Pagina 1 van 15
gebonk en geratel
Geplaatst: 21.06.2011 - 21:53
door kuupertie
Mijn 136kw D5 plopt en bonkt stationair.
Als ik de olievuldop open maak, komt hier een beetje rook uit en komt met de bonk een plop mee.
Verbruik is 5.6l op bc dus geen probleem, verder ook geen klachten......alleen stationair lawaai....zelfs andere mensen valt het op.
Geplaatst: 21.06.2011 - 23:34
door Ramon&Ramon
Als het een handgeschakelde is,is denk ik,of weet eigenlijk bijna zeker je duall mass vliegwiel stuk..
Geplaatst: 22.06.2011 - 06:43
door kuupertie
Het is inderdaad een 6 bak.
Hij schud echter niet....en bij koppelen/ontkopplen merk ik geen verschil...dus ik verwacht niet dat het het vliegwiel is.
GJ
Geplaatst: 22.06.2011 - 21:21
door rossaert
blijft het geratel en gebonk wanneer de motor een hoger toerental draait?(boven de 1000 RPM)
Geplaatst: 23.06.2011 - 11:55
door kuupertie
Nee....dan is het weg.
Mijn monteur heeft ook nog geen idee.
Geplaatst: 23.06.2011 - 12:00
door Ramon&Ramon
kuupertie schreef:Het is inderdaad een 6 bak.
Hij schud echter niet....en bij koppelen/ontkopplen merk ik geen verschil...dus ik verwacht niet dat het het vliegwiel is.
GJ
Ontkoppelen wel of niet maakt niets uit namelijk,het geluid blijft als de veer in het vliegwiel gebroken is..
Geplaatst: 23.06.2011 - 12:57
door kuupertie
Kan dat zo'n zwaar gedreun veroorzaken dan ?
Wat kunnen de overige consequenties zijn ?
Koppelingscilinder is vorig jaar vervangen.
Geplaatst: 23.06.2011 - 14:13
door Ramon&Ramon
kuupertie schreef:Kan dat zo'n zwaar gedreun veroorzaken dan ?
Wat kunnen de overige consequenties zijn ?
Koppelingscilinder is vorig jaar vervangen.
Dat hij in de prak loopt!
Geplaatst: 23.06.2011 - 16:01
door kuupertie
Volgens mijn monteur is het niet het vliegwiel; dit zou volgens hem verschil moeten maken tussen belast en onbelast en zij bij een hoger toerental ook aanwezig moeten zijn. Daarnaast zou de auto moeten schudden. Hij gaf aan dat indien het wel het vliegwiel zou zijn.....de klachten erger zouden moeten worden.
Let op: zie dit niet als kritiek op jouw antwoord....ik probeer alleen uit antwoorden te kristalliseren wat het zou kunnen zijn. Ik zal vrijdag of maandag eens een second opinion op gaan vragen.
Wat is je definitie van in de prak ?
Geplaatst: 23.06.2011 - 17:17
door Ramon&Ramon
Als het vliegwiel uit elkaar valt of springt,da is het over en uit,zowel met de bak als met de motor,ik heb erhier eentje staan waarvan de hele handel in de prak is gelopen.
Mede door een verkeerde diagnose uiteindelijk van een Volvo specialist.
Ik zeg ook niet dat dit bij jou het geval is,op afstand is dat niet te beoordelen natuurlijk,dus ga voor een tweede diagnose en rij er niet te veel meer mee.
Geplaatst: 23.06.2011 - 19:57
door HansEindhovenV70
Ramon&Ramon schreef:Als het vliegwiel uit elkaar valt of springt,da is het over en uit,zowel met de bak als met de motor,ik heb erhier eentje staan waarvan de hele handel in de prak is gelopen.
Mede door een verkeerde diagnose uiteindelijk van een Volvo specialist.
Ik zeg ook niet dat dit bij jou het geval is,op afstand is dat niet te beoordelen natuurlijk,dus ga voor een tweede diagnose en rij er niet te veel meer mee.
