Pagina 1 van 4

automaat doet vreemd

Geplaatst: 06.06.2011 - 21:58
door alexandretti
Ik heb sinds vandaag iets vreemds bij mijn V70 gehad , bij het starten van de motor maakt hij weinig toeren en het gaspedaal reageert niet en ook de versnellingsbak v/d automaat pakt geen enkele stand .Ik krijg geen foutmelding.Ik heb geen idee waar ik het moet zoeken......anybody?

Geplaatst: 06.06.2011 - 22:15
door 945i
Heeft niet veel met de automaat te maken denk ik, zou de garage er even naar laten kijken. (uitlezen)

Geplaatst: 07.06.2011 - 00:14
door Gast
Wat voor motor en bouwjaar?
Benzine en voor 2003? Dan vermoedelijk de ETM.

Geplaatst: 07.06.2011 - 00:35
door alexandretti
AlexV70 schreef:Wat voor motor en bouwjaar?
Benzine en voor 2003? Dan vermoedelijk de ETM.
V70 benzine / automaat/ 2001

ETM.. is dat de luchtmassameter?

Geplaatst: 07.06.2011 - 08:08
door EVV
ETM is de gasklep. De eerste versies hebben last van slijtage in de elektrische terugkoppeling, waardoor de gasklep niet meer weet hoever hij openstaat en daardoor niet meer op het gaspedaal kan reageren.

Geplaatst: 07.06.2011 - 18:55
door Gast
Als je deze twee topics hebt doorgelezen, ben je bijna ervarings deskundige op het gebied van ETM: :P
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=5495
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=27281

Geplaatst: 22.10.2012 - 16:52
door alexandretti
Na een tijdje geen problemen gehad te hebben ,nu toch weer een versnellingsbak probleem.
Bij het optrekken (automaat) lijkt hij in de 2e of 3e versnelling niet meer te reageren maar het toerental gaat wel omhoog en de motor pakt dan plots weer op en daarmee een flinke schok veroorzakend.Dit gebeurd alleen in de lage versnellingen.
Ben zojuist bij de Volvo dealer geweest en hun advies is een nieuwe versnellingsbak... a 3500 euro.
Ik heb gevraagd om de reparatie omschrijving die ik nauwelijks kan lezen maar er staat het volgende: fout waardes gelezen-geen DTC in versn bak permanent aanwezig - laaddruksensor 8677288 (93 ,euro)
service sw geladen 8691414

Ik sta in dubio...heb m pas 2 jaar en met plezier in gereden....inruilen met kapotte bak geen optie.. :(

Geplaatst: 22.10.2012 - 17:42
door Gouwe
Zoek hier op het forum maar eens op powerflush. Voor 300 euro kun je naar alle waarschijnlijkheid een hoop centjes in de zak houden.
Mijn persoonlijke advies daarbij: gebruik de minerale olie welke voldoet aan de specificaties van de fabrikant van de bak.
Christiaan

Geplaatst: 22.10.2012 - 17:51
door evert65
+1

Geplaatst: 22.10.2012 - 17:59
door Akkoord
Mijn idee afgaande op je eerste bericht; ETM; Als de automaat niet weet hoeveel gas er wordt gegeven zal hij niet inschakelen (=beveiliging).

Afgaande op je derde bericht denk ik nog steeds aan de ETM; een kapotte ETM geeft meestal geen foutcodes (DTC's).

@Gouwe; Een Powerflush doe je voordat je problemen hebt (is m.i. gewoon onderhoud , ook al wordt het niet door Volvo voorgeschreven).

Een kapotte bak kun je niet repareren door hem met verse olie door te spoelen, dan is zelfs €300,00 weggegooid geld!

Hooguit kun je er wat nare trekjes mee verhelpen, maar dan ben je er al rijkelijk laat bij.

Geplaatst: 22.10.2012 - 18:08
door alexandretti
Gouwe schreef:Zoek hier op het forum maar eens op powerflush. Voor 300 euro kun je naar alle waarschijnlijkheid een hoop centjes in de zak houden.
Mijn persoonlijke advies daarbij: gebruik de minerale olie welke voldoet aan de specificaties van de fabrikant van de bak.
Christiaan
Een powerflush heb ik al laten doen maar heeft niet mogen baten.

Geplaatst: 22.10.2012 - 18:26
door evert65
ik weet zo niet waar je woon , maar ga eens even langs bij een transmissie boer
www.koppelomvormer.nl = peter veenendaal
of anders zie:
http://www.vnts.org/?pagina=Leden#6

succes!

Geplaatst: 23.10.2012 - 13:04
door Gouwe
alexandretti schreef:
Gouwe schreef:Zoek hier op het forum maar eens op powerflush. Voor 300 euro kun je naar alle waarschijnlijkheid een hoop centjes in de zak houden.
Mijn persoonlijke advies daarbij: gebruik de minerale olie welke voldoet aan de specificaties van de fabrikant van de bak.
Christiaan
Een powerflush heb ik al laten doen maar heeft niet mogen baten.
OK, door wie? En wanneer?; m.a.w. voordat je de problemen had of nadat je de problemen kreeg?
Tevens benieuwd welke olie je hebt.
Kijk ook eens even op de zoekterm "B4 cover"

Geplaatst: 23.10.2012 - 13:07
door Gouwe

@Gouwe; Een Powerflush doe je voordat je problemen hebt (is m.i. gewoon onderhoud , ook al wordt het niet door Volvo voorgeschreven).

Een kapotte bak kun je niet repareren door hem met verse olie door te spoelen, dan is zelfs €300,00 weggegooid geld!

