Pagina 1 van 3

Diesel, doen of niet?

Geplaatst: 30.05.2011 - 14:42
door svdveen
Ik rij benzine en vanwege verhuizing ga ik veel meer kilometers rijden.

Ik rij nu een V50, teller staat op 105k, automaat, benzine, en rij ongeveer 1 op 10,8.
Ik wil een diesel gaan rijden omdat ik minstens 35.000 km per jaar ga rijden.
Nu is mijn vraag, ik hoor veel over hogere onderhoudskosten van moderne diesels ten opzichte van benzine uitvoeringen. Klopt dat volgens jullie?
Ik heb een V70 2.4 D5 uit 2003 op het oog met iets meer dan 90.000 km op de teller. Als ik daar 4 a 5 jaar mee ga doen, kom ik uit op 250.000 km. Is dat verstandig? Of kan ik uit kostenoverweging beter benzine blijven rijden?

Alvast bedankt voor alle info.
Sander.

Geplaatst: 30.05.2011 - 14:55
door MartenS40
Bij dat aantal km's is die diesel veel goedkoper. Ook in onderhoud is een diesel nauwelijks duurder. Volgens de autoweek database kost een 2.4i gemiddeld €774,- per jaar aan onderhoud bij 35.000km/j. Een 2.4D €783,- volgens diezelfde database.
Dat is natuurlijk een schatting maar dat geld voor allebei, dus een redelijk vergelijk. Bij beide kan je pech hebben uiteraard.
Ook in de praktijk was ik zelf met een diesel niet meer onderhoud kwijt dan bij een benzine.
250dkm is geen enkel probleem voor die diesel, je zou er gemakkelijk veel langer mee kunnen doen.

Geplaatst: 30.05.2011 - 21:03
door elianmars
Is die V70 een import? Ik vind de kilometerstand wel erg laag voor een diesel van 8 jaar oud.

Geplaatst: 30.05.2011 - 22:40
door svdveen
elianmars schreef:Is die V70 een import? Ik vind de kilometerstand wel erg laag voor een diesel van 8 jaar oud.
Ik weet het niet, maar ik denk het wel eigenlijk. Ik zie namelijk geen kenteken...
Zie de advertentie:
http://www.nederlandmobiel.nl/index.php ... =gaspedaal

Maar als ik 'm laat nakijken bij mijn garage is het risico toch weg?? Wat maakt het dan nog uit of 'ie import is?

Geplaatst: 30.05.2011 - 22:53
door toppertje
wel een mooie auto trouwens.
jammer van de GT.

Geplaatst: 30.05.2011 - 22:54
door 945i
Is een Italiaan, zou de kilometerstand met een (grote) korrel zout nemen.

Overal hetzelfde krabbeltje, nieuw boekje...

Geplaatst: 30.05.2011 - 23:03
door toppertje
waar zie jij dat het een Itakker is? aan de kentekenplaat houder.(automotive?)
op zijn website adverteerd hij met import uit vnl. Duitsland.

Geplaatst: 30.05.2011 - 23:07
door 945i
Zie aangepast bericht boven.. ;)

Geplaatst: 30.05.2011 - 23:11
door toppertje
mm,mischien een "vaste" monteur? :-({|=

Geplaatst: 30.05.2011 - 23:15
door 945i
Jij ziet ook overal iets positiefs in hè....:)

In de autohandel is soms gezonde achterdocht nodig..

Geplaatst: 31.05.2011 - 06:43
door V70/2.4D/2003
Zo vanaf de foto een hele mooie met nogal wat toeters en bellen.

De prijs: stevig voor een 2003 maar goed, heeft weinig kilometers.
KM-stand: proefrit en aankoopkeuring laten doen, liefts bij een dealer. De hele digitale meuk daar uit laten lezen, volgens mij is in de interne systemen van de auto te achterhalen wat zijn werkelijke KM-stand is.

