Pagina 1 van 3
Zwakke remmen
Geplaatst: 01.07.2011 - 00:19
door Avalanche
Mijn vader en ik rijden allebei een V70 MY2001 2.4 140 pk automaat en het valt me op dat zijn wagen veel krachtiger remt dan de mijne. Een tikje tegen de rempedaal en hij staat stil. Ik moet altijd, bij een normale rijstijl, de rempedaal behoorlijk induwen om gewoon te remmen.
Enkele dagen geleden moest ik stevig in de remmen en ik trapte de rem helemaal in. Op het einde hoor/voel je dan een klik. Dat ging maar net goed.
Ik dacht ook dat als je bij stilstand op de rempedaal pompt, dat je dan na een paar keer pompen een harde rempedaal hoort te hebben. Dat is bij mij niet het geval. Ik kan blijven pompen en als ik mijn voet erop hou, dan zakt hij weer helemaal in tot je dus die klik voelt/hoort.
In maart dit jaar nog probleemloos door de autokeuring. Remmen voldoen dus blijkbaar nog.
Iemand enig idee?
Geplaatst: 01.07.2011 - 07:47
door Ramon&Ramon
Dan is er dus duidelijk iets mis met de remmen,lucht erin of de hoofdremcilinder wellicht stuk!
Geplaatst: 01.07.2011 - 07:53
door Doeke Dobma
In eerste instantie zou ik zeggen; wat is het verschil in merk en type remschijven/blokken tussen jouw auto en die van je vader. Ik heb wel eens met waardeloze imitatieremmen van ABS gereden, die remkracht viel enorm tegen t.o.v. een kwaliteitsproduct.
Echter, als je schrijft dat je rempedaal bij pompen blijft wegzakken, zou ik zeggen dat de hoofdremcilinder lek is.
Wat ook kan, is dat er lucht in het systeem zit. Dan zou er opnieuw ontlucht moeten worden.
Geplaatst: 01.07.2011 - 08:19
door HansEindhovenV70
Lijkt me niet goed, maart is alweer even geleden, in die tijd kan er weer veel kapot gaan!
Ik zou er zo niet mee laten rijden en onmiddelijk laten fixen voor het te laat is!
Geplaatst: 01.07.2011 - 08:51
door Hans oet Twent
@Avalanche,
Wanneer voor het laatst remolie vervangen? Sowieso preventief om de 2 jaar vervangen voor je eigen veiligheid. Om de kosten hoef je het niet te laten....
Remmelarij al gecheckt? Blokken schijven?
Ik weet dat bij de mijne de blokken iets minder dan de helft zijn. Zodra deze vervangen moeten worden komen er ook nieuwe schijven voor en achter op. Remolie vorige week preventief vervangen. Pedaaldruk is stuk beter geworden.
Geplaatst: 01.07.2011 - 09:33
door Thijs
Jij zit ook niet stil he Han? Haha!
Maar idd verwacht ik lucht. Maar ik kan niet zo goed uit je verhaal halen of de druk weg blijft zakken als je het pedaal opnieuw indrukt. Bij lucht zou de druk op een gegeven moment niet meer weg moeten zakken, en bij lekke hoofdremcilinder blijft hoe vaak je ook pompt de druk wegzakken.
Geplaatst: 01.07.2011 - 09:46
door Edwin
Hoor je ook een sissend geluid, of het geluid van ontsnappende lucht?
Dan is het denk ik vrijwel zeker de hoofdremcilinder.
Is volgens mij, maar weet ik niet meer 100% zeker een bekend S80/V70 probleem van de eerste generaties.
Ik heb eens een 2001 S80 meegehad van de stealer als leenauto die dat ook had, chef-du-werkplaats wist mij dat toen te vertellen.
Uit de onderhoudshistorie van mijn auto blijkt dat de hoofremcilinder in 2004 (al na 4 jaar dus!) ook al vervangen is bij km stand van iets van 45.000 km...
Misschien dat ie bij AT's sneller slijt dan MT's? Hoewel dat natuurlijk belachelijk zou zijn, zo'n ding moet volgens mij autoleven meegaan....
Jaja, ik weet het ZOU MOETEN, net als het gasklephuis..... (die bij mij òòk al vervangen is), net als de condensor en de handremschoenen en en....... Kwalitatief goede auto's verder!!

hoort er allemaal bij, ik rijd i.i.g. nooit geen ander merk meer en heb dat ook nooit niet gedaan, maar ga nu wel hééél erg off-topic realiseer ik me nu.. Sorry :?
Gr. Edwin
Geplaatst: 01.07.2011 - 12:53
door Ramon&Ramon
Edwin schreef:Hoor je ook een sissend geluid, of het geluid van ontsnappende lucht?
Dan is het denk ik vrijwel zeker de hoofdremcilinder.
Is volgens mij, maar weet ik niet meer 100% zeker een bekend S80/V70 probleem van de eerste generaties.
Ik heb eens een 2001 S80 meegehad van de dealer als leenauto die dat ook had, chef-du-werkplaats wist mij dat toen te vertellen.
Uit de onderhoudshistorie van mijn auto blijkt dat de hoofremcilinder in 2004 (al na 4 jaar dus!) ook al vervangen is bij km stand van iets van 45.000 km...
Misschien dat ie bij AT's sneller slijt dan MT's? Hoewel dat natuurlijk belachelijk zou zijn, zo'n ding moet volgens mij autoleven meegaan....
Jaja, ik weet het ZOU MOETEN, net als het gasklephuis..... (die bij mij òòk al vervangen is), net als de condensor en de handremschoenen en en....... Kwalitatief goede auto's verder!!

