Pagina 1 van 1

Foutmelding "Motorsystem Wart. Erforderlich"

Geplaatst: 24.06.2011 - 18:07
door Petruc
Hallo,
na een lange dag in de bergen, met Geartronic veel handgeschakeld/afgeremd op de motor, trad de eerdergenoemde fout op (Duitse importauto V70, D5 uit 2007).
Letterlijk betekent het dat een dealer naar het motorsysteem moet kijken.
Op dat moment mocht op een steile afdaling niet harder worden gereden dan 40km/u, dus ik had hem al enige tijd in zijn 2e versnelling (met vouwcaravan hield dat precies de snelheid aan). Na inspectie kan ik geen probleem vinden, ook de "symbolen" bij het opstarten verdwijnen keurig. Hij rijdt goed. De foutmelding verdwijnt niet.
Hier in de buurt (Vizille) geen Volvo-dealer.
Lijkt het verstandig ermee door te rijden ? Kan het een eenmalig (te) hoog toerental zijn geweest ?

Bvd

Geplaatst: 24.06.2011 - 18:15
door V70/2.4D/2003
Doe hem eens een poosje van de accu halen en kijk na aansluiten eens of de melding weg is?

Geplaatst: 24.06.2011 - 19:37
door kuupertie
Kan geloof ik van alles zijn. Bij mij was het mijn werkvelklepmechanisme.
Deze zit onder de motorafdekkap links. Loopt vanaf een motortje naar het kleppendeksel; is eenvoudig te controleren. Ging bij mij alleen branden bij toerental > 3000 en bleef dan +/- 2 dagen

Geplaatst: 24.06.2011 - 21:08
door MN-NL
Ben je niet gewoon aan een onderhoudsbeurt toe?

Marc

Geplaatst: 24.06.2011 - 21:23
door Petruc
Dank voor de reacties.
- Loshalen van de accu hielp ooit bij de Saab inderdaad. Maar bij sommige auto's kan dit bv tot gevolg hebben dat radio's hun code kwijt zijn e.d.. Ik weet bij mijn V70 niet of er niet iets onvoorspelbaars gaat optreden.
- Laten we hopen dat het een eenmalige storing is, die na 1-2 dagen verdwijnt.
- Nee, die melding heb ik er kort geleden zelf uit kunnen halen (met een ingewikkelde truc met het vasthouden van knopjes, precies heb ik het even niet bij de hand), omdat al onderhoud gepleegd was.

Geplaatst: 25.06.2011 - 01:39
door Gast
Let op bij het weer aansluiten van (natuurlijk) de -pool.
Contact in stand II ivm piekspanningen.

Geplaatst: 25.06.2011 - 09:10
door VolvoRob
Als verder alles gewoon functioneert, en de controlelampjes keurig uitgaan, zou ik er voor kiezen om de boel pas weer in NL te laten checken bij je eigen garage. Dan kun je nu gewoon van je vakantie genieten!

Geplaatst: 25.06.2011 - 09:47
door liquid_force
Wartung = Service, de wagen heeft dus een beurt nodig.

Geplaatst: 25.06.2011 - 10:27
door Petruc
Voorlopig is alles hier dicht tot maandag. Daarom maar weer op onderzoek.
Heb de accu ontkoppeld, dat hielp niet. Daarna de odometer-knop ingedrukt gehouden met als resultaat "042" op de display. Dat leek me de foutcode. Op internet is vervolgens te vinden dat het met remlicht/cruisecontrol te maken kan hebben of, en dat lijkt in dit geval waarschijnlijker, met te heet geworden olie in de Geartronic (TCM-042 code). Kan ik met olie die oververhit is geweest blijven rijden ?

Geplaatst: 25.06.2011 - 10:56
door elianmars
Volgens deze beschrijving moet de olie vervangen worden als TCM-0042 wordt vermeld.

Ik weet niet of dat direct moet gebeuren, of dat je er nog wat langer mee kunt doorrijden.

Geplaatst: 26.06.2011 - 10:48
door Petruc
kuupertie schreef:Kan geloof ik van alles zijn. Bij mij was het mijn werkvelklepmechanisme.
Deze zit onder de motorafdekkap links. Loopt vanaf een motortje naar het kleppendeksel; is eenvoudig te controleren. Ging bij mij alleen branden bij toerental > 3000 en bleef dan +/- 2 dagen
Na 2 dagen is melding verdwenen. Blijkbaar eenmalige fout. Lijkt er wel wat op: toeren > 3000 en geen gas geven, dus storing genereren in bv wervelklepmechanisme.
Omdat hij verder goed functioneert gaan we er maar mee naar NL. Zal wel lukken dan.

Geplaatst: 26.06.2011 - 23:42
door VolvoRob
Precies. Dat zei ik. En geniet vooral van je vakantie!