Pagina 1 van 1

kloink, klooink, rammel en gekraak voor

Geplaatst: 27.05.2011 - 11:01
door Anna
Ja liefhebbers,

Ook ik (V70N uit 2004) heb last van de bekende rammel/ kloink en gekraak bij het rijden over een niet gladde weg. Aangezien mijn dealer de ophanging grondig heeft gereinigd zou het probleem opgelost zijn...... niet dus. Vandaar dat ik a) hier eens even op het forum heb gekeken wat er allemaal over geschreven staat en b) nu weer terug mag naar de garage...... :evil:

Om het ons allemaal wat makkelijker te maken hierbij een opsomming van wat er mis zou kunnen zijn:

- draagarmrubber verkeerd om
- handrem voering
- reinigen veren
- uitlaat uit de rubbers waardoor deze de carrosserie raakt
- versleten "hardrubberen schotel (onderdeel nr 6 in VADIS)
- automatische niveauregeling nivomats
- moeren subframe aanhalen/ nadraaien
- fuseekogel
- veertje remblok
- draagarm
- spoorstang
- stuurstang
- stabilisatorstang
- baksteun
- bovenste rubber veerpoot
- stuurkogel
- demper rubber voorveer (isolator 30639285)/ "zwart tuinslangetje" op de onderste veerwikkel
- motorsteun los
- lagers van de veerpoot
- bout carterafdekplaat
- schokdemper

Hopelijk scheelt dit weer een hoop zoekwerk voor zowel ons als de monteurs ;o)

Geplaatst: 27.05.2011 - 13:12
door Koenta Kinte
Tjonge hele waslijst zeg. Stiekem toch het bovenste veerpoot rubber. Het zou kunnen dat het busje dat in het rubber gevulcaniseerd zit los heeft gelaten. Dan helpt strakker aandraaien van de bouten niks. Succes, niks is zo irri als een krakende auto.

Geplaatst: 27.05.2011 - 14:27
door janpie
Ik heb het ook wel eens met voorledig uitgedraaide wielen, en dan een oprit cq woonerf op of af rijdend. wat mij vertelt is dat het het draaien van de veeren zijn en dat je er heel weinig tegen kan doen. het wil ook wel voorkomen dat; Als de auto omhoog is getakeld dat het geheel zich weer na dietijd moet zetten in een goede stand.

Geplaatst: 27.05.2011 - 14:29
door Ramon&Ramon
kunnen de wieluitslagbegrensers zijn ook

Geplaatst: 27.05.2011 - 14:31
door janpie
kan idd ook een beetje kopervet doet wonderen

Geplaatst: 29.05.2011 - 13:28
door Anna
Update: Heb even een volvomonteur laten kijken en deze kwam met:

-Een gescheurd rubber in de motorsteun die direct onder die horizontale stang boven de motor loopt,
-Rubber ringen tussen de veren en de schotels zitten los/ zijn vergaan,
-Aan beide zijden zijn de rubberen "bussen" (zichtbaar indien je van voren onder de auto kijkt) volledig weggesleten. Deze worden volgens mij ook wel de "silent blocks" genoemd.

Tot zo ver het zichtbare. Nu weer ff terug naar de garage want ik heb garantie en dit kloink probleem openbaarde zich al na 1 week.

Geplaatst: 06.06.2011 - 11:21
door chucky777
Anna schreef:Update: Heb even een volvomonteur laten kijken en deze kwam met:

-Een gescheurd rubber in de motorsteun die direct onder die horizontale stang boven de motor loopt,
-Rubber ringen tussen de veren en de schotels zitten los/ zijn vergaan,
-Aan beide zijden zijn de rubberen "bussen" (zichtbaar indien je van voren onder de auto kijkt) volledig weggesleten. Deze worden volgens mij ook wel de "silent blocks" genoemd.

Tot zo ver het zichtbare. Nu weer ff terug naar de garage want ik heb garantie en dit kloink probleem openbaarde zich al na 1 week.
Ik kamp met hetzelfde probleem.
Het zou goed kunnen dat er bij mij het zelfde is als:

-Aan beide zijden zijn de rubberen "bussen" (zichtbaar indien je van voren onder de auto kijkt) volledig weggesleten. Deze worden volgens mij ook wel de "silent blocks" genoemd.


Echter is het bij mij niet alleen als ik over een drempel ga, maar het meeste nog wanneer ik gas geef, of juist ga remmen. Dat hoor je inderdaad het 'kloink' geluid. Ook wanneer ik afrem op de motor. Het wordt steeds erger.....

