Pagina 1 van 2

stuurprobleem

Geplaatst: 27.06.2011 - 12:11
door flap
Bij mijn net aangeschafte 240 gaat het sturen linksom heel licht, hij stuurt heel gemakkelijk in. Rechtsom gaat duidelijk zwaarder.

Kan dit te maken hebben met de fuseekogel, waarover een aantekening staat op het apk rapport?

Moet de auto na vervanging van een fuseekogel ook worden uitgelijnd, want hij trekt op dit moment ook licht naar links.

of zou er een andere oorzaak zijn?

Geplaatst: 27.06.2011 - 13:12
door ferdy
fuseekogel vervangen en dan uitlijnen :)

Geplaatst: 27.06.2011 - 13:54
door Iroll
Normaal gesproken hoef je na het vervangen niet uittelijnen. Hij zal nu scheef trekken door de versleten fusee. Niet meer mee rijden, je voorwiel kan eronder uitklappen met zoveel slijtage!

zelf doen?

Geplaatst: 27.06.2011 - 16:57
door flap
is dat zelf te doen?

Ben niet onhandig, maar een beginner op autoklus gebied.

Geplaatst: 27.06.2011 - 20:13
door Klaasjan
Volgens mij wel, zit alleen vaak erg vast volgens mij

Geplaatst: 28.06.2011 - 22:33
door flap
inmiddels de fuseekogels aan beide kanten vervangen. Dat is inderdaad wel goed te doen.

Dit levert echter helemaal geen verbetering op. De auto rijdt prachtig rechtuit, maar een bocht naar links is veel sneller overstuur, dan naar rechts.


Waar nu naar kijken.

Geplaatst: 29.06.2011 - 00:02
door jos245
Je auto heeft stuurbekrachtiging zeker ?

Ik denk dat een ander stuurhuis het probleem oplost.

Geplaatst: 29.06.2011 - 00:07
door Ramon&Ramon
Dat was in die tijd een kwaal van die Volvo,s,een ander stuurhuis is de oplossing..
Het probleem zit in het kleppenhuisje van het stuurhuis,daar is niets van los te koop,dus vervangen is de enige oplossing..

valt mee te leven

Geplaatst: 29.06.2011 - 08:44
door flap
Ik kan er wel mee leven, zolang het veilig is, rij ik door.

is het veilig?

Geplaatst: 29.06.2011 - 10:58
door Grijze144
Is it safe?

Hmm, het schijnt dat van 1 van de 2 gemonteerde stuurhuizen (ZF of Cam Gear) de li/re bekrachtiging afstelbaar is maar ik verder niet hoe of wat.
Je zou de olie in de pomp kunnen vervangen, die zit er ws. vanaf km 0 in en zit vol stof en slijpsel. Reservoir leeghalen met een spuitje en weer vullen (ATF, maakt niet uit welk type) tot de merkstreep.

Geplaatst: 29.06.2011 - 13:47
door flap
In hoeverre kunnen de stuurstangen nog van invloed zijn.
Op een zit meer speling dan op de andere?

vraag 2, is dit net zo gemakkelijk te vervangen als een fuseekogel?

Geplaatst: 29.06.2011 - 13:58
door Ramon&Ramon
er zijn ook twee soorten fuseekogels,met en zonder stuurbekrachtiging,wel op gelet mag ik hopen?

Geplaatst: 29.06.2011 - 14:28
door jos245
Ramon&Ramon schreef:er zijn ook twee soorten fuseekogels,met en zonder stuurbekrachtiging,wel op gelet mag ik hopen?
Wat is de functie/verschil tussen de twee soorten fuseekogels?
Ik heb bij mijn auto namelijk ook de originele stuurkogels laten zitten toen ik de auto naar stuurbekrachtiging heb omgebouwd.

Geplaatst: 29.06.2011 - 14:38
door Ramon&Ramon
daar zit verschil in,met en zonder bekrachtiging!

Geplaatst: 29.06.2011 - 15:05
door flap
Ramon&Ramon schreef:er zijn ook twee soorten fuseekogels,met en zonder stuurbekrachtiging,wel op gelet mag ik hopen?
weet niet wat het verschil is, maar ze kwamen overeen met wat ik er onderweg heb gehaald.

Geplaatst: 29.06.2011 - 15:10
door Ramon&Ramon
van het merk moog is het onderdeel nummer
met sb vvbj 5292
zonder sb vvbj 5294

ik zou eerst de goeie kogels maar is monteren,want bij jou klopt dat niet!

Geplaatst: 29.06.2011 - 15:36
door flap
met stb 5292 en 5293 inderdaad van Moog, dat heb ik erop zitten.

Geplaatst: 29.06.2011 - 17:47
door Grijze144
On- of bekrachtigde fusee maakt niet uit, zolang beide kanten maar hetzelfde type is.
Het oude type CAM Gear stuurhuis is afstelbaar. De procedure staat beschreven in TP30001-3, pag. 64, te downloaden van www.k-jet.org (in twee delen). Niet iets wat je even zelf doet, er komt nogal wat speciaal gereedschap bij kijken, maar het kan wel.

Geplaatst: 29.06.2011 - 23:09
door Ramon&Ramon
ze geven bij volvo niet voor niets verschillende kogels op,met of zonder SB.
Of doen ze dat voor jan kabouter!

Geplaatst: 29.06.2011 - 23:27
door B-lennium
Welk technisch verschil zou er kunnen zijn waardoor de problemen van flap zouden kunnen ontstaan? volgens mij maakt het type kogel hier niet zo veel uit.

Hoe is de uitlijning van de auto? een ongelijk camber of caster kan gekke problemen geven