Pagina 1 van 3
diesel met rookpluim
Geplaatst: 06.06.2011 - 15:53
door JosW
Heb al een beetje gezocht op internet maar de deskundigen spreken elkaar tegen. Mijn gechipte V70 D (2000) laat bij stevig accelereren een rookpluim zien (zwart). Bij rustig rijden is hier geen sprake van.
Overigens is het EGR systeem ook softwarematig "behandeld".
Sommigen zeggen, maak je niet druk, hoort bij een TDI. Anderen noemen verschillende oorzaken, van vuile verstuivers tot weet ik veel wat.
Ik leg de vraag daarom hier neer, heb meer vertrouwen in de antwoorden.
De vraag is dus, moet ik mij zorgen maken?
Geplaatst: 06.06.2011 - 15:59
door edraket
de 2.5D van VW houdt wel van een lekker rookgordijn op zijn tijd. Dat zag je destijds al bij nieuwe auto's, dus volkomen normaal. Als hij bij constante snelheid niet rookt is er niets aan de hand.
Geplaatst: 06.06.2011 - 15:59
door BlackcurrantV70
Nu moet ik heel lang terug gaan in de tijd, mijn 240 estate diesel gaf 20 jaar geleden ook zo een zwarte pluim bij "stevig" accelereren (als daar sprake mag van zijn met een 240 met 82pk).
Bij diesel specialist (Bosch centrum) toen systeem reiniger laten doorlopen, was wel beter achteraf, niet helemaal weg maar voldoende voor de technische keuring destijds.
Geplaatst: 06.06.2011 - 16:00
door BlackcurrantV70
Mijn 240 GL was idd ook een VAG diesel (6cyl in lijn uit de VW Transporter)
Geplaatst: 06.06.2011 - 16:03
door 945i
Maar het hoeft niet, ik ken een V70N met TDI motor die niet of nauwelijks rookt. (en ruim 400.000 km heeft gereden..)
Geplaatst: 06.06.2011 - 16:05
door JosW
edraket schreef:de 2.5D van VW houdt wel van een lekker rookgordijn op zijn tijd. Dat zag je destijds al bij nieuwe auto's, dus volkomen normaal. Als hij bij constante snelheid niet rookt is er niets aan de hand.
Correct me if i'am wrong, maar praten we hier over dezelfde motoren?
Geplaatst: 06.06.2011 - 16:12
door 945i
Ja, jij hebt toch een 2.5D? geen D5? Dat is een VW motor.

Geplaatst: 06.06.2011 - 16:25
door JosW
Helder.
Geplaatst: 06.06.2011 - 16:38
door The Volvoboy
Je kunt ook de EGR afdoppen, dan rookt 'ie helemaal niet meer
Geplaatst: 06.06.2011 - 16:47
door bas850
The Volvoboy schreef:Je kunt ook de EGR afdoppen, dan rookt 'ie helemaal niet meer
Is geen garantie, merk zelf ook wel dat mijne als ik hem eens de sporen geef flink gaat roeten.
Daarna blijft het even een tijdje schoon, ik denk dat er in de uitlaat ook wat roet ophoopt die je bij volgas er lekker uitblaast.
De V70 is gechipped en EGR is softwarematig en hardwarematig afgedopt.
Bas
Geplaatst: 06.06.2011 - 17:14
door Hans oet Twent
edraket schreef:de 2.5D van VW houdt wel van een lekker rookgordijn op zijn tijd. Dat zag je destijds al bij nieuwe auto's, dus volkomen normaal. Als hij bij constante snelheid niet rookt is er niets aan de hand.
Als de oude Diesels met het rechthoekige uitlaatpijpje naar beneden niet mer roken, dan zou ik me pas ernstig zorgen gaan maken.....

