midweek op pad in een V70 MY 2008 2.5 T GT
Geplaatst: 18.06.2011 - 12:21
Zo, voor het eerst deze week i.v.m. een trip naar Zeeland wat langere ritten gemaakt in onze V70 My 2008. De ervaringen zijn positief. Wat is het een lekkere stille en comfortabele reisauto. Heerlijk op lange snelwegritten.
Er zijn ook wat minpuntjes, zoals de navigatie die vaak te veel instructies ineens geeft en daarnaast tot vervelens toe een alternatieve route blijft aanbieden, ook al heb je deze route al geweigerd. Verder een knak bij het nemen van bochten in de bestuurdersstoel. Daar ga ik echt wat aan laten doen.
De zestrapsgeartronic is echt een verbetering ten opzichte van de vijftrapsvariant die we in de XC hadden. Hij schakelt soepel en absoluut schokvrij, ook bij snel accelereren blijft de bak nagenoeg vrij van schokken. Wat wel opvalt, is dat de bak als snel de neiging heeft een of twee tandjes terug te schakelen terwijl versnellen op koppel vaak ook mogelijk is. Dat laatste leek later in de week al minder te worden (dat zal wel komen omdat het een adaptieve automaat is).
Ik heb ook de gelegenheid gehad eens te experimenteren met Four C. Ik vind de sport- en advancedstand het prettigst, waarbij advanced bij bijvoorbeeld het verlaten van een rotonde nog steeds niet de strakke wegligging geeft van de 3-serie die ik zakelijk gebruik. De V70 is dan ook een grotere auto en de extra massa voel je. De comfort-stand van Four C vind ik dan ook te week, deze stand gebruik ik dan ook alleen bij echt slecht wegdek.
De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging heb ik in het menu op de laagste stand van bekrachtiging gezet. Dat vind ik al met al het prettigst.
Het verbruik is bij dit soort ritten 1 op 10/11. Dat is al weer wat anders dan het verbruik op de korte ritten die mijn echtgenote maakt, dan is het eerder rond de 1 op 8,5. Ik heb de indruk dat het verschil zeker ook met de geartronic te maken heeft.
Er zijn ook wat minpuntjes, zoals de navigatie die vaak te veel instructies ineens geeft en daarnaast tot vervelens toe een alternatieve route blijft aanbieden, ook al heb je deze route al geweigerd. Verder een knak bij het nemen van bochten in de bestuurdersstoel. Daar ga ik echt wat aan laten doen.
De zestrapsgeartronic is echt een verbetering ten opzichte van de vijftrapsvariant die we in de XC hadden. Hij schakelt soepel en absoluut schokvrij, ook bij snel accelereren blijft de bak nagenoeg vrij van schokken. Wat wel opvalt, is dat de bak als snel de neiging heeft een of twee tandjes terug te schakelen terwijl versnellen op koppel vaak ook mogelijk is. Dat laatste leek later in de week al minder te worden (dat zal wel komen omdat het een adaptieve automaat is).
Ik heb ook de gelegenheid gehad eens te experimenteren met Four C. Ik vind de sport- en advancedstand het prettigst, waarbij advanced bij bijvoorbeeld het verlaten van een rotonde nog steeds niet de strakke wegligging geeft van de 3-serie die ik zakelijk gebruik. De V70 is dan ook een grotere auto en de extra massa voel je. De comfort-stand van Four C vind ik dan ook te week, deze stand gebruik ik dan ook alleen bij echt slecht wegdek.
De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging heb ik in het menu op de laagste stand van bekrachtiging gezet. Dat vind ik al met al het prettigst.
Het verbruik is bij dit soort ritten 1 op 10/11. Dat is al weer wat anders dan het verbruik op de korte ritten die mijn echtgenote maakt, dan is het eerder rond de 1 op 8,5. Ik heb de indruk dat het verschil zeker ook met de geartronic te maken heeft.