Pagina 1 van 2
2 probleempjes met de S60
Geplaatst: 12.06.2011 - 09:51
door P.Mallegrom
Ik heb op dit moment 2 probleempjes met mijn S60. Over 1 ervan heb ik eerder een topic geopend overigens, maar ik vond het handiger om even 1 "verzameltopic" te hebben
1) De airco schijnt te "sissen". Zelf hoor ik dit niet omdat ik slecht hoor, maar dit is geconstateerd door degene die onlangs mijn winterbanden verwisselde voor de zomerbanden. Nou zegt de een dat dit waarschijnlijk een lekkage is en de ander zegt dat alleen de airco bijgevuld moet worden. Wat is waarschijnlijker?
2) Een tijdje terug constateerde ik zelf ook al dat er een lekkage is in het stuurbekrachtiging systeem. Destijds gaf ik aan dat er geen olievlekken op de grond voor mijn huis lagen. Ondertussen liggen die er wel. Degene die mijn banden had verwisseld had ook even onder de kap gekeken en constateerde een lekkage bij het stuurhuis. Nou had ik uit mijn vorige topic begrepen dat als het stuurhuis zelf lek was, dat je dan geen oliesporen zou zien. Mijn vraag is dus eigenlijk of het waarschijnlijk is dat mijn stuurhuis vervangen/gereviseerd moet worden of dat het slechts een lekkage BIJ het stuurhuis betreft.
Re: 2 probleempjes met de S60
Geplaatst: 12.06.2011 - 10:27
door EVV
P.Mallegrom schreef:Ik heb op dit moment 2 probleempjes met mijn S60. Over 1 ervan heb ik eerder een topic geopend overigens, maar ik vond het handiger om even 1 "verzameltopic" te hebben
1) De airco schijnt te "sissen". Zelf hoor ik dit niet omdat ik slecht hoor, maar dit is geconstateerd door degene die onlangs mijn winterbanden verwisselde voor de zomerbanden. Nou zegt de een dat dit waarschijnlijk een lekkage is en de ander zegt dat alleen de airco bijgevuld moet worden. Wat is waarschijnlijker?
Heb je verder geen klachten over je airco? Ik zou hem een keer bij laten vullen, dan controleren ze gelijk of hij lek is. Er verdwijnt altijd wat gas uit de installatie, als er te weinig gas in zit hoeft niet te betekenen dat het systeem echt lek is.
Geplaatst: 12.06.2011 - 11:28
door P.Mallegrom
Hij geeft verder te weinig koeling. Kan het sissen ook veroorzaakt worden door een airco waarvan het vloeistof niveau te laag staat?
Geplaatst: 12.06.2011 - 12:37
door Ab S
Te weinig koelen kan betekenen dat er te weinig koelmiddel in het airco systeem zit. Dat moet je zeker laten nakijken omdat (dacht ik) het koelmiddel tevens de airco compressor smeert. Te weinig koelmiddel zou dan einde compressor kunnen betekenen (en dat is duur, paar honder euro).
Dus, hvh koelmiddel en op lekkage laten checken is mijn advies.
Geplaatst: 12.06.2011 - 12:37
door Ab S
Te weinig koelen kan betekenen dat er te weinig koelmiddel in het airco systeem zit. Dat moet je zeker laten nakijken omdat (dacht ik) het koelmiddel tevens de airco compressor smeert. Te weinig koelmiddel zou dan einde compressor kunnen betekenen (en dat is duur, paar honder euro).
Dus, hvh koelmiddel en op lekkage laten checken is mijn advies.
Geplaatst: 12.06.2011 - 13:49
door HansEindhovenV70
Ab S schreef:Te weinig koelen kan betekenen dat er te weinig koelmiddel in het airco systeem zit. Dat moet je zeker laten nakijken omdat (dacht ik) het koelmiddel tevens de airco compressor smeert. Te weinig koelmiddel zou dan einde compressor kunnen betekenen (en dat is duur, paar honder euro).
Dus, hvh koelmiddel en op lekkage laten checken is mijn advies.
Hiervoor een beveiliging aanwezig, de compressor zal niet draaien bij te weinig koelmiddel!
Geplaatst: 12.06.2011 - 14:07
door Ab S
HansEindhovenV70 schreef:
Hiervoor een beveiliging aanwezig, de compressor zal niet draaien bij te weinig koelmiddel!
Ik zou het er niet op laten aankomen (als beveiliging vergelijkbaar is met het oliedruklampje, dat ook pas heel laat zal aanslaan..).
Geplaatst: 13.06.2011 - 12:10
door edraket
Als je een diesel hebt is de kans groot dat de leidingen van de stuurbekrachtiging gescheurd zijn bij de aansluiting. Deze moeten dan vervangen worden. Er is een setje te krijgen bij de dealer met een modificatie erbij, wat scheuren in de toekomst moet voorkomen.
Set kost 60 euro.
Geplaatst: 13.06.2011 - 12:54
door Rippie V70
Als je een diesel hebt is de kans groot dat de leidingen van de stuurbekrachtiging gescheurd zijn bij de aansluiting. Deze moeten dan vervangen worden. Er is een setje te krijgen bij de dealer met een modificatie erbij, wat scheuren in de toekomst moet voorkomen.
Ed, dit is de derde keer dat we deze oplossing aanbieden, maar TS blijft het maar steeds opnieuw vragen. Laat er dan eens naar kijken bij een dealer op de brug, met de kap onder de auto erafgehaald.
Dan kan je het zo zien.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... rachtiging
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
Geplaatst: 16.06.2011 - 18:55
door JosB
Ab S schreef:...... omdat (dacht ik) het koelmiddel tevens de airco compressor smeert......
Hoi Ab S,
Fout gedacht maar dat geeft niet hoor
Het is niet het koelmiddel dat voor de smering zorgt. Bij een nieuw systeem (dus af fabriek) is de compressor gevuld met een bepaalde hoeveelheid speciale olie, als je airco draait wordt continue een gedeelte van die olie met het koelmiddel (R134a) mee door het hele systeem getransporteerd en komt uiteindelijk weer terug in de compressor enzovoorts.
Geplaatst: 16.06.2011 - 21:07
door Laguna-S60
Dus heeft hij toch enigsinds gelijk

