Pagina 1 van 1

Volvo S40 distributieriem mogelijk defect?

Geplaatst: 26.06.2011 - 23:09
door dutchlimits
Hallo mensen,

Ik ben eigenaar van een Volvo S40 2001 1.8i. Vandaag kwam ik aangereden bij een vriend van mij en tot mijn verbazing kwam er een gek geluid onder de motorkap vandaan. Dit geluid kwam uit de buurt van de distributieriem weg en het klonk als een schrapend geluid. Ook klonken er wat tikjes tussendoor, maar dit was regelmatig. Mijn neef die controleerde nog de spanning van de riem en volgens hem was de spanning te slap. Het probleem is dat de auto weinig heeft gereden in deze 10 jaar want de auto hebben wij een jaar geleden aangeschaft met 19.000 km op de teller. Wij vermoeden dat om deze reden de riem nooit is vervangen want er is nergens een aanduiding dat dit is gebeurd. We hebben het kapje van de riem open gehad en de riem leek onbeschadigd, ik ben geen autokenner dus ik weet ook niet of de spanning voldoende is. De motor loopt nog prima en er zijn verder geen gekke geluiden, dus er is hopelijk geen verdere schade ontstaan.

Mijn vraag aan jullie is, hebben jullie enige ervaring met deze kenmerken en zou de schade hierbij blijven? Als dit inderdaad hetgene is dat kapot is, wat zullen de gemiddelde kosten zijn bij een merkloze garage?

De auto zal niet meer worden gestart en zal door unive naar de garage worden gebracht.

Alvast bedankt!

Geplaatst: 26.06.2011 - 23:19
door Ramon&Ramon
Die riem zit er dus al veel te lang op,gezien het bouwjaar,niet meer mij rijden zou ik zeggen en snel laten vervangen,als hij breekt is de motor stuk.

Geplaatst: 26.06.2011 - 23:35
door dutchlimits
Ramon&Ramon schreef:Die riem zit er dus al veel te lang op,gezien het bouwjaar,niet meer mij rijden zou ik zeggen en snel laten vervangen,als hij breekt is de motor stuk.
Duidelijk. weet je ook wat het getik kan zijn? (Dit was nooit het geval en tegelijk met het schrapende geluid)

Geplaatst: 26.06.2011 - 23:38
door Ramon&Ramon
Het begin van een hoop ellende denk ik,dus mijn advies is om er niet meer mee te rijden!

Geplaatst: 29.06.2011 - 15:58
door dutchlimits
Riem, rollen en waterpomp zijn vervangen met een eindbedrag van 400 euro. Motor heeft niet te lijden gehad en loopt nog precies zoals voorheen. Het bleek dat de riem zodoende was uitgerekt dat er bijna geen spanning meer op stond.

Geplaatst: 29.06.2011 - 16:06
door Oceanracer
Precies op tijd vervangen dus. Heeft je een hoop geld bespaard!

Geplaatst: 29.06.2011 - 23:11
door Ramon&Ramon
Goeie tip dus. :)

Geplaatst: 01.07.2011 - 21:50
door dutchlimits
Goede tip inderdaad. Helaas heb ik nog een probleem. Een van de rollers van de multiriem is defect, dit onderdeel lijkt mij simpel om te vervangen maar toch vraag ik even advies aan jullie. Onderaan dit bericht heb ik een plaatje gestuurd en dit is de opbouw van mijn multiriem. De roller met de naam "T" op het plaatje is niet meer goed, hiervan is de lager stuk en die maakt nu herrie en heeft speling, dit houdt niet eeuwig vol. Zou ik dit zelf kunnen vervangen? Ik ben goed met sleutelen maar heb nog niet zoveel ervaring met nieuwere auto's. Ik heb nog niet eens een idee hoe ik de spanning van de riem los krijg, blijkt anders te zijn bij deze voertuig. (wie kan mij dit even uitleggen)?


Afbeelding

Geplaatst: 02.07.2011 - 19:21
door dutchlimits
Never mind auto word maandag naar de garage gebracht.