Hooguit kun je er wat nare trekjes mee verhelpen, maar dan ben je er al rijkelijk laat bij.
In zekere zin met je eens, maar vaak ontstaan de problemen van schokken heel geleidelijk. Pas op het moment dat het te opvallend wordt gaat men het merken. Vaak is dan met een powerflush nog heel veel goed te maken en is de bak dan nog echt niet helemaal naar zijn grootje. Ik spreek uit ervaring. Of het dan weer 100% als nieuw wordt? Nee dat mag je niet verwachten.

Geplaatst: 23.10.2012 - 16:10
door alexandretti
Ik heb de powerflush een paar maanden geleden laten doen, ik weet niet meer waar helaas ,maar wel via dit forum gevonden en toen deed de versnellingsbak al raar.
Ik moet wel zeggen dat het niet constant is en dat bevreemd mij..
Ik heb nu een afspraak gemaakt bij de dealer en gezegd dat een nieuwe versnellingsbak geen optie is en of ze eerst de volgende onderdelen willen nakijken: de B4 servo cover, de ETM , de Dynamo en spanningsregelaar en de slangen. Allemaal opties die ik via dit, en een ander volvo forum als suggesties heb mogen ontvangen ,waarvoor dank.
Als het uiteindelijk toch de versnellingsbak is , is mijn volvo v70 2001 geen snars meer waard en heb ik in 2 jaar tijd 10.000 euries vergooid....en haak ik af.....ga ik maar iets Japans rijden of zo..

Geplaatst: 23.10.2012 - 16:54
door Varioclean
De B4 servostop (geld voor volvo's tot 2004) als deze versleten is geeft het een probleem tussen de 2e en de 3e versnelling, met name een bonk, uit je verhaal lees ik ook dat je last hebt van flaires.
Voor dat je aan een andere versnellingsbak begint zou je ook over een kleppenhuis kunnen nadenken, de symptomen komen redelijk overeen met wat een versleten brein doet.

mvgr Varioclean

Geplaatst: 23.10.2012 - 16:58
door alexandretti
Varioclean schreef:De B4 servostop (geld voor volvo's tot 2004) als deze versleten is geeft het een probleem tussen de 2e en de 3e versnelling, met name een bonk, uit je verhaal lees ik ook dat je last hebt van flaires.
Voor dat je aan een andere versnellingsbak begint zou je ook over een kleppenhuis kunnen nadenken, de symptomen komen redelijk overeen met wat een versleten brein doet.

mvgr Varioclean
Het is inderdaad een bonk tussen 2 en 3 ,maar het euvel zou inderdaad ook het kleppenhuis kunnen zijn.
Zal het op het lijstje toevoegen , dank!

Geplaatst: 23.10.2012 - 18:14
door Gouwe
alexandretti schreef:
Varioclean schreef:De B4 servostop (geld voor volvo's tot 2004) als deze versleten is geeft het een probleem tussen de 2e en de 3e versnelling, met name een bonk, uit je verhaal lees ik ook dat je last hebt van flaires.
Voor dat je aan een andere versnellingsbak begint zou je ook over een kleppenhuis kunnen nadenken, de symptomen komen redelijk overeen met wat een versleten brein doet.

mvgr Varioclean
Het is inderdaad een bonk tussen 2 en 3 ,maar het euvel zou inderdaad ook het kleppenhuis kunnen zijn.
Zal het op het lijstje toevoegen , dank!
En toch ben ik ook heel benieuwd naar welke olie je er in hebt.
Er zijn (ook hier) verschillende meningen over, maar Volvo en de fabrikant van de bak schrijven m.i. niet voor niks voor dat er alleen speciale, voor deze bak ontwikkelde olie in mag. Die beschikt namelijk over een speciaal frictie additieven pakket. Zonder die additieven kunnen ook heel goed de problemen ontstaan welke jij beschrijft.

Mocht er inderdaad de "verkeerde" synthetische olie in zitten (wat ik vermoed) dan kan een extra spoelbeurt na een aantal duizenden kilometers ook geen kwaad.

Overigens de zaken welke jij opschrijft die door de dealer moeten worden gecontroleerd kosten ook wel wat tijd om te onderzoeken, heel goed mogelijk dat je dan een vervang suggestie krijgt onder het mom van baat het niet schaadt het niet. Zeker een nieuwe ETM is dan een duur, onnodig grapje.

Ik ging voor een tweede spoelbeurt met de juiste olie.

Geplaatst: 23.10.2012 - 18:24
door alexandretti
Hij had deze symptomen ook al voor het flushen en ik heb er denk ik pas 1000 km mee gereden sinds toen.....ik ga eens zoeken of ik erachter kan komen welke olie er in is gegaan..
Aan de andere kant...zou hij dan niet constant deze klachten moeten geven? En waarom dan alleen tussen 2 en 3?

Geplaatst: 23.10.2012 - 19:27
door Gouwe
alexandretti schreef:Hij had deze symptomen ook al voor het flushen en ik heb er denk ik pas 1000 km mee gereden sinds toen.....ik ga eens zoeken of ik erachter kan komen welke olie er in is gegaan..
Aan de andere kant...zou hij dan niet constant deze klachten moeten geven? En waarom dan alleen tussen 2 en 3?
OK, heb je de olieteller stand en de adaptieve waarden ook laten resetten?
Je rijdt overigens wel heel weinig en de bak is adaptief (past zich aan) en kan zich op deze manier niet aanpassen aan de nieuwe situatie.
Je hebt daar zeker een paar duizend kilometer voor nodig.
Misschien dat het dan langzamerhand beter wordt.
Overigens hoeft de klacht zich niet continu voor te doen, maar is afhankelijk van voertuigsnelheid, motortoerental, gaspedaal stand, etc.
Succes met (laten) uitzoeken.