wat is het verschil tussen benzine motor 2.5 en 2.4
Geplaatst: 02.07.2011 - 21:51
door Richard
Ik ben van plan om een v70 classic op benzine te kopen. Nu zijn er heel wat te vinden voor leuke bedragen. Kan iemand mij vertellen welke motor ik het beste kan nemen? Ik zit nu te kijken naar de 2,5 144pk van 97-98 en de 2,4 140 en 170 pk van 99-00. De 2,4 is in elk geval zuiniger maar welke kan de meeste km's aan en wanneer moet bij de verschillende types de ditributieriem vervangen worden?
Geplaatst: 02.07.2011 - 22:05
door Johan s60
De 2.5 144 pk is een 10 klepper (er is hier ook een 20 klepper 170pk van)
En de 2.4 is altijd een 20 klepper waarbij de software bepaalt of het 140 of 170 pk is
Verder heeft de 2.4 variabele kleptiming en de 2.5 (in de classic) niet, ook heeft de 2.4 een ETM en de 2.5 niet deze gaat nog met een gaskabel.
Als je van plan bent om er LPG in te doen dan is de 2.5 (hydr klepstoters) een betere keus, zoniet dan maakt het voor de levensduur niet veel uit.
de distributie riem voor de 2.4 gaat om de 160 dkm, of om de 10 jaar (de eerste wissel is wel bij 150 dkm), de 2.5 weet ik niet
Geplaatst: 02.07.2011 - 22:53
door Richard
Johan. Bedankt voor je snelle reactie. Ik ben niet van plan om er gas in te bouwen. Gaat puur om een auto die op benzine rijdt. 2.4 heeft dus een ETM. Is er laatst niet een verhaal over geweest dat die ETM's voor problemen kunnen zorgen? Of valt dit mee.
Geplaatst: 02.07.2011 - 23:00
door Johan s60
Ja je kan pech hebben, aan de onder kant vd ETM kun je zien of deze al eens vervangen is, een witte sticker= orgineel een gele= vervanging.
Er is al veel over te doen geweest over de ETM ff zoeken en je zult genoeg hierover vinden.
ik meen dat de slechtste tussen de jaren 99-01 zitten.
Maar ik heb nog steeds een witte sticker en deze doet het nu al 373 dkm (bj 2001)
Geplaatst: 03.07.2011 - 10:19
door EVV
Zo'n 2.4 motor heeft inderdaad als voordeel dat die een wat minder grote drinker is. Die verhalen over ETMs zijn niet alleen van de laatste tijd, hoewel het probleem nu waarschijnlijk veel vaker naar voren gaat komen aangezien de autos met de probleem ETM steeds ouder worden. Het is een beetje een afweging. Als die stuk gaat ben je 700 euro lichter, maar kan je wel weer een tijd verder. Voor mij was het geen reden niet mijn huidige auto te kopen, en mijn ETM is inderdaad al eens vervangen.
Geplaatst: 03.07.2011 - 11:06
door Richard
Ik moet zeggen dat dat voor mij ook niet een reden zou zijn, als het een mooie is. Ik zit nu te zoeken en gezien ons budget zal het een benzine worden met tussen de 240.000 en 3 ton op de teller. Dan wil ik natuurlijk wel graag een auto die nog een keer een ton ofzo mee kan gaan. We gaan ongeveer 15000 km per jaar rijden met deze auto. Voor de echte km's tuffel ik in mijn seat. Dus dit wordt echt de gezinsauto en vakantieauto. Maar dan moet ie wel goed zijn.
Zijn er verder nog dingen waar ik op zou moeten letten?
Geplaatst: 03.07.2011 - 15:47
door den toerist
De 2.5 klinkt een stuk mooier ( mooi motor geluid ) dan de 2.4
Geplaatst: 03.07.2011 - 16:06
door EVV
Ach, als je met een 2.4 flink gas geeft klinkt die ook goed. Nog altijd een stuk beter dan een 4 cylinder. Ik vind de 2.4 fijner rijden dan de 2.5 10v, een stuk soepeler, hoewel het vergelijk niet helemaal eerlijk is, de 10v had ik in een S70 handbak, nu heb ik een S60 automaat.
De 2.5 20v hebben wel een ontwerpfoutje in hun variabele inlaatspruitstuk aansturing, op het 850 forum heeft iemand daar een modificatie voor gemaakt waardoor de 20 klepper een stuk prettiger rijdt dan zonder.
Geplaatst: 03.07.2011 - 16:26
door Richard
Ik heb nu de 440 2.0 glt en die kun je heerlijk schakellui rijden. De D5 die ik eerder had was natuurlijk helemaal top. Ik wil nu gewoon weer een fijne v70 met een soepele betrouwbare motor.
