Pagina 1 van 3

Waarom een 850?

Geplaatst: 22.06.2011 - 21:18
door frank460
Dag allen,

Momenteel bezit ik een Volvo 460 1.8i maar er beginnen toch veel kosten aan te komen, zoals wielkastranden in en uit lassen en een nieuwe binnenbumper. Hier ben ik dan al gauw €450,- voor kwijt. Aangezien ik dit ding voor €650,- heb gekocht weet ik niet of ik deze wel wil houden.
Mijn vraag aan jullie, kunnen jullie eens wat plus- en minpunten opnoemen tegenover een 1.8i? Zit er veel verschil in?
Heb stiekem al wel even gekeken, en heb een mooie 850 2.5 gezien met 250.000 op de teller...
Graag reacties/meningen!!

Groeten

Geplaatst: 22.06.2011 - 22:48
door Shockwave
Nou, de vriend van mijn zus heeft een 850 2.5GLT. Toevallig heeft hij 2 weken geleden een S70 gekocht en daarom rij ik nu in de 850. Aangezien ik van mijzelf een 460 2.0i heb kan ik dus goed vergelijken 8)

Het motorgeluid van de 850 is 25x beter dan die van een 460. Zeker als je even doortrapt naar 4500 - 5000 toeren wordt je helemaal high ;-)

Nadeel is, zelfs als je zuinig rijdt het verbruik stug 1:10 is. En bij korte stukjes rijden gerust 1:8. Met mijn 460 is dat bij zuinig rijden 1:14. Je voelt het gelijk het in je portemonnee zeg maar als je overschakelt naar 850. Dat is ook gelijk de reden waarom ik voorlopig de 460 blijf rijden.

Qua bochtenwerk maakt het niet veel uit. De 850 ligt gevoelsmatig meer als een blok op de weg (wat wil je...) maar mun 460 gooi ik eigenlijk wel met een grotere snelheden door scherpe bochten.

Acceleratie is vergelijkbaar, ik trek de 2.5 er net uit met de 460, maar dat komt denk ik doordat er in de 850 een brandstofbesparend apparaat is ingebouwd die de motor niet 100% ruimte geeft. In theorie zou de 850 namelijk ietsje sneller moeten zijn.

Verder is de ruimte in de 850 een stuk beter. Die vindt ik voor mij in de 460 trouwens ook helemaal niet slecht, maar je stoel is net weer een stukje breder en je hoofd zit weer iets verder van het dak af. Als je je krapjes voelde in de 460 is de 850 wat dat betreft prima denk ik.

De 850 die ik nu rij heeft 5 ton op de teller staan en heeft nog geen spatje roest. Je zult dus niet zo snel tegen verrotte wielkasten aanlopen denk ik ;-)
Daarnaast nog steeds een uitstekend lopende motor en prima schakelend. Zeer degelijke auto dus.

Dat zijn mijn ervaringen tot nu toe. Als je nog meer getest/vergeleken wil hebben hoor ik het wel.

Geplaatst: 22.06.2011 - 23:15
door frank460
Ja jij hebt natuurlijk een 2.0! Dat lijkt me heel wat anders dan een 1.8i dan die ik heb. Soms vind ik het niet erg maar soms wil ik wel wat harder door optrekken.

Wat het is, mijn wielkasten zit dus vol met roest en moet dus in en uitgeslepen geworden. Eenmaal ik daarmee klaar ben zit ik weer bijna aan mijn aankoopbedrag. M'n pa is het hier niet helemaal mee eens en heeft ook aangeboden om mee te betalen aan een andere.

Shockwave wat jij dus zegt, je gaat er in ruimte is op vooruit maar meer ook niet? En portemonnee ver op achteruit....

Geplaatst: 22.06.2011 - 23:39
door 945i
Dat zegt hij niet alleen, lees alinia 2,6 en 7 nog maar eens..

Ik denk dat beide auto's totaal verschillend zijn, een 850 is veel meer auto.
zwaarder en een dikkere 5 cil. motor, natuurlijk ook groter, comfortabeler en robuuster.
Duurder in onderhoud en om überhaupt op de weg te houden ook.. :)

Geplaatst: 22.06.2011 - 23:46
door chrisje
Als je pa wilt mee betalen zou ik lekker die 460 blijven rijden, je weet nu wat je er aan hebt, en met een andere auto kunnen ook grote onkosten aankomen

Geplaatst: 22.06.2011 - 23:48
door 945i
Hij weet wat hij er aan heeft ja... Roest! :)
Iets wat je niet zo snel op een 850 zal vinden..;)

Geplaatst: 22.06.2011 - 23:54
door frank460
Bedoelde dat m'n pa mee wilde betalen aan een andere auto, alleen aankoopbedrag dus niet in benzine en onderhoud. 2.0 of een turbo 460 met veel opties (heb nu airco, stoelverwarming + elec. ramen) lijkt me ook wel wat, maar ja die zijn nog maar moeilijk te vinden met weinig kilometers en geen roest....

