Pagina 1 van 1

Trage D2, horten en hikken in de file

Geplaatst: 07.07.2011 - 19:26
door Martinvh
Beste Volvo-collega's,

Mijn D2 heeft nieuwe kuren (hij heeft al de software update).

Drie dingen zijn er aan de hand en deze hangen wellicht met elkaar samen.

1.
Direct na het starten (ook bij warme motor, die maar 5 min heeft uitgestaan), moet ik het gaspedaal tot op de bodem intrappen om ook maar iets op gang te komen (een fietser accelereert dan harder).
Het verbruik loopt dan op tot 65l/100km. (1 op 1,5).

2.
Het vermogen in lage toeren lijkt te ontbreken als hij het na bovenstaande eindelijk normaal doet (dat is na overschakelen naar 2e versn.). Alleen boven de 3.000 toeren sleurt hij er een beetje zinvol aan.

3.
Bij lastwisseling (gas los, gas erop) zoals dat in het druk spitsverkeer gaat, lijkt er flinke speling in de aandrijflijn te zitten. Ik merk het ook bij wegrijden, dan hoor ik eerst een klonk (de speling zet zich) en dan rijdt de auto weg.

* en nee, ik heb niet een week een C30 D5 te leen gehad waardoor ik verpest ben :lol:

Iemand een idee?

Geplaatst: 07.07.2011 - 22:26
door BillyBob
Ik kan je niet helpen met punt 1 & 2 maar misschien wel met punt 3.

Ik merk die "kloink" namelijk ook bij mijn auto (geen D2 maar 1.6d uit 2008). Dit is inderdaad best merkbaar bij filerijden en bij weinig toeren.
Vooral in 2e en 3e versnelling bij mij bij gas los. Toevallig gisteren hiervoor bij de garage geweest, monteur met de auto laten rijden en dit schijnt normaal te zijn. Heeft te maken met speling in het blok (?) als je gas lost kantelt het blok even in tegenovergestelde richting. Dan weer gas geven doet weer het omgekeerde en geeft dit gevoel. (als ik het goed begrepen heb). Kan absoluut geen kwaad, mag alleen niet erger worden.

Geplaatst: 08.07.2011 - 06:46
door V70/2.4D/2003
Luchtmassameter kapot?

Geplaatst: 08.07.2011 - 08:03
door Paul
Is in ieder geval niet goed, maar je dealer kan hier niks mee?

Geplaatst: 08.07.2011 - 17:35
door Martinvh
Het lijkt nu opgelost.

Vandaag ben ik bij de dealer geweest. En wat doen die (zoals altijd als er iets is) een update installeren.

Nu heb ik al voor de 3e keer een update van het motormanagement.

1e keer: vanwege het inhouden op de snelweg (zie D2 topic)
2e keer: gewoon vanwege de 20/k km beurt omdat er weer iets nieuws was
3e keer: (vandaag) vanwege bovenstaande

Het lijkt overigens met de nieuwste versie inderdaad over te zijn. Ook heb ik het gevoel dat het 'launch-control' effect lijkt te zijn afgenomen.
Na het wegrijden heb ik meteen in de file (jeeeh iedereen met sleurhut op vakantie, terwijl er al 50jr commercieel gevlogen wordt) kunnen voelen dat ook het 'hikken' bij wegrijden en van 1 naar 2 minder is.

Over 3 weken mag ik weer naar de dealer (1.500km p.wk) voor de 40/k km-beurt. Op naar update 4 dus :wink:

Geplaatst: 09.07.2011 - 01:07
door Ralf T
Heb waarschijnlijk ook de nieuwste software gekregen bij de 40.000 km beurt. Ik kan weer fatsoenlijk wegrijden en ook bokt de motor een stuk minder onderin toeren. Hij pakt beter op en slaat niet zo snel dood als je het advies van de schakelindicator netjes opvolgt. Ik kan dus iedereen aanraden om even langs te dealer te gaan. Ik kan hier prima mee leven en dat wil wat zeggen :-)

Geplaatst: 09.07.2011 - 09:49
door Paul
Mijn auto is nu twee keer geweest bij de garage, maar ik krijg nooit te horen of er updates in komen. Zal het dinsdag toch vragen.
Maar ja niet dat ik problemen heb, dus misschien geldt dit alles wel helemaal niet voor mijn serie.