Geplaatst: 06.06.2011 - 17:22
door Thijs
945i schreef:Maar het hoeft niet, ik ken een V70N met TDI motor die niet of nauwelijks rookt. (en ruim 400.000 km heeft gereden..)
Hmjah, een V70N met TDI? Die niet rookt? Uiteraard ken jij iemand die er zo een heeft, het zal ook niet :?
In zijn algemeenheid rookt de TDI (Of vanaf eind 99 tot 2000 de 2.5D) en dat kan geheel geen kwaad. Als hij niet rookt bij continu rijden, nog goed trekt en ook niet echt meer of iig minder rookt na een keer of drie flink doortrekken in 2 en 3 tot 4500 toeren is er niets aan de hand. In de classic met de uitlaat naar beneden gericht, die platte, kan je zelfs strepen roet op het asfalt leggen als je lang niet hebt door getrokken.
Geplaatst: 06.06.2011 - 17:42
door 945i
Wat bedoel je nou eigenlijk Thijs?
Geplaatst: 06.06.2011 - 18:24
door V70/2.4D/2003
Thijs bedoelt te zeggen dat hij heul erug blij is dat hij de V.A.G. 5-pitter heeft ingeruild voor een echte 5-pitter. Trouwens, als de mijne er eventjes tegenaan moet......dan kwalmt het ook zwart achter mij.
Geplaatst: 06.06.2011 - 18:44
door Quota
bij een 2.5D is het geen enkel probleem als de motor wat walmt bij stevig accelereren. frequent gebruik van de cruise control versterkt dit nog meer...
Geplaatst: 06.06.2011 - 20:22
door JosW
V70/2.4D/2003 schreef:Thijs bedoelt te zeggen dat hij heul erug blij is dat hij de V.A.G. 5-pitter heeft ingeruild voor een echte 5-pitter. Trouwens, als de mijne er eventjes tegenaan moet......dan kwalmt het ook zwart achter mij.
Je suggereert dat een "VAG 5-pitter" inferieur is aan een "echte 5- pitter" Ik neem aan dat je de D5 bedoelt. Als eigenaar van zo'n VAG 5-pitter interesseert het mij waarom dat zo is. Ben dus benieuwd naar argumenten.
Geplaatst: 06.06.2011 - 20:27
door toppertje
945i schreef:Maar het hoeft niet, ik ken een V70N met TDI motor die niet of nauwelijks rookt. (en ruim 400.000 km heeft gereden..)
ik ken er 1 waarvan de eigenaar meer rookt dan zijn 2.5D

Geplaatst: 06.06.2011 - 20:29
door toppertje
JosW schreef:V70/2.4D/2003 schreef:Thijs bedoelt te zeggen dat hij heul erug blij is dat hij de V.A.G. 5-pitter heeft ingeruild voor een echte 5-pitter. Trouwens, als de mijne er eventjes tegenaan moet......dan kwalmt het ook zwart achter mij.
Je suggereert dat een "VAG 5-pitter" inferieur is aan een "echte 5- pitter" Ik neem aan dat je de D5 bedoelt. Als eigenaar van zo'n VAG 5-pitter interesseert het mij waarom dat zo is. Ben dus benieuwd naar argumenten.
ik ben ook heel benieuwd.
ik heb met beide ruime ervaring...dus brand maar los.

Geplaatst: 06.06.2011 - 20:49
door The Volvoboy
toppertje schreef:945i schreef:Maar het hoeft niet, ik ken een V70N met TDI motor die niet of nauwelijks rookt. (en ruim 400.000 km heeft gereden..)
ik ken er 1 waarvan de eigenaar meer rookt dan zijn 2.5D

Wie dan?

Geplaatst: 06.06.2011 - 20:51
door toppertje
The Volvoboy schreef:toppertje schreef:945i schreef:Maar het hoeft niet, ik ken een V70N met TDI motor die niet of nauwelijks rookt. (en ruim 400.000 km heeft gereden..)
ik ken er 1 waarvan de eigenaar meer rookt dan zijn 2.5D

Wie dan?

dat is de eigenaar van de 2.5D die nauwelijks rookt.