Zijn er verder nog dingen om op te letten bij aanschaf?
- Airco moet werken.
- wanneer distributieriem vervangen
- schokdempers nog goed.
Geplaatst: 03.07.2011 - 17:05
door Oceanracer
Bij een V70 classic gaat de verdamper ALTIJD lekken, dus zoek er eentje waarvan deze recent is vervangen, dan kun je nog even vooruit. Schokdempers zijn na 3 ton van geen enkele auto nog goed, dus ook die moeten dan reeds zijn vervangen. D-riem verschilt per motor.
Geplaatst: 03.07.2011 - 18:36
door den toerist
kijk ook de voorwiel ophanging na (rubbers) deze zijn bij hoge km-standen ook vaak gaar.
Laat ook de koplamp reflector/spiegels nakijken. Ze komen met de tijd matter te staan en de randen beginnen te verkleuren naar geel/ bruin; Dit leid tot afkeur op de autokeuring / APK.
Geplaatst: 03.07.2011 - 19:31
door Richard
Ok, dit zijn toptips. Bedankt.
Geplaatst: 03.07.2011 - 20:33
door The Volvoboy
Ik heb toevallig een filmpje van het geluid van een 2.4 tegenover het geluid van een 2.5 gemaakt.
Ik zeg 2.5
Geplaatst: 03.07.2011 - 23:00
door Johan s60
Ja de 2.5 wint :bounncy: qua geluid dan
Geplaatst: 04.07.2011 - 10:05
door Richard
hahaha, klinkt inderdaad goed. Maar om nou een auto te kopen omdat hij zo mooi klinkt....Ik vond mijn D5 ook erg mooi klinken maar dat was niet de reden om hem te kopen.
Geplaatst: 04.07.2011 - 10:24
door Walter
Kijk ook gewoon naar de auto in zijn totaliteit. Dus liever een hele nette, oudere 2.5 dan een uitgeleefde 2.4, even overdreven gezegd. Qua kwaliteit doen beide motoren echt niet voor elkaar onder, hoe ze behandeld zijn is veel belangrijker. Die ETM zou ik de 2.4 niet voor laten staan, ik ken er meer die al jaren zonder problemen tuffen dan die problemen geven.
Geplaatst: 04.07.2011 - 10:59
door Richard
Ok, bedankt. Ik zit inderdaad ook te zoeken naar auto's waarvan de onderhoudsboekjes netjes zijn getekend. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik die van 99-00 mooier vind van binnen. De bekleding is anders en staat beter vind ik. Maar voor de rest zou ik een mooie oudere niet laten staan als hij me aanspreekt.
Geplaatst: 04.07.2011 - 11:21
door EVV
Een netjes afgetekend onderhoudsboekje is ook niet zaligmakend, ik zou met de auto zeker even langs een dealer rijden voor een aankoopkeuring.
Geplaatst: 04.07.2011 - 16:46
door DeZalze
EVV schreef:Een netjes afgetekend onderhoudsboekje is ook niet zaligmakend, ik zou met de auto zeker even langs een dealer rijden voor een aankoopkeuring.
Dat wou ik dus weten!
Heb nu een optie om een 2.4 uit 2000 te koop, 170pk en 200.000 km-stand. Verkoper vraag bovag prijs indicatie. Is dat ok? Of hoeveel kan ik er nog afhalen? Auto blijkt in zeer goede staat te zijn.
Wat testen ze dus allemaal bij zo een aankoopkeuring? En wat kost het?
Kan ik het beter door de Anwb of Volvo dealer laten doen?
Maar kan je realistisch nog verwachten dat zo een benzine auto nog 5 jaar of 100.000km mee kan gaan? Je kunt natuurlijk niet alles voorzien, maar bij goede onderhoud door een dealer, netjes rij gedracht, enz... kan dat dan?
Ik heb namelijk een zeer slechte ervaring met een 2de hands V40 gehad, ben nu dus ultra voorzichtig.
Geplaatst: 04.07.2011 - 17:58
door EVV
Motorisch moet dat geen enkel probleem zijn, die van mij heeft nu 230.000 km gereden en verbruikt bijvoorbeeld amper olie (ik zit 4000km van de beurt af en het peil is nu 1 xje gezakt), geen andere vloeistoffen behalve benzine en haalt makkelijk nog de topsnelheid, dus de pks zijn er ook nog wel. Ik heb al wel de ETM kapot gehad, daar moet je wel rekening mee houden rond de 2 ton. Alleen heb ik wel veel andere dingen versleten gehad: remblokken rondom + schijven voor, achter schokdempers, ophangrubber motor, banden, lambda sonde.