Pagina 1 van 1

V70 met stuurproblemen

Geplaatst: 24.06.2011 - 14:00
door Arjan75
Een vriend van me rijdt in een V70 D5 uit 2003 en hij heeft wat problemen het sturen.
En nu is natuurlijk de vraag of jullie hem kunnen helpen!

Wat is het probleem? Als je een lange bocht rijdt (afrit snelweg, grote rotonde, zoiets) dan lijkt het of de stuurbekrachtiging heel snel aan- en uitgaat, waardoor het stuur gaat slingeren. Er is prima mee te rijden en het kost niet meer kracht, maar het stuurt gewoon zo rot met een slingerend stuur.

Hij is ermee naar de garage geweest en die gaven aan dat er een probleem is met twee kleine klepjes in het stuurhuis, die vervangen moeten worden. Die kleine klepjes zijn op zich niet zo duur, maar om ze te vervangen moeten ze het gehele stuurhuis vervangen... en dat kost 1400 euro.

Aangezien dat een behoorlijk bedrag is, vroegen we ons eigenlijk af of dit probleem bij jullie bekend is, en of jullie een goedkopere oplossing wisten.
Zo niet: dan rijdt hij gewoon nog ff lekker door. :lol:

ik hoor het graag!

Geplaatst: 24.06.2011 - 14:07
door 945i
Sluit je hier aan zou ik zeggen.. ;)
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=29833

Geplaatst: 24.06.2011 - 14:20
door Arjan75
945i schreef:Sluit je hier aan zou ik zeggen.. ;)
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=29833
mmhh.. ok, stuurhuis vervangen of eraan wennen dus.

Dat wordt ff wennen dan!
bedankt voor de snelle reactie.

Geplaatst: 24.06.2011 - 14:41
door Ramon&Ramon
1400 euro is een hoop geld,maar er zijn gelukkig meer oplossingen te bedenken.
Er zijn ruildelen te koop voor de stuurinrichting van Volvo..

Geplaatst: 24.06.2011 - 15:21
door Arjan75
Ramon&Ramon schreef:1400 euro is een hoop geld,maar er zijn gelukkig meer oplossingen te bedenken.
Er zijn ruildelen te koop voor de stuurinrichting van Volvo..
Mmhh.. op zich interessant, maar de eigenaar is geen handige harry, dus het moet door een garage gebeuren. En bij de Svala Amersfoort werken ze duidelijk niet met 2e hand onderdelen (hij had erom gevraagd..)

Maar als iemand een totaaloplossong heeft onder het motto "ik klus het erin voor je, het hele verhaal kost bedrag X" ... dan is hij best benieuwd naar dat bedrag X! :D

Geplaatst: 24.06.2011 - 17:01
door 945i
De firma Ramon & Ramon hebben vast wel een 'oplossing' voor je vriend. :D

Geplaatst: 24.06.2011 - 21:57
door JosW
Lijkt me dat dit onderwerp in het verkeerde forum is geplaatst.

Geplaatst: 25.06.2011 - 12:34
door edraket
Op zich is dit denk ik een ander probleem, aangezien het om een auto van 2003 gaat, en die heeft een ander stuurhuis dan de auto's met het probleem in de link hierboven. Dat gaat namelijk om een ZF stuurhuis, en die zijn vanaf 2004 gemonteerd. Neemt niet weg dat het stuurhuis gewoon stuk kan zijn. Voor het ZF stuurhuis zijn in elk geval de kleppen niet te vervangen om de simpele reden dat ze niet beschikbaar gesteld worden voor de aftermarket.

