Pagina 1 van 1

Rammel links-voor

Geplaatst: 04.07.2011 - 00:07
door Doeke Dobma
Sinds enkele maanden een rammel, die duidelijk van links-voor komt. Het is een hele lichte rammel die hoorbaar is op klinkerweggetjes en kleine oneffenheden in het (asfalt)wegdek. Bij het nemen van een drempel of treinrails hoor ik het eigenlijk niet.

Allereerst de stabilisator-verbindingstangetjes aan de voorzijde omgewisseld. Als links versleten zou zijn en ik wissel ze om, zou de rammel ook naar rechts moeten gaan. De rammel bleef echter links, dus aan de stabilisatorstangetjes ligt het zeker niet. (zijn ook maar half jaar/10k km oud)

Na nog wat proberen met de auto kom ik erachter dat het geluid alleen optreedt bij gas los of constante snelheid(lage snelheid, lage toeren). Bij acceleratie verdwijnt de rammel vrijwel direct.

Uit andere topics lees ik over de centrale aandrijfas bout. Deze bout wordt schijnbaar nogal eens vervangen voor en verbeterd type(XC90), omdat er speling komt op de vertanding van de aandrijfas.

Onder is oud, boven is nieuw:
Afbeelding

Topic: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=42349

Na deze topics te hebben gelezen, en een internationale site, erg interessant, krijg ik het vermoeden dat het hieraan ligt. Ook wordt er gesproken over een tik bij wegrijden of doorschakelen en gas geven en hee... die tik(soort knak) hoor ik ook wel eens, uit dezelfde hoek!

Wat denken jullie, past mijn omschrijving bij het euvel van de aandrijfasbout, hebben mensen hier er ervaring mee?

Geplaatst: 04.07.2011 - 13:00
door edraket
Dit heb je toch al geplaatst? Waarom nu nog een keer?

Geplaatst: 04.07.2011 - 19:41
door Doeke Dobma
Omdat het andere topic ging over een ander probleem en een andere oplossing. Daar werd een zijsprongetje gemaakt naar die aandrijfasbout en daar heb ik op ingehaakt. Daar werd gelijk weer een zijsprongetje gemaakt naar isolatoren, wat het m.i. een warrig topic maakt over een onderwerp dat al opgelost is. Ik verwacht dan ook niet dat ik het antwoord op mijn vraag in dat topic ga krijgen. Als ik op google zoek kom ik op buitenlandse fora dit onderwerp uitgebreider tegen, dus leek het me niet raar om de aandrijfasbout een eigen topic te geven.

OT: Vanavond de bout eens geinspecteerd: muurvast. Logischerwijs zou ik dan zeggen dat het daar dus niet kan rammelen, maar wellicht dat dat toch wel zo is. In de verbeterde versie zit dat conische rubber wat ergens druk op lijkt uit te oefenen. Kan het zijn dat de bout vast zit, maar dat het 'erachter' toch rammelt?

Weet iemand toevallig ook wat deze bout kost?