Geplaatst: 16.06.2011 - 23:29
door JosB
Laguna-V70 schreef:Dus heeft hij toch enigsinds gelijk

Hoezo :?: vertel, ben benieuwd :roll:
Geplaatst: 17.06.2011 - 08:33
door Laguna-S60
Jij zegt dat de olie mee gevoerd word met het koudemiddel, dus heeft hij enigsinds gelijk dat het koudemiddel ook voor de smering werkt

Geplaatst: 17.06.2011 - 10:57
door JosB
Och, ik zou zeggen probeer het in je eigen auto eens zonder die olie en kijk of je koelmiddel dan nog steeds "smeert"
Geplaatst: 23.06.2011 - 18:39
door P.Mallegrom
De auto komt zojuist terug uit de garage waar ze de airco hebben bijgevuld (men verwacht dat het normaal verlies was, maar voor de zekerheid hebben ze een tracer toegevoegd).
Tevens hebben ze gekeken naar het probleem met het lekken van stuurbekrachtigingsvloeistof. De diagnose is dat het probleem zich bevindt bij de ingang van de stuurstang in het stuurhuis. De beste oplossing is volgens hen een gereviseerd stuurhuis plaatsen. Aangezien het onderdeel alleen al 320 euro kost en het werkloon ook niet mals zal zijn, zit ik daar natuurlijk niet echt op te wachten.
Weet iemand of er andere oplossingen zijn?
Geplaatst: 23.06.2011 - 19:51
door Doeke Dobma
Nee, daar is geen andere oplossing voor. Als er een rubber, keering of wat dan ook in je stuurhuis vervangen moet worden, is dat sowieso duur. Vooral de arbeid en 'kennis' is duur, niet iedereen kan zoiets doen. Als er maar 1 rubber vervangen wordt is de kans groot dat een ander rubber het binnenkort ook begeeft. Daarom wordt er bij defecten aan het stuurhuis gelijk het hele stuurhuis gereviseerd, want als je toch bezig bent...
Kun je het stuurhuis er zelf onderzetten? Dan bespaar je al montage kosten. Sowieso kun je natuurlijk even shoppen voor een stuurhuis. Zoals bij alles zul je ook daarbij veel verschil in prijs vinden.
Geplaatst: 23.06.2011 - 20:10
door P.Mallegrom
Helaas ben ik zelf zo handig als een gemiddelde spoorbiels. Zelf plaatsen zal dus niet lukken. Het enige wat ik vreemd vind, is dat ik oliesporen op de grond zie rechts van het midden van de auto en ik ook oliesporen zie aan het reservoir van de stuurbekrachtigingsvloeistof.
Dat kan ik zelf niet helemaal rijmen met het feit dat lek zou moeten zitten bij de ingang van de stuurstang in het stuurhuis aangezien dat toch links zou moeten zitten...
Geplaatst: 23.06.2011 - 20:26
door Ramon&Ramon
Een stuurhuis voor 320 euro,dat is gevonden zeggen wij,je wilt je voor die paar centen toch niet te pletter rijden mag ik hopen?
Geplaatst: 23.06.2011 - 20:34
door P.Mallegrom
Liever niet nee

Maar goed, dan moet dat ding nog geplaatst worden. Ik neem aan dat dat niet een klusje is van 1 of 2 uurtjes.
Daarnaast moet ik helaas zeggen dat 320 euro voor mij niet "een paar centen" is
Edit: Iemand een idee hoeveel uur werk het is?
Geplaatst: 23.06.2011 - 20:42
door Ramon&Ramon
Het is ongeveer twee uur werk en dan komt het uitlijnen er nog bij!
Gezien de auto die je rijdt,ben je een rijk man.
