Pagina 1 van 1

Iemand hier ervaring mee ? Loslatende CVT-hub met olielek

Geplaatst: 03.07.2011 - 21:23
door Misha
Dit kwam ik tegen vandaag :

Het CVT-tandwiel kan ietsie heen en weer.

Zou dat goedkoop te repareren zijn en zelf te doen zijn ?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


en na wat verdere inspectie:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


De riem zelf is netjes en fruitig, er zit wat olie aan de binnenzijde van de tandwielen en de korreltjes die je ziet liggen zijn uitgeharde olie-restjes.

Morgen lekker op vakantie met hem, daarna zien we wel weer verder.

Geplaatst: 16.07.2011 - 20:21
door Misha
Schop !

Geplaatst: 16.07.2011 - 20:23
door Hans oet Twent
Hoe was de vakantie?

Geplaatst: 18.07.2011 - 18:12
door Misha
Hans oet Twent schreef:Hoe was de vakantie?
Ja, inderdaad !

Geplaatst: 19.07.2011 - 04:54
door elianmars
Misha schreef:
Hans oet Twent schreef:Hoe was de vakantie?
Ja, inderdaad !

:lol:

Geplaatst: 19.07.2011 - 12:50
door daf46
Is dat nu niet gewoon een nokkenaskeerring die lekt ?

Geplaatst: 20.07.2011 - 09:22
door Misha
daf46 schreef:Is dat nu niet gewoon een nokkenaskeerring die lekt ?
Nee, je kunt het tandwiel waar die gele bult opzit geschroefd een 1,5 mm heen een weer bewegen.

Geplaatst: 20.07.2011 - 12:55
door Ramon&Ramon
Misha schreef:
daf46 schreef:Is dat nu niet gewoon een nokkenaskeerring die lekt ?
Nee, je kunt het tandwiel waar die gele bult opzit geschroefd een 1,5 mm heen een weer bewegen.
Dat is normaal dus die axiale speling,denk zelf ook de nokkenaskeerring of het tandwiel zelf,maar dat komt nooit voor dat deze lekt.
Maar de speling hoef je je geen zorgen over te maken,dat is normaal!

Geplaatst: 20.07.2011 - 12:56
door Ramon&Ramon
Lekt het rubber O-ringetje niet van de afsluitdop aan de voorkant van het tandwiel?

Geplaatst: 20.07.2011 - 23:59
door 2001 2.4T
Ik heb net vier weken geleden mijn nokkenas versteller laten vervangen, die was lek. Alleen zit die bij mij op de achterste nokkenas, dus die het dichtst tegen het schutbord. Op jouw foto's zit hij op de voorste of vergis ik me? Symptomen vrijwel identiek aan wat ik op de foto's zie.

Nadeel was wel dat het onderdeel niet leverbaar was, noch bij dealer, importeur, distributiecentrum noch af fabriek... Vier weken op gewacht. Ondertussen maar het oliepeil in de gaten blijven houden en de auto alleen pakken als het echt nodig was.

Maar alles is nu weer in orde :)

Nadeel; Duur onderdeel (+/- 350,- Euro) distributie moest eraf, multieriem (had wat droogtescheurtjes), dus ook maar gelijk vervangen, klein beurtje, nieuwe olie (stond door de lekkage toch al vrijwel op minimum). In totaal 6 uur arbeidsloon. Al met al goed voor zo'n 850,- Eurootjes, zo vlak voor de vakantie....

En toen kwam eergisteren ook nog even de ETM...
Maar mag eigenlijk niet klagen vind ik, twee jaar geleden de eerste verschijnselen, toen opgelost met software update en op wat kleine momenten na het eigenlijk feilloos gedaan de laatste twee jaar. In totaal 161.000 km op de klok, allemaal met de eerste ETM. Zijn er toch genoeg die er veel eerder de brui aan gaven als ik het zo lees her en der. Sommigen al twee keer vervangen zelfs.

Mocht de nieuwe (revisie van Volvo zelf, 250,- Euro ex btw) er bij de dealer in de werkplaats zelf op zetten, scheelde arbeidsloon en men kon hem direct na montage inleren.
Super service.

Geplaatst: 21.07.2011 - 08:57
door Misha
Dag 2001 2.4T,

Dat klopt ja, bij sommige modellen is de uitlaat variabel, bij sommigen de inlaat en er zijn er ook met alletwee verstelbaar als ik het goed heb.

Zo erg veel lekt hij niet bij mij overigens, ik kan het aan het oliepeil niet ontdekken.

Heb jij het bij de dealer laten doen ?

Geplaatst: 21.07.2011 - 08:59
door Misha
[quote="Ramon&Ramon
Dat is normaal dus die axiale speling,denk zelf ook de nokkenaskeerring of het tandwiel zelf,maar dat komt nooit voor dat deze lekt.
Maar de speling hoef je je geen zorgen over te maken,dat is normaal![/quote]

Ik heb me laten verzekeren dat dit niet normaal is, trek maar eens aan het andere tandwiel; daar zit geen enkele speling op.

Geplaatst: 21.07.2011 - 09:00
door EVV
Inderdaad, turbo's hebben de uitlaat as verstelbaar, niet turbo's de inlaat as, de R beide.

Geplaatst: 21.07.2011 - 20:52
door Ramon&Ramon
het inlaat tandwiel zit altijd iets axiale speling op..
Uitlaat tandwiel niet..
Ik heb er hier eentje voor me staan en gecontroleerd op speling,axiaal zit er ruim een mm speling op meet ik.
Normaal meet ik ze niet,maar gezien je vraag even gecontroleerd.
Ik heb al een flink aantal van die tandwilen gedemonteerd enz en nooit anders gezien dat er iets speling op zit.
Maar ok,het is ongeveer hetzelfde verhaal als kleppen stellen,de ene dealer zegt het kan niet en de ander heeft er nog nooit van gehoord.. :)

Geplaatst: 21.07.2011 - 20:53
door Ramon&Ramon
Jij hebt maar er eentje die variabel is.

Geplaatst: 06.08.2011 - 07:49
door Misha
De eerder genoemde speling inlaatnokkenas mag tussen 0.05 en 0.2 mm zitten. 1,5 mm is dus veel te veel.

Maar ik vermoed dat het niet de hele as is die speling heeft maar alleen het tandwiel wat los zit.

Geplaatst: 09.08.2011 - 18:00
door Misha
Zo, probleem opgelost.
Speling is weliswaar meer dan de nieuwwaarde maar geen probleem. CVVT was in orde, keringen ook.

Was een lek seal van de kogellager van een meelooprol of zo, nu zit er een nieuwe distributie op en is het opgelost.

Geplaatst: 09.08.2011 - 18:42
door Iroll
Dan mag je van geluk spreken dat je het ontdekt hebt. Als het lager van de meelooprol v.d. distributie droog loopt kan je erop wachten dat de riem breekt!

Geplaatst: 09.08.2011 - 21:17
door Misha
Iroll schreef:Dan mag je van geluk spreken dat je het ontdekt hebt. Als het lager van de meelooprol v.d. distributie droog loopt kan je erop wachten dat de riem breekt!
Ja, dat gevoel had ik er ook bij. Soms kan het geen kwaad om eens een dekseltje op te lichten alleen om eens te kijken.