Geplaatst: 22.06.2011 - 23:58
door chrisje
mag ie mijn 460 ook wel hebben hoor, heeft ook roest.

Maar wat ik bedoelde is dat hij wel weet van z'n eigen auto dat ie verder technich wel in orde zal zijn. Dat kan je bijna nooit achterhalen als je een andere 2de hands auto koopt.

Zo een beetje duidelijker :wink:

Geplaatst: 23.06.2011 - 09:56
door Shockwave
Shockwave wat jij dus zegt, je gaat er in ruimte is op vooruit maar meer ook niet? En portemonnee ver op achteruit....
Volgens mij schreef ik toch ook dat je qua motorgeluid er op vooruit gaat en ook dat ik de 850 een stuk degelijker vindt, wat ik daarmee bedoelde zegt 945i eigenlijk goed:
een 850 is veel meer auto.
Alles is gewoon groter en robuuster uitgevoerd, en dat merk je.

Het grote nadeel daaraan is gewoon dat je een (stuk) meer gaat betalen. De brandstofkosten gaan met 20-25% omhoog. En reken maar dat als je 850 rijdt je voor het geluid hem wel is iets vaker naar hogere toeren trapt, is dus nog meer brandstof. En de wegenbelasting is fors meer vergeleken met de 460. Verzekering weet ik niet goed.
Maar voor dat alles krijg je wel een stuk meer auto terug!

Wat ik altijd (zo vaak koop ik geen auto hoor :p ) doe is alle kosten netjes op een rijtje zetten van de oude auto. De nieuwe auto er naast zetten en kijken wat het verschil is op jaarbasis.

-Wegenbelasting
-Brandstof
-Verzekering
-Onderhoudt
-Extra's
_______________+
totaal

Vindt je dat het totaal financieel te verantwoorden voor portemonnee dan zeg ik: koop een 850. Maar twijfel je sterk en moet je als een monnik leven om hem te betalen (dat zou bij mij het geval zijn) dan gewoon gezonde verstand laten zegevieren en 460 blijven rijden.

Geplaatst: 23.06.2011 - 10:59
door volvonuts
Nou ik ben in het bezit van zowel een 440 1.8i als een 850 estate.
en ja het verbruikt meer de wegenbelasting is hoger, maar je hebt er wel meer auto voor terug.
Ik moet vaak naar rotterdam op en neer, iets wat ik met de 440 makelijk 1 op 14 reed, met de 850 is dat iets meer.
Daar in tegen moet ik wel zeggen dat ik er een gasinstalatie in heb liggen ( ja deze zat er standaard in bij aankoop en is origineel door volvo geplaats. niet in het plaatwerk maar in de bumper) en dan is de wegenbelasting inplaats van 55 euro rond de 110.
Maar het geluid is niet te vergelijken met de 440, ook al heb ik er dan een sportdemper onder zitten.
al moet ik wel zeggen dat ik de 440 gebruik voor het spelen en de 850 echt heb voor gezingebruik.
Dus als ik in een gekke bui ben ga ik gewoon rond rijden met mijn 440, en als ik met mijn gezin de weg op moet neem ik de robuustere 850.
En ja iedere 440/460/480 krijgt ooit te kampen met de beruchte wielkasten, iets wat ik echt nog nooit gezien heb bij 850 modellen en ik heb er ook al heel wat bekeken. maar denk goed na over wat je koopt en ook dat een 850 iets heel anders is dan een 440. ik spreek uit ervaring en heb al aardig wat types volvo gereden.,

Geplaatst: 23.06.2011 - 11:11
door Gustaf Larson
Zithouding in de 850 is beter, meer ruimte.
Hogere kosten zoals al aangegeven, dusdanig dat ik de mijne na 10 maanden alweer heb verkocht! 1:8 en voltanken kost meer dan €115,-
Dat is tov 440 €1385,-/jr meer aan alleen benzine (even met €1,60/l. gerekend) bij 18.000km/jr.