Geplaatst: 11.07.2011 - 11:25
door Jeroen82
Ik herken dezelfde problemen, echter begint bij mij de motor nu wel wat vlotter te worden na bijna 30.000km. Maar in de eerste versnelling blijft de D2 erg zwak.

Geplaatst: 12.07.2011 - 22:08
door Martinvh
Ik heb uit het D2 gezeur slechts 1 belangrijke conclusie getrokken:

De volgende keer doe ik niet zuinig en betaal ik gewoon 25% bijtelling voor een groot (Duits) diesel slurpend motorblok met een mooie Laufkultur.
I.p.v. een Frans 1.6 naaimachientje dat piekt tussen de 1.900 en 1.901 toeren in een relatief zware auto.

Stel dat je een S80 hebt met de D2 diesel....... (en dat is echt te koop).

Geplaatst: 12.07.2011 - 22:12
door Paul
En dat rijdt behoorlijk goed voor een 1.6je!

Geplaatst: 12.07.2011 - 22:18
door Laguna-S60
daarom snap ik dat downside (als dat zo heet) ook niet.....
je koopt een 1.2, maar wil wel net zo hard kunnen als met een 2.0 waardoor die 1.2 als nog 1:8 loop :P

(lease "gewoon" een auris/ct200h/prius :P, 1.8 met elektro motor en 14% :))

Geplaatst: 12.07.2011 - 22:40
door Martinvh
Laguna-S60 schreef:daarom snap ik dat downside (als dat zo heet) ook niet.....
je koopt een 1.2, maar wil wel net zo hard kunnen als met een 2.0 waardoor die 1.2 als nog 1:8 loop :P

(lease "gewoon" een auris/ct200h/prius :P, 1.8 met elektro motor en 14% :))
Auris of Prius?

Ik bedenk met zojuist weer, het blijft toch bij die 1.6 diesel....

ct200h hmmmm, dat lijkt al ergens op. Jammer van de 1 op 1 Prius aandrijflijn. (lees: loeiende motor, net een scooter).

Wanneer komt er nou eens een mooie Volvo, BMW, VW, Audi met een hybride aandrijflijn en de bijbehorende milieu fiscale voordelen van 86% niet bijtellen?

Het zijn nu alleen maar misvormde auto's met een gekke achterkant.

Geplaatst: 12.07.2011 - 22:45
door Schorpioen
Over het wegrijden en de eerst versnelling.
Ik heb nog geen Volvo maar in het van internet gedownloade instructieboekje las ik het volgende:

"Bij auto’s met motortype D2, een zestraps handbak en Start/Stop-systeem geldt in
normale omstandigheden op een vlakke ondergrond de 2e versnelling als wegrijversnelling."
Is dat hier ook soms voor sommige de oplossing?

Geplaatst: 12.07.2011 - 23:02
door Ralf T
Ik kan nu, na een jaar met veel softwarematige ellende, goed leven met de D2. De auto is goedkoop in de lease en relatief zuinig. Motorisch houdt het allemaal niet over, maar voor dit geld (zeker nu als Limited Edition) mag je daarover eigenlijk niet klagen. Je mag wel een goed werkende auto verwachten en daarin heeft Volvo mij wel flink teleurgesteld. Problemen kunnen altijd optreden, maar de manier waarop het opgelost is en de communicatie vanuit de dealers is echt heel wat anders dan wat ik bij BMW gewend was. Maar goed, daar betaalde ik ook flink veel meer voor...

Geplaatst: 12.07.2011 - 23:11
door rsnhakan
Wij zijn uitermate tevreden met de D2 in de S60. Geen last van de bovengenoemde sympthonen. Wel merk ik dat de auto in z'n 1 en 2 erg laag in de toeren begint te schokken/hikken. Maar dat treed niet altijd op.