Pagina 1 van 6
Pendelen toerental
Geplaatst: 14.06.2011 - 17:19
door nootje63
Beste leden,
Ik heb het volgende probleem dat tot nu toe niet opgelost kan worden.
Ik heb een geartronic (automaat) die tussen de 50 en 90 km/h bij constante snelheid in toeren pendelt. Hij schiet dan steeds tussen de 200 en 400 toeren heen en weer

. Dit gebeurt alleen als ik gewoon gas geef en niet als ik op de cruisecontrol rij of handmatig schakel. Boven de 90 is het weg.
Het pendelen is bij koude motor niet aanwezig en hoe warmer de motor, hoe sterker aanwezig.
Uitlezen levert geen storingen op. De automaat heeft onlangs een deelrevisie gehad, maar hiermee is het euvel niet opgelost (was er van te voren ook al). Hij schakelt verder soepel en snel, kickdown is prima.
Kan het iets te maken hebben met de lock-up? Iemand dit eerder gehoord of ervaring hiermee?
Graag jullie mening.
Geplaatst: 14.06.2011 - 17:24
door Ramon&Ramon
gasklephuis misschien vuil?
Geplaatst: 14.06.2011 - 17:32
door nootje63
Weet ik niet. Kan dat een oorzaak zijn dus?
Geplaatst: 14.06.2011 - 18:21
door Morgenstond
Dat heeft mijn S60 ook. Soms is het verschil ook maar 100 toeren. Ik weet het in eerste instantie aan de automaatbak (waar ik al enigszins aan twijfel). Ik heb overigens geen GT maar een vijfbak.
Heb jij al een nieuw gasklephuis?
Geplaatst: 14.06.2011 - 18:48
door nootje63
Nee, zover ik weet geen nieuw gasklephuis.
Geplaatst: 14.06.2011 - 19:32
door Oceanracer
Zou ook de oorzaak richting het gasklephuis gaan zoeken.
Geplaatst: 14.06.2011 - 20:08
door Morgenstond
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of het nog uitmaakt of je een nieuw of oud gasklephuis hebt. Als het enkel een vuil ETM is, zou het fijn zijn.
Ik vraag me ook af wat er precies is gereviseerd aan de automaat? Alleen het kleppenhuis?
Geplaatst: 14.06.2011 - 20:12
door nootje63
Nee, het kleppenhuis is niet gereviseerd maar de valve body van de bak is vervangen.
Als de ETM vuil is, kan ik deze zelf reinigen? En kom ik daar bij, ik heb gehoord dat deze bij turbo motoren moeilijk bereikbaar is.
Geplaatst: 14.06.2011 - 20:15
door nootje63
En is het dan te verklaren dat hij het niet doet bij gebruik van cc of handmatig schakelen?
Geplaatst: 14.06.2011 - 20:40
door Morgenstond
nootje63 schreef:En is het dan te verklaren dat hij het niet doet bij gebruik van cc of handmatig schakelen?
Dat vraag ik mij ook af. In een ander topic (
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=35874) werd geopperd dat het wel degelijk aan de bak ligt. Ik denk zelf dat er met mijn bak iets met het kleppenhuis aan de hand is, maar de garage ontkent, onder het mom van: je stelt je aan.
Je kunt inderdaad wel moeilijker bij de ETM door de turbo. Maar goed, ik weet het niet precies; ik laat dat soort zaken door de garage doen...
Geplaatst: 15.06.2011 - 07:47
door nootje63
De garagehouder had het er over om de software van de bak opnieuw te installeren. Volgende week krijgt hij een beurt en dan zou dat meteen gedaan worden. Zonder verdere garanties dat het daarmee is opgelost overigens......
Geplaatst: 15.06.2011 - 08:02
door Morgenstond
Bij mij is de software geüpdatet tot de laatste versie, maar het probleem bestaat nog en komt volledig overeen met dat van jou. Wellicht is het idee van het gasklephuis niet zo gek? Het reinigen daarvan is in elk geval goedkoper dan een volledige bakrevisie... Ik ga dat in elk geval proberen. De stap daarna is spoelen.
Geplaatst: 15.06.2011 - 08:19
door nootje63
Spoelen van de bak is bij mij al gebeurd, had geen resultaat. Daarna is de valve body vervangen, wel met goed resultaat trouwens ( mbt schakelen). Ik ga in ieder geval wel voorstellen om het gasklephuis te reinigen.
Geplaatst: 15.06.2011 - 15:54
door Morgenstond
Ik zal laten weten wat de uitkomst is van het reinigen. De auto moet sowieso 8 juli naar de dealer om naar de ecc te laten kijken. Ik vraag dan direct of ze het gasklephuis willen reinigen. Overigens heb ik wel een nieuw ETM, maar goed, dat zal ook wel vervuild kunnen raken.
Geplaatst: 15.06.2011 - 16:00
door nootje63
Ik zal na volgende week vrijdag melden wat er is gebeurd en met welk resultaat. Hopelijk valt het allemaal een beetje mee....
Geplaatst: 15.06.2011 - 16:03
door Morgenstond
Dat hoop ik ook (voor ons beiden!).
Geplaatst: 15.06.2011 - 16:25
door Oceanracer
Ik heb zelf ook een nieuwe ETM, maar na een paar jaar is die wel weer sterk vervuild. Dus heb ik hem laatst gereinigd. Hoe gek het ook klinkt, maar het scheelde echt!
Geplaatst: 15.06.2011 - 16:44
door nootje63
Oké, ik ben om!
Geplaatst: 15.06.2011 - 18:46
door Morgenstond
Oceanracer schreef:Ik heb zelf ook een nieuwe ETM, maar na een paar jaar is die wel weer sterk vervuild. Dus heb ik hem laatst gereinigd. Hoe gek het ook klinkt, maar het scheelde echt!
Wat waren bij jou de symptomen die ertoe leidden dat je 'm ging reinigen?
Geplaatst: 15.06.2011 - 21:09
door Oceanracer
Ik was afgelopen winter van mening dat de motor niet goed/alert reageerde op het gaspedaal. Ik heb nogal een lange oprit (in Groningen noemt men dat een ree) van grind/los asfalt. Die kon ik niet meer goed berijden met iets gas boven het stationair toerental. Zowel in de eerste als in de tweede versnelling schokte de motor nogal. Ik ben toen een
topic gestart, omdat het niet geheel naar mijn zin ging.
Afgelopen weekend toevallig ook het gasklephuis van de Lupo van mijn vriendin gereinigd. De Lupo trok nogal schokkerig op. Er trekt nu weer als een tierelier. Dus ook bij VW hebben we met een ETM te maken!
Wat mij vooral verbaast is dat een beetje roetaanslag met wat vastgekoekte motorolie er voor kan zorgen dat de motor minder goed presteert. De diameter is behoorlijk, dus wat houdt die smurrie dan tegen, zou je denken? Het gedeelte waar de klep open en dicht gaat, blijft relatief schoon door de bewegingen van de klep.