Geplaatst: 23.06.2011 - 11:39
door Justin-850
Jeps, ik als 850 rijder zeg altijd: Koop alleen een 850 als je budget toereikend is of zorg dat je veel sleutelwerk zelf doet.

Uiteraard is het rijden in een 850 prachtig en zijn er veel voordelen t.o.v. de 440/460 serie. Maar de nadelen zijn er ook legio, en die zijn hierboven al opgesomd.

Wil je een betrouwbare auto dan is de 850 denk ik wel een betere keus als de 460. Just shoot me if i'm wrong, maar volgens mij is de kwaliteit van een 850 gewoonweg beter te noemen.

Ieder voordeel heb zun nadeel zullen we maar zeggen ;)

Geplaatst: 23.06.2011 - 16:10
door frank460
Ik heb even een kleine berekening gemaakt.
Heb even de gegevens van autoweek.nl gepakt bij een 850 2.5i tegenover mijn 460 1.8i
Aangezien ik plus minus 800 km in de maand rij zou het mij volgens de gegevens 20 euro in de maand aan benzine schelen. Wegenbelasting scheelt ongeveer 19 euro in de maand en de verzekering waarschijnlijk door m'n vader. Onderhoud heb ik dan niet mee gerekend, wat is een redelijk bedrag?

Om maar eens een voorbeeld te geven:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=b4vxvgztt2s3
wat vinden jullie hier van? Heb ik het niet over uiterlijk, maar bedoel ik prijs in combinatie met kilometrage...

Geplaatst: 23.06.2011 - 18:52
door volvotje850
Ik heb altijd mijn twijfels bij de berekeningen van onder andere autoweek.Ik weet niet wat jouw 460 verbruikt maar dat het "maar" 20 euro scheelt lijkt me niet logisch.
Ik heb zelf sinds kort een 850 estate 20V en ik kom (net) niet aan de 1:10.
Dus met 1 tank van 70 liter ga je het absoluut niet redden,maar dat had je denk ik zelf ook al wel begrepen.
Maar je krijgt er wel iets voor terug hoor.Een heerlijke auto om mee/in te rijden,veel ruimte,fortreffelijke stoelen,een beresterke motor,etc etc.
Qua onderhoud durf ik het niet te zggen wat je kwijt (kunt) zijn maar ik leg elke maand 100 euro apart.
Als het financieel kan zeg ik doen,je krijgt er absoluut geen spijt van of een S 70/V 70 classic zou ook nog een optie kunnen zijn.

Succes met je beslissing/keuze.

Geplaatst: 23.06.2011 - 22:40
door frank460
Nee zal in praktijk wel meer zijn. Ik gebruikte ook beide gemiddelde verbruiken...

S70/classic V70 zal het niet worden, daarvoor is het aankoopbedrag te hoog.
Hebben jullie nog wat meer tips voor me over een 850 met 250.000 en meer op de teller behalve die op het 850forum? Ik ga morgen misschien eens voor de lol in een 850 een proefrit maken hier in de buurt, misschien helpt dat in m'n beslissing...

Geplaatst: 24.06.2011 - 08:49
door Justin-850
Let bij de aanschaf goed op of de carterventilatie niet verstopt zit. Dat kan je in korte tijd een boel geld schelen ;)

Hoe kun je dit merken zul je je afvragen :P

1- Start de auto
2- Motorkap open zetten
3- Oliedop losdraaien maar laten liggen, dus niet volledig weg pakken
4- Toerental verhogen

Als de oliedop vervolgens aan wordt gezogen (vacuum) dan is de carterventilatie in orde. Danst de oliedop echter de samba, tango en rumba tegelijk op het blok dan zit er overdruk in het systeem en is de carterventilatie verstopt ;)

Let ook op het koelvloeistof niveau. Is deze te laag ga dan kijken waar de oorzaak ligt. Radiateur? Kachelradiateur (komt nog wel eens voor!!!) of is er een andere oorzaak?

Zijn de motorsteunen in orde? Een kapotte motorsteun, en dan vooral de bovenste, kan zorgen voor veel meer narigheid als bijvoorbeeld een gescheurd uitlaatspruitstuk.

Loopt de auto verder goed rechtuit, geen trillingen (850 is er vrij gevoelig voor) en hoor je geen geklapper tijdens het rijden? Dit geklapper kan bijvoorbeeld duiden op versleten draagarmrubbers, versleten endlinks of al wat dies meer zij.