Ik zat al te kijken bij veel onderwerpen, maar wanneer ze een mede forummers verwijzen naar een foto vd 'silent blocks' en een foto waar ze geplaatst dienen te worden, dan is die bij dat onderwerp reeds verwijderd. Als ik mijn V70 D5 uit 2002 opkrik, kan ik lang zoeken maar ik zie ze niet. Is het mogelijk dat iemand nog een keer een foto wil plaatsen hiervan, zodat een ieder zelf wellicht dit kan controleren. Alvast erg bedankt voor de hulp!

Geplaatst: 19.06.2011 - 23:09
door gerben kerkmeester
Bij mij ook gebonk en gerammel voorin, ik zat te denken aan homokineet. Maar de bandenboer had een steekje laten vallen door het wiel linksvoor niet vast te zetten. probleem opgelost

Geplaatst: 19.06.2011 - 23:27
door michel a4
ik heb het geluid ook sinds kort,ik het moet mijn (volvo)monteur nog even navragen.
hij heeft het volgens mij over de stuuruitslag begrensers gehad
gerben lekkere bandenboer had je al ver gereden met los voorwiel
michel

Geplaatst: 20.06.2011 - 00:53
door PeerTronic
gerben kerkmeester schreef:Bij mij ook gebonk en gerammel voorin, ik zat te denken aan homokineet. Maar de bandenboer had een steekje laten vallen door het wiel linksvoor niet vast te zetten. probleem opgelost
Onverantwoord! Daar ben ik nu als des doods voor. Paranoia als ik soms kan zijn loop ik het meestal even na.

Maar zaten ze echt los? Dan heb je ook wel schade nu, of niet?

Geplaatst: 20.06.2011 - 09:31
door piotrV70
gerben kerkmeester schreef:Bij mij ook gebonk en gerammel voorin, ik zat te denken aan homokineet. Maar de bandenboer had een steekje laten vallen door het wiel linksvoor niet vast te zetten. probleem opgelost
Fijne bandenboer ! Is je wiellager nog heel ?

Geplaatst: 20.06.2011 - 15:07
door appie76
chucky777 schreef: Echter is het bij mij niet alleen als ik over een drempel ga, maar het meeste nog wanneer ik gas geef, of juist ga remmen. Dat hoor je inderdaad het 'kloink' geluid. Ook wanneer ik afrem op de motor. Het wordt steeds erger.....
Dat klinkt alsof je (ook) last hebt van speling op de steekassen. Deze worden vaak verlijmd; met goed gevolg, hier staat al het een en ander over op het forum...

Geplaatst: 24.06.2011 - 13:11
door gerben kerkmeester
Ik moet het nog nakijken wat de eventuele schade is, maar kan volgens mij sowieso nieuwe bouten halen. En de rekening gaat naar bandenboer. Maar dit is een les voor de volgende keer, zodra de auto weer bij een bandenboer staat bij thuiskomst bouten natrekken.

Geplaatst: 24.06.2011 - 13:14
door gerben kerkmeester
Alle vijf bouten konden 2 slagen aangedraaid worden, dus wiel zat wel degelijk echt los en dan te bedenken dat ik nogal eens de maximum snelheid overtreed, ik moet er niet aandenken wat me had kunnen overkomen wanneer het linkerwiel voorbij zou komen.

Geplaatst: 24.06.2011 - 13:34
door elvis69
Heb dat ooit eens meegemaakt met mn oude golf (type1)..dan kijk je wel even raar op kan ik je zeggen. ::oops:
In hetzelfde beestje zat ik ook een keer zomaar met een losse versnellingspook in de vingers.. ::lol:
Kort daarna op ovlov overgestapt!

Geplaatst: 24.06.2011 - 13:39
door Ramon&Ramon
Ovlov?nieuw merk???? :)

Geplaatst: 24.06.2011 - 13:40
door elvis69
Is geschiedenis, dus achterstevoren leek me leuk... :)

Geplaatst: 24.06.2011 - 13:49
door Ramon&Ramon
gerben kerkmeester schreef:Alle vijf bouten konden 2 slagen aangedraaid worden, dus wiel zat wel degelijk echt los en dan te bedenken dat ik nogal eens de maximum snelheid overtreed, ik moet er niet aandenken wat me had kunnen overkomen wanneer het linkerwiel voorbij zou komen.
Als je goeie oren hebt gebeurd er niks,het is slordig,dat wel.

Geplaatst: 06.07.2011 - 22:14
door gerben kerkmeester
afgelopen weekeind alles gecontroleerd gelukkig geen beschadigingen aan de bouten en velgen, ik heb tevens stabilisatorstangen vervangen. Ook heb ik de steekassen maar weer eens voorzien van locktite Heerlijk auto is weer helemaal rammel vrij