Pagina 1 van 2
940 2.0 16v Turbo ?? Bestaat dit wel?
Geplaatst: 25.02.2006 - 11:47
door Entuscan
Misschien een rare vraag maarja, ik kan er niets van terugvinden.
Ik kreeg net een telefoontje van een kennis van me. Die weet een heel mooie 940 sedan te koop staan. Maar nu komt het, volgens hem zou daar een 200pk 2.0 16V Turbo blok inliggen.
Ik weet dat er een paar 740's waren met zo'n blok, maar van de 940 had ik er nog nooit van gehoord.
Oh ja het is een witte, heeft 150.000km en zit er uit zoals nieuw.
Vraagprijs is 2500 euro ... misschien toch leuk om als "special" erbij te nemen
Geplaatst: 05.03.2006 - 16:54
door v40pokemon
bestaat wel. volgens mij alleen buiten NL verkocht (vooral italie ivm wegenbelasting)
Geplaatst: 05.03.2006 - 19:24
door volvorider
Mogelijk is het blok er later ingelegd?
Is officieel geleverd: 940 2,0i 16V B204 09.91-08.92
Geplaatst: 19.03.2006 - 23:27
door 2403l
Is inderdaad een bestaand blok voor een 960.
En bij mijn weten nooit in een 740 geleverd.
Is speciaal gemaakt voor italie.
Gisteren eens gaan kijken
Geplaatst: 20.03.2006 - 08:43
door Entuscan
Ik ben gisteren dan maar eens zelf gaan kijken
want al die secondhand info van een kennis die er niet zo veel van kent ... :?
Het gaat dus toch om een 740 ipv een 940.
Meer bepaald:
Een witte '91 740 Turbo 16valve sedan met 200pk B204 blok en net geen 159 000 echte km's.
in PERFECTE staat !
Geen spikje roest, interieur in heel goede staat. echt mooi onderhouden, alle rekeningen van onderhoud erbij. Net nog zware overhaul gehad (nieuwe koppeling, radiator enz)
En echt van een ouder koppel.
Proefritje was er te veel aan, loopt als een zonnetje en gaat vlotjes vooruit
Heb dan daar maar dadelijk de knoop doorgehakt en een voorschot gegeven.
De auto zelf heb ik pas begin mei, hun nieuw besteld fiatje (tja

) is dan pas beschikbaar.
Leuke oudere broer voor mijn V70R AWD
Geplaatst: 20.03.2006 - 09:31
door v40pokemon
laat de foto's maar komen... Overigens heb je wel een wolf in schaapskleren te pakken (volgens mij is het een B204FT als ik me niet vergis...)
Re: Gisteren eens gaan kijken
Geplaatst: 20.03.2006 - 09:55
door Ludo
Entuscan schreef: 740 Turbo 16valve sedan met 200pk B204 blok
is dit niet de versie die Jeroen (+++t blijft behelpen+++) heeft. :?:
met die Turbo+ kit, of is dat weer een ander blok?.
Geplaatst: 20.03.2006 - 11:20
door Walter
Nee, Jeroen heeft een B230 met turbo+. Gewoon een 8 kleppert.
Geplaatst: 22.03.2006 - 00:49
door Ludo
Ben, in het boek(je) Volvo Car Corporation 1927-2003/04 staat op blz 74 het volgende :
1989
A number of new product features were launched during the course of the year.
The 740 series was given a face-lift, which meant that there now two differents fronts -one for the GL/GLE and one for the GLT/Turbo.
A new generation of turbo engines was presented, with more compact, efficient and service-friendly turbochargers.
Volvo's most powerful engine to date, the B204GT - a 200hp, 2 litre version of the 16 valve - was introduced in Italy and on certain others markets.
...
Geplaatst: 22.03.2006 - 13:28
door Entuscan
Allez toch een specialleke dan
De neus is inderdaad minder "plat" dan de oudere turbo's. Ik vind de oudere eigenlijk toch wat "bruter" overkomen. Het is optisch inderdaad wel de missing link tussen de oude 740 en de eropvolgende 940
Italie en België hebben toch (bijna) altijd dezelfde modellen gehad, owv die stomme jaarlijkse taks bepaald op het motorvolume.
Geplaatst: 22.03.2006 - 17:40
door +++t blijft behelpen+++
Ludo schreef:Ben, in het boek(je) Volvo Car Corporation 1927-2003/04 staat op blz 74 het volgende :
1989
A number of new product features were launched during the course of the year.
The 740 series was given a face-lift, which meant that there now two differents fronts -one for the GL/GLE and one for the GLT/Turbo.
A new generation of turbo engines was presented, with more compact, efficient and service-friendly turbochargers.
Volvo's most powerful engine to date, the B204GT - a 200hp, 2 litre version of the 16 valve - was introduced in Italy and on certain others markets.
...
De B204GT is alleen geleverd in 1990 inderdaad in de 740, alleen met handbak. 200 PK en 290 NM. dus echt een brute kar
Hij had een 940 neus en heel veel 940 specs, op het bovenste deel van het dashbord na,bijvoorbeeld.
en de sedan heeft een multilink achteras (iets breder dan een std as daaraan kun je het zien)
daarnaast is er ook een B204FT geleverd met geregelde katalysator die had een vermogen van 190 PK en 265 NM
Hij is geleverd in België en Italië, Zweden maar ook in Frankrijk.
De B204GT mocht dan weer alleen in B en I vanwege het milieu.
De motor is overigens in 1990 in 190 exemplaren geleverd in de 780.
Er is een witte 740 B204 GT in NL met schade, ik weet niet hoe goed die is gemaakt, maar dat was een beauty.
hier een paar plaatjes van die witte


