Pagina 1 van 1

Vervanging distributieriem en spanrollen

Geplaatst: 21.06.2011 - 03:36
door wilco l.
Beste forumbezoekers,

Zoals ik reeds al eerder beschreven had, heb ik zaterdag een S80 2.4 automaat uit 2000 aangeschaft die ik op 9/7 ga ophalen, bij oplevering word de distributieriem vervangen, nu lees ik bij het doorspitten van het forum ( makkelijk zo,die nachtdiensten :P ) dat bij een 2.5 D tegelijk de waterpomp vervangen moet worden, geld dit ook voor mijn Volvo? Ik kom dit zelf nergens tegen. Ik hoor graag van jullie.

Groet en avast bedankt =D>

Wilco :computer:

Geplaatst: 21.06.2011 - 07:12
door Morgenstond
Dit geldt voor iedere auto. Als de waterpomp naar z'n grootje gaat nadat de distributieriem net gewisseld is, kan de boel weer los en vernieuwd worden.

Geplaatst: 21.06.2011 - 07:43
door Battlecruiser
En toch wordt die veel beschreven waterpomp maar zelden vervangen door monteurs van de Volvo-werkplaatsen. Het valt tegenwoordig wel mee met de kwaliteit van de waterpompen...

Geplaatst: 21.06.2011 - 08:00
door V70 T5 assen
Ja maar net als de spanrollen zit ook in de waterpomp een lager ..
Het gaan lekken v/d waterpomp is het minste wat zou kunnen gebeuren , vastlopen van het lager betekent motorschade.
Dus voor die kleine 100euro altijd meenemen dat ding.

Geplaatst: 21.06.2011 - 09:52
door edraket
Het is een aardig klusje om bij de tdi de distributie te vervangen. Ik zou dan zeker gelijk alles doen incl pompriem en alle looprollen. Desnoods betaal je zelf de onderdelen bij die extra zijn als ze lastig doen. Kost je hooguit 200 euro extra aan onderdelen maar je hebt dan wel een rustig gevoel de komende 60.000 km (pompriem) en 120.000 km (distri).

Geplaatst: 21.06.2011 - 10:28
door HansEindhovenV70
Het gaat hier om een diesel, dan moet de waterpomp vervangen worden bij elke distributiewissel.

Bij een benzine kan de waterpomp blijven zitten bij de eerste distributiewissel. Uiteraard wel even controleren, maar vervangen gebeurd dan vrijwel nooit.

Geplaatst: 21.06.2011 - 10:43
door 945i
HansEindhovenV70 schreef:
Bij een benzine kan de waterpomp blijven zitten bij de eerste distributiewissel.
Hoe kom je aan die "wijsheid"?

En goed lezen jongens, het gaat hier helemaal niet om een diesel, maar om een 2.4 benzine van 2000.... (en waar staat dat het de eerste distr. wissel is..?) :roll:

Altijd vervangen die waterpomp.

Geplaatst: 21.06.2011 - 16:21
door sju_art
Klop trouwens dat volvo het vaak niet doet, zij vinden het qua kosten "veel" en vinden dat zolang het niet stuk is, het nog niet hoeft te worden vervangen. Informatie bron; dealer zwolle.

Zou deze mentaliteit uit het "leasen" geboren zijn, want ik deel hem niet.

Omdat ik het zelf ga doen wil ik alles meenemen, qua onderdelen kost het ook niet zo bijzonder veel vind ik.

Geplaatst: 21.06.2011 - 16:27
door edraket
945i schreef:
HansEindhovenV70 schreef:
Bij een benzine kan de waterpomp blijven zitten bij de eerste distributiewissel.
Hoe kom je aan die "wijsheid"?

En goed lezen jongens, het gaat hier helemaal niet om een diesel, maar om een 2.4 benzine van 2000.... (en waar staat dat het de eerste distr. wissel is..?) :roll:

Altijd vervangen die waterpomp.
Tsja je hebt gelijk. Was even afgeleid doordat de topicstarter het over 2.5D had.

Geplaatst: 21.06.2011 - 17:32
door wilco l.
Geen probleem ,alle info is welkom, bedankt ::wink:

Geplaatst: 21.06.2011 - 20:11
door HansEindhovenV70
945i schreef:
HansEindhovenV70 schreef:
Bij een benzine kan de waterpomp blijven zitten bij de eerste distributiewissel.
Hoe kom je aan die "wijsheid"?

En goed lezen jongens, het gaat hier helemaal niet om een diesel, maar om een 2.4 benzine van 2000.... (en waar staat dat het de eerste distr. wissel is..?) :roll:

Altijd vervangen die waterpomp.
Voor een benzine versie is dit geldklopperij als je de waterpomp vervangt! Bij een benzine moet het pas bij de 2e distributiewissel.

Geplaatst: 21.06.2011 - 23:25
door Ramon&Ramon
Als die pomp er bij jou al 11 jaar op zit,is het wel verstandig hem mee te vervangen,maar hij zal neem ik aan al is vervangen zijn,de nieuwe waterpompen zijn beter van kwaliteit dan degene die in die tijd werden gemonteerd,dus na een visuele controle op speling en lekkage kan deze gerust nog een rondje mee!

Geplaatst: 21.06.2011 - 23:32
door wilco l.
Iedereen wederom bedankt voor jullie wijze woorden :salute:

Groet

Wilco

Geplaatst: 24.08.2011 - 15:35
door Hoeked
Hallo Wilco, ik was nou eenmaal niet eerder lid van dit forum... Zit de nieuwe riem er al op? Zo ja, dan hoop ik dat je aan de waterpomp gevoeld hebt of het lager wat er in zit nog in orde was. Als dat zo was dan is het geen probleem dat je hem hebt laten zitten. Als hij niet goed meer aanvoelde (speling of rauw draaien) dan hoop ik dat je hem vervangen hebt. Heb die van mij wel vervangen omdat die rauw draaide.

Groet!

Geplaatst: 24.08.2011 - 16:08
door wilco l.
Hoeked schreef:Hallo Wilco, ik was nou eenmaal niet eerder lid van dit forum... Zit de nieuwe riem er al op? Zo ja, dan hoop ik dat je aan de waterpomp gevoeld hebt of het lager wat er in zit nog in orde was. Als dat zo was dan is het geen probleem dat je hem hebt laten zitten. Als hij niet goed meer aanvoelde (speling of rauw draaien) dan hoop ik dat je hem vervangen hebt. Heb die van mij wel vervangen omdat die rauw draaide.

Groet!
Garage heeft alles gecontroleerd, geen speling, en riem zit er nieuw op. Verder rijd de Volvo perfect :thumbleft:

Groet

Wilco L.