In het geval van een automaat moet de bak soepel schakelen. Exacte tips daarvoor heb ik niet want ik rijd een handgeschakelde.

Hopelijk kun je hier wat mee ;)

Gr. Justin

Geplaatst: 24.06.2011 - 09:13
door edraket
Justin-850 schreef:Let bij de aanschaf goed op of de carterventilatie niet verstopt zit. Dat kan je in korte tijd een boel geld schelen ;)

Hoe kun je dit merken zul je je afvragen :P

1- Start de auto
2- Motorkap open zetten
3- Oliedop losdraaien maar laten liggen, dus niet volledig weg pakken
4- Toerental verhogen

Als de oliedop vervolgens aan wordt gezogen (vacuum) dan is de carterventilatie in orde. Danst de oliedop echter de samba, tango en rumba tegelijk op het blok dan zit er overdruk in het systeem en is de carterventilatie verstopt ;)
Dit is meer het symptoom van compressie verlies van de zuigerveren. Een verstopte carter ventilatie heeft andere symptomen.

Een heel belangrijke aankooptip: Kijk of de auto niet lekt op de achterste krukas keerring. De bak moet er daarvoor weg en dan komt 800 euro voor een reparatie eerst. En daarnaast (als de auto airco heeft) werkt het systeem goed en is hij niet onlangs afgevuld. Dat laatste duidt namelijk op een lek, en meestal is de verdamper de oorzaak. Ook dit is een dure reparatie, het dashboard moet er in zijn geheel uit. Ook ongeveer 800 euro. Je moet je overigens wel afvragen of je nog airco wilt in zo'n auto. Je kunt er volledig op leeglopen als het een en ander vervangen moet worden. Mijn motto is: lekker gebruiken zolang het werkt en als het stuk is zo laten. Hooguit bijvullen als hij het niet meer doet.

Geplaatst: 24.06.2011 - 09:17
door Justin-850
edraket schreef:
Justin-850 schreef:Let bij de aanschaf goed op of de carterventilatie niet verstopt zit. Dat kan je in korte tijd een boel geld schelen ;)

Hoe kun je dit merken zul je je afvragen :P

1- Start de auto
2- Motorkap open zetten
3- Oliedop losdraaien maar laten liggen, dus niet volledig weg pakken
4- Toerental verhogen

Als de oliedop vervolgens aan wordt gezogen (vacuum) dan is de carterventilatie in orde. Danst de oliedop echter de samba, tango en rumba tegelijk op het blok dan zit er overdruk in het systeem en is de carterventilatie verstopt ;)
Dit is meer het symptoom van compressie verlies van de zuigerveren. Een verstopte carter ventilatie heeft andere symptomen.

Een heel belangrijke aankooptip: Kijk of de auto niet lekt op de achterste krukas keerring. De bak moet er daarvoor weg en dan komt 800 euro voor een reparatie eerst. En daarnaast (als de auto airco heeft) werkt het systeem goed en is hij niet onlangs afgevuld. Dat laatste duidt namelijk op een lek, en meestal is de verdamper de oorzaak. Ook dit is een dure reparatie, het dashboard moet er in zijn geheel uit. Ook ongeveer 800 euro. Je moet je overigens wel afvragen of je nog airco wilt in zo'n auto. Je kunt er volledig op leeglopen als het een en ander vervangen moet worden.
Ok, zou ook kunnen. Ik heb mijn "wijsheid" van het 850 forum en natuurlijk zal alles wat daar staat ook niet volkomen waarheid zijn ;) :P

Wel is het natuurlijk zo dat als er druk in het carter zit, deze elders eruit moet. En inderdaad, op een gegeven moment gaat dat via de keerringen. Maar was als deze nog niet lekken?

Gr. Justin

Geplaatst: 24.06.2011 - 11:35
door frank460
Ga denk ik gewoon een testrit maken om te kijken hoe die rijdt. Is bij een autobedrijf hier in de buurt dus ja waarom niet. Kan ik natuurlijk ook meteen even kijken naar die dingen. Zal straks wel eens even laten weten wat het is geworden....

Geplaatst: 24.06.2011 - 17:12
door frank460
Nou ik heb in een 850 gereden... het is wel echt een heftig verschil. Is ook wel even wennen met rijden maar dat is het probleem niet.
Hoorde een raar geluid aan de rechterkant van de auto, klonk al niet helemaal goed dus dit zou hem niet worden.
Jullie nog tips over het zoeken naar een 850? Dan heb ik het over kilometrage en prijs....