Is dat allemaal in orde, dan moet er wat mij betreft 2 tot 3 mille van die prijs af, 't is een handelaar, geen dealer. (voor dat geld mag je zelfs de mijne kopen, heeft wel een tonnetje meer gedraaid maar is wél eerlijk. Alleen, ik wil hem niet kwijt, nog lange niet)

Re: Diesel, doen of niet?

Geplaatst: 31.05.2011 - 08:18
door Maus-met-Volvo
svdveen schreef:Ik rij benzine en vanwege verhuizing ga ik veel meer kilometers rijden.

Ik rij nu een V50, teller staat op 105k, automaat, benzine, en rij ongeveer 1 op 10,8.
Ik wil een diesel gaan rijden omdat ik minstens 35.000 km per jaar ga rijden.
Nu is mijn vraag, ik hoor veel over hogere onderhoudskosten van moderne diesels ten opzichte van benzine uitvoeringen. Klopt dat volgens jullie?
Ik heb een V70 2.4 D5 uit 2003 op het oog met iets meer dan 90.000 km op de teller. Als ik daar 4 a 5 jaar mee ga doen, kom ik uit op 250.000 km. Is dat verstandig? Of kan ik uit kostenoverweging beter benzine blijven rijden?

Alvast bedankt voor alle info.
Sander.
Effe kort door de bocht: doen! 90.000 km is voor een volvo diesel helemaal niks. Ik rijd zelf met een D5 uit 2003 met 378000 km op de klok, zonder noemenswaardige problemen. Let wel op de koppeling en natuurlijk de onderhoudshistorie.

Geplaatst: 31.05.2011 - 10:09
door svdveen
Iemand is me al voor geweest zie ik.... Advertentie bestaat niet meer... Iemand van jullie???
Bedankt voor alle feedback in ieder geval.

Trouwens, Toppertje, waarom zei je jammer van de GT? Wat bedoel je met GT?

Geplaatst: 31.05.2011 - 12:17
door Quota
svdveen schreef:Iemand is me al voor geweest zie ik.... Advertentie bestaat niet meer... Iemand van jullie???
Bedankt voor alle feedback in ieder geval.

Trouwens, Toppertje, waarom zei je jammer van de GT? Wat bedoel je met GT?
GT staat voor GearTronic, dit is de automatische versnellingsbak, welke je ook handmatig kunt manipuleren. .. Ik denk dat hij vooral jammer bedoelt omdat deze bij dit bouwjaar nog vijf versnellingen heeft, na MY 06 heeft de GT 6 versnellingen.

Gewoon goed rond blijven kijken, ik zou liever een origineel nederlandse auto kopen, waarbij je het onderhoud kunt achterhalen dan een geimporteerde, waarbij een handelaar de auto (met problemen en voordelen) doorschuift.

Geplaatst: 31.05.2011 - 12:48
door V480-S60
Mods edit:
De vraag gaat over een V70 van 2003. Dus verplaatst naar juiste locatie

Geplaatst: 31.05.2011 - 13:36
door svdveen
Sorry mod.... Niet goed opgelet.

Geplaatst: 02.06.2011 - 21:14
door JosW
Trouwens, wat is er mis met Italiaanse import? Deze hebben vrijwel altijd lage kilometerstanden omdat in Italie de wegenbelasting voor een diesel gelijk is aan een benzineauto. Daarom kiezen veel Italianen voor een diesel. Bovendien, als je het niet vertrouwt is de kilometerstand uit te lezen.

Geplaatst: 02.06.2011 - 21:16
door 945i
De president van dat land is al niet te vertrouwen, laat staan de autohandelaren. :razz:

Geplaatst: 02.06.2011 - 21:18
door bart simpson
de premier is een snaakje, de president valt wel mee

Geplaatst: 02.06.2011 - 21:20
door V70/2.4D/2003
Er was iets met Italianen en hun rijstijl. En met 12 1/2 K per jaar is dat in hoofdzaak met een koude motor, maak het verhaal dan maar af en kleur de plaatjes.
*Ben mij bewust dat dit ook slechts een veronderstelling c. aanname is*