Pagina 1 van 1
Airco leidingen richting interieur bevroren
Geplaatst: 01.07.2011 - 08:50
door Maus-met-Volvo
Gisteren een tijd de airco aangehad waarna deze opeens stopte met koelen. Heb dat al eerder gehad en dus maar eens onder de kap gekeken. Vindt ik een mooie witte aircoleiding richting het interieur met zo'n 1,5 mm ijs erop.
Nu weet ik dat ik m'n magneetkoppeling moet afstellen (0,8mm gemeten) maar is dat ook de oorzaak dat de leidingen bevriezen of ligt dat probleem in een defecte sensor o.i.d.?
Alvast bedankt voor de hulp!
Geplaatst: 01.07.2011 - 11:13
door edraket
Nee dat ligt niet aan de magneet koppeling. Deze wordt namelijk aangestuurd door de diverse sensoren en deze doet alleen wat hem wordt opgedragen.
Er zijn twee mogelijke oorzaken:
De druksensor is stuk. Deze zorgt voor een juiste regeling van het airco systeem, en zorgt voor de temperatuur regeling van het airco systeem zelf (dus niet de interieur temperatuur). Deze schakelaar beveiligt het systeem oa tegen bevriezing. Als de druk namelijk beneden een bepaalde waarde komt schakelt deze sensor uit en ontkoppelt het airco systeem uit. Dit zorgt dus voor de cyclus van de airco en er dus voor dat het systeem tussen de 3-6 graden blijft werken.
Verder zit er nog een temp sensor in de verdamper. Deze is een beveiliging en zou het systeem moeten uitschakelen als de temperatuur te laag wordt.
De eerste is makkelijk te checken door mbv een ohm meter de drukshakelaar te volgen. Als de weerstand constant 0 blijft is deze schakelaar defect en zal moeten worden vervangen. Je kunt hem vervangen zonder het systeem te legen, er zit een klepje onder die dicht gaat als de schakelaar eruit wordt gedraaid. Heel soms blijft die klep open staan en loopt je systeem leeg.
Geplaatst: 01.07.2011 - 11:47
door mehrzahl
Ik heb dat ook eens gehad bij mijn ex-Audi A3. Was idd de druksensor. Er kwam na verloop van tijd (bij ingeschakelde airco) helemaal geen lucht meer in het interieur binnen, omdat de warmtewisselaar ook helemaal dichtvroor.
Geplaatst: 06.07.2011 - 16:23
door Wolfs XC
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad met de V70 van m'n vrouw. Rechts van het gaspedaal zit een sensor. Deze moet je (laten) vervangen. Sensortje kost iets van €18,00 en het vervangen is in 10minuten gebeurd.
Geplaatst: 12.07.2011 - 10:17
door Maus-met-Volvo
Oké mensen, ik heb inmiddels begrepen dat er iets uin de computer zit, zal een dezer dagen eens laten uitlezen en kijken wat er aan schort, bedankt voor jullie reacties!
Geplaatst: 15.07.2011 - 13:26
door Maus-met-Volvo
Wolfs XC schreef:Ik heb exact hetzelfde probleem gehad met de V70 van m'n vrouw. Rechts van het gaspedaal zit een sensor. Deze moet je (laten) vervangen. Sensortje kost iets van €18,00 en het vervangen is in 10minuten gebeurd.
Nou, dit was 'm hoor! Heb 'm vanmiddag vervangen en de leidingen worden niet eens zo heel koud meer. In het interieur is het echter weer heelijk en wordt de temperatuur weer beschaafd geregeld. Op het laatst zaten we met een muts op in de auto terwijl de temperatuurregeling op 25 graden stond. Ook weer opgelost! Bedankt allemaal!!
Geplaatst: 15.07.2011 - 18:02
door Wolfs XC
Mooi zo.
Het heeft mij destijds redelijk wat moeite gekost om achter de oorzaak te komen. Drie dealers en een Volvo specialist konden het probleem niet vinden. Door het forum kwam ik uit op de sensor en voila. Door de dealer sensor laten vervangen en alles was weer zoals het hoort.
Lang leve het forum!!!
