Pagina 1 van 3

Van automaat naar geartronic

Geplaatst: 03.06.2011 - 12:27
door V70freerider
Stap over van een D5 automaat naar een D5 GT.
De caravan weegt 1500 kg. Gebruikservaringen? Heeft iemand deze overstap ook wel 'ns gedaan? Hebben jullie tips?

Geplaatst: 03.06.2011 - 12:36
door 945i
Boek een hotel.













Zonder gekheid, zelf schakelen, motor op toeren houden, moet lukken dan!

Geplaatst: 03.06.2011 - 12:44
door _Theo_
@945i

Je hebt een hekel aan camperen? Of raad je de D5 GT af ??? :-D

Geplaatst: 03.06.2011 - 12:47
door 945i
Ik raad niets aan of af in deze, voor je het weet krijg je een "naam" hier. :razz:

Met mijn tip komt hij er wel, is mijn inschatting.

Geplaatst: 03.06.2011 - 13:12
door Erik V70
Gisteren voor het eerst met dezelfde combi gereden (V70 D5 GT uit 2004 met Knaus 500). Perfecte combi, ligt goed stabiel wel af en toe met de hand even juiste versnelling selecteren (tip van forum). En ohhh, wat is die niveauregeling mooi, staat prachtig recht.

Geplaatst: 03.06.2011 - 15:03
door toppertje
Erik V70 schreef:Gisteren voor het eerst met dezelfde combi gereden (V70 D5 GT uit 2004 met Knaus 500). Perfecte combi, ligt goed stabiel wel af en toe met de hand even juiste versnelling selecteren (tip van forum). En ohhh, wat is die niveauregeling mooi, staat prachtig recht.
je bent de bergen nog niet in geweest begrijp ik?...

Geplaatst: 03.06.2011 - 15:17
door Quota
toppertje schreef:
Erik V70 schreef:Gisteren voor het eerst met dezelfde combi gereden (V70 D5 GT uit 2004 met Knaus 500). Perfecte combi, ligt goed stabiel wel af en toe met de hand even juiste versnelling selecteren (tip van forum). En ohhh, wat is die niveauregeling mooi, staat prachtig recht.
je bent de bergen nog niet in geweest begrijp ik?...
????

Geplaatst: 03.06.2011 - 15:34
door toppertje
Quota schreef:
toppertje schreef:
Erik V70 schreef:Gisteren voor het eerst met dezelfde combi gereden (V70 D5 GT uit 2004 met Knaus 500). Perfecte combi, ligt goed stabiel wel af en toe met de hand even juiste versnelling selecteren (tip van forum). En ohhh, wat is die niveauregeling mooi, staat prachtig recht.
je bent de bergen nog niet in geweest begrijp ik?...
????
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=41726

Geplaatst: 03.06.2011 - 15:49
door JosW
Ooit heeft een monteur mij gezegd dat als je met een diesel een caravan trekt je de motor boven de 3000 toeren moet houden. Dit i.v.m. het vliegwiel. Het waarom ben ik vergeten.

Geplaatst: 03.06.2011 - 16:02
door V70 classic
JosW schreef:Ooit heeft een monteur mij gezegd dat als je met een diesel een caravan trekt je de motor boven de 3000 toeren moet houden. Dit i.v.m. het vliegwiel. Het waarom ben ik vergeten.
Gewoon je motor lekker op toeren houden en handmatig schakelen met die Girl-Tronic.
Dat warmlopen komt meestal door de koppelomvormer.

MAW je moet zorgen dat de bak in lock-up blijft.
En berg af laat je hem ook op handmatig staan dan kun je mooi op de motor afremmen en heb je als je beneden bent, nog wat remvermogen.

SK6 met de GT.

Geplaatst: 03.06.2011 - 16:10
door Quota
toppertje schreef:
Quota schreef:
toppertje schreef: je bent de bergen nog niet in geweest begrijp ik?...
????
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=41726
Dus, het ligt niet aan de auto, maar aan de bestuurder van een automaat, TS geeft al aan zelf handmatig te schakelen, dus dat alles hem prima bevalt klopt dan toch ook gewoon?

Geplaatst: 03.06.2011 - 16:23
door V70/2.4D/2003
En daarom verkies ik de handbak. Op de vlakke weg 100 op de CC in de 5e versnelling, gaan we stijgen met de combinatie dan gaan we roeren in de bak.

Geplaatst: 03.06.2011 - 17:22
door toppertje
Quota schreef:
toppertje schreef:
Quota schreef: ????
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=41726
Dus, het ligt niet aan de auto, maar aan de bestuurder van een automaat, TS geeft al aan zelf handmatig te schakelen, dus dat alles hem prima bevalt klopt dan toch ook gewoon?
dus het ligt niet aan de auto?
daar koop je toch geen GT voor?
zo,n ding kost een godsvermogen,en dan moet je handmatig schakelen
anders gaat je Volvo stuk.
nou, schiet mij maar lek,maar ik vind dat toch wel een tekortkoming van
zo,n auto.

