Hallo,
Vanmiddag een probleem gehad tijdens het rijden in mijn Amazon uit 65.
De motor spuugde een wolk witte rook uit, meteen gestopt natuurlijk.
Het probleem was de dat de vloeistof in de radiator te heet was waardoor de dop met pakking was gaan lekken. Dit in combi met het olieverbruik dat wat aan de hoge kant is. Ik wil volgende week de pakkingen en leidingen van het koelsysteem gaan vervangen, mijn vraag is of het nodig is om direct de koppakking te vervangen. Ik lees op verschillende forums wat tegenstrijdige informatie, is er iemand die hier ervaring mee heeft of tips?
koppakking/cilinderkop
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16544
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Ik zou even een compressietest (laten) doen. Dan weet je 100% of hij op de koppakking lekt. Gelet op de witte rook en het veel te hete koelwater vrees ik dat hij inderdaad kapot is. Toevallig LPG als brandstof?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 07.06.2011 - 15:38
- Locatie: 's-Gravenhage
De auto rijd op benzine,
koelvloeistof heb ik inmiddels bijgevuld, ogenschijnlijk is er niks meer aan de hand, hij rijd weer zonder problemen. Ik zal eerst de paking van de radiator dop vervangen en dan een compressietest laten doen. Bedankt voor de tip.
koelvloeistof heb ik inmiddels bijgevuld, ogenschijnlijk is er niks meer aan de hand, hij rijd weer zonder problemen. Ik zal eerst de paking van de radiator dop vervangen en dan een compressietest laten doen. Bedankt voor de tip.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16544
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Temperatuur en koelwaterpijl wel in de peiling houden!
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- oudevolvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12
Check ook even je rembekrachtiger en remvloeistof peil als je een bekrachtiger hebt. Als die stuk gaat kan je blok ook remvloeistof opzuigen (met als gevolg op een gegeven moment geen remdruk meer) en dit geeft ook witte rook.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 07.06.2011 - 15:38
- Locatie: 's-Gravenhage
Vandaag de leidingen gecontroleerd, deze lijken allemaal in orde te zijn. Ook de waterpomp functioneerd goed.
De radiator heb ik gevuld met water om ev. lekkage makkelijker op te sporen, boven op de radiator loopt vanaf de vuldop een ijzeren leiding/pijpje deze loopt langs de radiator verder omlaag. Uit deze leiding lekt er behoorlijk wat vloeistof, zou dit een gesloten systeem moeten zijn?
De leiding werd na 5 min. rijden al warm, kan dit bedoelt zijn om druk af te voeren? Graag hulp :!:
De radiator heb ik gevuld met water om ev. lekkage makkelijker op te sporen, boven op de radiator loopt vanaf de vuldop een ijzeren leiding/pijpje deze loopt langs de radiator verder omlaag. Uit deze leiding lekt er behoorlijk wat vloeistof, zou dit een gesloten systeem moeten zijn?
De leiding werd na 5 min. rijden al warm, kan dit bedoelt zijn om druk af te voeren? Graag hulp :!:
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 07.06.2011 - 15:38
- Locatie: 's-Gravenhage
Ja, dat is mogelijk.
Ik heb het reservoir idd bijgevuld. Vorige week heb ik hem echter ook al bijgevuld, er ging net zo'n anderhalve liter in want er was al veel uitgelekt.
Juist omdat de leidingen allemaal in orde lijken viel mij de lekkage van de leiding boven de radiator op. Als deze bedoelt is om het te veel aan koelvloeistof af te voeren lijkt mij anderhalve liter wel erg veel.
Ik heb het reservoir idd bijgevuld. Vorige week heb ik hem echter ook al bijgevuld, er ging net zo'n anderhalve liter in want er was al veel uitgelekt.
Juist omdat de leidingen allemaal in orde lijken viel mij de lekkage van de leiding boven de radiator op. Als deze bedoelt is om het te veel aan koelvloeistof af te voeren lijkt mij anderhalve liter wel erg veel.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Vervang de dop v.d. radiateur eens, ik neem aan dat je geen expansievat hebt? De dop werkt als een drukventiel, wordt de druk te hoog dan gooit hij het eruit via de kleine leiding.
Lekt de dop dan kan het systeem geen druk opbouwen en krijg je koelwater verlies.
Lekt de dop dan kan het systeem geen druk opbouwen en krijg je koelwater verlies.