Geplaatst: 15.07.2011 - 19:20
door toppertje
Wolfs XC schreef:Mooi zo.
Het heeft mij destijds redelijk wat moeite gekost om achter de oorzaak te komen. Drie dealers en een Volvo specialist konden het probleem niet vinden. Door het forum kwam ik uit op de sensor en voila. Door de dealer sensor laten vervangen en alles was weer zoals het hoort.
Lang leve het forum!!!
dat zegt wel weer wat over het niveau van de
desbetreffende dealers.
Geplaatst: 15.07.2011 - 19:27
door Ramon&Ramon
Dat begrijp ik ook niet,het is het eerste waar je naar kijkt en het komt er met uitlezen ook uit deze sensorstoring.
Geplaatst: 15.07.2011 - 19:29
door blastaway
Gelukkig opgelost. Samen komen we er wel uit.
Geplaatst: 15.07.2011 - 19:33
door Ramon&Ramon
Top zo,n forum...

Geplaatst: 15.07.2011 - 19:36
door blastaway
Dat dacht ik ook!
Geplaatst: 16.07.2011 - 18:14
door Wolfs XC
Verbaasde mij ook enorm dat 3 dealers het probleem niet konden vinden maar uiteindelijk door zelfstudie (lees forum) toch opgelost.
Tja...
Geplaatst: 16.07.2011 - 18:37
door Oceanracer
Maus-met-Volvo schreef:
Nou, dit was 'm hoor! Heb 'm vanmiddag vervangen en de leidingen worden niet eens zo heel koud meer. In het interieur is het echter weer heelijk en wordt de temperatuur weer beschaafd geregeld. Op het laatst zaten we met een muts op in de auto terwijl de temperatuurregeling op 25 graden stond. Ook weer opgelost! Bedankt allemaal!!
Zelf gedaan of laten doen?
Geplaatst: 17.07.2011 - 21:12
door Maus-met-Volvo
Oceanracer schreef:Maus-met-Volvo schreef:
Nou, dit was 'm hoor! Heb 'm vanmiddag vervangen en de leidingen worden niet eens zo heel koud meer. In het interieur is het echter weer heelijk en wordt de temperatuur weer beschaafd geregeld. Op het laatst zaten we met een muts op in de auto terwijl de temperatuurregeling op 25 graden stond. Ook weer opgelost! Bedankt allemaal!!
Zelf gedaan of laten doen?
In dit geval laten doen omdat de auto er al stond voor het uitlezen en wissen van storingscodes. Overigens werd bij het uitlezen een defecte luchtkwaliteitssensor geconstateerd en geen temperatuurgever, zoals nu vervangen. Maar het probleem is wèl opgelost. Gelukkig maar want nu was ik voor goed € 20 klaar de luchtkwaliteitssensor kost € 162 omdat ie in een komplete set schijnt te zitten van een filter, kabelbnoom etc..
Geplaatst: 17.07.2011 - 22:13
door Oceanracer
De werking van die luchtkwaliteitsensor (AQS) heb ik altijd al mijn twijfels over gehad...
Geplaatst: 17.07.2011 - 22:29
door arnoud
Bij mijn S60 met deze symptomen was het niveau van het koelmiddel gewoon te ver gedaald. Bij laten vullen en alles was weer kits.
Geplaatst: 18.07.2011 - 08:43
door Maus-met-Volvo
arnoud. schreef:Bij mijn S60 met deze symptomen was het niveau van het koelmiddel gewoon te ver gedaald. Bij laten vullen en alles was weer kits.
Klopt, zat ik ook aan te denken, maar bij mij verschenen er na het aanzetten van de airco ijspegels aan de zonneklep... Voor mij een indicatie dat de airco wel werkte, maar niet meer juist gestuurd werd...
Oceanracer schreef:De werking van die luchtkwaliteitsensor (AQS) heb ik altijd al mijn twijfels over gehad...
Daar heb ik ook m'n twijfels over... Maar ik heb me laten vertellen dat deze onder de parafaan zit dus ik sta er niet van te kijken dat vervuiling hier het probleem is. Maar om nou iedere maand de parafaan los te schroeven gaat me ook wat ver...