Geplaatst: 03.06.2011 - 18:19
door BlackcurrantV70
Afzien van een GT voor die enkele dagen per jaar dat er een sleurhut aanhangt, en de rest van het jaar het zalige cruisen met een GT moeten missen ?

Ik kies voor de GT (6 trap) en ga op hotel :-)

Geplaatst: 03.06.2011 - 19:02
door Battlecruiser
Het merkwaardige is dat degenen die klagen over een GT er slechts een stukkie in gereden hebben en dat de eigenaars van een GT er doorgaans tevreden mee zijn.

Toen ik bv. met een gewone automaat met aanhanger de bergen in ging, was er bergopwaarts geen centje pijn en bergafwaarts is het behelpen met de standen 1 en 2 of L.

Met een geartronic is het fantastisch. Bergopwaarts kan ik hem als vanouds bijna altijd in automaat laten staan. Bergafwaarts tik je een paar keer tegen die hendel en hij staat in de juiste versnelling bij het dalen. Gewoon je toerenteller in de gaten houden.
Dat laatste doe je immers ook met een handbak.
Alleen kun je met een GT rap schakelen zonder dat stomme getrap op een koppelingspedaal.
En met een GT heb je uiteraard het volledige gemak van een automaat, warvan ik maar één voordeel noem: bij het rijden in CrCr blijft hij gewoon in CrCr als de automaat schakelt en doet doet een handbakker niet.

Bij zeer zware caravans en lange zware ritten is alleen wel een oliekoeler te overwegen.

Geplaatst: 03.06.2011 - 19:31
door toppertje
Battlecruiser schreef:
Bij zeer zware caravans en lange zware ritten is alleen wel een oliekoeler te overwegen.
dit zou toch niet nodig moeten zijn bij"ons premium" merk?
ik vind dit gewoonweg slecht van Volvo om wel een trekgewicht van
1800kg (of meer) op te geven,en dat de klant opgezadeld word met de kosten van een extra oliekoeler.
mischien zijn er hier meer mensen die vroeger een Audi reden,maar
zij monteerden bij een trekhaak af fabriek gelijk een grotere radiateur.
en zo hoort het.

Geplaatst: 03.06.2011 - 19:42
door V70 classic
Het enige wat ik slecht vindt aan de GT ( 6 Traps) is de software.
In combi met de T6 gebruikt de bak het koppel van de motor niet.
Van mij mag hij in D gewoon bij 1800 a 2000 toeren schakelen.

Verder is het geen snelle bak maar doet zijn werk wel goed.
En of ie sterk is, dat weten we wel als we een jaartje verder zijn :mrgreen: .

grts Ronald

Geplaatst: 03.06.2011 - 20:17
door V70/2.4D/2003
V70 classic, tja, 't blijft behelpen, zo'n T6 8)

Geplaatst: 03.06.2011 - 21:24
door Msuidgeest
toppertje schreef:
Battlecruiser schreef:
Bij zeer zware caravans en lange zware ritten is alleen wel een oliekoeler te overwegen.
dit zou toch niet nodig moeten zijn bij"ons premium" merk?
ik vind dit gewoonweg slecht van Volvo om wel een trekgewicht van
1800kg (of meer) op te geven,en dat de klant opgezadeld word met de kosten van een extra oliekoeler.
mischien zijn er hier meer mensen die vroeger een Audi reden,maar
zij monteerden bij een trekhaak af fabriek gelijk een grotere radiateur.
en zo hoort het.
In je antwoord schrijf je al iets heel wezenlijks: dat verhaal van de Audirijder. Ik neem aan dat genoemde Volvo's wel geschikt zijn voor 1800 KG maar niet iedereen gebruikt de auto op die manier. Wie dus kiest voor een trekhaak KAN 1800 KG trekken en dan beveelt Volvo een oliekoeler aan. Zulks staat ook in mijn instructieboekje, al gaat het in mijn geval om een 960 van eind 1994.

Geplaatst: 04.06.2011 - 10:52
door V70 classic
V70/2.4D/2003 schreef:V70 classic, tja, 't blijft behelpen, zo'n T6 8)
Inderdaad.
Als ik hem zelf schakel zo ik het in gedachte heb loopt ie in een paar seconde door alle trappen heen om daarna in een vloek en een zucht richting de 200 te gaan.
MTE heeft goed werk geleverd zullen we maar zeggen.
Ik hoop nog op een software upgrade zodat we dit automatisch kunnen laten doen.
Verder hangt er wel eens een zware aanhanger achter en heb ik geen enkel probleem met de bak.
En ik overschrijd de max weleens.
Het is dan wel zo dat je aangepast moet rijden.
Want 4x 245 pilot sport een zware kar en 330 PK plus is dabn geen goede combi.


grts Ronald