Geplaatst: 05.09.2011 - 18:01
door obelix
Ik heb sinds kort ook "last" van dit effect nadat ik een scherpe bocht neem en/of een bruggetje "sportief" neem. hierna veel herrie en trillingen aan het stuur.
Als ik dan de motor laat draaien en meteen een kijkje neem in het reservoir van de stuurbekrachtiging dan zie ik alleen maar schuim! als ik de motor uitzet en daarna weer start is alles weer voorbij totdat ik weer een leuke rotonde zie....
nivo is trouwens goed, heb deze ook eens overvol gegooid.
Heb ik dan ook dit risico op een defect stuurhuis of gewoon iets anders simpels?
de mijne is uit 2002.
p.s. het geluid is soms echt alsof je wielen in de kast aanlopen (ook rechtuit rijdend)

Geplaatst: 05.09.2011 - 18:58
door sbv
kijk eens over het pijpje in het reservoir nog wel goed zit. Ik kan even zo snel niet vinden waar een plaatje is, maar het pijpje kan afgebroken zijn of los geschoten

Geplaatst: 28.09.2011 - 23:34
door obelix
sbv schreef:kijk eens over het pijpje in het reservoir nog wel goed zit. Ik kan even zo snel niet vinden waar een plaatje is, maar het pijpje kan afgebroken zijn of los geschoten
Ik zie er niks vreemds aan, maar ik ga wel op zoek naar een nieuw reservoir aangezien dat ding van buiten altijd vies vet is.

Geplaatst: 29.09.2011 - 13:52
door sbv
Ik zou dan eerst eens een nieuwe rubber ring in de dop monteren, deze willen wel eens wat doorlaten

Geplaatst: 10.10.2011 - 21:52
door obelix
sbv schreef:Ik zou dan eerst eens een nieuwe rubber ring in de dop monteren, deze willen wel eens wat doorlaten
Die zag er eigenlijk wel ok uit.
Het vreemde is dat hij wel op niveau blijft.

zou haast een videocamera onder de motorkap willen monteren om eens te zien wat er nu echt gebeurt.
Krijg sterk idee dat het toch iets anders moet zijn.
Het komt ook steeds vaker voor en ook bij minder scherpe bochten, uiteindelijk is het voor de monteur op die manier ook weer makkelijker te vinden :)

Anders rijdt hij weer doodleuk relaxed 2 rondjes en kijkt mij dan aan alsof ik van mars kom.

Geplaatst: 15.10.2011 - 17:20
door Silvervin
Een linkje met foto's van het pijpje in het reservoir.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 853.0.html

Geplaatst: 27.12.2011 - 21:08
door obelix
Vandaag bij de garage geweest, men denk dat het stuurhuis het probleem is.
nu 3 maanden later is het allemaal nog veel erger geworden.
met een normale bocht lijkt het alsof de wielen in de kassen aanlopen.
Zoals de ts melde heb ik nu ook dat het lijkt alsof de stuurbekrachtiging heel even uitvalt.
Helaas zit in mijn reservoir nog duidelijk het "anti schuim"pijpje.
Kan deze wel met mijn vinger 1 mm op en neer bewegen.

Als ik na een bocht stil sta dan blijft dit geraas/geknor dat zou toch niet kunnen als dit aan mijn stuurhuis ligt? Het klinkt wel veel harder als ik dan stilstaand het stuur draai. het is in ieder geval iets wat met het toerental mee gaat en naar mijn idee dus niet het stuurhuis (alleen) kan zijn?

Volgende week nog eens door iemand anders laten bekijken.
kan ondertussen een reservoir bestellen, ben bang dat dit verhaal meerdere oorzaken heeft en kan hiermee hopelijk er alvast 1 mee uitsluiten.

Als iemand nog een geweldig idee heeft?

Begin dit jaar nog wel alles aan remschijven en remblokken laten vervangen.
zou daar iets fout mee kunnen zijn?

Geplaatst: 27.12.2011 - 23:55
door ALF
Om niet heel flauw te doen, maar doe het toch even. Het gaat hier dus niet om een V70 classic of te wel 2000 en ouder? Dan is het misschien toch handig om dit topic naar de juiste plek te verhuizen, zodat mensen die hier normaal niet komen het ook lezen.