Pagina 1 van 1
Draagarm / rubbers vervangen
Geplaatst: 04.06.2011 - 18:33
door sven-
Beste Volvo-ers,
Ik moet voor de APK van de 440 de draagarmrubbers L/R voor vervangen. Nou zat ik te denken gelijk de hele draagarm te vervangen, dan wel voor een gebruikte (van Rima ofzo) dan wel voor een nieuwe, maar waar kan ik het beste dan zo'n nieuwe halen?
En klopt het dat je bij vervangen van de draagarm ook gelijk die bouten mee moet vervangen?
Monteertips zijn ook welkom!!
Geplaatst: 04.06.2011 - 20:37
door Shockwave
Heey, toevallig heb ik dit klusje bij de 440 van mijn broer gedaan, 2 weken geleden. Haynes is bijzonder kort van stof over het vervangen van een draagarm, we hebben zelf wat moeten proberen. Het is gelukt, maar het is een klus die ik de volgende keer lekker door een ervaren monteur laat doen.
En je hebt gelijk: als het rubber versleten is kun je net zo goed de hele draagarm gelijk vervangen. De tijd die je nodig hebt (als het al lukt) om het nieuwe rubber in de oude draagarm te persen kun je net zo goed besteden aan het monteren van een nieuwe draagarm. En dan ben waarschijnlijk nog goedkoper uit ook.
En je moet inderdaad gelijk de bouten vervangen!
Heb je Haynes? Zo nee, dan zoek ik even de aandraai momenten voor je op.
Ik heb de draagarm trouwens nieuw bij autopartsonline gehaald.
Geplaatst: 05.06.2011 - 00:17
door chrisje
Ik heb hier op de sloop toen een nieuwe gehaald, was iets van 90 euro.
Links en rechts is hetzelfde, en ongeveer een half tot een uurtje bezig, met monteren
Geplaatst: 05.06.2011 - 23:52
door sven-
Aandraaimomenten weet ik, heb namelijk naast Haynes ook zowel VADIS als VIDA (software die Volvo gebruikt) tot mijn beschikking (zie plaatjes hieronder), maar extra tips zijn altijd welkom
Wat heb jij voor je draagarmen betaald? Zouden
deze en
deze goed zijn?
En wat heb ik daarnaast nodig? Die bouten dus, en nog meer? Wordt me niet helemaal duidelijk uit onderstaande afbeeldingen.
Instructies volgens VIDA:

Geplaatst: 06.06.2011 - 03:07
door chrisje
Volgens mij wel, als je het op kenteken hebt gedaan.
Maar als je het gaat doen via de VIDA, zou ik het net ff wat anders doen.
Ik zou de fusee los maken, is net ff wat makkelijker, en die moet je toch over zetten
Geplaatst: 06.06.2011 - 09:09
door Shockwave
Wat heb jij voor je draagarmen betaald? Zouden deze en deze goed zijn?
87 euro, jouw link is nog ietsje goedkoper zie ik. Het zijn dezelfde draagarmen, dus dan zijn ze goed lijkt me:D Op het plaatje zie ik het niet, maar bij mij werd de fuseekogel gelijk meegeleverd.
Die kogel zit op het 1e plaatje bij nummer 6 vast met 2 bouten. Die 2 bouten zijn dus al meegeleverd. De andere 2 bouten (onderste plaatje de nummers 2) moeten verplicht vervangen worden. Als het goed is zitten die erbij in de set (bij mij wel).
De instructies die hier gegeven worden voor de (de)montage zijn duidelijker als Haynes, suc6 ermee!
Geplaatst: 06.06.2011 - 18:26
door sven-
Was vandaag bij de dealer voor die bouten, maar volgens de magazijnman + een van de monteur die er toevallig bij stond, hoef je die bouten helemaal niet perse te vervangen. Heb hem voorschrift van Volvo zelf laten zien, maar kennelijk houden die monteurs zich daar niet altijd aan. Alleen als de bouten echt verrot waren zouden zij 'm vervangen...
Nou kan ik de bouten wel alsnog bestellen, enige is dat ik eerst moet uitvogelen welke bouten ik voor de bevestiging met subframe moet hebben.
Bouten voor bevestiging met fuseekogel is duidelijk namelijk art.nr. 985383, maar bouten voor bevestiging met subframe is ofwel:
optie 1: art.nr. 985396 (LG 75 mm)
optie 2: art.nr. 982848 (M12x80)
Weet iemand welke van de twee je moet hebben?
Geplaatst: 06.06.2011 - 18:54
door kip88
Optie 1 zijn de goede. Zijn dure bouten, iets van 15,00 excl. per stuk. Vervangen is niet nodig mits ze niet zijn beschadigd, zijn geen rekbouten o.i.d. Even opletten dat je de goede sleutel(16) gebruikt met losdraaien.
Geplaatst: 06.06.2011 - 23:03
door sven-
Bedankt! Toch ben ik benieuwd waar die andere type bouten dan voor zijn?
Geplaatst: 06.06.2011 - 23:42
door chrisje
Klopt idd wat Kip88 zegt, ik heb die ook niet vervangen, ik was 90 euro kwijt ongeveer, zonder fusee
Geplaatst: 19.06.2011 - 18:00
door lovemy440
Ik heb het net achter de kiezen, bouten ook niet vervangen.
Oude draagarm eruit, nieuwe erin. Wel een beetje creatief zijn natuurlijk.
Was 102,00 euro kwijt, met fusee.
Let op, heb je een automaat, dan moet aan de bakzijde er een ander type draagarm op!
Geplaatst: 19.06.2011 - 23:33
door Ramon&Ramon
je kunt gewoon de oude gebruiken,niks mis mee..
het zijn stalen bouten,dus niet van toiletemmer materiaal gemaakt..