Pagina 1 van 2
Tips bij aanschaf? Tweedehands V50 benzine
Geplaatst: 30.05.2011 - 20:56
door silencr
Ik heb een mooie V50 2.0 benzine op het oog met ruim 100.000km op de teller. Het betreft een edition 2 uitvoering uit 2006, hebben jullie nog tips voor de aanschaf?
Voor een diesel rijd ik te weinig kilometers (ongeveer 15k pj), vandaar de keuze voor Benzine. Ik ben benieuwd of forum leden ervaring hebben met de benzine motors in een V50.
Geplaatst: 30.05.2011 - 20:57
door bart simpson
hoeveel rij je per jaar?
Geplaatst: 30.05.2011 - 21:15
door silencr
Ik rijd ongeveer 10.0000- 15000 per jaar
Geplaatst: 30.05.2011 - 21:23
door bart simpson
mrb:
B = +/- 600,-- p/jr
D = +/- 1.200,-- p/jr
br.st bij 10.000km:
B 1 op 10 = 1000 ltr = € 1.650,-- p/jr (praktijkverbruik B +/- 1 op 13 gem.)
D 1 op 15 = 675 ltr = € 900,-- p/jr (praktijkverbruik D +/- 1 op 18 gem.)
Bij 10.000km jr
B tl 2.250,-- p/jr
D tl 2.250,-- p/jr
Dat komt met een diesel al helemaal goed bij 10.000km jaar.
Geplaatst: 30.05.2011 - 21:34
door Jorick
Houd je nog over, de kosten bij aanschaf die vaak duurder zijn bij een diesel en het roetfilter dat er bij die km-stand redelijk snel aankomt. Alhoewel dat bij 10k km natuurlijk nog twee jaar is.
Dat vind ik toch ook zaken om rekening mee te houden.
Bij mij heeft dat er voor gezorgd dat ik met zo'n 20k km p/j toch nog voor de benzine ben gegaan omdat die goedkoper is over de 4 jaar dat ik heb wil houden.
Geplaatst: 30.05.2011 - 21:43
door silencr
Mijn voorkeur heeft toch nog de benzine, aangezien het een tweede auto betreft, die voornamelijk voor korte ritjes gebruikt zal worden. Dus stel dat ik voor benzine ga, zijn er dan nog specifieke zaken om rekening mee te houden?
Geplaatst: 30.05.2011 - 21:52
door 945i
Volgens mij is die 2.0 een vrij probleemloos aggregaat.
Geplaatst: 31.05.2011 - 07:19
door asta
Wellicht handig om te weten voor het onderhandelen dat bij 180.000 de distributieriem vervangen dient te worden.
Auto's met bouwjaar 2005/2006 even rekening houden dat er problemen kunnen optreden met bedrading in de deuren.
Dit uit zich in het niet opengaan van de de ramen deuren aan een zijde van de auto, en de temperatuur geeft verkeerde waardes aan.
Dit laatste heeft weer gevolgen voor je climate controle die onnodig hard zal werken.
Stoelbekleding geeft wel eens problemen, scheurtjes in de bekleding komen nog wel eens voor.
Sleutels even goed testen in de auto, het slot wil wel eens defect raken en de auto start dan niet.
Verder is het een heerlijke auto.
Geplaatst: 31.05.2011 - 22:34
door wdo
Waarom geen lekkere vijf cilinder als je toch niet zo veel kilometers maakt, die maakt wat minder toeren dus rustiger en het geluid is zoveel mooier maar heeft misschien wel iets meer dorst.
Geplaatst: 31.05.2011 - 22:48
door silencr
Verbruik en mrb zijn bij de 2.0 voordeliger, en op het gebied van vermogen dacht ik dat het weinig uit zou maken? Is de 2.4 veel soepeler dan de 2.0? Hoe is de 1.8 tov de 2.0?
Geplaatst: 31.05.2011 - 23:31
door wdo
Ik zou als ik jou was in de 1.8 de 2.0 en de 2.4 is een stukje proef gaan rijden dan weet je welke je het fijnst vindt. De 2.0 is 145 pk de 2.4 is 140- 170 pk zonder turbo of 220 pk met turbo. Het aantal Newtonmeters zal ook wel ergens te vinden zijn dat weet ik ook niet zo uit mijn bol. De 1.8 is 125 pk als ik het goed heb.
