Pagina 1 van 2

Emigratie naar zwitserland

Geplaatst: 30.05.2011 - 00:12
door PeerTronic
Zo, morgen komt mijn contract binnen, dan heb ik nog even een paar dagen bedenktijd totdat ik defintief het startschot geef voor de emigratie naar Zwitserland.
Hier wat vragen (heb zelf al wat zitten rekenen en redeneren):
1. Mijn vertrouwde XC70 die zijn dienst goed bewezen heeft hier en eigenlijk qua onderhoud tip-top is, importeren in Zwitserland of...
verkopen en een jongere kopen aldaar (ja ik weet ze zijn goedkoper daar). Krijg natuurlijk hier niet de hoofdprijs particulier voor een 2003 model 2.5T met 242.000 km :(
2. Als ik de oude toch meeneem als verhuisgoed, dan hier nog een allerlaatste beurt laten verrichten en bijv preventief de koppelings groep vervangen? Andere zaken na laten kijken? Zit nu met 242.000 km op de teller

Geplaatst: 30.05.2011 - 08:05
door V70/2.4D/2003
Moeilijk c.. luxeprobleem? Als hij mee zou gaan als verhuisgoed mag je hem het eerste jaar daar volgens mij niet verkopen/inruilen. Daar inruilen zal ook wel een prijs geven waar je emotoneel van gaat worden (in negatieve zin).

Gevoeltsmatig zeg is doorrijden, maar ja.

Geplaatst: 30.05.2011 - 08:45
door liquid_force
waar je rekening mee moet houden:
- import auto's zijn hier minder waard dan lokale auto's (is te zien in het registreringsbewijs)
- werkplaatskosten zijn veel hoger (ik betaal 180CHF/uur arbeidskosten)
- onderdelen zijn vaak ongeveer gelijk geprijst.

Ik zou persoonlijk kijken of ik de XC70 in NL kan verkopen en dan hier een mooie jonge gebruikte kopen. Alles Zwitserse Volvo's hebben 100.000km/5jaar (bij de nieuwe auto's nu 150.000km/10jaar) gratis service (je betaald alleen de vloeistoffen en verslijtdelen) wat je met een import auto niet hebt.

zoals "V70/2.4D/2003" al aangaf: neem je hem mee als verhuisgoed kun je hem niet verkopen binnen een jaar zonder extra tests bij het zwitserse RdW te laten doen.

Geplaatst: 30.05.2011 - 09:20
door 945i
liquid_force schreef: Alles Zwitserse Volvo's hebben 100.000km/5jaar (bij de nieuwe auto's nu 150.000km/10jaar) gratis service (je betaald alleen de vloeistoffen en verslijtdelen) wat je met een import auto niet hebt.
Dat is niet verkeerd!

Geplaatst: 30.05.2011 - 17:15
door PeerTronic
Ik snap het relaas tot dusver, maar ik wil 'm oprijden. Veranderd dat iets?

Geplaatst: 30.05.2011 - 17:29
door diesel01
De auto hier verkopen en in Zwitserland iets weer kopen.
Ik zou gaan voor een bedrijfszeker AWD/4WD met een beetje leistung, er zijn zeker in Zwitserland leuke spulletjes te kopen...

Geplaatst: 30.05.2011 - 17:52
door PeerTronic
diesel01 schreef:De auto hier verkopen en in Zwitserland iets weer kopen.
Ik zou gaan voor een bedrijfszeker AWD/4WD met een beetje leistung, er zijn zeker in Zwitserland leuke spulletjes te kopen...
Tja, maar wat krijg ik nu nog voor mijn zweed alhier, en is er interesse voor een 2.5T gegeven de benzineprijzen momenteel?

Tot slot: wat is gunstiger in Zwitserland, diesel of benzine?

Geplaatst: 30.05.2011 - 18:06
door liquid_force
diesel is qua literprijs duurder, verzekering en wegenbelasting ook, alleen als je heel veel kilometers draait (>35000km/jaar) gaar diesel interesssant worden

Geplaatst: 30.05.2011 - 19:35
door 945i
In der Schweiz zou ik zoiets rijden, altijd goed.

Afbeelding

Geplaatst: 30.05.2011 - 19:43
door PeerTronic
Heb ik veel over gelezen over bijv de Outback. Gewoon eens proberen en vergelijken tov van een Volvo. Voelt toch een beetje aan als verraad.... en de grote vraag, hoe zijn de stoelen?

