Pagina 1 van 1
K&N Luchtfilter voor S80 uit 2003
Geplaatst: 12.06.2011 - 23:48
door Beekimov
Beste mensen,
Ik heb even een vraagje wagt betreft een luchtfilter voor mijn S80 (140pk uit 2003)
Ik wil namelijk mijn luchtfilter vervangen door een K&N filter, maar dan wel gewoon een inleg filter, oude dr uit nieuwe dr in.
Is het nu ook zo dat het geluid van de auto, zeg maar met optrekken meer word...??? daar ben ik wel even nieuwsgierig naar... :razz: :razz:
Het gaat mij er eigenlijk om dat er gewoon een goed filter in de filterbak ligt, en ja de huidig filter moet toch vervangen worden, dus laat ik het dan maar gelijk goed doen.
Nog verschil tussen K&N en Green filters....
Alvast bedankt,
Geplaatst: 13.06.2011 - 00:14
door Iroll
Tsja, daar zijn de meningen oververdeeld. Zie bijv. onderstaand stukje geschreven door een ex rally rijder. Gaat natuurlijk wel over gebruik in extreme rally omstandigheden, maar zet je toch aan het denken. Ander probleem kan ontstaan aan de maf sensor, mn als er teveel olie gebruikt wordt om het filter mee in te olieën. Daar kan de platina sensor draad van de maf door aangetast worden. Ik zou zeggen neem het mee in je beslissing, het is niet allemaal hosanna zoals de filter makers willen doen geloven in de reclames.
Open luchtfilters laten meer zand door dan filters in een luchtkast. Ik ben een voormalig Subaru rijder en heb jaren terug deelgenomen aan een olie onderzoek. Uit dit onderzoek bleek o.a. dat er in de oliemonsters van wagens uitgerust met een open filter meer silicium (zand) -ook in K&N filters- werd aangetroffen dan in de oliemonsters van wagens met filters in luchtkasten. Ook bleek hoe "zwaarder" een wagen getuned was, hoe hoger percentage slijtage deeltjes van metalen in de olie aanwezig was. M.a.w door 1. tuning en 2. gebruik van open filters slijt de motor sneller dan ongetunede of licht getunede motoren met een filter in een airbox.
Over het ontstaan van corrosie door vocht bij de MAF sensor zijn de meningen verdeeld.
Geplaatst: 13.06.2011 - 06:25
door storm480
Lijkt me dat boven staand stukje meer voor "mannen in race-overalls" is bedoeld met OPEN filters.
Ik heb in de V70 (2.0T) ook een K&N inleg filter, en ik hoor geen verschil met "optrek-brul-geluiden".
Performance toename merk ik ook niets van (de V70 is ongetuned btw...dus niet gek ook)
Maar ik weet wel dat zodra er een nieuw filter in de S80 moet dat ik dan ook weer een K&N er in leg.
Geplaatst: 13.06.2011 - 08:01
door 945i
@storm480, waarom dan een K&N filter als je geen verschil merkt? :roll:
Geplaatst: 13.06.2011 - 08:20
door V70/2.4D/2003
Zo men zeg, bij K&N, gaat het filter langer mee dan een originele en zou het de prestaties enigszins in positieve zin beinvloeden.
AlexV70 tuft volgens mij ook rond met een K&N filter die hij ook al in de luchtwegen van zijn vorige Volvo had zitten.
Dus AlexV70, kom er maar in met de praktijkervaringen.
Geplaatst: 13.06.2011 - 11:33
door Ramon&Ramon
Als die filters van KN zo super zouden zijn,gebruikte Volvo ze zelf wel bij eerste montage.
Is meer bla bla dan een verbetering!
Geplaatst: 13.06.2011 - 13:51
door Bart
Ramon&Ramon schreef:Als die filters van KN zo super zouden zijn,gebruikte Volvo ze zelf wel bij eerste montage.
Is meer bla bla dan een verbetering!
Denk dat er ook wel een kostenplaatje in overweging wordt genomen... De standaardfilters zijn wsch. veel goedkoper dan die van K&N.
Geplaatst: 13.06.2011 - 19:07
door FrankS60
Ramon&Ramon schreef:Als die filters van KN zo super zouden zijn,gebruikte Volvo ze zelf wel bij eerste montage.
Is meer bla bla dan een verbetering!
Dat is vaak meer een kostenoverweging, van een luchtfilter merkt de gemiddelde gebruiker niks dus die worden gemaakt naar specificaties die voldoende zijn voor het normale gebruik. Als je op ieder onderdeel "het beste" danwel duurdere alternatief zou nemen dan wordt de auto zo duur dat hij niet verkoopbaar is.
Verder is het ook een gemakskwestie bij onderhoud (en onderhoudsprijzen laag houden). Een K&N filter schoonmaken ben je gewoon 15 minuten mee bezig, een papieren filter wisselen hooguit 3 minuten.
Geplaatst: 14.06.2011 - 01:35
door storm480
945i schreef:@storm480, waarom dan een K&N filter als je geen verschil merkt? :roll:
In de 480 merkte ik duidelijk verschil aan performace (i.c.m. CSC sport-uitlaat)
Dat had ik ook in de V70 verwacht...dus ja, dat viel me tegen.
Als je prijzen gaat vergelijken heb je bij 4 á 5 beurtjes de kosten er al uit...dus het loont wel, maar verwacht geen wonderen.
Geplaatst: 14.06.2011 - 22:04
door Beekimov
Jongens,
Bedankt voor de reacties!!! super!!
Ik ben weer een stuk wijzer!!

Geplaatst: 16.06.2011 - 22:10
door Beekimov
Beekimov schreef:Jongens,
Bedankt voor de reacties!!! super!!
Ik ben weer een stuk wijzer!!

Zo, vanmorgen maar ff bij de plaatselijke autozaak, een inlegfilter besteld van K&N... kon het niet laten....
Hopen dat ie straks het vebruik heeft van een D5..... :twisted: :twisted:
Geplaatst: 19.06.2011 - 18:59
door bpc
Verschil is, slijtage vind ik iets wat aan jezelf ligt.
Regelmatig even schoonmaken, het is uiteraard zo wanneer je minder oppervlakte hebt wat vuil tegen kan houden er meer ruimte is wat vuil door kan laten.
Geluid bij een inlegfilter is bijna niks.