Pagina 1 van 2

Accu langzaam leeg

Geplaatst: 14.06.2011 - 19:02
door Link
Dag mensen,

sinds een maand heb ik een Volvo 440 1.8I, deze rijdt verder prima alleen stond ik gisteren stil en heb de ANWB moeten bellen. Het probleem was zoals ik al concludeerde de accu. Volgens de man van de ANWB was er niks mis met de accu, deze is vervolgens opgeladen en de auto startte prima.

Nu heb ik nog wel mijn twijfels, misschien dat het tijd wordt voor een nieuwe accu. Het is een natte accu, met gedemineraliseerd water. Dus hij is al vrij oud.

Eerder had ik al startproblemen, gedurende 1 a 2 weken duurde het starten steeds langer.

Nu viel vlak voordat dit gebeurde mijn instrumentenverlichting uit, de zekering was goed dus ik dacht dat het lampje kapot was. Toen de ANWB-man hier een beetje aan trok sprong de verlichting weer aan.

Ik heb het vermoeden dat er misschien een verband is met dit probleem. De dimmer zit er niet meer en en de kabels voor de instrumentenverlichting zijn doorgelust zodat de verlichting aangaat bij contact.

Misschien dat dus het moment dat er geen verlichting was er wel continu stroom werd afgevoerd en dat daardoor de accu langzaamaan leeg is komen te staan.

Kan iemand mij hier mee helpen of heb je ook ervaring hiermee gehad, dan hoor ik het graag.

Geplaatst: 14.06.2011 - 20:49
door V70/2.4D/2003
Misschien dat dus het moment dat er geen verlichting was er wel continu stroom werd afgevoerd en dat daardoor de accu langzaamaan leeg is komen te staan.
Ik denk dat daar je probleem ook zit (heb ik ook gehad met en lampje van het dashboardkastje dat bleef branden. Auto het weekend over stilgestaan => geen power meer. Bleek later dat het kastje niet goed sloot maar wel door de toenmalige dealer eerst even een nieuwe accu geplaatst.)

Succes met de zoektocht naar het stroomlek.

Re: Accu langzaam leeg

Geplaatst: 14.06.2011 - 22:06
door chrisje
Link schreef: De dimmer zit er niet meer en en de kabels voor de instrumentenverlichting zijn doorgelust zodat de verlichting aangaat bij contact.
Dat is bij mij ook, maar dat is standaard, zo gauw als ik me contackt uit zet, gaat ook alle verlichting uit

Geplaatst: 14.06.2011 - 22:16
door Shockwave
Bij mij ook. Zodra ik het contact heb omgedraaid naar 'aan' vliegen alle lampen aan. Dat is normaal zo ver ik weet? Koplampen horen ook sowieso niet uit te kunnen. Altijd aan.

Geplaatst: 14.06.2011 - 22:19
door Iroll
Je kan met een multimeter kijken hoeveel lekstroom de accu heeft. Dat mag niet hoger zijn dan ong 0,03A.

Geplaatst: 15.06.2011 - 02:21
door sven-
Hmm, heb toevallig iets dat erop lijkt. Mijn 440 2.0 heeft een aantal weken stilgestaan en nu bleek laatst de accu volledig leeg...er gaan ook geen dashboard lampjes meer branden bij omdraaien sleutel. Accu is overigens nieuw.

Hoort dit? Zou je bij lang stil laten staan de minkabel eraf moeten halen?

Of toch lekstroom ergens?

Geplaatst: 15.06.2011 - 06:42
door Iroll
Meten is weten. Even de min pool loshalen, multimeter op ampere zetten, de rode draad van de mm op de minpool v.d accu en de zwarte op de massa draad en kijken wat de mm aangeeft. NIET starten, contact uitlaten.

Geplaatst: 15.06.2011 - 12:46
door Link
Bedankt voor jullie reacties. Misschien eerst maar eens even nakijken hoe het zit met de amperage.

