Pagina 1 van 2
Geartronic die niet vlekkeloos schakeld
Geplaatst: 07.06.2011 - 22:43
door Maarten V70
Na de aankoop van de V70 2.4T AWD Geartronic uit 2001, afgelopen april, merk ik dat de geartronic versnellingsbak niet vlekkeloos schakeld!!
Voorbeelden:
1- bij het afremmen voor een kruising schakeld hij dusdanig terug van de 3 naar de 2 dat je als passagier een vervelende klak voelt en hoort. Weet niet hoe ik klak anders moet uitleggen maar je hoort de schakeling terwijl dit andere keren vlekkeloos en zonder vreemde geluiden gaat.
2- je laat de rem los omdat het verkeerslicht op groen springt, het ene moment begint de V70 rustig te rollen en rij je weg zoals het hoort! De volgende keer laat je de rem los en gebeurt er niets, op het moment dat je gas geeft hoor je weer "klak" en begint de V70 abrubt te rollen.
Uit navraag bij een Volvo-dealer en een Volvo-specialist blijkt dit een bekend probleem met een hydraulisch besturingsblok in de versnellingsbak.
Gelukkig zit er 6 maanden BOVAG-garantie op maar heeft iemand nog tips????
Geplaatst: 07.06.2011 - 22:52
door Gast
1e voorbeeld: Dat klinkt niet goed. Hoe is de kleur van de olie en ruikt de olie niet verbrand?
Voor het 2e voorbeeld: Misschien staat de "Neutral Control" nog ingeschakeld.
Kan je laten verwijderen, ik heb dit vorig jaar (nov.) laten doen. Een echte aanrader.
Geplaatst: 08.06.2011 - 12:49
door Thijs
AlexV70, Neutral control zal het niet zijn denk ik omdat het de ene keer wel goed gaat en de andere keer niet?
het ene moment begint de V70 rustig te rollen en rij je weg zoals het hoort!
Geplaatst: 08.06.2011 - 15:52
door spooky202
Neutral Control schakelt pas na even stilstaan in, dus niet meteen. En het is de ene keer duidelijker merkbaar dan de andere keer. Als je snel op het gas gaat merk je het iig als een duidelijke "klak".
Probleem 1 zou de B4 servo cover kunnen zijn (dat is misschien ook wat de garage bedoelt met bekend probleem met een hydraulisch besturingsblok). Is vrij simpel te verhelpen (dmv het vervangen van de cover).
Geplaatst: 08.06.2011 - 16:20
door buikijn
Ik ga met spooky mee; Laat de B4 servo cover controleren, deze is erg zwak. (en erg goedkoop om te vervangen, het kan van buitenaf) er is een service bulletin waarin je kan kijken of het serienummer van jouw bak ook gevoelig is voor deze fout. Ik heb hem bij onze auto ook vervangen, hij was ook defect. de neutral control is je andere probleem. (probleem 2)
voor de servo cover zie
http://www.volvoxc.com/resources/how-to ... -cover.pdf
Geplaatst: 08.06.2011 - 18:57
door BlackcurrantV70
AlexV70, heb jij de 5 of 6 traps GT ?
Ik dacht dat neutral control op de 6 traps standaard uit was ?
Ik ervaar iig geen neutral als ik stilsta, voet van de rem en de auto rijdt ogenblikkelijk, zelfs zonder gasgeven.
Geplaatst: 08.06.2011 - 19:47
door Gast
Ik heb de 5 traps en bij mij nu ook; voet van de rem en de auto rijdt gelijk weg, idd zelfs zonder gasgeven.
Geplaatst: 08.06.2011 - 19:51
door Gast
Mooi en duidelijk verhaal, kende ik nog niet.
Geplaatst: 08.06.2011 - 19:51
door Turbodesk
Ivo Philips schreef:AlexV70, heb jij de 5 of 6 traps GT ?
Ik dacht dat neutral control op de 6 traps standaard uit was ?
Ik ervaar iig geen neutral als ik stilsta, voet van de rem en de auto rijdt ogenblikkelijk, zelfs zonder gasgeven.
Ik heb zelf de 6-traps en ik heb vorig jaar ook andere software laten laden om de neutral eruit te halen.
Het is dus niet standaard.
Geplaatst: 08.06.2011 - 20:06
door Edwin
Ik heb dat neutral control idd ook, dat weet ik nu dus pas.... :roll:
Ik vind het af en toe best wel irritant omdat vloeiend wegrijden, wat m.i. één v/d kwaliteiten van een automaat is, dan niet echt vloeiend gaat.
Hoe is dit uit te schakelen dan en waarom kàn het aan of uit gezet worden? Wat is de reden om het wel of niet te doen?? Kan het kwaad dit uit te schakelen (extra slijtage i.v.m. slippende koppeling)??