hoort er allemaal bij, ik rijd i.i.g. nooit geen ander merk meer en heb dat ook nooit niet gedaan, maar ga nu wel hééél erg off-topic realiseer ik me nu.. Sorry :?
Gr. Edwin
Je bent denk ik in de war met de rembekrachtiger die soms sist?
een hoofdremcilinder sist namelijk niet..die lekt alleen inwendig.
Geplaatst: 01.07.2011 - 12:56
door Avalanche
Beide wagens worden enkel onderhouden met originele onderdelen.
Eventjes de onderhoudshistorie:
100.000km: schijven en blokken vooraan
180.000km: schijven en blokken achteraan + remolie ververst
Ik kan de rempedaal op ieder moment tot tegen de vloer duwen, zelfs na pompen. Dit weekend zal ik alle schijven en blokken eens checken en de remmen ontluchten, maar ik vrees dat de schuldige wel eens de hoofdremcilinder zou kunnen zijn. Waar juist zou ik dat sissend geluid kunnen horen? En hoor je dat altijd of enkel als je remt?
En wat kan zoiets kosten?
Geplaatst: 01.07.2011 - 13:02
door Ramon&Ramon
Een hoofdremcilinder sist niet,dat is een lekkage in de rembekrachtiger,dat zijn twee verschillende dingen.
als je het pedaal naar het aanslagpunt kunt trappen is de hoofdremcilinder stuk of er zit lucht in het abs systeem.
Geplaatst: 01.07.2011 - 13:29
door Edwin
Ramon&Ramon schreef:Een hoofdremcilinder sist niet,dat is een lekkage in de rembekrachtiger,dat zijn twee verschillende dingen.
als je het pedaal naar het aanslagpunt kunt trappen is de hoofdremcilinder stuk of er zit lucht in het abs systeem.
Je hebt helemaal gelijk. Ben ff in de historie gedoken en er staat i.d.d. Rembekrachtiger en het was op 29-10-2004 bij 98.443 km, iets meer km's dus...
Zijn ze 2 uur à € 60,-mee bezig geweest overigens, werkplaatscode: 52124 voor degene die het interesseert....

(prijs van het ding zelf staat er dan weer nìet bij helaas).
gr. Edwin.
Geplaatst: 01.07.2011 - 23:15
door elianmars
Avalanche schreef:Beide wagens worden enkel onderhouden met originele onderdelen.
Eventjes de onderhoudshistorie:
100.000km: schijven en blokken vooraan
180.000km: schijven en blokken achteraan + remolie ververst
Rij je al 90.000 kilometer met dezelfde blokken en schijven op de vooras? :shock:
Geplaatst: 02.07.2011 - 09:45
door vincent65
Gewoon naar de garage gaan en niet meer mee rijden.....lijkt mij duidelijk.
Aan gokken heb je niets in dit geval.
Geplaatst: 02.07.2011 - 11:03
door wim de jong
Rij je al 90.000 kilometer met dezelfde blokken en schijven op de vooras?
De slijtage van remblokken en -schijven is totaal onafhankelijk van het aantal kilometers wat je rijdt!
Als je uitsluitend stadskilometers maakt, slijt het spul vele malen meer dan snelweg kilometers.
Ik reed vrij veel snelweg met de 945 en de classic( ongeveer 130000 per jaar) en deed bijna een jaar met de blokken.......de schijven gingen er pas onder uit bij 5 ton (de 945)
Mijn huidige auto zitten de originele schijven nog onder met 330000 km. Maar ze schieten al op, en voor de zomervakantie gaan er ook nieuwe onder.
Het is ook een bepaalde rijstijl aanleren om veel af te remmen op je motor.
Geplaatst: 04.07.2011 - 19:54
door Avalanche
Bij de dealer langsgeweest. Blijkt een defecte rembekrachtiger (8649491) te zijn. Afspraak vastgelegd op 10 augustus. Drukke planning bij de dealer. Hij raadde me af er nog veel mee te rijden.
Geplaatst: 04.07.2011 - 19:58
door bart simpson
echt een dealer die het beste met zijn klanten voorheeft
Geplaatst: 04.07.2011 - 20:06
door 945i

Ben je klaar mee, zo'n
dealer verdeler....

Geplaatst: 04.07.2011 - 23:14
door wim de jong
.......Afspraak vastgelegd op 10 augustus. Drukke planning bij de dealer. Hij raadde me af er nog veel mee te rijden.
Dus, met andere woorden, heb je een onveilige auto, met onbetrouwbare remmen en pas over 6 weken kan je terecht........in de tussentijd er niet zoveel mee rijden?
Ga je nog met vakantie?
Ik zou ff rond bellen met deze en gene om het toch op een kortere trermijn opgelost te hebben........je kan toch niet rijden met een onbetrouwbare rem?
(is trouwens een APK eis)
Geplaatst: 05.07.2011 - 00:48
door Avalanche
Ik zou ff rond bellen met deze en gene om het toch op een kortere trermijn opgelost te hebben........je kan toch niet rijden met een onbetrouwbare rem?
Nu bekeken zou ik dat inderdaad beter doen, ware het niet dat de dealer me al een voorschot heeft doen betalen. Anders wou hij dat onderdeel niet bestellen.
Gelukkig ga ik deze zomer niet meer op vakantie.
Geplaatst: 05.07.2011 - 07:40
door bart simpson
dat is helemaal een schandelijke actie van die dealer