Pagina 1 van 3
Intercooler of toch iets anders?
Geplaatst: 17.06.2011 - 11:45
door Dexter
Hallo,
Ik vermoed dat mijn intercooler lek is. Ik heb veel topics op het forum over de intercooler gelezen.
Mijn S60 2.4D (2002) rookt de laatste tijd erg veel. Het is zwarte rook die ook zichtbaar is als ik met een constante snelheid rijd. Als ik flink gas geef dan is er echt heel veel zwarte rook en soms zelfs een spoor van roet op de weg.
Dit symptoom duid volgens mij op een lekke intercooler of turboslang.
Ik heb echter geen last van vermogensverlies. De auto is wel gechipt naar 198 pk.
De slangen heb ik ook gecontroleerd en ik kan geen scheurtje of lek in de slangen vinden.
Wel zie ik vettige/olieachtige aanslag onder bij de radiateur,intercooler/condensor.
Naar aanleiding van
dit en
dit topic ben ik van plan om deze reparatie zelf uit te gaan voeren.
Ik zou alleen graag van jullie willen weten of er een manier is om zeker te weten of het om de intercooler gaat. Kan de zwarte rook ergens anders door veroorzaakt worden.
Verder is het mij niet duidelijk welke intercooler ik voor mijn auto moet bestellen. Ik weet dat ik moet letten op een aansluiting voor een sensor. Die zie ik niet bij mij, maar misschien zie ik het over het hoofd.
Heeft iemand misschien een artikelnummer van de juiste intercooler?
Op ebay duitsland staat
deze aangeboden, zou dit de juiste zijn? Er staat namelijk 08/2002-2008. De eerste toelating van mijn auto is 15 augustus 2002.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
met vriendelijke groet,
Johannes
Geplaatst: 17.06.2011 - 23:58
door FrankS60
Je kunt bij de dealer de hele handel onder druk laten zetten om te kijken waar het eventueel lekt. Kostte mij toen 5 tientjes toen ik ook mijn intercooler verdacht. Bleek later toch een slang te zijn overigens. Gewoon even vragen of ze het inlaattraject kunnen afpersen. Je kunt ook zelf hobbyen, moet je iets passends maken op je inlaat en dan druk erop met de compressor.
Geplaatst: 19.06.2011 - 04:34
door Dexter
FrankS60 schreef:Je kunt bij de dealer de hele handel onder druk laten zetten om te kijken waar het eventueel lekt. Kostte mij toen 5 tientjes toen ik ook mijn intercooler verdacht. Bleek later toch een slang te zijn overigens. Gewoon even vragen of ze het inlaattraject kunnen afpersen. Je kunt ook zelf hobbyen, moet je iets passends maken op je inlaat en dan druk erop met de compressor.
Bedankt voor je antwoord. Dat is misschien wel een idee om te laten doen of inderdaad zelf te proberen.
Alleen weet ik nog niet welke intercooler ik nou precies moet hebben. Zijn er nog mensen die hier iets meer over weten?
Geplaatst: 19.06.2011 - 17:24
door Ramon&Ramon
http://www.aircotechniek.eu/
Dit bedrijf heeft alles voor je Volvo op intercooler en airco gebied..
Geplaatst: 20.06.2011 - 06:47
door Dexter
Bedankt voor de tip. Maar een intercooler voor mijn S60 hebben ze helaas niet. Voor de V70 trouwens ook niet, maar dat zal vast dezelfde zijn.
Geplaatst: 20.06.2011 - 13:36
door Ramon&Ramon
Is de voorste slang die net achter de radiateur zit niet gescheurd,een heel klein scheurtje geeft al problemen.De inlaat slang dus.
Geplaatst: 20.06.2011 - 14:54
door Dexter
Ramon&Ramon schreef:Is de voorste slang die net achter de radiateur zit niet gescheurd,een heel klein scheurtje geeft al problemen.De inlaat slang dus.
Voor zover ik kan zien en voelen zit er geen scheurtje in één van de slangen. Ik heb de afdekplaat onder de auto er ook afgehaald om de slang naar de turbo goed te controleren. Ik zal de andere slang toch nog eens goed controleren.
Geplaatst: 20.06.2011 - 14:55
door Ramon&Ramon
die slangen moet je dus echt even los halen om goed te kunnen kijken,het zijn soms heel kleine scheurtjes!
Geplaatst: 20.06.2011 - 18:59
door Dexter
Oké, dat wist ik niet. Dan zal ik dat eerst nog even doen. Ik zal mijn bevindingen hier nog wel posten. Zal denk ik pas komend weekend worden.
Geplaatst: 20.06.2011 - 20:45
door toppertje
vaak worden de slangen wat week door de olie,en dan wordt de slangklem
wat vaster(te vast) gedraaid, waardoor de slang beschadigd.
Geplaatst: 21.06.2011 - 12:11
door Maus-met-Volvo
Dexter schreef:
Bedankt voor de tip. Maar een intercooler voor mijn S60 hebben ze helaas niet. Voor de V70 trouwens ook niet, maar dat zal vast dezelfde zijn.
Je kunt de volgende catalogus dopwnloaden, daar staan de oem part numbers in:
http://www.skandix.de/en/download/catal ... -2009/868/ Let speciaal op of je een IC met of zonder sensor hebt (direct achter de uitgaande slang zie je dan een stekker zitten)
Groet,
Maurice
Geplaatst: 23.06.2011 - 09:12
door Dexter
Maus-met-Volvo schreef:Dexter schreef:
Bedankt voor de tip. Maar een intercooler voor mijn S60 hebben ze helaas niet. Voor de V70 trouwens ook niet, maar dat zal vast dezelfde zijn.
