Pagina 1 van 1
CO gehalte verlagen 242 Turbo
Geplaatst: 21.06.2011 - 21:02
door Dimmes960
Hallo,
Ik heb een aantal maanden geleden een turbomotor van een Volvo 740 in mijn Volvo 242 uit 1977 geplaatst. Ik heb er een Simon uitlaat onder gezet zonder kat. Nu ben ik bij de RDW wezen keuren, maar daar kwam een veel te hoog CO aan het licht. Zou iemand mij kunnen vertellen wat ik hieraan zou kunnen doen? Want het is niet zo'n heel makkelijk probleem als ik de boeken mag geloven.
Ik hoor heel graag wat ik eraan kan doen.
Dimitri
Geplaatst: 21.06.2011 - 21:04
door 945i
Waar heb je de lambdasensor gelaten?
Geplaatst: 22.06.2011 - 16:05
door Dimmes960
Die heb ik in de downpipe geschroefd. net na de turbo.
Geplaatst: 22.06.2011 - 16:08
door Iroll
Heb je de Lambda al eens gecontroleerd? Daar zou ik eerst eens mee beginnen, lijkt erop dat die zijn werk niet doet als het CO zo hoog is.
Geplaatst: 22.06.2011 - 16:12
door 945i
Ja, en controleer de hele uitlaat goed op luchtdichtheid, een heel klein gaatje kan al voldoende zijn om de meting te ruïneren.
Geplaatst: 22.06.2011 - 19:23
door Dimmes960
Ik heb net even de lamda getest, en de bedrading van het besturingssysteem, dit werk ook prima. Er zit een nieuwe uitlaat onder. Deze heb ik ook even nagekeken op gasdichtheid. Ook hiermee is niks aan de hand. Ik heb de CO schroef op de luchtmassameter een eind linksom gedraaid, zodat het CO lager wordt. Ook heb ik mijn stationare heel laag gezet. Ik kan het zelf niet meten, maar ik heb het idee dat het nu al een stuk minder is. Ik hoor graag van jullie hoe je denk over deze acties
Geplaatst: 22.06.2011 - 20:10
door Iroll
Ik zou uitkijken om er mee te rijden, je kan het mengsel te arm hebben gezet met de lmm. Voor de keuring kan het wel even maar als je te arm gaat rijden brand je zo een gat in de zuiger(s). Probeer even de afstel gegevens uit het manual te achterhalen. Vaak kan je de lmm instellen door de weerstand op te meten van de potentiometer (CO afstelling) v.d. lmm. Dat doe je met een multimeter.
Heb je de lambda doorgemeten of alleen visueel gecontroleerd?
Geplaatst: 23.06.2011 - 10:34
door ferdy
Een oplossing is eventueel een wideband lambda systeem te monteren, zodoende kan je zelf controleren of je systeem goed regelt of niet.
Geplaatst: 23.06.2011 - 18:24
door Dimmes960
Ik heb de lambda zelf visueel gecontroleerd. Ik heb wel het stekkertje van uit het besturingssysteem gemeten. Verder begrijp ik nog niet helemaal waar je de lmm op weerstand kan meten. Kan je dat in de stekkersluiting meten?
Geplaatst: 23.06.2011 - 19:45
door Iroll
Kijk anders even op het forum van de
700vereniging. Daar hebben ze wel manuals.
Geplaatst: 24.06.2011 - 18:15
door Dimmes960
Ik heb een manual gevonden voor de luchtmassameter, maar alle waarden komen niet overeen met wat mijn computer aangeeft. Kan ik daar zelf iets aan doen?
Geplaatst: 29.06.2011 - 15:27
door ferdy
Stationair toerental heel laag zetten resulteert vaak ook in een hoger CO, gewoon afstellen op 850 toeren. De CO meting gaat om een percentage van het uitlaatgas niet het aantal ppm.
Geplaatst: 30.06.2011 - 10:56
door Johann
Kijk of de lambda sensor op de schroef niet lek is. Kijk ook of er voor de lambda sensor niet ergens een gat in de uitlaat zit.
Misschien iets met de verwarming van de sonde mocht dit er op zitten. Weet niet of de Volvo lambda 1 moet doen bij stationair maar dan zou de lambda ongeveer 0.45 volt moeten afgeven.
Je zou normaal gesproken bij een redelijk afgestelde oudere motor makkelijk onder de 4.5% moeten kunnen blijven.
Geplaatst: 19.07.2011 - 21:31
door Dimmes960
Het is opgelost. Ik heb aan de CO schroef aan de LMM gedraaid, met resultaat. Hij is goed gekeurd bij de RDW en staat op kenteken als Turbo. Bedankt voor jullie hulp.
Geplaatst: 20.07.2011 - 05:50
door biadman
nice!!
Geplaatst: 20.07.2011 - 05:51
door biadman
was het alleen controlle? of ook nog een test qua weggedrag?
Geplaatst: 20.07.2011 - 05:57
door Iroll
Mooi dat het is opgelost, maar snappen doe ik het niet want:
Ik heb de CO schroef op de luchtmassameter een eind linksom gedraaid, zodat het CO lager wordt.
Het is opgelost. Ik heb aan de CO schroef aan de LMM gedraaid, met resultaat. Hij is goed gekeurd bij de RDW en staat op kenteken als Turbo. Bedankt voor jullie hulp.
Dat had je al veel eerder gedaan en toen werkte het niet? wat heb je nu dan anders gedaan?