Pagina 1 van 1
LPG MY2001 - Cilinderkop problemen
Geplaatst: 17.06.2011 - 10:11
door iMav
Hallo,
Ik las elders op het forum dat iemand zei dat de MY2001 problemen (kunnen) krijgen op LPG vanwege het type cilinderkop.
Mijn vraag is, geldt dit voor alle type motoren?
Is bij Volvo een auto uit 2001 (bijv okt) ook MY2001 of is dat al MY2002?
Tot slot nog de vraag, hoe (on)verstandig is de aankoop van een T5 uit 2001 met 250k die dealer onderhouden is en ook bij een dealer aangeboden wordt om deze vervolgens op LPG te zetten.
Thanks!
Geplaatst: 17.06.2011 - 10:23
door EVV
Dat geldt vanaf MY2000 ongeveer, toen is Volvo over gegaan van hydraulische zelfstellende klepstoters naar mechanische.
Als je veel kilometers gaat maken en je gaat geld opzij zetten voor een cilinderkop revisie moet het geen probleem zijn deze op LPG te laten rijden.
Geplaatst: 17.06.2011 - 11:29
door iMav
Dank,
Het feit van de hydraulische naar de mechanische klepstoters ken ik. Maar ik dacht ook te lezen dat er specifiek gesproken werd over MY2001 met cilinderkop problemen op lpg ten opzichte van MY2002 en later.
Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Geplaatst: 17.06.2011 - 12:07
door Ramon&Ramon
Af en toe de klepspeling laten controleren is een vereiste en verder zijn er met de cilinderkop niet echt veel problemen,een turbo op LPG is niet echt een aanrader!
Geplaatst: 17.06.2011 - 13:00
door iMav
Ok dus resumé.
Een V70 MY2001 2.4 170pk gaat prima op LPG mits klepspeling regemaltig gecontroleerd wordt.
Heeft de installatie van een klepsmeersysteem hier nog positieve invloed op?
Geplaatst: 17.06.2011 - 13:02
door Ramon&Ramon
iMav schreef:Ok dus resumé.
Een V70 MY2001 2.4 170pk gaat prima op LPG mits klepspeling regemaltig gecontroleerd wordt.
Heeft de installatie van een klepsmeersysteem hier nog positieve invloed op?
Ik zelf geloof er niet in,er zijn hier mensen genoeg die zo,n systeem hebben.
Ik heb cilinderkoppen vergeleken met en zonder dat spul,zie geen verschil!
Geplaatst: 01.09.2011 - 17:54
door fritsflow
Wat is "MY"2001/2002 etc?
Ik overweeg om in mijn V70 2.4 140 pk met 240.000km LPG te laten zetten. Is dat raadzaam?
Geplaatst: 01.09.2011 - 18:00
door bart simpson
heel kort, nee
Geplaatst: 01.09.2011 - 20:08
door V70/2.4D/2003
Ik durf het bijna niet te zeggen maar, ach weet je fritsflow, dit forum heeft een zoekfunctie. Gebruik die even en neem verder van mij aan, het advies hierboven zou ik ten zeerste ter harte nemen.
Geplaatst: 01.09.2011 - 20:30
door Broabander
En fritsflow, MY staat voor Model Year

Geplaatst: 01.09.2011 - 21:46
door fritsflow
Zoekfunctie ken ik... 944 resultaten...
Geplaatst: 01.09.2011 - 21:55
door bartv70
fritsflow schreef:Zoekfunctie ken ik... 944 resultaten...
Waarvan 900 negatief waarschijnlijk.
Geplaatst: 01.09.2011 - 22:01
door bart simpson
heerlijk om uit 944 resultaten te kunnen putten
Geplaatst: 01.09.2011 - 22:50
door sju_art
Er zijn heel wat voorbeelden van my2001 die zonder koprevisie nog steeds goed op lpg rijden. Met flashlube ed kom je heel ver. Rijd ook met tact en beleid, een turbo moet je ook niet aftrappen, dus als lpg de boel gevoeliger maakt denk daar dan ook om.
Mijn heeft 270.000 met meer dan 100.000 op lpg zonder kop problemen. Die van m@rcel is ook al een heel eind als ik het me goed herriner (en nog een S60 op lpg 170 pk). Denk om de klepspeling en rijd met beleid.
Het forum staat vol met tips, dus de juiste installatie + kleppensmeersysteem vinden is niet moeilijk. Specialisten genoeg wat dat betreft (hier en aanbieders).
Kijk ook maar eens naar de hoogste kilometerstand lijst. De lpg's doen niet onder voor de diesels en die hebben echt niet allemaal koprevisies gehad....
Vooral met alles nieuw (lpg installatie), zou dit geen problemen moeten geven.
Geplaatst: 01.09.2011 - 22:56
door fritsflow
bartv70 schreef:fritsflow schreef:Zoekfunctie ken ik... 944 resultaten...
Waarvan 900 negatief waarschijnlijk.
Neuh, zoeken op "LPG inbouwen". 900 gingen helemaal niet over LPG.
Geplaatst: 01.09.2011 - 23:37
door M@rcel
fritsflow schreef:bartv70 schreef:fritsflow schreef:Zoekfunctie ken ik... 944 resultaten...
Waarvan 900 negatief waarschijnlijk.
Neuh, zoeken op "LPG inbouwen". 900 gingen helemaal niet over LPG.
Zet er eens het woordje AND tussen (zie links op het zoek-scherm)
Geplaatst: 01.09.2011 - 23:47
door fritsflow
Dat werkt inderdaad beter.
maar al die draadjes lezende kom je niet echt verder. De ene helft is wild enthousiast over LPG, de andere helft heeft het alleen over alle problemen er mee.
Ik rij ca 20.000km/jr. (en dat gaat 25 a 30k worden) en dat scheelt toch snel € 1500 (brandstofkosten/wegenbelasting) per jaar. Onderhoudskosten van installatie zitten er dus nog niet in.
Bi-fuel auto kopen is ook geen optie: dan ben je de besparing ook kwijt.
Geplaatst: 01.09.2011 - 23:57
door M@rcel
Mijn antwoord dan maar?
Mijn 2.5T loopt al bijna 150.000km prima op LPG zonder rare dingen (en zonder klepstellen), maar...
Met de moderne blokken moet je rekening houden met mogelijke extra kosten (kleppen stellen/vervangen). Daardoor loont het eigenlijk niet de moeite om zelf een installatie in te laten bouwen. Een gebruikte wagen kopen waar al een LPG installatie in ligt is een ander verhaal. Met een beetje zoeken kun je deze nogal eens voor een scherpe prijs vinden. Maar ook dan dien je een potje van zo'n 2.500 Euro apart te zetten voor kleptoestanden.
Het loopt verder heerlijk en veel stiller dan een diesel.
Geplaatst: 02.09.2011 - 09:12
door Maus-met-Volvo
Ik zou een D5 kopen, ben je ook van die 900 negatieve topics af....

Geplaatst: 02.09.2011 - 12:17
door fritsflow
Maus-met-Volvo schreef:Ik zou een D5 kopen, ben je ook van die 900 negatieve topics af....

Daar ga ik inderdaad maar eens aan rekenen..