Je kunt de volgende catalogus dopwnloaden, daar staan de oem part numbers in:
http://www.skandix.de/en/download/catal ... -2009/868/ Let speciaal op of je een IC met of zonder sensor hebt (direct achter de uitgaande slang zie je dan een stekker zitten)
Groet,
Maurice
Bedankt voor deze catalogus. Dat is altijd handig.
Ik zie 2 intercoolers staan die voor mijn auto zouden moeten zijn. Namelijk:
Beide op pagina 170 van de catalogus. Ik zie echter niet het verschil tussen deze 2. Zal wel iets met die sensor zijn. De duurdere zal dan wel degene met de sensor zijn?
Die stekker voor de sensor zie ik bij mijn auto niet zitten. De uitgaande slang is toch de slang die uit de intercooler komt aan de bestuurderszijde van de auto?
Geplaatst: 23.06.2011 - 10:04
door Maus-met-Volvo
...die van € 288,47 is de originele Volvo Intercooler die van € 195,01 is eigen merk. Zou heel goed kunnen dat je een intercooler zonder sensor hebt. Ik heb een 2e hands gekocht bij de sloop en die doet het nog perfekt; Als je inderdaad geen sensor hebt, informeer eens bij estateservices of autorima; die hadden volgens mij destijds een IC zonder Sensor. Succes!!
Geplaatst: 23.06.2011 - 10:05
door Maus-met-Volvo
...O ja, de sensor zit aan de bestuurderszijde, dus vlak bij het luchtfilter, kan niet missen!!
Geplaatst: 23.06.2011 - 13:56
door Dexter
Hoi Maus-met-Volvo
Bedankt voor alle informatie en de tips. Die sensor zal ik dan nog even goed naar kijken, maar ik denk dat ik die niet heb.
Maar voordat ik een intercooler bestel zal ik, zodra ik tijd heb, de tip van Ramon & Ramon nog even opvolgen. De slangen eraf halen en goed inspecteren. Het zou zonde zijn als het toch alleen een slang is, die lek is en niet de intercooler.
mvg,
Johannes
Geplaatst: 23.06.2011 - 13:59
door Maus-met-Volvo
Graag gedaan! 'Tuurlijk, eerst controleren, dan pas doen, ik geef je groot gelijk. Succes in ieder geval!
Geplaatst: 28.06.2011 - 07:42
door Dexter
Even een kleine update.
Afgelopen weekend de slangen van de intercooler eraf gehaald en geïnspecteerd. Slangen zijn in orde.
Daarna heb ik nog een keer met behulp van mijn broer gekeken of we ergens lucht voelden lekken. We zijn erachter gekomen dat er best veel lucht bij de opening onder de kentekenplaat blaast als er gas wordt gegeven.
Ben er nu dus wel zeker van dat de intercooler echt lek is. Gister daarom maar een andere intercooler besteld. Als het een beetje mee zit ga ik donderdag bezig om de intercooler te vervangen.
Nog wel even een vraagje.
In
dit en
dit topic staat een beschrijving van hoe je de bumper kunt verwijderen.
Zover ik kan zien gaat dit allebei om een S60/V70 van 2005.
Mijn auto is van 2002. Zijn er nog dingen die anders zullen zijn bij de demontage van de bumper?
Geplaatst: 28.06.2011 - 08:13
door Maus-met-Volvo
Ik heb de klus destijds ook gedaan en mijn V70 van 2003 was exact hetzelfde, dus lijkt me dat bij jouw Volvo hetzelfde opgaat. Ik zou zeggen, neem je tijd en kijk goed wanneer je de intercooler tussen de radiator en de condensor vandaan trekt. Met name de in en de uitlaat van de intercooler blijven nogakl nukkig achter plaatwerk hangen. Voorzichtig de condensoer naar je toe trekken is het devies.
Succes met een klus voor gevorderden! Ben benieuwd naar je ervaring van deze klus!
Geplaatst: 28.06.2011 - 08:40
door V70/2.4D/2003
Dexter, Ik ben niet technisch maar het verwijderen van de bumper afgelopen zondag was welhaast kinderspel.
De zwarte dopjes boven de gril indrukken en je wipt ze er zo uit.
Zwarte bumperstrips met een fatsoenlijke schroevendraaier loswippen bij de gleuf naast de kentekenplaat (beetje met beleid en daarna trek je ze er voorzichtig af). Achter die strips zit links en rechts van de kentekenplaat een bout met een dopmaat 12.
In de wielkasten zit aan elke kant 1 torx, ook die draai je los en de schroef moet er helemaal uit. (wielen even in maximale uitslag zetten)
Even onder de bumper kruipen en de stekkers van de mistlampen los (metalen beugeltje indrukken)
Nu is de bumper los en kun je hem, liefst met twee man, naar voren schuiven.
Nadat je de intercooler hebt vervangen zou het een idee zijn om er ook gelijk even gaas in te maken, spaart op den duur een condensor en intercooler. Ik gok namelijk op een steentje dat de boosdoener is geweest en die vang je dan mooi af met dat gaas.
Succes.
Geplaatst: 28.06.2011 - 11:26
door edraket
Steentje kan nooit bij de intercooler komen dus dat denk ik niet. De intercooler scheurt open door de constante druk van de turbo.