Neem aan dat dit dan onder een Volvo coulance regeling valt! Dit soort dingen mogen niet zomaar kapot gaan.
Geplaatst: 24.06.2011 - 08:06
door euerw
is de auto getuned? daar er meerdere getunede handbakken dat soort problemen hadden.
ik hoop voor je dat het mee zal vallen
Geplaatst: 24.06.2011 - 18:54
door kuupertie
Volgens dealer Peartmann in Lingen (D) ... na enkele seconden de diagnose klepstoters...door twee personen onafhankelijk van elkaar. Aan mijn garage voorgelegd. Deze gaat overleggen met zijn revisiemaatje.
Ik hou jullie op de hoogte. Waarschijnlijk laat ik hem los halen....dan zien we wel. Ik moet toch wat.
Geplaatst: 05.07.2011 - 19:01
door kuupertie
also,
Tot nu toe gevonden
4 defecte injektoren en een roetaanslag van een paar mm in het hele luchtsysteem. In
Vebruik en trekkracht waren normaal.
Voor mij een groot duur raadsel.
Keep in touch
Geplaatst: 05.07.2011 - 22:17
door edraket
Roetaanslag is heel normaal. Dat komt door de EGR klep die uitlaatgassen terug leidt de motor in.
Hoe zijn de defecte injectoren geconstateerd?
Geplaatst: 05.07.2011 - 22:44
door Ramon&Ramon
edraket schreef:Roetaanslag is heel normaal. Dat komt door de EGR klep die uitlaatgassen terug leidt de motor in.
Hoe zijn de defecte injectoren geconstateerd?
en hij starte voorheen goed met 4 defecte injectoren?
kan het me niet voorstellen..
Geplaatst: 06.07.2011 - 19:00
door kuupertie
De injectoren zijn getest bij kleinjan dieselservice.
3 Waren defect, 1 slecht.
Ik had niet echt startproblemen.
Een beetje roetaanslag is wellicht normaal....maar we hebben het hier over een paar mm dikke roetaanslag.
Nokkenassen zijn nagekeken, tuimelaar zijn alle intact. Klepstoters allemaal OK.
Volgens dieselservice te weinig inspuiting bij stationair.
GJ
Geplaatst: 06.07.2011 - 19:30
door Ramon&Ramon
drie injectoren getest ,was de opbrengst te hoog of een uitwendige lekkage?
Geplaatst: 06.07.2011 - 19:32
door kuupertie
Volgens mijn monteur was er te weinig inspuiting bij stationair.
Meer info heb ik tot nu toe niet. Het gebonk, dat via het luchtfilter hoorbaar was, zou inderdaad veroorzaakt kunnen worden door een injector met lekkage.
google:
http://www.carrec.net/carrec.php?menuID ... verstuiver
Geplaatst: 06.07.2011 - 20:43
door edraket
kuupertie schreef:De injectoren zijn getest bij kleinjan dieselservice.
3 Waren defect, 1 slecht.
Ik had niet echt startproblemen.
Een beetje roetaanslag is wellicht normaal....maar we hebben het hier over een paar mm dikke roetaanslag.
Nokkenassen zijn nagekeken, tuimelaar zijn alle intact. Klepstoters allemaal OK.
Volgens dieselservice te weinig inspuiting bij stationair.
GJ
Ik weet niet of je wel eens foto's hebt gezien van een inlaat reinigings aktie, maar daar komt zomaar een koffiebeker aan roet uit de inlaat. Dus die paar mm is wel normaal hoor. Dat zou jouw garage ook moeten weten.
Hoe heeft de dieselspecialist dat geconstateerd? Met Vida kun je dat met draaiende motor meten, maar ik kan me niet voorstellen dat ze dat ook hebben. Zou de auto wel eens aan de computer willen zien.Als je één defecte injector hebt krijg je doorgaans last van een slecht of niet startende auto, maar drie defect.... Ik vind het vooralsnog een sterk verhaal van d diesel specialist!