Pagina 1 van 2

XC60 D3 motor FWD - AWD

Geplaatst: 02.07.2011 - 07:33
door Georgius
Hallo forumleden,

In België wordt de D3 FWD geleverd met de 1984 cc dieselmotor, de D3 AWD wordt geleverd met de 2400 cc dieselmotor. Beide motoren leveren 163 pk.
Mij zou het logischer lijken (en ook fiscaal aantrekkelijker) om ook de AWD met de nieuwere 1984 cc motor uit te rusten.

Bestaat hiervoor een technische reden ?

Dank bij voorbaat.

Geplaatst: 02.07.2011 - 10:43
door Discovery
Het is goedkoper om een bestaand systeem, combi 2.4D-AWD terug te schroeven naar 163 pk, dan de 2.0D D3 met AWD te ontwikkelen. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Geplaatst: 02.07.2011 - 11:18
door NielsPHEV
het is uberhaupt raar dat ze de 2.0 D3 ontwikkeld hebben, de D5 is zelfs zuiniger !

Re: XC60 D3 motor FWD - AWD

Geplaatst: 03.07.2011 - 13:29
door Quido
Georgius schreef:Hallo forumleden,

In België wordt de D3 FWD geleverd met de 1984 cc dieselmotor, de D3 AWD wordt geleverd met de 2400 cc dieselmotor. Beide motoren leveren 163 pk.
Mij zou het logischer lijken (en ook fiscaal aantrekkelijker) om ook de AWD met de nieuwere 1984 cc motor uit te rusten.

Bestaat hiervoor een technische reden ?

Dank bij voorbaat.
De reden zou zijn dat de 1984cc te weinig koppel zou hebben( -20nm) voor vier wiel aandrijving

Geplaatst: 04.07.2011 - 08:14
door Walter
NielsV70 schreef:het is uberhaupt raar dat ze de 2.0 D3 ontwikkeld hebben, de D5 is zelfs zuiniger !
België en Italië kijkt men naar de inhoud van de motor om de belasting op de auto vast te stellen. Die landen zitten dus niet op een 2.4 te wachten maar juist op een 2.0. Daar is 'ie oa voor ontwikkeld.

Geplaatst: 04.07.2011 - 09:28
door Johann
NielsV70 schreef:het is uberhaupt raar dat ze de 2.0 D3 ontwikkeld hebben, de D5 is zelfs zuiniger !
Of ie echt zuiniger is vraag ik mij af maar het is me ook al opgevallen dat de 2.0 niet echt een grote verbetering laat zien t.o.v. de 2.4. Geeft denk ik ook aan dat downsizen ook maar beperkt zin heeft.
Het grootste voordeel zou zijn dat je bij lage belasting van de motor niet meer een extra cylinder "aan de praat" moet zien te houden. M.a.w. je hebt geen 5 cylinders nodig maar er moet wel peut in om 'm draaiende te houden.
Nu het aantal cylinders gelijk blijft zit daar niet echt een voordeel in.

Geplaatst: 04.07.2011 - 15:57
door NielsPHEV
Ik heb nu een week of 6 een D3 en hij is NIET zuiniger dan de 185 pk D5 sterker nog hij is ietsje dorstiger.....

Geplaatst: 04.07.2011 - 16:31
door Paul
Allebei in dezelfde XC60?

Geplaatst: 22.07.2011 - 11:19
door hans98
Ik vind het raar dat ze geen D3 AWD hebben in NL. De concurrentie (Q5, X3) heeft wel AWD's in die motorklasse. Nu heeft BMW de pech dat de levertijd 9 maanden is waardoor ze er amper verkopen maar de Q5 moet toch een geduchte tegenstander zijn.