Gr. Edwin
Geplaatst: 08.06.2011 - 20:10
door Turbodesk
Edwin schreef:Ik heb dat neutral control idd ook, dat weet ik nu dus pas.... :roll:
Ik vind het af en toe best wel irritant omdat vloeiend wegrijden, wat m.i. één v/d kwaliteiten van een automaat is, dan niet echt vloeiend gaat.
Hoe is dit uit te schakelen dan en waarom kàn het aan of uit gezet worden? Wat is de reden om het wel of niet te doen??
Gr. Edwin
Volvo heeft dat ingevoerd onder het mom van brandstof besparing. In de praktijk blijkt dit nauwelijks effect te hebben.
Vandaar dat je andere software kan laten laden in je geartronic module waardoor de automaat niet automatisch naar de neutraal stand gaat als je even stilstaat.
Geplaatst: 08.06.2011 - 20:13
door Edwin
Turbodesk schreef:
Volvo heeft dat ingevoerd onder het mom van brandstof besparing. In de praktijk blijkt dit nauwelijks effect te hebben.
Vandaar dat je andere software kan laten laden in je geartronic module waardoor de automaat niet automatisch naar de neutraal stand gaat als je even stilstaat.
Geldt dat alleen voor de GT of ook voor de normale AT?
Gr. Edwin
Geplaatst: 08.06.2011 - 20:16
door Turbodesk
Edwin schreef:Turbodesk schreef:
Volvo heeft dat ingevoerd onder het mom van brandstof besparing. In de praktijk blijkt dit nauwelijks effect te hebben.
Vandaar dat je andere software kan laten laden in je geartronic module waardoor de automaat niet automatisch naar de neutraal stand gaat als je even stilstaat.
Geldt dat alleen voor de GT of ook voor de normale AT?
Gr. Edwin
Daar kan ik je helaas geen antwoord op geven, ik weet het niet.
Maar er is hier vast wel iemand die zo direct met het antwoord komt.
Geplaatst: 08.06.2011 - 21:57
door EVV
Geldt ook voor de normale automaat
Geplaatst: 08.06.2011 - 23:24
door Maarten V70
Super, deze reacties!! Ga het e.e.a eens voorleggen aan de dealer! Ben benieuwd!!
Geplaatst: 09.06.2011 - 10:16
door BlackcurrantV70
Turbodesk, dus met de oude s/w bleeft de auto stilstaan als je de voet van de rem haalde en ging pas rijden als je gas gaf ?
Als dit zo was, zal bij mij de neutral control er al van bij het begin uit zijn, want de mijne blijft pushen als ik stil sta
Geplaatst: 09.06.2011 - 10:30
door Oceanracer
Als het niet klopt, hoor ik het vanzelf wel, maar ik dacht dat bij de GT de auto stil blijft staan en kan worden aangepast dat deze gaat kruipen en met de normale automaat net andersom. Dus standaard kruipt deze, maar kan dit worden aangepast.
Geplaatst: 09.06.2011 - 10:55
door EVV
Ivo Philips schreef:Turbodesk, dus met de oude s/w bleeft de auto stilstaan als je de voet van de rem haalde en ging pas rijden als je gas gaf ?
Als dit zo was, zal bij mij de neutral control er al van bij het begin uit zijn, want de mijne blijft pushen als ik stil sta
Nee, de automaat schakeld weer in op het moment dat je je voet van de rem haalt, niet pas als je weer gas gaf, zolang je met de voet op de rem stilstaat is de automaat ontkoppelt. Als hij blijft pushen is de neutral control er inderdaad al af.
Geplaatst: 09.06.2011 - 10:58
door EVV
Oceanracer schreef:Als het niet klopt, hoor ik het vanzelf wel, maar ik dacht dat bij de GT de auto stil blijft staan en kan worden aangepast dat deze gaat kruipen en met de normale automaat net andersom. Dus standaard kruipt deze, maar kan dit worden aangepast.
Volgens mijn instructie boekje is de fabrieksinstelling niet kruipen voor de normale automaat, er wordt geen melding gemaakt dat dit aan te passen is.
Geplaatst: 09.06.2011 - 12:10
door Turbodesk
EVV schreef:Ivo Philips schreef:Turbodesk, dus met de oude s/w bleeft de auto stilstaan als je de voet van de rem haalde en ging pas rijden als je gas gaf ?
Als dit zo was, zal bij mij de neutral control er al van bij het begin uit zijn, want de mijne blijft pushen als ik stil sta
Nee, de automaat schakeld weer in op het moment dat je je voet van de rem haalt, niet pas als je weer gas gaf, zolang je met de voet op de rem stilstaat is de automaat ontkoppelt. Als hij blijft pushen is de neutral control er inderdaad al af.
Dit is correct beschreven.