Bij mij is in ieder geval geen sprake van te lang stil staan. Tijdens het rijden laadt de dynamo gewoon de accu op. Maar schijnt toch sneller leeg te lopen dan op te laden.

Straks thuis even kijken of de auto nog steeds normaal start, mocht dat zo zijn dan heeft het iets met de dashboardverlichting te maken.

Geplaatst: 15.06.2011 - 16:06
door Iroll
Meet even op de accupolen de laadstroom. Auto stationair laten draaien, mm op 20volt zetten en de rode op de plus en de zwarte aansluiting van de mm op de minpool. Moet niet veel onder de 13,8 volt geven.Veel miner betekend een defecte dynamo of een beroerde bedrading, meestal de massadraad tussen dynamo en accu.

Geplaatst: 15.06.2011 - 17:32
door Link
Door de ANWB-man is de auto al wel doorgemeten tijdens het stationair draaien, zat op 14 volt en volgens hem was de dynamo ook goed.

Maar je weet het nooit...

Geplaatst: 15.06.2011 - 17:39
door Iroll
14volt is prima, dan is of de accu stuk of je hebt een grote lekstroom, misschien een lampje dat blijft branden zoals in het handschoenkastje of kofferbak bijv. Een andere oorzaak is heel vaak de radio die de accu leegtrekt.

Geplaatst: 16.06.2011 - 12:54
door sven-
Kan de radio ook de accu leegtrekken als hij alleen op contact werkt?

Geplaatst: 16.06.2011 - 13:03
door Iroll
sven- schreef:Kan de radio ook de accu leegtrekken als hij alleen op contact werkt?
Ja, dat komt regelmatig voor. De radio gebruikt altijd een klein beetje stroom om zijn geheugen vast te houden voor de preset instellingen ook als het contact uitstaat. De radio heeft daarom altijd 2 stroomvoorziening kabels, een geschakeld en een ongeschakeld. In het ongeschakelde deel van de stroomvoorziening van de radio wil het soms fout gaan door zodat het teveel stroom gaat trekken met als resultaat een leeglopende accu.

Geplaatst: 16.06.2011 - 21:37
door sven-
En als je alarm hebt, hoelang kan dat blijven werken totdat je accu leeg is..?

Moet nog steeds even meten hoor, maar ik verdenk toch mijn radio, die het de laatste tijd sowieso niet meer goed deed, viel steeds uit tijdens gebruik etc.

Geplaatst: 16.06.2011 - 21:38
door chrisje
moet je zekering van je radio eruit halen en dan ff opnieuw meten

Geplaatst: 17.06.2011 - 11:45
door Link
aan m'n radio ligt het niet, heb deze de afgelopen dagen uitgehaald maar accu gaat weer langzaam leeg. Vandaag maar eens kijken naar een nieuwe accu.

Geplaatst: 17.06.2011 - 12:36
door leip11
heb je zoiezo al stroom gemeten. als je dan die waarde post van in rust kunne we bepalen of de waarde goed is

Geplaatst: 18.06.2011 - 09:09
door bpc
Heb je al gedaan wat Iroll heeft geschreven?

Het kunne de gekste dingen zijn, zelfs al een keer kofferbak verlichting gezien die bleef branden (en die mensen maar zoeken). Mensen gaan ervanuit dat het iets moeilijks moet zijn maar meestal zijn het de simpelste dingen waar je overeen kijkt.

Geplaatst: 22.06.2011 - 17:02
door sven-
Voor wat betreft mijn situatie, vandaag ANWB laten komen en resultaat: accu (die ik sinds dec 2010 heb via ANWB) kapot en ik heb nu weer een "klassieke" accu (lood ipv calcium). Gelukkig alles binnen garantie, maar wel bizar dat die calcium accu's niet tegen lang stilstaan kunnen. Ook gelijk lekstroom laten meten, die viel binnen de perken (na verwijderen van oude radio).

Geplaatst: 23.06.2011 - 22:41
door bpc
Maandagochtend edities blijven bestaan.