Geplaatst: 30.05.2011 - 19:51
door 945i
Goed, heb aardig wat kilometers in een Impreza gemaakt en dat zat prima.
Neem aan dat een legacy outback dezelfde of betere stoelen heeft.

Zijn super degelijke auto's, goed in elkaar geschroefd. En het beste AWD systeem.

Geplaatst: 30.05.2011 - 21:26
door toppertje
945i schreef:In der Schweiz zou ik zoiets rijden, altijd goed.
:P

Geplaatst: 30.05.2011 - 21:37
door 945i
Jah... De AWD moet eigenlijk tussen " staan vergeleken met de Subaru....

Geplaatst: 12.06.2011 - 09:53
door PeerTronic
Zo, contract getekend, de verhuisvoorbereiding kan starten!

Beslist om de XC70 te importeren. Vind de XC70 best nog wel duur in der Schweiz. De Subaru Outback is ook wel heel interessant. Rustig kijken over een aantal jaren als we gesettled zijn. Rijd de auto maar op. Als ik zie wat ik er nu nog voor terugkrijg en wat ik bij moet leggen voor een goede vervanger is de keuze simpel (rationeel maar niet emotioneel)...

Nog te doen:
-uitgebreide inspectie bij de dealer voordat ik de auto exporteer

Wensen:
-nieuwe schuimvulling zitting + verwarmingsmatje
-nieuw stuur

Iemand enig idee wat de laatste 2 items me gaan kosten (ervan uitgaande dat ik het zelf monteer)?

Geplaatst: 12.06.2011 - 10:39
door liquid_force
PeerTronic schreef:Zo, contract getekend, de verhuisvoorbereiding kan starten!
Gefeliciteerd! Waar gaan je naar toe in CH? Kan me 1 van de grote steden (Bern, Basel, Zürich of Genève voorstellen?

PeerTronic schreef: -uitgebreide inspectie bij de dealer voordat ik de auto exporteer
ik zou persoonlijk die door een dealer hier in CH laten doen, aangezien die ook redelijk goed op de hoogte zijn mbt de voorwaarden waar je auto aan moet voldoen voor de omkeuring op CH kenteken. Dingen als het wassen van de motor klinkt in NL/B misschien belachelijk, maar is hier verplicht bij elke keuring!

Als je wilt kan ik je als je hier bent, en in regio Zürich zit in contact brengen met mijn dealer zodat je een service naar maat kunt krijgen.

Geplaatst: 12.06.2011 - 13:11
door PeerTronic
Basel! 18 jaar geleden ook al eens tijdje gewoond, kijken er echt naar uit.

Ik dacht dat je eerst opmerkte dat onderhoud in NL goedkoper is? Ik wil gewoon weten of er nog dingen moeten gebeuren zoals een arbeidsintensieve koppelingsgroep vernieuwen.

Maak tzt graag gebruik van je contact voor de invoerkeuring!

Geplaatst: 12.06.2011 - 13:23
door liquid_force
hmmm, klopt je hebt gelijk over zo'n grote reparatie zou ik dat nog in NL of B laten doen ... maar uit eigen ervaring moet ik zeggen dat het ook goed is om een service te laten doen door een erkende dealer (die zeg maar de APK eisen kent). Vaak kan de dealer de keuring ook voor je regelen, maar of dat financieel werkelijk aantrekkelijk is kan ik niet zeggen ;) zelf heb ik indertijd mijn S60 zelf 'geimporteerd' heeft me 2.5 uur gekost maar dat was het dan ook. De dealer voor de Toyota Aygo rekende 700 franken :(

Geplaatst: 12.06.2011 - 13:35
door PeerTronic
Heb wel gelezen dat de CE type goedkeuring ook in Zwitserland geld, sinds 2010 zijn de regels versoepeld.

Geplaatst: 12.06.2011 - 13:38
door liquid_force
de keuring is nog exakt hetzelfde, en je krijgt ook geen type-goedkeurings-nummer in je Fahrzeugausweiss maar een "X" zodat het nog duidelijk is dat het een import auto is ... het is een formaliteit, maar het kost tijd ...

Geplaatst: 12.06.2011 - 15:33
door PeerTronic
Aha, toch weer kassa voor de autoriteiten. X, tja, ik rij ' m maar op.