auto.
Geplaatst: 26.05.2011 - 15:45
door edraket
Nee, ik had ook nivomats af fabriek maar geen stabi. Ik denk niet dat de achter stabi iets met de spoorvorming te maken heeft. Ik ga het binnenkort ervaren, want de stabi licht al klaar om gemonteerd te worden.
Wat voor banden heb jij eronder (ook maat)?
Geplaatst: 26.05.2011 - 15:51
door janpie
Voor heb ik K.t banden van Falkens 125/45/17 en die kuppen als een gek.
ze moeten er ook af hoor maar ga er eerst nog even mee op vakantie IVM slijtage.
Geplaatst: 26.05.2011 - 16:12
door 945i
Als je banden voor cuppen, ligt dat niet aan de banden maar aan de auto.
Geplaatst: 26.05.2011 - 16:19
door janpie
945i schreef:Als je banden voor cuppen, ligt dat niet aan de banden maar aan de auto.
Klopt maar ze komen van achter. Na de winterwissel heb ik ze naar voren gedaan om dat er nog behoorlijk wat profiel op zit.
Vorig jaar heb ik al een zetje Falken banden versleten in de vakantie, en dat ga ik nu weer doen. en dan komen er weer gewoon Michelins onder
Achter heb ik al michelin.
Geplaatst: 26.05.2011 - 17:38
door Iroll
Denk erom dat je voor de veiligheid altijd de banden met het meeste profiel achter monteert. Dit gaat op voor de twee wiel aangedreven auto's, zowel voor achter-als voorwielaandrijvers. De achterbanden voor monteren omdat ze meer profiel hebben is foute zuinigheid.
Geplaatst: 26.05.2011 - 17:42
door 945i
Daar zijn de meningen over verdeeld, ik denk daar bijvoorbeeld anders over. Maar daar zijn al zoveel discussies over geweest, dat doen we niet nog een keer..

Geplaatst: 26.05.2011 - 17:45
door janpie
Nou ik heb achter nieuwe en de oude naar voren gedaan.
Het liefst koop ik voor ook nieuwe, maar dat zou dom zijn. Ik rij in onze vakantie wel 5000 km met zeker hoge buiten temperatuur, en berg op en af. Vorig jaar heb ik zo een zetje naar hiernamaals geholpen. dus vandaar dat ik de sloffen nog even aanhou
Geplaatst: 26.05.2011 - 17:55
door Iroll
945i schreef:Daar zijn de meningen over verdeeld, ik denk daar bijvoorbeeld anders over. Maar daar zijn al zoveel discussies over geweest, dat doen we niet nog een keer..

Nee hoor, de feiten zijn overduidelijk! En ook heel duidelijk uitteleggen. Mooiste en simpelste uitleg kreeg ik van mijn instructeur tijdens een anti-slipcursus. Toen ik deze vraag stelde liet hij het effect zien mbv een speelgoedautootje. Eerst plakte hij de voorwielen af met tape en gaf hem een duw: Autootje vervolgde zijn weg in en rechte lijn. Toen de achterwielen afgeplakt, dus geen grip hadden ging de auto onmiddelijk om zijn as na het duwtje. En dat gebeurt ook in reallife, geen grip door te weinig profiel is achterstevoren komen in de 1e de beste bocht. Er is een hele duidelijk natuurkundige wet voor die dit ondersteunt, maar vergeef me, die heb ik nu even niet bij de hand.
Geplaatst: 26.05.2011 - 18:00
door janpie
Ik ben het wel met je eens, maar in jou verhaal, komt de kracht van de instructeur van achteren en zo raak je natuurlijk in de slip van achteren.
Geplaatst: 26.05.2011 - 18:04
door 945i
Op droog wegdek heb je met minder profiel juist meer grip.
Op nat wegdek kan je met minder profiel af, omdat de voorwielen het meeste water hebben opgevangen en verspreid....
In de bocht dan? (hoor ik iemand roepen...), Daar is het altijd al van belang dat je de snelheid aanpast in de regen.
He! heb ik mij toch weer laten verleiden..

Geplaatst: 26.05.2011 - 18:05
door janpie
Geplaatst: 26.05.2011 - 18:06
door janpie
ach kom een discussietje meer of minder
Geplaatst: 26.05.2011 - 18:08
door janpie
Maar het gaat eigenlijk om de stabi stangetjes achter

Geplaatst: 26.05.2011 - 19:22
door bart simpson
mensen worden nu dus gesteund in 3mm achter en 1,8 mm voor, ik koop als ik over de helft ben altijd 4 nw banden
Geplaatst: 26.05.2011 - 19:24
door bart simpson
janpie schreef:Voor heb ik K.t banden van Falkens 125/45/17 en die kuppen als een gek.
ze moeten er ook af hoor maar ga er eerst nog even mee op vakantie IVM slijtage.
wel een lekker hoge druk per cm2 als je 125 breed neemt, laat me raden, een eendje met 17" lichtmetaal eronder?