Geplaatst: 23.07.2011 - 14:40
door Johann
Na twee jaar rijden met een FWD V70NN op zomerbandjes met regelmatig een zware aanhanger er achter waarbij zelfs in de blubber de combinatie zonder problemen van de plaats komt was ik niet bang om een XC60 FWD te proberen.
Inmiddels is ook wel gebleken dat ook deze auto gewoon een goed geregelde tractie controle heeft en vrijwel geen wielspin laat zien. Wel voel je heel soms het koppel iets heviger doorwerken in het stuur wat waarschijnlijk ook met de grotere diameter wielen te maken heeft.
Wat mij wel een beetje tegenvalt, is meende ik ook ergens een draadje over, zijn de prestaties van de motor "in de bergen". De 2.0 motor heeft onder de 1500 toeren totaal geen trekkracht. Op het moment dat de tractie controle er bij op komt gaat de motor helemaal op z'n bek. Motor heeft toeren nodig om trekkracht te leveren maar vanuit stilstand zou je al echt vanaf een kleine 2000 toeren moeten vertrekken anders gaat er echt helemaal niets. Koppeling is echter niet blij met deze behandeling. Daarbij zijn de bakverhoudingen ook nog eens dusdanig dat je echt in een hoger verzet om en nabij de 2500 tot 3000 toeren moet blijven wil je bij "in het verkeer" meerijden niet ineens volledig uit de toon vallen omdat de motor onder de 1500 toeren komt. De snlheid gaat er echt helemaal uit. Zelfs bij het in de 2 op een rotonde aanrijden kan soms deze reaktie teweeg brengen. Misschien dat een Geartronic hier dan beter za reageren.
En dat DrivE pijltje maar volhouden dat je naar een lager verzet moet.
Deze DrivE is er dus duidelijk voor de vlakkere landen. In bergachtig gebied dus echt wel voor een dikkere motor gaan inclusief AWD om de tractie controle er af te houden.

Verder Top auto, gaat ook nog eens vlot op de snelweg met een hele mooie wegligging.

Geplaatst: 23.07.2011 - 17:14
door Quota
Mwoeah, oook bij mijn 2.4D gebeurt er onder de 1500 toeren niet veel hoor, ook daar zal ik minimaal 1800 toeren moeten maken wil ik met een aanhanger wegrijden, of op een helling vertrekken. het lijkt dus meer op een bakverhoudings issue dan een motor issue...

Geplaatst: 23.07.2011 - 17:25
door 945i
Meer een turbo kwestie...

Geplaatst: 24.07.2011 - 19:06
door Thijs
945i schreef:Meer een turbo kwestie...
+1

En motormanagement. Na chippen kan het wel, en dan zit je nog lang niet aan het max koppel onder in de toeren.

Geplaatst: 24.07.2011 - 19:10
door bart simpson
Constructeurs moeten voldoen aan strenge emissie eisen, de gemiddelde tuner interesseert dat niet echt.
Chippen mag meer kracht geven, schoner wordt hij er doorgaans niet van (maar dat interesseert de eigenaar doorgaans ook niet)

Geplaatst: 24.07.2011 - 19:24
door 945i
Constructeurs ook niet. (maar dan uitbesteed)
Blijkt uit het feit dat ze voor €750.- de auto op een hoger plan zetten. (en vuiler) ;)

Geplaatst: 24.07.2011 - 19:42
door bart simpson
kleine correctie, voor die € 750,-- is de CO2 uitstoot niet hoger

Geplaatst: 24.07.2011 - 19:45
door 945i
Ah! Een tuner (Polestar) die meetgegevens heeft. 8)

Geplaatst: 24.07.2011 - 19:49
door bart simpson
bij mijn weten zelfs de enige tuner die een Conformiteitsdocument aanbiedt

Geplaatst: 24.07.2011 - 20:02
door 945i
Gek eigenlijk, dat je voor € 750.- hebt, waar je anders bijna €2000.- moet betalen. (verschil tussen V60 T3 en T4.)

Geplaatst: 24.07.2011 - 20:05
door bart simpson
het is niet anders (en het is op de 2.0T een tijdelijke aanbieding, normaal is het bijna € 1.000,--)