http://www.volvo700vereniging.nl/drupal ... =node/1306
en hier nog wat meer van andere modellen
http://home.hccnet.nl/740estateturbo/Ni ... _2004.html
de rode en de grijze 16S hebben zo'n motor
De grijze is een franse import en had in 2004 slechts 12.000 km (!) er op staan en stond nog op de originele banden.
en het filmpje:
http://media.putfile.com/Nieuwjaar-2004 ... vereniging
Geplaatst: 22.03.2006 - 18:35
door Ludo
je had het ook wat eerder mogen vertellen Jeroen.
is dat dan deze motor die in de 780 van Hedwig zit?.
en die rode op de foto, (van Rob?) is die nog origineel?.

Geplaatst: 22.03.2006 - 19:03
door +++t blijft behelpen+++
Ludo schreef:je had het ook wat eerder mogen vertellen Jeroen.
is dat dan deze motor die in de 780 van Hedwig zit?.
en die rode op de foto, (van Rob?) is die nog origineel?.


nee
Hedwig heeft een B230FT+ net als ik! Dat komt omdat die 780 een van de laatste exemplaren is, en eigenlijk bedoeld voor de US markt. Eigenlijk is het ook geen 780 maar een Volvo Coupe, en dat zijn dan weer alleen '91 modellen.
De amerikaanse 780's B230's waren standaard met turbo plus pakket uitgerust. de 740 kon het als optie krijgen.
Er zijn nog 2 B234FT gemaakt, 1 was er op de VROM de andere is naar verluid in Zwitserland
Die B204GT van Rob is niet meer origineel, nee.
Die heeft een ander luchtfilter een mbc en een andere uitlaat en een turbo uit een V70R.
dat ding is echt heftig! 260 PK zo ongeveer, dus 130 PK per liter.
die 91 2 liter 16 v turbo is overigens waarschijnlijk een B204FT, en komt uit België
anders doe maar een foto.
hier staat nog een 780
http://www.volvoklassiek.nl/bestanden/b ... nfo&id=765
enne 2500 is zeker niet teveel geld voor een 740 turbo 16V
Geplaatst: 22.03.2006 - 19:12
door Ludo
okee, zo is het weer een beetje duidelijker Jeroen. (ingewikkeld hé)
de rest van de vragen zal Entuscan moeten beantwoorden, ik heb de auto (nog) niet gezien.
@Ben: FOTO!.
Geplaatst: 22.03.2006 - 19:30
door +++t blijft behelpen+++
Slechte foto's
Geplaatst: 22.03.2006 - 21:45
door Entuscan
Mooie foto's heb ik nog niet want ik heb de wagen niet
De digitale versies van deze heb ik ook (nog) niet want de eigenaar zijn pc was binnen voor herstelling
Nu dan maar wat crappy scans van het "foldertje" dat hij voor mij gemaakt had.
Scan's zien er niet geweldig uit ... de wagen gelukkig wel
En voor de volledige specs voor de vadis'ers onder ons:
YV1744282L2451877
Oh ja bestaat er voor deze wagens eventueel ook een chipje ... of is dat teveel van het blokje vragen ?
Of gewoonweg zonde op deze
Geplaatst: 22.03.2006 - 22:57
door +++t blijft behelpen+++
heb je aan 200 pk niet genoeg?
chipje heeft niet zoveel zin, er zit al van ellerlei dingen op.
om dit blok goed op te piepen moet je meer aan echt tuning denken
Geplaatst: 22.03.2006 - 23:20
door Entuscan
+++t blijft behelpen+++ schreef:heb je aan 200 pk niet genoeg?
Is nogal relatief... niet genoeg?
Meer als genoeg om een aardige schuiver mee te maken dat wel ja
Nuja de BSR chiptuning op mijn V70R AWD heeft wel heel leuke resultaten-> 320PK 440Nm.
En een rica chip voor de 740 2.0T voert het vermogen op tot 205pk en 290nm
Ik bedoel maar, een chip geeft op een turbo motor nu eenmaal de beste pk winst/upgrade.
Het kan ook zijn dat de M46 gewoon niet meer aankan (ik ken van de 740's nog niet zoveel)
Ik wil er ook nog niet dadelijk te veel aan beginnen veranderen, is trouwens ook een ramp op de keuring in B. Maar zoals ik al zei een goede chip is altijd wel een leuke investering
Geplaatst: 23.03.2006 - 16:05
door +++t blijft behelpen+++
het is een GT trouwens
die M46 kan het prima aan dat kan wel tot 350 PK, maar vergeet niet dat er al een overboost opzit (de pluskit), dus wat je met die chip zou doen is al mechanisch gedaan.
Wat er dan nog bij zou komen is -gevoelsmatig- marginaal lijkt me.
maar ik ben benieuwd.
Geplaatst: 17.12.2007 - 22:44
door bodejodel
Als je deze witte schoonheid nog hebt:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=84817
Chips: +/- 270 pk / 340 Nm
The 2.0L 16v turbo engines (B204FT/GT) will gain 70HP+ and 55NM+ (40lb/ft+) of torque.