Pagina 1 van 1
versleten koppeling??
Geplaatst: 27.05.2011 - 00:03
door Botjo
hallo ,
ik rij een 960 2,5 liter 6 cilinder uit '95 , 246000 km op de teller , maar heb ik een klein beetje de indruk dat mn koppeling begint te slijten , bij een bepaalde snelheid 110 en harder begint ie een beetje te trillen/licht brommen , en het lijkt wel of ie niet zo soepeltjes in z'n versnellingen gaat en als ik vanuit zn 5 moet terug schakelen gaat lijkt wel iets zwaarder , is dit normaal?? zijn er mensen hiermee bekent ? en kan je de koppeling eigenlijk nog wel bijstellen? als ie vervangen zou moeten worden wat kan ik aan prijs tegemoet zien?
alvast bedankt voor alle info/tips of raad
gr. Arno
oja , en van de week was mn ruitensproeier reservoir leeg heb ik m bij gevuld nou blijft mn controle lampje van het reservoir branden ???
heel vreemd weer
Geplaatst: 27.05.2011 - 15:25
door Gustaf Larson
De koppeling test die ik doe: bij 20km tot 30/u in de 2 of 3 zetten en met veel toeren plots (te snel) de koppeling op laten komen (alsof je plots wilt gaan sprinten) Is heel even de auto mishandelen maar dan weet je wel hoe de koppling is. Het toerental moet ineens volkomen inzakken: er is een rechtstreekse verbinding tussen motor en wielen. Zakken de toeren maar heel langzaam (beetje gevoel van een koppelomvormer bij een automaat), is het spulletje versleten, en ben je (volgens mij) aan nieuwe platen (en drukgroep) toe.
Geplaatst: 27.05.2011 - 17:18
door oudevolvo
Een andere soort test voor de koppeling: Zet de auto stevig op de handrem en probeer gewoon in z'n 1 weg te rijden. De motor moet dan afslaan. doet hij dit niet, dan grijpt de koppeling niet meer voldoende aan.
Het feit dat hij iets zwaarder schakelt komt eventueel door het omgekeerde probleem, de koppeling komt niet meer voldoende vrij. Vaak is dit in eerste instantie nog wel even op te lossen met stellen. Gewoon de vrije slag van de koppeling iets verkleinen waardoor er meer verplaatsing is van de hefboom. Het risico is dan wel dat hij eerder gaat slippen. Er moet dus nog wel echt wat speling zijn in de gaffel als je de koppeling niet intrapt.
De trilling kan ook komen door een versleten kruiskoppeling van de aandrijfas (lijkt me waarschijnlijker trouwens).
Geplaatst: 27.05.2011 - 20:43
door mightyspawn
Of een rotte hardyschijf, mits die erop zit. Niet iedere type heeft die. B23x icm een M46 wel iig. Een m90 durf ik niet te zeggen.
Ververs de olie ook eens
Geplaatst: 29.05.2011 - 20:49
door Botjo
ik ben er iedergeval achter dat je de koppeling niet kan stellen, en dat er met het schakelen met haken zo als ze dat noemen de bak enigzins vuil is maar dat zou geen probleem moete zijn
Geplaatst: 30.05.2011 - 19:50
door Botjo
@ mightyspawn
dat werd mij ook al geadviseerd om de bakolie te verversen , nog nooit gedaan maar als er iemand is die tips/trucks daar voor heeft .................... heel graag
Geplaatst: 30.05.2011 - 20:13
door whitehorsekart
Neem in ieder geval de officiële olie die de Volvo dealer verkoopt: er zijn voor de M90 zelfs twee soorten olie, één voor ik meen tot 1996 en één voor daarna! De M90 schijnt er heel gevoelig voor te zijn!
Geplaatst: 12.01.2014 - 13:35
door Botjo
even terug komend op het geval hierboven,ik denk zelf dat mn druklager aan het overlijden is,als ik namelijk mn koppeling los laat komt er licht ratelend geluid omhoog,trap ik m in dan is het weg.
dus als ik mn koppeling wil gaan doen is mijn vraag dus; hoe omslachtig is dit ?
is het zowiezo makkelijk te doen?heb je speciaal gereedschap nodig?
Geplaatst: 12.01.2014 - 15:44
door whitehorsekart
Als het klinkt naar een soort krekel, en je kunt de toonhoogte veranderen door het pedaal een heel klein beetje in te drukken, dan kan het heel goed iets anders zijn: de kogel van de gaffel die de koppeling bedient onder de auto..ik spuit er af en toe wat kettingvet uit een spuitbus in en dan is het weer een tijd weg...
Geplaatst: 12.01.2014 - 21:43
door mightyspawn
Dat geluid heb ik ook bij mijn 740 met bijna 4 ton op de teller.
Is eigenlijk wel zeker de druklager, zou het wel een keer vervangen. Hoeft niet vandaag, maar een kapot lager in je bak wil je niet. Al moet je m dan wel extreem misbruiken. Controleer wel even je oliepeil van je bak. Is het minste wat je op dit moment meteen kunt doen. Soepel schakelen wil niet zeggen dat er genoeg olie in de versnellingsbak zit.