Geplaatst: 31.05.2011 - 23:43
door Jorick
Ik heb pas een weekje mijn 2.0 binnen, maar ik moet zeggen dat dit erg lekker rijdt. Erg soepel en ook stil genoeg om lekker 120 te rijden zonder je te ergeren aan het motorgeluid.
Meekomen in het verkeer is geen enkel probleem en ik vind de motor ook genoeg kracht hebben vanaf zo'n 1800 toeren.
Met een 2.4 heb ik geen proefrit gemaakt omdat het verbruik voor mij te hoog zou worden. Maar kan me voorstellen dat zo'n 5 cillinder wel erg lekker rijdt.
Geplaatst: 01.06.2011 - 07:52
door bart simpson
grappig, ik zou een benzine bij die kilometers niet eens overwegen
Geplaatst: 01.06.2011 - 17:09
door Yngwie
Ik rijd nu een half jaar in een 1.8 benzine (125 pk) en zeker als de airco ingeschakeld is is de trekkracht ver te zoeken. Zeker onderin bij lage toeren (<2800 rpm).
Ik zou de 2.0 benzine (145 pk) of krachtiger nemen als ik jou was, dan heb je nog vermogen over tijdens invoegen en inhalen bijvoorbeeld. Zo'n motor doet het allemaal net met wat meer gemak.
Het verbruik is dan wel hoger, maar rijplezier heeft nu eenmaal een prijs helaas....
Geplaatst: 01.06.2011 - 19:18
door t5power
Volgens mij is de 5 cylinder in de V50 een doorontwikkelde 5 cylinder die ook in de andere volvo's ligt.
Heerlijke motor voor zo'n auto, mooi geluidje en ditto acceleratie. Ook lekker stil op de snelweg, de 2.0 zal nu wel stukken beter zijn dan vroeger, de 2.0 in mijn 97 s40 maakt een hels kabaal.
Geplaatst: 02.06.2011 - 12:31
door Fluppes
Wij rijden nu een paar maanden in een 1.8. Bij lagere toerentallen is de trekkracht inderdaad wat minder, maar bij normaal gebruik heb je daar geen last van.
Bijkomend voordeel: De auto nodigt door het lagere vermogen niet uit tot scheuren. Is ook beter voor de portomonee.
Geplaatst: 02.06.2011 - 14:28
door asta
Fluppes schreef:Wij rijden nu een paar maanden in een 1.8. Bij lagere toerentallen is de trekkracht inderdaad wat minder, maar bij normaal gebruik heb je daar geen last van.
Bijkomend voordeel: De auto nodigt door het lagere vermogen niet uit tot scheuren. Is ook beter voor de portomonee.
Helemaal mee eens!
Maar goed, als je dan eens een keertje wil scheuren neem je gewoon je krant van de dag ervoor mee

Geplaatst: 02.06.2011 - 20:53
door Ramon&Ramon
Geplaatst: 02.06.2011 - 21:09
door Blackraven
Jorick schreef:Met een 2.4 heb ik geen proefrit gemaakt omdat het verbruik voor mij te hoog zou worden. Maar kan me voorstellen dat zo'n 5 cillinder wel erg lekker rijdt.
Zo'n 5 cilinder rijdt zeker erg lekker

Maar inderdaad ligt hij weer net een latje hoger in de wegenbelasting en ik heb 'm nu 3 maanden en tot zover een gemiddeld verbruik van 1 op 11. (9l/100km volgens de boordcomputer) Daarbij veel stad en weinig snelweg overigens.
Geplaatst: 07.06.2011 - 10:59
door silencr
Uiteindelijk heb ik een v50 2.0 benzine edition 2 uitvoering, zwart metalic uit 2006 gekocht met 105k op de teller. Hopelijk goed voor veel plezierige en probleemloze km's.
Enige minpunt is beschadigde handgrepen aan de binnenkant (alumium). Ik overweeg deze te vervangen. Weet iemand of deze (relatief eenvoudig) zelf te monteren zijn? Ik heb al gezien dat deze te koop zijn via volvopartshop.com
Auto komt uit de lease, en staat nog op winterbanden. Ga er michelin Primacy HP onder leggen. Zoek alleen nog 16inch velgen hiervoor. Heb op het forum hier goede verhalen over gelezen.