Pagina 1 van 2
Is de 1.8 voldoende voor de v50
Geplaatst: 20.06.2011 - 11:44
door defender
Wie heeft er ervaring met de 1.8 motor in de v50
Heeft de motor genoeg vermogen voor de stad en autobaan en hoe is het motorlawaai op de autobaan
Geplaatst: 20.06.2011 - 11:53
door 945i
Je hebt nu een 2.4 toch...? Dan zal dat wel even "wennen" zijn vrees ik.

Geplaatst: 20.06.2011 - 17:50
door mvds
Hoi, momenteel rij ik zelf in een 1.8 benzine en dit rijdt gewoon prima voor de snelweg en in de stad. Hiervoor had ik een D5 en dat is inderdaad wennen.
Zelf rij ik vrijwel alleen snelweg en ervaar totaal geen problemen met invoegen of inhalen.
De verschillen met een 2.4 benzine (als jij die inderdaad hebt) zij de volgende:
- acceleratie 0-100 km/h 2,7 sneller
- gemiddeld verbruik 1,2 l/100km hoger
- Koppel 230 vs 165 Nm
- 125 pk vs 170 pk
Geplaatst: 20.06.2011 - 17:55
door rsnhakan
En die 2,7 seconden merk je! (in negatieve zin)
Geplaatst: 20.06.2011 - 18:09
door 945i
Hij heeft een 140 pk..
Geplaatst: 20.06.2011 - 19:52
door mvds
945i schreef:Hij heeft een 140 pk..
In dat geval:
Een 2.4 t.o.v. een 1.8
- acceleratie 0-100 km/h 0,3 sneller
- wegenbelasting 21 euro hoger
- gemiddeld verbruik 1,8 l/100km hoger
Geplaatst: 20.06.2011 - 19:55
door 945i
Cijfermatig is het allemaal niet zo heel erg spannend, emotioneel wel.

Geplaatst: 20.06.2011 - 20:14
door mvds
Bedoel je dat de mensen met een 1.8 halen de motorisering van de achterklep af halen en de mensen met de 2.4 niet? :bday:
(ps: bij mij zit dit er gewoon wel op hoor)
Geplaatst: 20.06.2011 - 20:15
door 945i
Nou, dat maakt echt niet veel uit, 125 of 140 pk. verbruik zal in de praktijk ook niet veel schelen, MRB is wel wat duurder... maar die extra cilinder maakt wel iets uit, qua emotie, gevoel, beleving, kippenvel etc. etc.
edit, dit was een reactie op Hakan, maar ik zie nu dat hij zijn bericht weggehaald heeft.
Geplaatst: 20.06.2011 - 20:30
door V70 classic
mvds schreef:Bedoel je dat de mensen met een 1.8 halen de motorisering van de achterklep af halen en de mensen met de 2.4 niet? :bday:
(ps: bij mij zit dit er gewoon wel op hoor)
Bij mij is het er ook af :roll:
Geplaatst: 20.06.2011 - 21:09
door rsnhakan
945i schreef:Nou, dat maakt echt niet veel uit, 125 of 140 pk. verbruik zal in de praktijk ook niet veel schelen, MRB is wel wat duurder... maar die extra cilinder maakt wel iets uit, qua emotie, gevoel, beleving, kippenvel etc. etc.
edit, dit was een reactie op Hakan, maar ik zie nu dat hij zijn bericht weggehaald heeft.
Soms lees ik te snel en slaat mijn reactie nergens op.

(ik edit mijn berichten ook vaak achteraf, spelfouten enz. proberen eruit te halen)
Geplaatst: 20.06.2011 - 21:30
door Blackraven
mvds schreef:Bedoel je dat de mensen met een 1.8 halen de motorisering van de achterklep af halen en de mensen met de 2.4 niet? :bday:
(ps: bij mij zit dit er gewoon wel op hoor)
welke motorisering?
't Is dat ik nu een 2.4 rijd, maar het had net zo goed een 1.8 kunnen zijn, ik ben hier tegenaan gelopen...
't enige wat me er aan tegenvalt is het verbruik, maar dat wist ik vooraf al

Geplaatst: 20.06.2011 - 21:45
door armand
Het gevoel zou bij mij zeggen: koop een 2.4, maar dat zou voor de extra cilinder zijn en voor de uitrusting (uitgaande van iemand die meer aan de motor uitgeeft, ook meer opties neemt?).
Geplaatst: 20.06.2011 - 21:55
door 945i
Ben ik te min of is het omdat je pa in een grotere kar rijdt...dan de mijne..
Even teruglezen Armand, die heeft hij nu....

Geplaatst: 20.06.2011 - 22:00
door toppertje
945i schreef:Ben ik te min of is het omdat je pa in een grotere kar rijdt...dan de mijne..
Even teruglezen Armand, die heeft hij nu....
maar nog geen antwoord op de vraag,waarom terug van een 2.4 naar een 1.8 :?
Geplaatst: 20.06.2011 - 22:04
door 945i
Tja..... Ik weet het niet, maar vaak is zo'n keuze niet uit weelde...
Geplaatst: 20.06.2011 - 22:36
door Blackraven
Voor de CO2-uitstoot natuurlijk
Nu nog een electrieke met trekhaak...
Geplaatst: 20.06.2011 - 23:42
door robbie2
Als we nu toch bezig zijn met vergelijken,
vergelijk van een 2.0D en een D5 V50 ?
Ok, D5 = 5 cylinder, en een 2.0D 4, geartronic/pwershift.
Maar is het qua beleving echt veel anders ?
Ik twijfel tussen deze 2 varianten.
De 2.0D is wel zuiniger en goedkoper in de verzekering.
Rob.
Geplaatst: 20.06.2011 - 23:51
door Fredhead
Een D5 heeft nogal wat extra paardjes paraat staan en een 5 cilinder loopt een stuk mooier dan een 4 cilinder, dus kort gezegd: Ja
Re: Is de 1.8 voldoende voor de v50
Geplaatst: 21.06.2011 - 07:19
door asta
defender schreef:Wie heeft er ervaring met de 1.8 motor in de v50
Heeft de motor genoeg vermogen voor de stad en autobaan en hoe is het motorlawaai op de autobaan
Ik denk dat je op deze twee vragen verschillende antwoorden kan krijgen.
Je zal erin moeten gaan rijden om het te ervaren.
Heel banaal gezegd heeft de auto ruim voldoende vermogen om in de stad te rijden, je mag er maar 50 namelijk, en je kan zelf al opmaken dat je niet de snelste bij het stoplicht zal zijn.
Op de autobaan of bedoel jij autobahn?
Op beiden kan je met een 1.8 prima vertonen, al zal je een ander motorgeluid krijgen dan de 5 cilinders van Volvo.
Hoeveelheid geluid zal ook wel meevallen, mits je een gepaste snelheid aanhoud, het is geen motorinhoud om op hogere snelheid te cruisen, als je daar naar zoekt dan geen 1.8 nemen.
Maar ik zou het geen straf vinden, de v50 is redelijk goed geluidsarm gemaakt met de isolatie die erin zit.
Met leer heb je iets meer resonantie dan met stof is mij opgevallen.