Pagina 1 van 1
Onregelmatig toerental bij C30 met 1.8 benzinemotor
Geplaatst: 12.06.2011 - 12:04
door CoenC30
Ik heb 2 maanden geleden een C30 met 1.8 benzinemotor gekocht met ong. 55.000 km op de teller.
Na een paar duizend kilometer merk ik steeds duidelijker dat het toerental niet constant blijft. Het heeft een kleine onregelmatigheid. De motor houdt een heel klein beetje in en dan weer niet. Dit wisselt voortdurend af. Bij lagere versnellingen is dit duidelijker te merken tijdens het rijden, maar ook in zijn 5 bij 120 km per uur voel ik het nog. Het is nu zo erg dat ik bij stationair draaien af en toe de motor voel schudden alsof hij af gaat slaan.
Bij het tanken merk ik bij het openen van de dop dat hij dan lucht inzuigt. Blijkbaar trekt de tanks vacuüm. Ik heb de dop geïnspecteerd maar kan geen verstopt ontluchtingsgaatje ontdekken. Kijk ik niet goed? Weet iemand hoe dat zit?
Dit wil ik eerst oplossen. Want mogelijk hapert daardoor de brandstof toevoer en veroorzaakt dit het onregelmatige toerental. Ik vrees echter dat dit niet de oorzaak is, want het probleem blijft nadat ik de tankdop net geopend heb. Kent iemand dit?
Geplaatst: 12.06.2011 - 21:44
door Live
Nope, maar misschien paar keer Shell V-power tanken ? Schijnt (contested) goed te zijn voor de motor
Geplaatst: 12.06.2011 - 21:54
door 945i
De auto zonder garantie gekocht?
Voorstellen kan in het voorstel gedeelte van het forum trouwens..
Geplaatst: 13.06.2011 - 00:08
door CoenC30
Ik heb nog 1 maand garantie - maar niet op de elektronica. Dus ga ik daar dan maar gebruik van maken.
Het zou wel fijn zijn om te weten of iemand dit probleem herkent en weet dat het niets met de elektronica van doen heeft.
Geplaatst: 13.06.2011 - 08:34
door Giuseppo
Geplaatst: 13.06.2011 - 12:49
door CoenC30
Dat is een goede thread. Er zitten zeker een paar mogelijke oorzaken bij (software update, luchtmassameter, inlaatraject enz).
Bovendien krijg ik de indruk dat hij wat meer benzine gaat gebruiken, maar dat weet ik nog niet zeker.
Maar ik zit ook nog met deze vraag:
Bij het tanken merk ik bij het openen van de dop dat hij dan lucht inzuigt. Blijkbaar trekt de tanks vacuüm. Ik heb de dop geïnspecteerd maar kan geen verstopt ontluchtingsgaatje ontdekken. Kijk ik niet goed? Weet iemand hoe dat zit?
Geplaatst: 13.06.2011 - 13:18
door asta
Ik denk dat het aanzuigen van lucht geen verband heeft met het schommelen van je toerental.
Mijn v50 heeft dat ook als ik ga tanken.
Geplaatst: 13.06.2011 - 22:55
door Giuseppo
Bij mijn C30 1.8 is trouwens de gasklep vervangen wegens onregelmatig draaien van de motor, dat zou ook nog een oorzaak kunnen zijn. Dat van het tanken das volgens mij normaal bij dit type, de vorige V50 1.8 had dat ook al.
Geplaatst: 14.06.2011 - 17:52
door saabvsvolvo
Dat geluid bij het tanken maakt mijn 1.8i ook bij het openen van de klep. Overigens is mijn C30 een aantal keer terug geweest voor inhouden en soms niet starten. Software update en schoonmaken van gasklephuis vermelde de rekening (onder garantie).
Voor mijn gevoel is het een dun midden. Want mijn auto is nieuw aan mij geleverd en heeft vrijwel altijd op shell fuelsave gereden. Dus vervuild kan de boel toch nauwelijks zijn.
succes
Geplaatst: 14.06.2011 - 19:02
door Giuseppo
Nu het toch over de 1.8 motor gaat, wat is het verbruik dan bij jullie? Hier nog steeds bijna 9 liter per 100km na 40.000km, terwijl de iets zwaardere V50 op iets van 8 zat.
Geplaatst: 15.06.2011 - 14:17
door Cavallino
Het aanzuigen van lucht zodra ik de tankdop los draai doet mijn C30 1.8 ook. Volgens mij kan dat niet heel veel kwaad. Het gemiddelde verbruik (ik rij dagelijks een stukje file en dan wat snelwegkilometers) is ongeveer 8,3l/100km.
Overigens, als je in een van de lagere versnellingen doortrekt zit er rond 3000 toeren inderdaad een klein 'knikje' in de trekkracht. Net alsof een nokkenasversteller in werking treedt (mijn Alfa 147 had zoiets, ik weet niet of de Volvo 1.8 een dergelijke voorziening heeft). Als je er niet op let merk je het niet eens, dus ik denk dat er in jouw geval iets ernstigers aan de hand is.
Geplaatst: 18.06.2011 - 13:37
door saabvsvolvo
Ik haal de laatste tijd exact de fabrieksopgave van 7,4 per 100 km. Bij flink doorrijden eerder 8,0 op 100 km.
Probleem opgelost
Geplaatst: 23.06.2011 - 11:52
door CoenC30
Ik heb de auto naar een prima garage gebracht (Berle Volvo Parts in Amsterdam). Het probleem met de motor is opgelost door het vervangen van luchtfilter en bougies en het reinigen van de gasklep.
Het aanzuigen van lucht bij het openen van de tank is een milieu-eis: Het voorkomt dat benzinedampen ontsnappen. Weer wat geleerd!
Bedankt voor jullie reacties!